Iphone säljs för 1,9 miljoner kronor

Permalänk
Skrivet av SectionX2:

Var säkert jättemånga som köpte första iphone när den lanserades. Har svårt att tro att den skulle vara värd 2 miljoner även i oöppnad förpackning. Det måste vara något speciellt med den.

Sluta anta saker. Har du ens läst originalartikeln?

"Despite the extensive worldwide media exposure our previous sales received and the hundreds of contacts we've had with consumers who thought they had a factory-sealed original iPhone, this is the only 4GB factory-sealed version to surface," said LCG Auctions founder Mark Montero in a press release Monday. "Based upon our recent record-setting sales and the fact that the 4GB model is probably 20-times rarer than the 8GB version, we are not surprised it established a new record price but surpassing the $190,000 mark was quite surprising."

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Avstängd
Skrivet av medbor:

Så sjukt att man inte ens kan validera innehållet utan att samma värdet, hur ska man då kunna veta om det är rätt sak i lådan?

Verkligen shrödingers iPhone på många nivåer

Man borde väl kunna röntga denna och jämföra med röntgen av en redan uppackad?

Kanske till och med kan utläsa serienummer via röntgen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Man borde väl kunna röntga denna och jämföra med röntgen av en redan uppackad?

Kanske till och med kan utläsa serienummer via röntgen.

Vad skiljer sig vid röntgen före och efter om jag öppnar lådan och tittar inne och sen stänger igen? Tror inte röntgen i sig säger så mycket, går nog att få till en bättre begagnad iphone med lite ny plast att se nära identisk ut på röntgen, men jag kanske är för pessimistisk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

du glömde att skriva att han behöver ha massa pengar att tvätta först , skit auktioner som dessa är bara för att tvätta pengar

Tänkte mest att han lär inte få några miljoner, men folk blir så till sig och "måste" ha allt som helt plötsligt visar sig gå för en hiskelig summa så de kommer betala bra med pengar så fort lådan är inplastad. Sedan om det är en sten eller en telefon i lådan kvittar då de aldrig kommer riva bort plasten.

Alltid lika kul och se hur desperata folk är på att behöva äga något "speciellt". Ett tag så ökade vissa NES konsoler i pris för att det blev populärt att ha så lågt serienummer som möjligt.
Problemet är att det behöver inte ens vara original NES:en utan ett nyare NES som fått en ny botten, för att inte tala om hur enkelt det är att förfalska serienumret (Kan på jobbet göra en ny exakt likadan dekal med serienummer 00001).

Eller som A4 manualer till vissa NES och SNES-spel, jag ljuger inte när jag sett Mega Man X3 A4 papperskopia gå för 6000 kr!
Ironiskt nog gjorde jag en direktkopia på en kväll, med samma kopieringsmärken som några av de som jag hittade (av de manualer som jag hittade bilder på så hade inte dessa kopieringsmärken). Blev ett jäkla liv i en av Facebookgrupperna om att jag förstör för samlare o.s.v.
Förlåt mitt utryck men så jäkla löjligt...

Har samlat på mig en hel del bilder på alla möjliga A4-manualer och har nästan alla "värdefulla" snart, tänkte att jag en vacker dag när jag har väldigt lite att göra, tillverka digitalakopior på alla och lägger upp på archive.org så alla kan få ta den av dessa "unika" A4 manualer och om de så vill komplettera deras samling med en kopia av en kopia.
Sharing is caring så att säga.

Nå, nu ska väl alla då börja jaga iPhones så då kanske de slutar driva upp priserna på NES-spel som de gjort sedan de där auktionerna förra året...

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Auktionsfirmorna älskar att pumpa priser på dessa saker, samma med tv-spel nuförtiden. Och dom är inte sena med att basunera ut att de sålt något för rekordsumma och alla nyhetssidor sprider deras budskap.

Permalänk
Musikälskare

Världen är sjuk men att samla på saker kan jag respektera

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det är en investering, det lär ju inte tillverkas fler av den.
Jag själv tillhörde dem som inte imponerades av en inlåst 2G mobil med i princip obefintlig programutbud, där alla appar måste gå via deras appstore. Det unika var dock att man nu slapp använda penna och kunde använda fingret, som jag dock visste en dag skulle komma då stora touchskärmar fanns långt innan.

Citat:

“There's no chance that the iPhone is going to get any significant market share. No chance. It's a $500 subsidized item,” said then-Microsoft CEO Steve Ballmer.

Ballmer var inte heller imponerad - hur gick det för MS telefon?

Men om du nu förutsåg att det skulle bli framtiden utan stylus - vore kul att höra vad har du för profetia om vad som kommer att slå stort närmaste 5 åren?

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Batteri

Jag är förvånad att en pryl med integrerat batteri kan anses ha detta värdet. Någon som vet om den sorts batteri som användes kan
börja läcka när som helst och nästan totalradera värdet?

Permalänk
Skrivet av zulbat:

Jag är förvånad att en pryl med integrerat batteri kan anses ha detta värdet. Någon som vet om den sorts batteri som användes kan
börja läcka när som helst och nästan totalradera värdet?

Det brukar svälla snarare än läcka. Vad jag har sett så har Apples produkter klarat sig ovanligt bra för att ligga orörda i 10 år oöppnade.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Jag kommer ihåg tiden då iOS var så vackert att man ville ha en, men idag ser det ut som skit.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Skrivet av Trihxeem:

Ballmer var inte heller imponerad - hur gick det för MS telefon?

Men om du nu förutsåg att det skulle bli framtiden utan stylus - vore kul att höra vad har du för profetia om vad som kommer att slå stort närmaste 5 åren?

Jag hade SE P800 med knappsats bortplockad typ 3år innan iPhone släpptes. Det var enkelt att förespå att någon gång skulle de bli tunnare och man kunde använda fingret.
Svårigheten var dock att förespå när någon gång var.

Att förespå framtiden idag. Så smartklocka, wirelesshörlurar och smarta glasögon finns redan. Problemet är att smartglasögonon har så mycket utveckling kvar innan de kan ersätta mobilen. Jag gissar 20år kvar.
Vad som händer däremellan så inte mycket för den stora skaran, mer än att folk kommer se självklart att mobilen är det naturliga interfacet för så mycket mer.

*edit*
För över 20år sedan släpptes SE P800. https://en.wikipedia.org/wiki/Sony_Ericsson_P800 Ser man på de nya mobilerna idag så är utseende mässigt enligt mig inte extremt mycket för att ha utvecklas 20år.
Det stora är att folk i allmänhet har dem och använder dem till allt. Med det sagt så 20år till för smarta glasögon tror jag inte är i överkant om hur lång tid det tar innan de blir bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tachiyon:

galet att 8gb lagringsutrymme var mycket då. idag tycker jag att 128 gb är på gränsen

8gb, kommer ihåg hur ENORMT lycklig jag va när jag fick min första MP3 spelare, en creative rhomba med hutlösa 256mb xD

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Äppleprodukter är överprisade när de lanseras, alltid överprisade vid utförsäljning eller som begagnat
och de är överprisade som antikvitet också.
Man slutar aldrig att förvånas ^^

Permalänk
Medlem

Fick en 2nd gen iPod under tiden jag studerade på universitiet cirka 2003. Tusentals timmers glädje. Bästa pryl nånsin.. Hade mindisc och mp3-cd i bilen men ipod slog alla. Nu är det robotdamsugare som ger glädje.

Visa signatur

>>X3D o sval=yeet^2!

Permalänk
Medlem

Jag har en oöppnad iPad 3, om 40 år blir jag miljonär!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

Tänkte mest att han lär inte få några miljoner, men folk blir så till sig och "måste" ha allt som helt plötsligt visar sig gå för en hiskelig summa så de kommer betala bra med pengar så fort lådan är inplastad. Sedan om det är en sten eller en telefon i lådan kvittar då de aldrig kommer riva bort plasten.

Alltid lika kul och se hur desperata folk är på att behöva äga något "speciellt". Ett tag så ökade vissa NES konsoler i pris för att det blev populärt att ha så lågt serienummer som möjligt.
Problemet är att det behöver inte ens vara original NES:en utan ett nyare NES som fått en ny botten, för att inte tala om hur enkelt det är att förfalska serienumret (Kan på jobbet göra en ny exakt likadan dekal med serienummer 00001).

Eller som A4 manualer till vissa NES och SNES-spel, jag ljuger inte när jag sett Mega Man X3 A4 papperskopia gå för 6000 kr!
Ironiskt nog gjorde jag en direktkopia på en kväll, med samma kopieringsmärken som några av de som jag hittade (av de manualer som jag hittade bilder på så hade inte dessa kopieringsmärken). Blev ett jäkla liv i en av Facebookgrupperna om att jag förstör för samlare o.s.v.
Förlåt mitt utryck men så jäkla löjligt...

Har samlat på mig en hel del bilder på alla möjliga A4-manualer och har nästan alla "värdefulla" snart, tänkte att jag en vacker dag när jag har väldigt lite att göra, tillverka digitalakopior på alla och lägger upp på archive.org så alla kan få ta den av dessa "unika" A4 manualer och om de så vill komplettera deras samling med en kopia av en kopia.
Sharing is caring så att säga.

Nå, nu ska väl alla då börja jaga iPhones så då kanske de slutar driva upp priserna på NES-spel som de gjort sedan de där auktionerna förra året...

Dock så lär du ju behöva ändra i mjukvaran i iPhonen också, troligtvis även på NES för brukar gå att läsa av serienummer och liknande antingen i vanliga menyn eller i en servicemeny. Är inte förvånad över att samlare är beredda att betala ganska mycket för vissa produkter.
Även om jag inte samlar på teknik själv så samlar jag på limited edition skiv-utgåvor.