Battle.net klient och min router gillar inte varandra

Permalänk

Battle.net klient och min router gillar inte varandra

Halloj!

Sen jag kom tillbaka till spelande av Blizzard-spel av regelbunden basis (i detta fall Diablo 4) så har ju givetvis mitt användande av deras battle.net klient.

Tyvärr så har jag ett problem med att så fort klienten laddar ner uppdateringar/spel så segar den ner mitt nätverk till den nivå att jag i princip inte kan gå in på google. Den segar även ner wifi så att alla enheter är drabbade, även luren. Det händer även om jag laddar ner i 5kb/s.

Detta är ett problem jag stött på med klienten runt år 2009 så det har även hänt med annan router på annan plats så man blir ju smått trött på att det dykt upp igen nu i samband med att Diablo 4 släppts.

Det jag gjort är stänga av brandväggarna helt i routern, men det hjälper inte. Det är till och med så illa att även om jag stänger av klienten och startar om datorn så är det fortfarande segt i en ytterligare 10 minuter. Så min enda tanke är att routern blir överhettad av att battle.net klienten ansluter till deras nät. Detta är dock inte något problem i några som helst andra sammanhang. Jag kan tanka hem spel i Steam, kolla på youtube och spela online-spel samtidigt utan att routern throttlar.

Är det någon som har haft samma problem eller har någon idé?

Tack på förhand!

EDIT: Har ASUS RT-AC68U

Permalänk
Rekordmedlem

Det kanske finns så många öppna anslutningar att minnet tar slut i routern eller sitter du bakom CGN, har routern publikt eller privat ip på wanporten?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det kanske finns så många öppna anslutningar att minnet tar slut i routern eller sitter du bakom CGN, har routern publikt eller privat ip på wanporten?

Kul att du säger många öppna anslutningar för Blizzard brukade köra bittorrent för deras klient back in the day. Bittorrent fungerar utmärkt om man tankar hem filer med 10000 seeders. Så allt verkar kretsa kring just Blizzards klient. Nu är klienten inte känd för att vara felfri men det är ju många som inte har det problemet jag har, annars hade det varit en större snackis.

Kan lägga till att jag har ASUS RT-AC68U, missade att skriva det.

Nu har jag precis kört en reset på routern men vad det gäller inställningarna så ser det ut såhär under WAN, minns inte vad jag körde innan:

Permalänk
Medlem

Har exakt samma problem med en Asus RT-AC2900.

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Medlem

Jag har inga problem med en ax92u, kan det vara något med att äldre asus routers krånglar?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Jag har exakt samma router o har inga som helst problem med den.
Låter som ett väldigt märkligt problem du har.
Va händer om du sätter limit på DL speed i klienten? Säg att om du har 500Mbit internet. Sätt limit på 300Mbit?

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Skrivet av Mullvaden83:

Jag har exakt samma router o har inga som helst problem med den.
Låter som ett väldigt märkligt problem du har.
Va händer om du sätter limit på DL speed i klienten? Säg att om du har 500Mbit internet. Sätt limit på 300Mbit?

Jag har satt limit och det skapar fortfarande samma problem tyvärr. Dessutom uppstår problemet så länge en uppdatering aktivt laddas ner, även om speeden ligger på 5kb/s. Väldigt märkligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enrico Pallazzo:

Jag har satt limit och det skapar fortfarande samma problem tyvärr. Dessutom uppstår problemet så länge en uppdatering aktivt laddas ner, även om speeden ligger på 5kb/s. Väldigt märkligt.

Har du testat merlin firmware?
https://www.asuswrt-merlin.net/

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem med Edgerouter X.

Har aldrig märkt av det tidigare, men igår när Diablo IV skulle uppdateras så dog hela mitt internet mer eller mindre.

Tidigare har battlenet-klienten alltid maxat min lina på 500Mbit, men igår gick det otroligt segt och hastigheten varierade mellan 5KB/s - 3MB/s.

Provade bredbandskollen medans den laddade ned uppdateringen och fick ~10 Mbit, pausade uppdateringen och fick 500+ Mbit

Hoppas det bara är någon tillfällig bugg som orsakar det.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av immutable:

Jag har samma problem med Edgerouter X.

Har aldrig märkt av det tidigare, men igår när Diablo IV skulle uppdateras så dog hela mitt internet mer eller mindre.

Tidigare har battlenet-klienten alltid maxat min lina på 500Mbit, men igår gick det otroligt segt och hastigheten varierade mellan 5KB/s - 3MB/s.

Provade bredbandskollen medans den laddade ned uppdateringen och fick ~10 Mbit, pausade uppdateringen och fick 500+ Mbit

Hoppas det bara är någon tillfällig bugg som orsakar det.

Jag hade samma problem runt 2008-2009 när man uppdaterade WoW, men det var på den tiden bnet klienten körde bittorrent.

Sen dök det upp nu igen redan inför Diablo 4 betan, givetvis med annan router, fiber istället för comhems 3 hål i väggen osv. Men jag har inte kört WoW på flertalet år nu så kan inte säga om problemet fördaterar Diablo 4 betan men om du säger att det dök upp för dig nu under Diablo 4 så är det väl någon form utav ändring de gjort för att förbereda D4 launchen, men det är rent spekulativt.

Jag vet inte hur det är för dig men det värsta för mig är pre-launch content och uppdateringar innan exempelvis season launch nu denna vecka och det är ju att man stryper nedladdningen lite grann då och då. Man får tanka hem lite av uppdateringen i taget och även när uppdateringen då står stilla och inte tankar hem något fast den är aktiv så dödar den mitt nät ändå.

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Har du testat merlin firmware?
https://www.asuswrt-merlin.net/

Nej, aldrig hört talas om faktiskt men kan kika på det efter jobbet.

Permalänk
Medlem

När man uppgraderar/byter firmware på ASUS routrar bör man gör detta:
- Ta en backup på konfig
- Uppgradera/Byt
- Fabriksåterställning
- Läs tillbaka backup

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Skrivet av Prelatur:

När man uppgraderar/byter firmware på ASUS routrar bör man gör detta:
- Ta en backup på konfig
- Uppgradera/Byt
- Fabriksåterställning
- Läs tillbaka backup

Japp, det är sant om man vill behålla dem, dock hade jag inte mycket till specifika konfigs/inställningar. Det är också orelaterat till problemet.

Permalänk
Medlem

Jag testade Merlins mjukvara men det gjorde ingen skillnad på min RT-AC2900, nollställde dock inte inställningarna.

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Medlem

Låter inte alls normalt, har själv en asus RT-AC66U B1 och det är sällan problem med anslutningar, trots flera datorer konsoller och telefoner inkopplade, men om du kollar status hur pass belastad är den då?

Permalänk
Medlem

Hade en billigare asus router som inte klarade av nedladdning och QoS samtidigt. Testa stäng av QoS

Permalänk
Skrivet av HazZarD:

Låter inte alls normalt, har själv en asus RT-AC66U B1 och det är sällan problem med anslutningar, trots flera datorer konsoller och telefoner inkopplade, men om du kollar status hur pass belastad är den då?

https://i.imgur.com/xNGqxgW.jpg

Nu lät jag uppdatering för Diablo 4 göra sitt under natten men provade att installera ett av deras andra spel och då låg kärna 1 på runt 75% och andra på runt 10%. Dock så hade jag roligt nog inte problemet när jag installerade ett nytt spel utan det händer bara med allt kopplat till Diablo 4.

Låt oss som exempel säga att det är som jag gissade, att routern blir överhettad av just deras battle.net klients sätt att ansluta, varför händer det då bara med deras senaste spel och inte ett av deras andra?

Permalänk
Skrivet av kinkyboo:

Hade en billigare asus router som inte klarade av nedladdning och QoS samtidigt. Testa stäng av QoS

Är redan avstängt som standard så kan tyvärr inte dra i den spaken och hoppas på det bästa.

Permalänk

Kan lägga till att om jag förstår det rätt är att Blizzard throttlar när det är för tungt tryck på att hämta hem filer, dvs. uppdateringar eller installering av helt nya spel. Men frågan är ju dock varför det dödar allt användande av mitt nät. Jag hade förstått om jag laddar ner långsamt om hundratusentals laddar ner samtidigt, men jag bör ju inte segas ner för det i mitt övriga användande under tiden.

Permalänk
Medlem

Det jag märkt är att även när nedladdningen ”dödat” mitt nät har jag kunnat streama bl.a. Youtube utan problem, men inte surfa in på exempelvis swec.

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Medlem

Har samma problem här med fast med en Ubiquiti Amplifi HD. Haft det sista året med varje patch i WoW och har nu åkt på det i D4 också.

Börjat fundera på om det har något med min internetleverantör att göra? Igår t.ex. dog de. Under tiden de ligger nere(ungefär 30-40min) fungerar ingenting på någon enhet hemma men av någon anledning kunde jag köra ping mot sweclockers.se och få svar på 2ms, men att nå den via webbläsaren gick inte. Testade även att köra en ping mot telia.se som jag aldrig surfar till annars men där blev det timeout. Kanske har med någon cache att göra?

När nätet väl kommer igång igen går allt på full speed och patchen tankas ner direkt.

Det gör ingen skillnad om jag så stänger av datorn och startar om routern, internet ligger nere i sina 30-40min varje gång Battle.net tankar en patch.

Har testat att starta om routern, slagit av och på olika funktioner, installerat om Battle.net etc, alltid samma fel. Att tanka patchen via internetdelning på min Iphone går dock fint?

Kör Bredband2 500/500.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jockemon:

Har samma problem här med fast med en Ubiquiti Amplifi HD. Haft det sista året med varje patch i WoW och har nu åkt på det i D4 också.

Börjat fundera på om det har något med min internetleverantör att göra? Igår t.ex. dog de. Under tiden de ligger nere(ungefär 30-40min) fungerar ingenting på någon enhet hemma men av någon anledning kunde jag köra ping mot sweclockers.se och få svar på 2ms, men att nå den via webbläsaren gick inte. Testade även att köra en ping mot telia.se som jag aldrig surfar till annars men där blev det timeout. Kanske har med någon cache att göra?

När nätet väl kommer igång igen går allt på full speed och patchen tankas ner direkt.

Det gör ingen skillnad om jag så stänger av datorn och startar om routern, internet ligger nere i sina 30-40min varje gång Battle.net tankar en patch.

Har testat att starta om routern, slagit av och på olika funktioner, installerat om Battle.net etc, alltid samma fel. Att tanka patchen via internetdelning på min Iphone går dock fint?

Kör Bredband2 500/500.

Du har också en operatör som använder CGN, har du publik eller privat ip på wanporten ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det här har jag aldrig tänkt på tidigare men kollar jag configen i min router har jag en IP(100.78.xxx.xxx) och en annan ifall ja kör minip.nu(98.255.xxx.xxx). Antar att jag har en privat på wanporten då?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jockemon:

Det här har jag aldrig tänkt på tidigare men kollar jag configen i min router har jag en IP(100.78.xxx.xxx) och en annan ifall ja kör minip.nu(98.255.xxx.xxx). Antar att jag har en privat på wanporten då?

Ja, det adressområde som används för CGN är 100.64.0.0 till 100.127.255.255.
Det kan ge underliga fel för att att antalet möjliga öppna portar/anslutningar begränsas på ett annat sätt än om man haft en publik ip.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Aha! Kan ju testa slå dom en signal på måndag och se ifall man kan få en publik IP istället. Tackar för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Har alla ni som har det här problemet Bredband2? Har ni hittat någon lösning?
Jag har samma problem och har Bredband2. Det börjar bli riktigt irriterande att inte kunna uppdatera Diablo...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebsa:

Har alla ni som har det här problemet Bredband2? Har ni hittat någon lösning?
Jag har samma problem och har Bredband2. Det börjar bli riktigt irriterande att inte kunna uppdatera Diablo...

Det verkar ha löst sig för mig efter att jag bytt till publik IP! Testade wow för någon dag sen och Diablo idag utan problem. Öppnade bara en chatt via deras hemsida som fixade det direkt utan några motfrågor vilket jag inte var beredd på.. 5/5 Bredband2!

Och stort tack igen @mrqaffe! Hade nog aldrig kommit på det själv.

Permalänk
Medlem

Jag har nästan blivit tokig på att felsöka mitt internet och jag hoppar in på swec forumet för att kolla för någon rekommendation till en router för jag var rätt säker på att det är den som krånglar har haft problem med den tidigare (netgear xr500) ser denna tråd och problemen som beskrivs utöver battlenet användning som startar problemet var exact det jag råkar utför med jämna mellanrum sen april/maj går ej ladda hemsidor i 10 till 30 min men youtube funkar och jag kan spela under tiden ändå.

Gissar på att bredband2 börja med GCN användning i april eller? Testa och starta battlenet nu och tanka diablo4 uppdatering och allting balla ur som ni beskriver varje gång.

Får ta kontakta bredband2 imorgon när de öppnar kundtjänst.

Visa signatur

Same Shit Differant day

Permalänk
Medlem

Jag kontakta bredband2 på morgon och nu runt kl18 så bytte dom redan mitt IP till en publik fast de sa att det kan ta 1 till 5 dagar att göra och skulle få sms när de var klart. Nu kan jag starta battlenet utan problem med att ladda sidor hoppas att mina andra timeout problem är lösta nu med.

Visa signatur

Same Shit Differant day

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebsa:

Har alla ni som har det här problemet Bredband2? Har ni hittat någon lösning?
Jag har samma problem och har Bredband2. Det börjar bli riktigt irriterande att inte kunna uppdatera Diablo...

Samma problem här med Bredband2, har 3 vänner med exakt samma fel alla Bredband2