Går ej att installera om Windows på en dator som fick Driver_Power_State_failure

Permalänk

Går ej att installera om Windows på en dator som fick Driver_Power_State_failure

Hejsan!

Jag har en Asus Vivobook S14/S15.
Problemet en dag var att ''Driver_power_state_failure dök upp på datorn vid uppstart. Hur jag än gjorde så gick det inte att komma in i Windows så därför beslöt jag mig för att ladda ner Windows 11 på en USB-sticka och köra om Windows.

När jag formaterat om partitionerna och kört installationen så kommer samma blåskärm tillbaks.
Det jag nu har testat förgäves är följande:

- Bytt AC-adapter
- Bytt hårddisk
- Uppdaterat BIOS (BIOS går att komma åt fortfarande)
- chkdsk + /sfc scannow
- Diskpart (Clean disk)

Det senaste har det inte dykt upp någon blåskärm men jag får upp en ''Windows ruta'' som säger ''Installationen misslyckades och kan inte fortsätta'' (ber mig då starta om datorn och försöka igen typ)

Tacksam för all hjälp jag kan få!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makaveli1:

''Driver_power_state_failure"

Gjorde en snabb sökning på google och såg att problemet kan komma upp ifall någon driver på datorn visar/ger ifrån sig fel mängd ström.
Det vad jag hittade: "It means a driver on your computer has entered an invalid or inconsistent power state"

Tillsammans med att Windows nu klagar på att någon inte har installerats korrekt låter det som att det är någon typ av driver som inte funkar som det ska eller är korrupt på något sätt, om jag förstår datorer rätt så påverkas inte om du installerar om Windows.

Om problemet kvarstår skulle jag rekommendera att testa starta upp datorn i safe mode och se ifall det är externa drivrutiner som krånglar eller hårdvara/windows drivrutiner som krånglar, men eftersom du verkar ha fått igång datorn så skulle jag rekommendera att söka upp "(windows update program som inte kunde installera) won´t install correctly".

Hoppas detta kanske hjälper

Visa signatur

Desktop: Intel Core i7-10700k | Nvidia RTX 2060 | 16GB Ram | 512GB + 1TB SSD
Laptop: Lenovo Thinkpad 480s | Intel Core i7-8650U | 16GB Ram | 512GB SSD
Nätverk: Mikrotik hAP ax2