AMD lanserar sin första bärbara processor med 3D V-Cache

Permalänk
Melding Plague

AMD lanserar sin första bärbara processor med 3D V-Cache

Nu kommer AMD-tekniken 3D V-Cache till bärbara datorer. Först ut blir Ryzen 9 7945HX3D som släpps 22 augusti i Asus ROG Strix Scar 17 X3D.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Nu kommer AMD-tekniken 3D V-Cache till bärbara datorer. Först ut blir Ryzen 9 7945HX3D som släpps 22 augusti i Asus ROG Strix Scar 17 X3D.

Läs hela artikeln här

Ryzen 9 7945HX3D bara flyter över tungan.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Ryzen 9 7945HX3D bara flyter över tungan.

Ja det är så bra att AMD är så lätt att förstå.

Tex budget laptopen jag nyligen köpte med Ryzen 7320U. Jag förstod direkt att det rörde sig om en die shrink av 4300U med RDNA2 istället för Vega och inte var en del av 7000 serien för vem skulle titta på första siffran för att få fram generation? Självklart är det tredje siffran tvåan som visar generation och att det är zen 2 man köper.

Skämt och sido var jag tvungen googla den för att fatta vad det egentligen var för processor men nu har jag lärt mig deras nya namnsystem även utan avkodningshjulet som GN hade.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Undrar just hur Sk-Ryzen:a de är på Intel av denna release?

Förlåt, jag hittar ut själv. 😳

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Ja det är så bra att AMD är så lätt att förstå.

Tex budget laptopen jag nyligen köpte med Ryzen 7320U. Jag förstod direkt att det rörde sig om en die shrink av 4300U med RDNA2 istället för Vega och inte var en del av 7000 serien för vem skulle titta på första siffran för att få fram generation? Självklart är det tredje siffran tvåan som visar generation och att det är zen 2 man köper.

Skämt och sido var jag tvungen googla den för att fatta vad det egentligen var för processor men nu har jag lärt mig deras nya namnsystem även utan avkodningshjulet som GN hade.

Ja jävlar, laptopmodellerna är ett skämt... 7xxx-serien sträcker sig över 3 generationer... Zen2, Zen3 och Zen3+.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Ja jävlar, laptopmodellerna är ett skämt... 7xxx-serien sträcker sig över 3 generationer... Zen2, Zen3 och Zen3+.

Zen 4 också, exempelvis 7840.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

Asus Scar

Sorry var tvungen

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Ryzen 9 7945HX3D bara flyter över tungan.

Haha, ja, ungefär som en tamp som är så jäkla ihoptrasslad att man bara ger upp och slänger skiten överbord

Skämt åsido, ge mig en 14-tumslaptop under halvannat kilo med nåt sånthär, så är det taget på fläcken. Och ja, vet, inte realistiskt med kylning osv...

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Ja jävlar, laptopmodellerna är ett skämt... 7xxx-serien sträcker sig över 3 generationer... Zen2, Zen3 och Zen3+.

Är nog det du har missat då =P 7an säger bara vilket år cpun lanserades, siffra två säger vilket segment det är (Ryzen 5, 7, 9 osv) siffra tre säger vilken generation det är på kärnorna och sista siffran om det är en cpu som är högt eller lågt i just det segmentet =p

Tycker den är en ganska logisk och bra sätt att namnge cpuerna, men borde även föras över till desktop för att inte skapa förvirring.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Yes lurig namnsättning men GALET bra processorgeneration för laptops. Sinnes prestanda o energieffektivitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Är nog det du har missat då =P 7an säger bara vilket år cpun lanserades, siffra två säger vilket segment det är (Ryzen 5, 7, 9 osv) siffra tre säger vilken generation det är på kärnorna och sista siffran om det är en cpu som är högt eller lågt i just det segmentet =p

https://storage-asset.msi.com/global/picture/news/2023/nb/nb-20230220-1.jpg

Tycker den är en ganska logisk och bra sätt att namnge cpuerna, men borde även föras över till desktop för att inte skapa förvirring.

Fast det står ju ingenting om vilken grafikversion de har där. Och det känns väldigt bakvänt att "upper model within segment" skulle ha mycket sämre grafik. De RDNA3-baserade modellerna är ju 7x40 medan de med RDNA2 (som är mycket sämre) är 7x45.
Se t.ex. https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_AMD_Ryzen_processors
Med det sagt skulle jag gärna haft en med både 3D-cache och RDNA3 (7940X3D?), men det lär väl komma förr eller senare.

Visa signatur

Jag hade mer RAM än du. Sen insåg jag att det var fullständigt onödigt, så jag sålde hälften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oooskar:

Fast det står ju ingenting om vilken grafikversion de har där. Och det känns väldigt bakvänt att "upper model within segment" skulle ha mycket sämre grafik. De RDNA3-baserade modellerna är ju 7x40 medan de med RDNA2 (som är mycket sämre) är 7x45.
Se t.ex. https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_AMD_Ryzen_processors
Med det sagt skulle jag gärna haft en med både 3D-cache och RDNA3 (7940X3D?), men det lär väl komma förr eller senare.

För att det är baserat på cpu prestanda och inte gpu, cpuerna med rdna2 är bättre sätt till cpu prestanda och är specificerade för att borsta högre och högre effekt. Samt xxx5 cpuerna har mycket högre cache (tillexempel 7940H har 16mb L3 cache medans 7945HX har 64mb L3 cache)

Sen skulle jag gissa på att alla xxx5 cpuer kommer vara parade med en dedikerad gpu vilket gör den intrigrerade gpun totalt ointressant medans xx0 cpuer kommer vara cpuer för datorer utan dedikerad gpu vilket gör den integrerade viktigare därav bättre i dessa.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

För att det är baserat på cpu prestanda och inte gpu, cpuerna med rdna2 är bättre sätt till cpu prestanda och är specificerade för att borsta högre och högre effekt. Samt xxx5 cpuerna har mycket högre cache (tillexempel 7940H har 16mb L3 cache medans 7945HX har 64mb L3 cache)

Sen skulle jag gissa på att alla xxx5 cpuer kommer vara parade med en dedikerad gpu vilket gör den intrigrerade gpun totalt ointressant medans xx0 cpuer kommer vara cpuer för datorer utan dedikerad gpu vilket gör den integrerade viktigare därav bättre i dessa.

Okej, ja det är ju viss logik i det med tanke på prioritering CPU- vs GPU-prestanda, men jag skulle nog ändå föredra om det tydligare gick att se på modellnamnet vilken grafikversion det var. Som det är nu är det ju inget som säger att xxx0 egentligen måste ha bättre GPU-prestanda, bara att de har sämre CPU-prestanda.

Visa signatur

Jag hade mer RAM än du. Sen insåg jag att det var fullständigt onödigt, så jag sålde hälften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oooskar:

Okej, ja det är ju viss logik i det med tanke på prioritering CPU- vs GPU-prestanda, men jag skulle nog ändå föredra om det tydligare gick att se på modellnamnet vilken grafikversion det var. Som det är nu är det ju inget som säger att xxx0 egentligen måste ha bättre GPU-prestanda, bara att de har sämre CPU-prestanda.

Det finns typ, U modellerna är dom med bättre gpu del, och kombinationen xx3xU tillexempel har en bättre rdna2 gpu medans xx4xU har bättre rdna3 gpu

Med undantag för tre xx3xu pro cpuer med vega grafik

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Är nog det du har missat då =P 7an säger bara vilket år cpun lanserades, siffra två säger vilket segment det är (Ryzen 5, 7, 9 osv) siffra tre säger vilken generation det är på kärnorna och sista siffran om det är en cpu som är högt eller lågt i just det segmentet =p

https://storage-asset.msi.com/global/picture/news/2023/nb/nb-20230220-1.jpg

Tycker den är en ganska logisk och bra sätt att namnge cpuerna, men borde även föras över till desktop för att inte skapa förvirring.

Mja, det logiska borde vara att ha arkitekturgeneration som första siffra. Släpper du en två år gammal arkitektur i år så är den viktiga informationen att arkitekturen är två år gammal, inte att den är släppt i år…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baver:

Mja, det logiska borde vara att ha arkitekturgeneration som första siffra. Släpper du en två år gammal arkitektur i år så är den viktiga informationen att arkitekturen är två år gammal, inte att den är släppt i år…

Fast spelar det någon större roll? Har du sätt listan?

7320U och 7520U är zen 2
7330U, 7530U och 7730U är zen 3

Dvs
7X2X är zen2
7X3X är zen3/3+
7X4X är zen4

Sen kommer
8X2X vara zen2
8X3X vara zen3/3+
8X4X vara zen4
8X5X vara zen5 (om det kommer nästa år dvs)

Tycker ändå det är lika logiskt som innan, bara att man måste lära sig siffrorna mening inget mer med det =ľ

Visa signatur

here we go!