Coil whine på Corsair RM850e ATX 3.0 850W - hur åtgärda?

Permalänk
Medlem

Coil whine på Corsair RM850e ATX 3.0 850W - hur åtgärda?

Hej på er!

Fick häromdagen hem min nya dator från Inet som dom byggt åt mig. Hade en så dålig erfarenhet förra gången för då kom den fraktskadad. Men denna gången fungerade allting bra. Petade in ett USB-minne med Windows Media Tool där jag hade lagt in Windows 11. Herregud vad fort det gick! Sen fixade jag program osv i ett nafs! Allt hittills har varit otroligt snabbt och bra. Och datorn är tyst..

..Nästan! Det är här denna trådstarten kommer in i bilden. Där är ett tandläkarljud från den och är väl det som i folkmun kallas för "coil whine". Det är ju ett jobbigt ljud och speciellt när allt annat är tyst. Jag har nån extern hårddisk som brummar till ibland och brum hade jag en del av i min förra dator också så jag kan ju ha haft coil whine där med men som maskerats. Nu var denna dyrare så jag är lite extra kräsen kanske

Nätagget är ett Corsair RM850e ATX 3.0 850W. Det verkar vara vissa som haft problem med just coil wine med detta nätaggregat så frågan är om det ens är lönt att ge sig på? Men jag har ju stört mig på det sedan jag fick datorn så jag tänkte att jag skulle försöka lösa det

Är det lönt att kontakta Inet för det här? Kommer det ens täckas in i en reklamation att det låter?

Det finns ju ett annat alternativ och det är att jag beställer samma nätagg, byter själv och skickar tillbaka det gamla. Detta agg saluförs ju trots allt som "tyst" och var till stor anledning till att jag valde det..
Om jag väljer detta alternativ, går det då bra att byta ut själva aggregatet (det är modulärt) eller måste man byta ut kablarna som är dragna i datorn till dom medföljande kablarna i lådan?

Vad hade ni själva gjort?

Övriga komponenter:
ASUS Prime Z690-A
Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6400MHz CL32 FURY
WD Black SN850X 2TB Gen 4
Intel Core i7 13700K 3.4 GHz 54MB
Arctic Liquid Freezer II 360
ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL OC
Fractal Design North Svart

Tack på förhand!

Visa signatur

Intel Core i7 950, 3.06GHz | Asus P6T Deluxe V2 | Corsair 6GB (3x2GB) 1600MHz | Samsung 850-Series EVO 500GB | Gigabyte GeForce GTX 1050 2GB | ASUS BW-16D1HT | Cooler Master Hyper 212 Plus | Corsair HX 650W 80+ | Fractal Design Define R3, Svart

Permalänk
Medlem

Är det lönt att kontakta Inet för det här?
Ja, alltid lönt att fråga dem vad som gäller och om de kan titta på det.
Om de säger Ja, då behöver vi inte fundera på alla andra frågor.
Är du säker på att det kommer från psu?
Grafikkort är också relativt vanligt med coil wine.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sions:

Är det lönt att kontakta Inet för det här?
Ja, alltid lönt att fråga dem vad som gäller och om de kan titta på det.
Om de säger Ja, då behöver vi inte fundera på alla andra frågor.
Är du säker på att det kommer från psu?
Grafikkort är också relativt vanligt med coil wine.

Tack för svar! Ska nog börja där, dom brukar ju vara smidiga
Har läst det också. La den ner och lyssnade nära med örat och är ganska säker på att det är från nätaggregatet. Men som du säger så verkar det ju vara vanligt på grafikkort. Sånt där kan dock lura en som sjutton

En sak jag upptäckte är att om jag trycker på "Min sida" på Inets hemsida så slutar det i den millisekunden jag trycker, haha..

Visa signatur

Intel Core i7 950, 3.06GHz | Asus P6T Deluxe V2 | Corsair 6GB (3x2GB) 1600MHz | Samsung 850-Series EVO 500GB | Gigabyte GeForce GTX 1050 2GB | ASUS BW-16D1HT | Cooler Master Hyper 212 Plus | Corsair HX 650W 80+ | Fractal Design Define R3, Svart

Permalänk
Medlem

Nätaggregatet har ingen "tyst mode" som kanske råkar vara avslaget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av phanto:

Nätaggregatet har ingen "tyst mode" som kanske råkar vara avslaget?

Var hittar man det?

Jag märkte nu när jag gick in i CSGO utan att ha hörlurar på mig att då verkade det där jobbiga "njjjjjj.."-ljudet försvinna. För när jag är inne i spelet så är det som låter som en tandläkarborr i princip knäpptyst. Visst, lite brum från grafikkortetstartar, men det är ju inte så konstigt och helt normalt. Så något med belastningen svarar mot nätaggregatet. Någon som varit med om något liknande? Kanske går att fixa med att pilla med kanske fläkthastighet eller undervolta något eller liknande?

Det verkar alltså vara i idle som det tjuter konstant

Visa signatur

Intel Core i7 950, 3.06GHz | Asus P6T Deluxe V2 | Corsair 6GB (3x2GB) 1600MHz | Samsung 850-Series EVO 500GB | Gigabyte GeForce GTX 1050 2GB | ASUS BW-16D1HT | Cooler Master Hyper 212 Plus | Corsair HX 650W 80+ | Fractal Design Define R3, Svart

Permalänk
Medlem

Googlade och det verkar inte finnas någon switch eller dylikt för den. Den verkar ha en automatisk fläktkurva, that's it.

Du ska nog satsa på att få den utbytt.