Permalänk

Analoga kort -> dator?

Negativen från sambons utlandssemester för många år sen är inte i bra skick och verkar inte vara värda att scanna. Frågan är hur jag får in de framkallande korten på smidigast sätt i datorn?
Det jättelika albumet innehåller massa bilder (bilderna är fastsatta med nån typ av dubbelhäftande tejp, så att plocka bort dem och scanna lär vara tidsödande).
Har testat ett par iOS appar som kan fota av och göra bilder men inte hittat nått som är tillräckligt pålitligt.
En annan tanke var att fota av varje albumsida med en vanlig kamera och på nått sätt kunna extrahera bilderna därifrån till enskilda bilder automatiskt. Förhoppningen var att det finns plugin till Photoshop Elements som fixar detta men det var svårt att hitta...
Jag kan tänka mig att fota av varje enskilt foto med (med handhållen kamera), men att manuellt räta upp det o.s.v. är inget jag vill pyssla med, om det inte finns programvaror för det?
Nån som vet om nån snarlik plugin/program som kan assistera mig?
Nån annan genialisk idé att lösa detta? Tar tacksamt emot tips.

PSE verkar ha nån funktion "dela skannade foton" funktion men verkar inte korrigera perspektiv automatiskt så fotar man inte exakt rakt blir det knepigt.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem

Vad är det som gör att negativen är i dåligt skick?
Oftast har negativen mycket högre bildkvalitet än dom framkallade positiven så det allra bästa är att kunna skanna negativen.

Annars borde en vettig flatbäddskanner vara det enklaste och billigaste valet?
Skanna varje sidan för sig i hög upplösning, sedan beskär du ut dom olika korten.
Möjligt att det finns automatiska lösningar för att få ut varje enskilt kort men oftast brukar det gå rätt fort när du fått upp tempot.

Att fotografera korten med mobilkamera lär inte vara det optimala då du inte kommer få speciellt bra resultat pga många orsaker.
Alternativet är ju då en vettig riktigt kamera, men då monterat på stativ som gör att du alltid får helt rätt fotografering mot bordet, då kan det nog kunna bli rätt okey om kameran är är vettig samt att du är noga med att ljuset är jämt på det du fotograferar.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

@Knashatt och att fota med DSLR, ljusbord eller dom där linserna för montering av dia-bilder är inte så enkelt. Man behöver utrustning, måste tänka på olika saker för att det ska bli bra osv. Jag har skannat en hel del saker med min vanliga A4 skanner som har 1200 dpi optisk upplösning, provat en del skolkataloger och även andra saker. Där syns det tydligt att de grejer jag skannar har en lägre upplösning optiskt vilket gör att jag inte förlorar något i kvalite. Det är smidigt och funkar bra förutom när det blir moire vilket det blev på vissa bilder från skoltagalogerna och ofta lite randigt.

Hur många negativ är det och är du säker på kvaliten är usel. Ofta förlorar negativ sina färger och annat med tiden men upplösningen är ofta bra mycket högre än på framkallade foton etc. Däremot är kvaliten OK på ett foto av vykortsstorlek om man vill digitalisera det, men endast under förutsättning att inga negativ eller annan fotokälla finns att tillgå. Den kvalitetsförlust som uppstår gör inte så mycket om det är enda fotografiet som finns.

Jag har sorterat, organiserat, kastas och helt enkelt fixat alla gamla DIA-bilder. Skapat en digitalt index med en riktigt usel billig scanner. Nästa steg är att digitalisera själv eller lämna in till Crimson, men dit har jag inte kommit ännu har för mycket annat som måste prioriteras.

Permalänk
Medlem

Lämna in till en fotofirma så löser dem.

Permalänk

Albumet går inte att lägga på scannern, för stor och tung. Många negativ blev väldigt gröna, men inte alla så fick överge den idéen. Jag fotade av varje albumsida just nu och klippte ut varje bild.. ingen fantastisk kvalité men det duger (nästan). Hittade inget vettigt verktyg som rättar upp bilder med automatik så fick försöka fota rakt. 😊

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av oRBIT2002:

Många negativ blev väldigt gröna, men inte alla så fick överge den idéen.

Spontant låter det mer som felaktig inventering än att negativen är skadade.

Permalänk
Medlem

@oRBIT2002 så länge du inte kastar originalen och sparar grejerna kan du alltid fixa en digitalisering igen, leta information på nätet och fråga andra som pysslar med foto. Med tiden kanske du hittar något som kommer funka mycket bättre, ge dig bättre kvalite. Det var lite så jag gjorde, det var viktigare för mig att digitalisera bilderna även om kvaliten var usel för att få mitt digitala index. Har inte tid nu man ska ta med lite bilder till Crimson och se hur det blir där när man läser av med proffsutrustning.

På något sätt behöver jag fixa så jag inte får moire problemet med min A4 scanner, jag vet man kan manipulera i bildprogram men jag vill fixa bort det på något sätt i själva scannern. Typ analog bildbehandling för att få bort problemet om det går ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oRBIT2002:

Många negativ blev väldigt gröna, men inte alla så fick överge den idéen.

Hur skannade du inte negativen? Vad för utrustning använde du?

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Skrivet av Knashatt:

Hur skannade du inte negativen? Vad för utrustning använde du?

Jag har en scanner, en Epson tror jag märket är, som klarar att scanna diverse typer av negativ. Har scannat många med den förr men den här gången blev många inte bra.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Bildexpert

Inte bra hur? Kan du visa något exempel?

Rent krasst är det väldigt sällan som färgfilmsnegativ åldras så till den utsträckning att de inte längre är brukbara och framförallt om de är framkallade med C41 (standard sedan 70-talet). Lägg därefter till det enorma dynamiska omfång som negativ ger upphov till så ska det väldigt mycket till innan färgerna går förlorade och ffa på det sättet du beskriver. Har faktiskt aldrig sett något sådant som att färgerna blir gröna över tid.

Däremot kräver negativ att invertering görs korrekt och i vissa fall fungerar inte de mer eller mindre automatiska inverteringarna något vidare. Vid fotokopiering fick varje bild mer eller mindre granskas och åtgärdas manuellt i någon utsträckning, då av en person som har stenkoll på både film och tryck, vilket kunde få även de bökigaste negativen att framstå som utmärkta. Då skapas det lätt förvirring när man själv scannar negativen och får ett helt annat resultat.

En lösning kan vara att göra inverteringen själv i valfritt bildredigeringsprogram. Det kräver viss förståelse för hur färg fungerar på negativ men genom att leka lite med curves för alla tre primärfärger individuellt kan du nog hitta något som åtgärdar felen. Annars kan jag kika på vad som går att göra i PS om du skickar över något exempel.

Permalänk
Medlem

@Nissling jag är inte så insatt i foto men jag instämmer.

Alla dia-bilder jag hade behövde inte inverteras, det var färdigt. Jag behövde bara skanna in dom med min billighets pryl som är gjort för enbart skanna dia-bilder, kvaliten blir riktigt värdelös men syftet för mig var att skapa ett enkelt digitalt index över alla analoga bilder. Sortera i lådorna, skriva ner information på lappar osv. vilket jag nästan är klar med, har typ 5% kvar att göra.

Att läsa in dia-bilder med en A4 skanner funkar men kvaliten blir inte så bra. Man förlorar kvalite i den konverteringen och vill man ha bättre får man skaffa utrustning som t.ex. en Plustek men även den gör att du tappar i kvalite. Negativ Labs pro är det som verkar vara mest populärt för att göra konverteringen av negativ men det är bara vad jag har snappat upp, finns säkert andra metoder program osv.

Jag har läst en hel del om utrustning, tester på denna sida och kommit fram till att man behöver riktigt bra utrustning om man verkligen vill ha noll förluster i kvalite vid konvertering från analogt till digitalt vad gäller dia-bilder (35mm film osv). Där framgår också att mycket utrustning kör med teknisk snack och att den faktiska optiska upplösningen är det viktigaste.

https://www.filmscanner.info/en/PlustekOpticFilm8100.html

Och vad jag kan förstå från allt jag tidigare läst på sidan om olika utrustningar etc så kan man inte få ut mer än runt 4000-4500 dpi från de flesta DIA-bilder, det finns inte mer kvalite i den analoga bilden så att säga. Det går även att fota av bilderna med DSLR vilket är populärt men det finns även en hel del att tänka på där också.

Permalänk
Skrivet av Nissling:

Inte bra hur? Kan du visa något exempel?

Rent krasst är det väldigt sällan som färgfilmsnegativ åldras så till den utsträckning att de inte längre är brukbara och framförallt om de är framkallade med C41 (standard sedan 70-talet). Lägg därefter till det enorma dynamiska omfång som negativ ger upphov till så ska det väldigt mycket till innan färgerna går förlorade och ffa på det sättet du beskriver. Har faktiskt aldrig sett något sådant som att färgerna blir gröna över tid.

Däremot kräver negativ att invertering görs korrekt och i vissa fall fungerar inte de mer eller mindre automatiska inverteringarna något vidare. Vid fotokopiering fick varje bild mer eller mindre granskas och åtgärdas manuellt i någon utsträckning, då av en person som har stenkoll på både film och tryck, vilket kunde få även de bökigaste negativen att framstå som utmärkta. Då skapas det lätt förvirring när man själv scannar negativen och får ett helt annat resultat.

En lösning kan vara att göra inverteringen själv i valfritt bildredigeringsprogram. Det kräver viss förståelse för hur färg fungerar på negativ men genom att leka lite med curves för alla tre primärfärger individuellt kan du nog hitta något som åtgärdar felen. Annars kan jag kika på vad som går att göra i PS om du skickar över något exempel.

Återkommer inom kort med exempel

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk

Så här såg majoriteten ut av de negativ jag försökte scanna.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Bildexpert

Negativet är det nog inget fel på i sig, men den ser ut att vara riktigt överexponerad med hög densitet. Om inte skannern tar hänsyn till det blir bilden för ljus och i sin tur påverkar det inverteringen. Skiftningen mot cyan är ett tydligt tecken på det.

Det vore fullt möjligt att skanna negativen och undvika dessa problem, men det kommer att krävas en del handpåläggning och tid. Autoinställningarna kommer inte nödvändigtvis att hjälpa heller.

Vad för program och skanner använder du förresten?

Permalänk
Skrivet av Nissling:

Negativet är det nog inget fel på i sig, men den ser ut att vara riktigt överexponerad med hög densitet. Om inte skannern tar hänsyn till det blir bilden för ljus och i sin tur påverkar det inverteringen. Skiftningen mot cyan är ett tydligt tecken på det.

Det vore fullt möjligt att skanna negativen och undvika dessa problem, men det kommer att krävas en del handpåläggning och tid. Autoinställningarna kommer inte nödvändigtvis att hjälpa heller.

Vad för program och skanner använder du förresten?

Canon Canoscan 9000F. Vuescan som mjukvara. Korten ser ju bra ut framkallade (på den tiden det gjordes)...

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk

Ett till exempel. Har scannat rätt många negativ tidigare men inte råkat ut för de här problemen.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av oRBIT2002:

Canon Canoscan 9000F. Vuescan som mjukvara. Korten ser ju bra ut framkallade (på den tiden det gjordes)...

Har själv använt 9000F för många år sedan och den har ju sina begränsningar, men du borde kunna få till det hyggligt ändå tycker jag. Vuescan har jag inte mycket erfarenhet av (mest använt Silverfast) men ifall du är bekväm med att använda det i kombination med Lightroom så hittade jag en metod som borde fungera.
https://forums.negativelabpro.com/t/creating-raw-dng-files-wi...

Annars, om du inte får bukt på exponering och färg, så tror jag att det är enklast att skanna fotokopiorna. De är bevisligen korrekt ljussatta och med en Canoscan 9000F borde det absolut gå att få till på ett acceptabelt vis.

Permalänk
Medlem

@oRBIT2002 usch, det där ser riktigt uselt ut. Sämre än mina dia-bilder jag lästa av med en rutten billig plexger pryl jag köpte på Kjell.

Men vänta nu, det är negativ eller ? Mina DIA-bilder jag lästa av var alla färg och en gång i tiden framkallade (dvs den analoga filmen lämnades in till labb) och därefter monterades det i dia-ramar. Inte jag som gjort det men då kanske man inte har några problem med färger och allt annat förutom att färgerna med tiden kan bli lite dassiga och blekta. Antar det beror på förvaring, kvalite på filmen osv.

Permalänk
Medlem

Ser ut som misslyckad färgkorrigering och kanske i viss mån dålig skanning (beror ju på hur det var exponerat från början också). Färgnegativ är knäppa i färgerna från början och okorrigerat blir de cyantonade när man inverterar dem. Det du får utan korrigering är inversen av det du ser när du tittar på filmremsan.

Diapositiv är avsedda att tittas på som de är, i princip, så de är inte alls knäppa i färgerna på samma sätt. Däremot har de litet dynamisk omfång i jämförelse och en hel del äldre diafilm har drivit iväg färgmässigt. Dock ej rätt förvarad Kodachrome, vilket den ju är känd för.

Permalänk

Det är vanliga 35mm negativ japp.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av DennisOlof:

@oRBIT2002 usch, det där ser riktigt uselt ut. Sämre än mina dia-bilder jag lästa av med en rutten billig plexger pryl jag köpte på Kjell.

Men vänta nu, det är negativ eller ? Mina DIA-bilder jag lästa av var alla färg och en gång i tiden framkallade (dvs den analoga filmen lämnades in till labb) och därefter monterades det i dia-ramar. Inte jag som gjort det men då kanske man inte har några problem med färger och allt annat förutom att färgerna med tiden kan bli lite dassiga och blekta. Antar det beror på förvaring, kvalite på filmen osv.

Diafilm/bilder använder annan kemi för de är positiva och man brukar sällan göra papperskopior av dem med det går men man använde då en helt annan kemisk process och Cibachrome/Ilfochrome
https://en.wikipedia.org/wiki/Ilfochrome
ger mer långtidsstabila bilder än vanliga papperskopior från negativ.

Ska man digitalisera ramade dia bör man tänka på att ramen kan påverka och ibland kan man behöva ta ut bilden ur ramen för bästa resultat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hur ser negativen ut om du bara kollar på dom mot en lampa?
Är dom ruttna då med? Eller blir det bara så när du scannar dom?
Skicka in dom till nån fotobutik som kan scanna av dom i rätt maskin.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

@mrqaffe aha, OK jag förstår.

Jo, jag är medveten om att det är ett problem. Tydligen så ska dia-ramarna påverka bilderna negativt när man vill scanna dom, det är bättre om man har remsor för man får tydligen något högre upplösning och skärpan blir bättre. Det är iofs inte så märkvärdigt i sig för samma problem uppstår om man vill scanna saker i med en A4 scanner, om man då har saker som inte är 100% platt osv. Men det är inte jag som monterad i DIA-ramar.

För min del gjorde det inget då jag fick lägga ner grymt mycket tid på att bara snabbt digitalisera bilderna till ett index, samtidigt som jag rensade, sorterade, katalogiserade osv. Det var sjukt jobbigt och kändes som det tog evigheter. Jag har en del kvar iofs men 90% av dia-bilds problematiken har jag gjort. Steg två är att digitalisera det för arkivering och kvalite, jag kanske lämnar in det hos t.ex. Crimson eller något åt det hållet men så långt har jag inte kommit ännu. Jag har fortfarande en hel del andra saker jag behöver digitalisera, gå igenom, katalogisera osv.

Tur för mig att det inte finns några negativ som oRBIT2002 tydligen har problem med.

@Mullvaden83 det var en bra ide, att ta med några bilder till proffs-labb så kan man ser hur det blir digitalt och dom lär ju kunna förklara om det verkligen är problem med original bilderna och vad man kan göra åt saken, om det går att fixa.

Permalänk
Skrivet av Mullvaden83:

Hur ser negativen ut om du bara kollar på dom mot en lampa?
Är dom ruttna då med? Eller blir det bara så när du scannar dom?
Skicka in dom till nån fotobutik som kan scanna av dom i rätt maskin.

Svårt att avgöra, har bara kikat på några. Butikerna som scannade dem var riktigt dyra sist jag testade (och resultatet var inte värt besväret, det såg i princip ut såsom min hemutrustning kunde prestera).

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem

@oRBIT2002 jag förstår det kan vara dyrt, men frågan är ju snarare om dom bilder som är dåliga kan göras mycket bättre.

Har du kollat om det finns andra som fotar av och liknande, du kanske bara råkade lämna in till ett ställe som egentligen inte var så bra. Det är ju lite olika vart man vänder sig om dom verkligen kan det dom påstår. Jag är själv inte så bra på foto och den biten, är iofs intresserad men precis som med alla branscher så skiljer det sig vart man vänder sig. Oftast är det en minoritet som är riktigt bra, de flesta medelmåttiga och en del riktigt usla.

Permalänk
Medlem

Mitt råd är att du laddar ner Cannons egna mjukvara samt drivrutiner för din Canon Canoscan 9000F.
Ladda ner det här: https://www.canon.se/support/consumer/products/scanners/canos...

Sedan testad du att skanna några negativ via MP Navigator, ställ in så att mjukvaran inte gör några automatiska förbättringar, bara att den gör om bilden till ett positiv. Kontrollera resultatet.

Om det fortfarande är kasst så kan du skanna en gång till utan några automatiska förbättringar samt ingen konvertering till positiv.
Ladda upp den bilden någonstans så vi kan få se hur det resultatet blev, skulle vilja testa att dra i reglagen själv.

EDIT: Testade att snabbt göra viss redigering själv, ta detta inte speciellt seriöst:

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Rekordmedlem

Apropå att stänga av all automatik på en Canon så kanske det även innebär att FARE stängs av, det är ju en extra scanning med ir för att veta var det finns repor och damm och den kanske man vill ha med, har aldrig labbat med det men det kan vara värt att tänka på att den tekniken finns och kanske ger en fördel. Vet inte heller om den kan stängas av eller inte.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Knashatt:

Mitt råd är att du laddar ner Cannons egna mjukvara samt drivrutiner för din Canon Canoscan 9000F.
Ladda ner det här: https://www.canon.se/support/consumer/products/scanners/canos...

Sedan testad du att skanna några negativ via MP Navigator, ställ in så att mjukvaran inte gör några automatiska förbättringar, bara att den gör om bilden till ett positiv. Kontrollera resultatet.

Om det fortfarande är kasst så kan du skanna en gång till utan några automatiska förbättringar samt ingen konvertering till positiv.
Ladda upp den bilden någonstans så vi kan få se hur det resultatet blev, skulle vilja testa att dra i reglagen själv.

EDIT: Testade att snabbt göra viss redigering själv, ta detta inte speciellt seriöst:

https://i.ibb.co/WP7P9QT/15672.jpg

Snygg redigering. Eftersom vissa negativ blir bra och andra inte är jag ganska säker på att det inte är nått knas med några inställningar.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av oRBIT2002:

Eftersom vissa negativ blir bra och andra inte är jag ganska säker på att det inte är nått knas med några inställningar.

Det är snarare ett tecken på att inställningarna är knas.

Negativ fungerar inte så enkelt som många mjukvaror får det att verka som utan det är mycket som sker "bakom kulisserna" så att säga. Alla tre primärfärger måste anpassas individuellt för att färg och vitbalans ska bli korrekt. Om skannern får problem med densiteten är dock risken att den inte släpper igenom tillräckligt med ljus och därefter låter ljusa partier ha kvar sina färgskiftningar. Det är uppenbarligen vad som har skett nu.

I dagsläget vet vi andra på forumet inget om negativen. Det vill säga vad för tillverkare, tillverkningsår, hastighet, färgtemperatur, hur de är exponerade, var de är framkallade, om de har pushats vid framkallning et cetera. Allt detta spelar in på hur den slutgiltiga bildinformationen kommer att lagras på negativet och i sin tur även hur det måste hanteras för att färgerna ska bli rätt.

Utifrån vad vi kan se på bilderna är de tagna i San Francisco och jag räknar med att det är minst tjugo år sedan de är tagna. På den tiden fanns det långt fler val av råfilm än det gör idag och det var också lätt hänt att köpa någon random rulle film på semestern som man aldrig skulle stöta på hemma i Sverige. Om de dessutom är framkallade i USA är det fullt möjligt att de beter sig annorlunda än dina övriga negativ eftersom olika filmlabb sällan använde sig av helt identiska recept. C41 är ju väldigt strikt vad som gäller temperatur på vattnet men kemikalierna har viss marginal på fördelningen och så länge den som framkallar negativ samt fotokopior är medveten om det så är det inga direkta problem. Värre kan det bli för den som hittar dem långt senare och inte har någon aning om varför de diffar lite.

Jag tror att du redan har alla svar som du behöver. Negativet är överexponerat, så du behöver öka ljusstyrkan hos skannern (alltså göra den slutgiltiga bilden mörkare) så till den grad att ljusa partier återges samtidigt som skuggnyanser inte klipps bort. Eftersom densiteten ökar vid ljusa partier är det möjligt att överexponera negativfilm med många, många steg innan bildinformation försvinner. Det kan vara så mycket som 5-6 steg (dvs 32-64 gånger mer ljus än vad som är korrekt exponering) och är man van vid reversalfilm eller digitala foton är den ett väldigt annorlunda beteende.

Om negativet är riktigt överexponerat kan det vara så illa att mjukvarans algoritmer inte hänger med och då krävs det att man som användare rättar felen. Det blir väldigt lätt fel om man lutar sig mot ett "...men mina andra negativ ser ju bra ut"-resonemang och tänka att program samt skanner är felfria. Inställningarna för ett negativ kommer att vara helt knas för ett annat.

Permalänk
Skrivet av Nissling:

Det är snarare ett tecken på att inställningarna är knas.

Negativ fungerar inte så enkelt som många mjukvaror får det att verka som utan det är mycket som sker "bakom kulisserna" så att säga. Alla tre primärfärger måste anpassas individuellt för att färg och vitbalans ska bli korrekt. Om skannern får problem med densiteten är dock risken att den inte släpper igenom tillräckligt med ljus och därefter låter ljusa partier ha kvar sina färgskiftningar. Det är uppenbarligen vad som har skett nu.

I dagsläget vet vi andra på forumet inget om negativen. Det vill säga vad för tillverkare, tillverkningsår, hastighet, färgtemperatur, hur de är exponerade, var de är framkallade, om de har pushats vid framkallning et cetera. Allt detta spelar in på hur den slutgiltiga bildinformationen kommer att lagras på negativet och i sin tur även hur det måste hanteras för att färgerna ska bli rätt.

Utifrån vad vi kan se på bilderna är de tagna i San Francisco och jag räknar med att det är minst tjugo år sedan de är tagna. På den tiden fanns det långt fler val av råfilm än det gör idag och det var också lätt hänt att köpa någon random rulle film på semestern som man aldrig skulle stöta på hemma i Sverige. Om de dessutom är framkallade i USA är det fullt möjligt att de beter sig annorlunda än dina övriga negativ eftersom olika filmlabb sällan använde sig av helt identiska recept. C41 är ju väldigt strikt vad som gäller temperatur på vattnet men kemikalierna har viss marginal på fördelningen och så länge den som framkallar negativ samt fotokopior är medveten om det så är det inga direkta problem. Värre kan det bli för den som hittar dem långt senare och inte har någon aning om varför de diffar lite.

Jag tror att du redan har alla svar som du behöver. Negativet är överexponerat, så du behöver öka ljusstyrkan hos skannern (alltså göra den slutgiltiga bilden mörkare) så till den grad att ljusa partier återges samtidigt som skuggnyanser inte klipps bort. Eftersom densiteten ökar vid ljusa partier är det möjligt att överexponera negativfilm med många, många steg innan bildinformation försvinner. Det kan vara så mycket som 5-6 steg (dvs 32-64 gånger mer ljus än vad som är korrekt exponering) och är man van vid reversalfilm eller digitala foton är den ett väldigt annorlunda beteende.

Om negativet är riktigt överexponerat kan det vara så illa att mjukvarans algoritmer inte hänger med och då krävs det att man som användare rättar felen. Det blir väldigt lätt fel om man lutar sig mot ett "...men mina andra negativ ser ju bra ut"-resonemang och tänka att program samt skanner är felfria. Inställningarna för ett negativ kommer att vara helt knas för ett annat.

En hel vetenskap... Tack för feedback. Ska leka lite mer. Lite offtopic för ämnet kanske men vilken upplösning scannar folk sina negativ i? Minns inte riktigt vilken DPI jag använt för mina andra negativ som jag scannat men jag får ju uppenbarligen inte fler detaljer utan bara större filer och kollar man på bilderna i 100% storlek blir de bara suddiga (man är ju bortskämd med knivskarpa bilder från digitala kameror..).

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,