Avtal garanterar Call of Duty på Playstation

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Mellan konsoler.

Sen tycker jag att rena handkontrollspel så som fightingspel, bilspel, plattformsspel med mera lika gärna kan ha crossplay - gör ingen skillnad alls. Skrikande tonåringar kan man mute:a - i varje fall på konsol.

Call of duty har crossplay mellan Xbox och Playstation.

Permalänk
Medlem

Bara så jag förstått rätt;
Microsoft vill köpa Activision-Blizzard för rätt så många miljarder.
Allas oro för detta är risken att ett enda av alla spel Activision-Blizzard inte skall finnas på Play Station om köpet går igenom?

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av KortIek:

Call of Duty är redan dött. 🤷‍♂️

Det må så vara att alla inte tycker spelen är så roliga längre men ska man gå efter dokumenten som uppdagades i FTC vs MSFT så menar Sony att COD är värt ungefär 1,5 miljarder USD för företaget vilket är långt ifrån dött.

Permalänk
Medlem

Troligen vill inte MS ha det exklusivt. Spelarbasen blir för liten och matchmaking blir suboptimal

Affärsbesluten jag inte förstår är varför man köper bolag för hutlösa summor. Istället så har dom redan fungerande utveckling in house, som helt säkert kan göra bra exklusiva titlar. Som inte måste vara AAA, men som gör game pass värt det med kul genrespel för olika målgrupper bara, som Netflix med shotgun metoden sprutar ut olika typer av filmer och serier för olika språk, åldrar och genrer - om man nu också kunde göra det med kvalitet också...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Varför skulle det vara skillnad på när Sony köper en utvecklare och släpper exclusives genom den, än om MS skulle göra det?

Sony köper en liten utvecklare, bygger upp studion och med det möjliggör IPn. Naughty Dog och Last of Us är Sonys verk och de existerar i sin nuvarande form enbart tack vare dem.

MS köper en producent med flera utvecklare och med det ett (eg.flera) etablerat IP som under många år funnits till flera plattformar (utöver MS plattformar). Utvecklarna och IP:t är producentens (Activision) verk.

*

Det är liksom ingen som förväntar sig att MS ska släppa säg FlightSim eller Forza (eller Windows, hehe) till andra plattformar än sina egna. Dessa är MS verk. Varför skulle Sony göra det?

Justerade tonen något i inlägget, - Mod
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Call of duty har crossplay mellan Xbox och Playstation.

Ja precis. Jag menade generellt - det finns många spel som inte har crossplay.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Sony köper en liten utvecklare, bygger upp studion och med det möjliggör IPn. Naughty Dog och Last of Us är Sonys verk och de existerar i sin nuvarande form enbart tack vare dem.

MS köper en producent med flera utvecklare och med det ett (eg.flera) etablerat IP som under många år funnits till flera plattformar (utöver MS plattformar). Utvecklarna och IP:t är producentens (Activision) verk.

*

Det är liksom ingen som förväntar sig att MS ska släppa säg FlightSim eller Forza (eller Windows, hehe) till andra plattformar än sina egna. Dessa är MS verk. Varför skulle Sony göra det?

okej, om vi struntar i storleken på studion/producenten som köpts, vad är den reella risken att MS efter att ha köpt AB skulle försöka låsa framtida CoD-spel till XB och PC? Jag tror personligen att den risken (i motsats till vad Sony har gråtit om) inte är särskilt stor då det skulle vara en enorm förlust att inte kunna sälja det till PS-kunder.

I övrigt tycker jag inte det är någon skillnad alls om det är så att framtida IPn från AB skulle vara MS-exklusiva, mot vad Sony gjort med Naughty Dog och Last of us.

EDIT:
Att dra in ett etablerat IP från en stor grupp kunder kommer bara leda till ekonomisk förlust och dålig mind-share, och kommer inte få nya kunder att köpa en XBox.
Nya IP har däremot inte alls samma negativa inverkan på den etablerade kundbasen, men kan svänga nya kunder (och eventuellt ett par gamla i bytet)

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

okej, om vi struntar i storleken på studion/producenten som köpts, vad är den reella risken att MS efter att ha köpt AB skulle försöka låsa framtida CoD-spel till XB och PC? Jag tror personligen att den risken (i motsats till vad Sony har gråtit om) inte är särskilt stor då det skulle vara en enorm förlust att inte kunna sälja det till PS-kunder.

I övrigt tycker jag inte det är någon skillnad alls om det är så att framtida IPn från AB skulle vara MS-exklusiva, mot vad Sony gjort med Naughty Dog och Last of us.

EDIT:
Att dra in ett etablerat IP från en stor grupp kunder kommer bara leda till ekonomisk förlust och dålig mind-share, och kommer inte få nya kunder att köpa en XBox.
Nya IP har däremot inte alls samma negativa inverkan på den etablerade kundbasen, men kan svänga nya kunder (och eventuellt ett par gamla i bytet)

Skulle säga att det handlar om storleken Actionvision och Zenimax är båda tillräckligt stora för att kunna skapa Triple AAA titlar själv och ta fram nya IP.

De flesta studio Sony köper har inte råd att skapa AAA titlar själv utan kräver oftast investering från en utgivare.

Lite förenklat så köper Sony studios men Microsoft köper utgivare.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Väldigt tråkigt spel det där cod.

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

okej, om vi struntar i storleken på studion/producenten som köpts, vad är den reella risken att MS efter att ha köpt AB skulle försöka låsa framtida CoD-spel till XB och PC?

Lite svårt att strunta i storleken då den ena handlar om att bygga upp studion och IPs med den risk och de svårigheter det innebär och den andra är ett färdigt paket.

Ang risken om att multi-titlar blir exklusiva så finns den alldeles uppenbart eftersom det skrivs kontrakt hit och dit.

Citat:

övrigt tycker jag inte det är någon skillnad alls om det är så att framtida IPn från AB skulle vara MS-exklusiva, mot vad Sony gjort med Naughty Dog och Last of us.

Att dra in ett etablerat IP från en stor grupp kunder kommer bara leda till ekonomisk förlust och dålig mind-share, och kommer inte få nya kunder att köpa en XBox.
Nya IP har däremot inte alls samma negativa inverkan på den etablerade kundbasen, men kan svänga nya kunder (och eventuellt ett par gamla i bytet)

Förlust? Bara sälja lite mer Azure, Office och Co, det är ju så MS finansierat stategin tidigare...

Ärligt talat, vad som händer med befintliga IPs är lite offtopic (ämnet var skillnaden i mellan hur de två fått tag på de IPs som diskuterades) och väldigt spekulativt. Men jag tror nog det kan vara klokt att hålla en icke-naiv ställning här... Men visst, MS har väl skött t.ex. Minecraft snyggt så det finns iaf exempel på att de inte låser allt de köper till de egna plattformarna.

Permalänk
Avstängd

Kul att PlayStation endast får Call Of Duty efter att Microsoft snart köpt Activision Blizzard 🤣