Dagarna är räknade för taskiga Xbox-spelare

Permalänk
Melding Plague

Dagarna är räknade för taskiga Xbox-spelare

Hårdare regler och nytt pricksystem ska göra Xbox-plattformen trevligare och mer öppen för spelare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hade detta funnits under Halo's glansdagar hade det varit tomt online. 🤣

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem

Moralpolisen i farten igen.
Fusk, javisst, men svordomar och hat bör man tåla om man är gammal nog för att få spela spelet.

Hur fungerar det med svordomar i olika språk? "Fan" är ju ingen svordom på engelska, men "slut" är det.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Moralpolisen i farten igen.
Fusk, javisst, men svordomar och hat bör man tåla om man är gammal nog för att få spela spelet.

Hur fungerar det med svordomar i olika språk? "Fan" är ju ingen svordom på engelska, men "slut" är det.

Tolerera hat? Va?

Permalänk
Medlem

Intressant att ”hatiskt språk” är allvarligare än mobbing. 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Moralpolisen i farten igen.
Fusk, javisst, men svordomar och hat bör man tåla om man är gammal nog för att få spela spelet.

Hur fungerar det med svordomar i olika språk? "Fan" är ju ingen svordom på engelska, men "slut" är det.

Så bara för att man är vuxen så ska man tollerera att bli trakaserad och hatad av olika slag? Det var en riktigt konstig åsikt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

svordomar och hat bör man tåla om man är gammal nog för att få spela spelet.

Nej, det ska man man inte tåla.
Om man inte kan uppföra sig online så ska man inte få spela online heller. Ingen förlust att sådana personer blockeras.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Intressant att ”hatiskt språk” är allvarligare än mobbing. 🤔

Det här var bara en enkel förklaring. Jag är säker på att hatiskt språk många gånger kan klassas som mobbning från fall till fall. Vill du helt undvika prickar så skriver du inte alls, alt att du älskar personen istället för att hatar. Folk växer med kärlek och förminskas med hat <3

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Moralpolisen i farten igen.
Fusk, javisst, men svordomar och hat bör man tåla om man är gammal nog för att få spela spelet.

Hur fungerar det med svordomar i olika språk? "Fan" är ju ingen svordom på engelska, men "slut" är det.

Varför? Är väll helt inom deras rätt om dom anser att deras plattform ska va fri från svordomar. Sen hur dom ser skillnad på olika språk osv är en annan femma men du ska nog se att detta gäller engelska till å börja med sen expanderar dom med ett/några språk i taget när dom ser att det fungerar.

Tycker det är en extremt bra sak och borde införas på steam också med möjlighet till undantag för vissa spel. Men spel som cod och fortnite så skulle detta verkligen behövas, och på alla plattformar inte bara xbox.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Moralpolisen i farten igen.
Fusk, javisst, men svordomar och hat bör man tåla om man är gammal nog för att få spela spelet.

Verkligen inte. Jag vet inte hur många gånger jag slutat spela vissa spel online för att folk hade så tråkig attityd emot en.
När jag försökte spela GTA IV Online och folk började kalla en för "hora" och att de skulle döda en i verkligheten är inte ett sunt community.

Jag tycker det låter som ett steg åt rätt håll att folk ska behandlas med respekt.
Sen att man ropar "fan" för att man dog är inte samma sak som att faktiskt hota någon.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Intressant att ”hatiskt språk” är allvarligare än mobbing. 🤔

Nu ska vi komma ihåg att man riktar sig till flertalet länder/marknader. I Sverige kan hat vara ett brott beroende på hur man uttrycker sig och till vem. Mig veterligen är inte mobbing ett brott i sig (återigen i Sverige).

Vad som gäller i andra länder vet jag inte.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Varför? Är väll helt inom deras rätt om dom anser att deras plattform ska va fri från svordomar. Sen hur dom ser skillnad på olika språk osv är en annan femma men du ska nog se att detta gäller engelska till å börja med sen expanderar dom med ett/några språk i taget när dom ser att det fungerar.

Tycker det är en extremt bra sak och borde införas på steam också med möjlighet till undantag för vissa spel. Men spel som cod och fortnite så skulle detta verkligen behövas, och på alla plattformar inte bara xbox.

Det är alltså helt okej med vapen och lemlästade kroppar, men när du ser en svordom eller elaka ord, då blir det problem?
Uppenbarligen har vi olika moralisk kompass och jag kan inte stödja någon form av censur oavsett hur välvillig den än må vara.
Vägen till helvetet är ju kantad av goda intentioner.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Gör som i sydkorea där alla blockeras på personnummer-nivå när de bannas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Det är alltså helt okej med vapen och lemlästade kroppar, men när du ser en svordom eller elaka ord, då blir det problem?
Uppenbarligen har vi olika moralisk kompass och jag kan inte stödja någon form av censur oavsett hur välvillig den än må vara.
Vägen till helvetet är ju kantad av goda intentioner.

Generellt är det stater sysslar med censur. Att ett företag har en uppförandekod på sin plattform ser jag som något annat.

Du behöver förresten inte alls tycka att det är okej med vapen och lemlästade kroppar. Du kan ju avstå att spela dessa spel.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Avstängd

Kuken också.. ordet bajs är ju en svordom i USA..

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk
Medlem

Mycket bra! 👍😁✨ Det finns för mkt dårar / otrevligt folk som spelar.

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Moralpolisen i farten igen.
Fusk, javisst, men svordomar och hat bör man tåla om man är gammal nog för att få spela spelet.

Hur fungerar det med svordomar i olika språk? "Fan" är ju ingen svordom på engelska, men "slut" är det.

Är ordet "slut"(slampa) verkligen en svordom? Själv skulle jag säga att det är ett invektiv och inget annat, men jag kan naturligtvis ha helt fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Det är alltså helt okej med vapen och lemlästade kroppar, men när du ser en svordom eller elaka ord, då blir det problem?
Uppenbarligen har vi olika moralisk kompass och jag kan inte stödja någon form av censur oavsett hur välvillig den än må vara.
Vägen till helvetet är ju kantad av goda intentioner.

Det är ENORM skillnad, uppenbarligen har du inte spelande barn. barn/unga som är aktiva i spel där det finns någon form av voip kommer att få en fundamental ändring av deras språk, är något som inte går att undvika. Har själv varit extremt noga med just språket med mina barn (10, 13 och 14 år som är aktiva på internet). Men vet hur dom talar när dom väl är med vänner och på internet, något som till stor del är tack vare språket som används hos andra spelare i spel som CoD, fortnite osv.

Sure skjutningar händer också, men är inte orsakat av spel (kanske är en del av det men bara en extremt liten del av orsaken i sånt fall) men går inte att jämföra med vad för språk som tillåts online på alla olika plattformar.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Tycker det är ok med att bli avstängd från chat och röstchat men att bli avstängd från multiplayer spel känns orimligt (om man inte fuskar) eftersom det är en prenumerationstjänst som man betalar för.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Moralpolisen i farten igen.
Fusk, javisst, men svordomar och hat bör man tåla om man är gammal nog för att få spela spelet.

Men bidrar det till en trevlig upplevelse?

Det här handlar ju inte om "moral" utan om att försöka skapa en trevligare stämning.

Jag är inte riktigt på det klara med hur det funkar, är det automatisk igenkänning av svordomar eller är det rapporteringssystem?

Om jag bara spelar med mina kompisar, går systemet in då också och förbjuder svordomar?

Jag tycker iaf det här ser ut att vara ett steg i rätt riktning med mindre hat och skitsnack och ett försök att ta tag i den den toxiska gamingatmosfären som tyvärr är väldigt påträngande på sina ställen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Moralpolisen i farten igen.
Fusk, javisst, men svordomar och hat bör man tåla om man är gammal nog för att få spela spelet.

Hur fungerar det med svordomar i olika språk? "Fan" är ju ingen svordom på engelska, men "slut" är det.

Internet tuff huh?

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Generellt är det stater sysslar med censur. Att ett företag har en uppförandekod på sin plattform ser jag som något annat.

Du behöver förresten inte alls tycka att det är okej med vapen och lemlästade kroppar. Du kan ju avstå att spela dessa spel.

Jag spelar vilka spel jag vill och har inga planer på att köpa XBox ÖHT.
Vapen och lemlästade kroppar har sin plats, men jag skulle inte introducera det för en 8-åring.

Uppförandekod är censur, oavsett hur fint man paketerar det, framförallt när du inte kan använda dina ägodelar utan att acceptera en sådan kod, som dessutom är föremål för förändring ergo; en gummiparagraf.

Folk som sprider hat och mobbar kommer ändå sprida sin skit, den kommer bara vara mer polerad. "hora" = "prostituerad" är ett exempel.
Tål man inte hat, så förtjänar man inte kärlek. Det är ett dubbeleggat svärd.

Man kan dock spela med bottar istället i många spel, så slipper man både hat & kärlek.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

Tycker det är ok med att bli avstängd från chat och röstchat men att bli avstängd från multiplayer spel känns orimligt (om man inte fuskar) eftersom det är en prenumerationstjänst som man betalar för.

Bara för att man betalar för sig så är det ju inget frikort för att bete sig hur som helst. Så länge det finns någon kontrollfunktion så ser jag inga problem med detta.

Permalänk
Medlem

Gamla CoD-lobbys gjorde en hårdhudad. Ingen eller inget kan komma åt en mentalt efter det där 😎

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Det är alltså helt okej med vapen och lemlästade kroppar, men när du ser en svordom eller elaka ord, då blir det problem?

Ja. Absolut.
Om man inte vill spela spel där det skjuts så är det såklart så att man bara kan avstå från att spela den typen av spel.

En helt annan fråga är vilka uppföranderegler som gäller för platser där folk möts.
Det är inte konstigare än på bio där man kan se en actionfilm med mord - och samtidigt kan biografen ha uppföranderegler mot att stå upp genom visningen eller att skrika sig igenom filmen.
Det här med uppföranderegler på sociala arenor är inte direkt nytt.

Skrivet av Fenrisulvfan:

Uppenbarligen har vi olika moralisk kompass och jag kan inte stödja någon form av censur oavsett hur välvillig den än må vara.
Vägen till helvetet är ju kantad av goda intentioner.

Jag tror nog visst du kan stödja cesur. Att ta bort barnporr, mordhot och förtal från ställen online är också censur. Väldigt bra sådan som jag inte tror du är emot i alla lägen.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Moralpolisen i farten igen.
Fusk, javisst, men svordomar och hat bör man tåla om man är gammal nog för att få spela spelet.

Hur fungerar det med svordomar i olika språk? "Fan" är ju ingen svordom på engelska, men "slut" är det.

Pröva med hat här och se hur länge du är kvar som medlem alt. är det bara att bete sig som folk eller skita i att använda tjänsten.

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Tål man inte hat, så förtjänar man inte kärlek. Det är ett dubbeleggat svärd.

Så du menar att man ska acceptera att bli kallad för olämpliga saker, bli hotad och hatad för att få känna att någon faktiskt bryr sig om en och mena en väl?
Vilket toxiskt förhållande kommer du ifrån egentligen?

Nej. Vi ska aldrig tolerera intolerans. Gör vi det så normaliserat sånt språk. Det är bara att se på alla amerikaner som nästan skryter över att de fick stryk som barn men "turned out fine". Det innebär inte att man ska acceptera att det finns.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av huxflux:

Tycker det är ok med att bli avstängd från chat och röstchat men att bli avstängd från multiplayer spel känns orimligt (om man inte fuskar) eftersom det är en prenumerationstjänst som man betalar för.

Jag vet inte jag.
Jag kan nog se tillfällen när det är lämpligt att stänga av någon från ett gym eller slänga ut någon från en förening, teaterföreställning, nöjesfält eller från en bar om man beter sig tillräckligt illa.
Detta även om man betalat för att få vara där.

Uppföranderegler trumfar att man betalat skulle jag säga.

Sedan kan man väl fråga sig om straffet motsvarar övertrampet.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Kanske är dags att dela upp communityn i olika läger.
Ett där man är "säker" och ett där folk inte bryr sig nämnvärt om folk skriker svärord av diverse anledningar.

Fuskare kan förpassas till sitt egna läger.

För egen del bryr jag mig inte om någon kallar mig för det ena eller det andra i stundens hetta. Jag är säker nog i mig själv att inte bry mig om det.
För andra och då speciellt barn kan jag förstå att det blir svårare, så då kanske en "säker" miljö är att föredra.
Samtidigt har jag själv lärt mig att bli säkrare i mig själv av det jag upplevt och jag är inte alls säker på att så vore fallet om jag bara haft positiva upplevelser.

I slutändan tror jag ändå att fler valmöjligheter är bättre än färre, så jag tror mer på uppdelning i olika läger än att alla ska samsas i samma läger.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Tål man inte hat, så förtjänar man inte kärlek. Det är ett dubbeleggat svärd.

Wow, jag lämnar denna diskussion.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO