Logitech Harmony Companion år 2023?

Permalänk
Medlem

Logitech Harmony Companion år 2023?

Hej!

Jag har kommit över en Logitech Harmony Companion, nästan helt oanvänd i originalkartong, sedan tidigare projekt hos släktingar, men jag har inget behov av denna. Den har legat i en låda i massor med år utan att göra någon glad. Det är alltså någon form av fjärrkontroll och någon sorts basenhet.

Används sådana här idag? Finns det någon vits att försöka sälja (värde?) eller ska man bara skicka iväg den till någon second hand butik?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Logitech la väl ner sin harmony serie förra året om jag minns rätt?
Vad jag förstått det så ska det innebära att inga nya produkter släpps, men förhoppningsvis uppdateras väl dom nuvarande?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Logitech la väl ner sin harmony serie förra året om jag minns rätt?
Vad jag förstått det så ska det innebära att inga nya produkter släpps, men förhoppningsvis uppdateras väl dom nuvarande?

Ingen aning om endera då jag inte är speciellt inne på TV eller film. Är enheten beroende av molnet, eller är det endast nya uppdateringar som slutat komma?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Vågar inte svara på om den,är beroende av molnet eller ej. Hittade detta från swec dock:
Istället lovar tillverkaren att fortsätta med mjukvarubiten så länge användarna finns https://www.sweclockers.com/nyhet/31732-logitech-lagger-unive...

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Vet ej om deras servrar finns kvar ännu men OM dom gör det så kommer dom troligen försvinna snart.
Då det var ca 1,5 år sedan dom slutade tillverka harmony fjärrar och sa att servrarna kommer vara upp så länge nån använder dom (vilket högst troligen var total bullshit).

Det går att använda sig av tex en raspberry pi med en IR blaster och få fjärren att fungera rätt bra.
Klipper in inlägg från mig om detta.

Skrivet av grizzly666:

Jepp harmony är dött.
Dom sa ju att dom skulle fortsätta att ha deras servrar upp så länge några använde dom, MEN min gissning är att dom kommer stängas av efter nåt/några år.

Köpte snabbt som attan en companion när denna bomb släpptes så att jag skulle ha i reserv, kör dock den nu och har den första smart fjärren i reserv istället.
Companion är deras andra fjärr utan skärm den första hette bara smart.
Smart
https://www.komplett.se/img/p/1200/855442_2.jpg
Companion
https://www.komplett.se/img/p/640/863423.jpg

Companion är lite sämre överlag enligt mig.
Har sämre balans i handen då den är längre, men värst är sämre knappar som jag misstänker inte kommer fungera alls lika länge.
Det krävs under halva kraften att trycka ned dom och det blir ett rätt lågt och dämpat ljud vid tryck, med smart fjärren så blir det ett rejält knäpp ljud och känslan ger helt enkelt mycket mer kvalitets intryck.
Gissar på att dom sparat in på dome brytarna som används.

Och fjärr med skärm?
ABSOLUT INTE främst för att man inte vet vad man trycker på utan att titta man ska kunna trycka på alla knappar utan att titta utan problem vilket är omöjligt på en skärm.
Och batteritiden som blir bedrövlig!

Vettiga alternativ?
NOPE!

Enda vettiga är att bygga ihop eget system och då kan i stort sett vilken fjärr som helst användas men harmonys smart/companion är det bästa jag använt med råga.
Dels pga RF istället för IR så man slipper leka sniper men även för kvaliten/hållbarheten som dock blivit sämre med companion men fortfarande bra för en fjärrkontroll.

Vad jag kör nu är en (Sympathy remote) raspberry pi3 med companion fjärren som en ersättning till harmonys hubb och styr tv/reiciever/htpc.
Funkar bättre på en del områden och sämre på andra.
Knappt märkbart är att enstaka tryck är liiiiiiiiite snabbare att reggas och skickas ut som IR från pajen, långa knapp tryck som tex volym upp/ned är slöare och kräver en del pillande för att få att ens fungera.

SMART knapparna (dom orangea) på companion fjärren funkar inte (men kanske går att få igång om nån mer kunnig tittar på det!) men för min del så har jag knappar så det räcker utan dom.
Vet inte hur dom funkar på harmony hubben då jag inte provat companion fjärren på den alls.
Kanske är så att dom inte ens går genom hubben utan bara är en påhängd "smart" fjärr för tex nexa/etc?

Det tog ett bra tag att få allt att lira bra ihop men när det väl började fungera och jag fick in lite kunskap i skallen så gick det rätt fort och har inte petat på pajen på 6mån.
Det sista jag gjorde var att göra sd kortet som skrivskyddat så inga strömavbrott/etc skulle förstöra filsystemet vilket är ovanligt men kan hända.

Mer info i denna tråd och det finns en hel del fjärr kontrolls trådar på det forumet med.
https://www.avsforum.com/threads/sympathy-remote.3190935/

Och kör fortfarande tv/htpc med en raspbery pi och en egen bygd ir blaster vilket funkar frb bra än idag.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!