Vilken sim-rigg ska man ha?

Permalänk
Medlem

Vilken sim-rigg ska man ha?

Hej! En budget på 6000:- ca, vet ni några bra? De flesta guider jag hittar är inte på svenska och finns inte i Sverige. Finns det någon bra sida där de säljer Alu riggar?

Det ska spelas med VR och behöver alltså inget skärmstativ.

Hittade den här: https://www.simracesweden.com/products/sim-lab/sim-lab-gt1-ev...

Tyvärr inte i stock, men är den värd att vänta på?

Mvh

Permalänk
Medlem

Skulle inte ett vanligt Playseat med lite tillbehör fungera? Eller du vill kanske ha något ännu bättre?

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Skulle inte ett vanligt Playseat med lite tillbehör fungera? Eller du vill kanske ha något ännu bättre?

Hej! Jag har haft en playseat evolution och flexen i den är inte att leka med. Dessutom var mittenstolpen väldigt jobbig. Nu när jag söker DD grejer tänkte jag köra på något stabilare. Men 8020 riggar är fan inte billigt, därför har jag bestämt mig för att bygga min egna i trä istället

Permalänk
Medlem

Ja, GT1 Evo är grym, och typ "branchstandard".

Permalänk
Medlem

Sim-lab gör bra riggar. Du kan även kika på SimXPro. Jag kör på deras XT160 och är väldigt nöjd. De är lite billigare än Sim-lab och kör på pulverlackade profiler som inte repas lika lätt. Ett tips är dock att köra med möbeltassar under gummifötterna för de kan färga av sig på golvet.

Permalänk
Medlem

Ett annat alternativ är Obutto R3volution: https://obutto.com/sim-racing-cockpit/
Har denna som min simrigg och är nöjd sånär som på tre mindre saker:

  • Vikten

  • Skärmstativet

  • Bakbenen

Den är hyfsat tung vilket i och för sig enbart är ett problem när den ska flyttas, vilket inte sker speciellt ofta.
Skärmstativet klarar inte riktigt av vikten på min 49" ultrawide (Samsung C49RG9) så för att få rätt vinkel behöver jag stoppa in lite fyllnadsmaterial i stativet (bit kartong, trä, etc). Men det handlar om mindre än en centimeter och väldigt få grader i vinkel.
Bakbenen känns lite "spetsiga" så för att undvika skador på golvet så har jag en gymmatta under riggen, vilket jag tror att även grannarna uppskattar då det tar bort lite vibrationer från riggen.

Nu har du ju inget behov av skärmstativ men tänkte det är värt att nämna om nån annan är nyfiken på alternativa simriggar.

Får även nämna att jag inte kört med DD-grejer i riggen, bara Fanatec CSL, men den bör inte ha några problem med att klara DD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohjay:

Ett annat alternativ är Obutto R3volution: https://obutto.com/sim-racing-cockpit/
Har denna som min simrigg och är nöjd sånär som på tre mindre saker:

  • Vikten

  • Skärmstativet

  • Bakbenen

Den är hyfsat tung vilket i och för sig enbart är ett problem när den ska flyttas, vilket inte sker speciellt ofta.
Skärmstativet klarar inte riktigt av vikten på min 49" ultrawide (Samsung C49RG9) så för att få rätt vinkel behöver jag stoppa in lite fyllnadsmaterial i stativet (bit kartong, trä, etc). Men det handlar om mindre än en centimeter och väldigt få grader i vinkel.
Bakbenen känns lite "spetsiga" så för att undvika skador på golvet så har jag en gymmatta under riggen, vilket jag tror att även grannarna uppskattar då det tar bort lite vibrationer från riggen.

Nu har du ju inget behov av skärmstativ men tänkte det är värt att nämna om nån annan är nyfiken på alternativa simriggar.

Får även nämna att jag inte kört med DD-grejer i riggen, bara Fanatec CSL, men den bör inte ha några problem med att klara DD.

Körde en Obutto R3volution för ett antal år sen med en DD från SimuCube, som jag upplevde det så va fästet till ratten alldeles för klent för DD och flexade en hel del. Hade inga problem med det när jag tidigare körde Fanatec V2 prylar.

Visa signatur

CPU: i9-10900k Moderkort: Asus ROG STRIX Z470-H RAM: 32Gb Corsair Vengeance GPU: Gigabyte 3070ti SSD: Samsung 970 EVO 1Tb PSU: Corsair SF 600W Kylning: Noctua D15 Chassi: Fractal Design Meshify Skärm: LG C3 42" & Asus ROG Swift 27"

Permalänk
Medlem

trak racer RS6. eller trak racer TR80.

Visa signatur

Magnus AMD

Permalänk
Administrativ avgift

Snor tråden lite och undrar vad folk har valt för riggar? Sitter just nu med en playseat alcantara men uppgraderar ratt + bas + pedaler till starkare saker (15Nm) och skulle behöva förslag? Kanske återanvända själva sätet på någon rigg?

Har en som säljer Next level racing F-GT rig lokalt och den kanske hade räckt?

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Snor tråden lite och undrar vad folk har valt för riggar? Sitter just nu med en playseat alcantara men uppgraderar ratt + bas + pedaler till starkare saker (15Nm) och skulle behöva förslag? Kanske återanvända själva sätet på någon rigg?

Har en som säljer Next level racing F-GT rig lokalt och den kanske hade räckt?

Haft Playseat Challenge, Evolution och Trophy.
Next Level Racing F-GT och nu F-GT Elite.
Challenge funkade som en första stol med G29 för att prova om man tyckte det va skoj. Evolution lämnade jag tillbaka efter att ha testat en kväll. Otroligt obekväm för mig.
Trophy däremot va en vinnare. Troligtvis den skönaste jag haft. Funkade okej med Fanatecs enklare loadcell även om det va viss flex.

NLR F-GT ger lite bättre Formula-position än Trophy men är väldigt mycket obekvämare. Flexade ganska mycket med loadcell-pedaler också. Lyckades till och med få en spricka i pedalplattan.

F-GT Elite som jag har nu är grym och väldigt stabil. Inte den absolut mest robusta riggen men tillräckligt för Heusinkveld Ultimate+ pedaler. Flexen är minimal och märks inte när jag kör.

Min rekommendation blir ändå Playseat Trophy om man vill ha en robust och bekväm rigg som funkar till det mesta. Är Formulaposition viktig och eller du funderar på att använda pedaler med högre tryck så är en aluminium-rigg att föredra. Det finns ju en uppsjö där. Jag gick på NLR lite pga jag kunde köpa från svensk ÅF (Inet).
Men du har ju Trak Racer från Simracesweden också som verkar bra.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av eFoppa:

Haft Playseat Challenge, Evolution och Trophy.
Next Level Racing F-GT och nu F-GT Elite.
Challenge funkade som en första stol med G29 för att prova om man tyckte det va skoj. Evolution lämnade jag tillbaka efter att ha testat en kväll. Otroligt obekväm för mig.
Trophy däremot va en vinnare. Troligtvis den skönaste jag haft. Funkade okej med Fanatecs enklare loadcell även om det va viss flex.

NLR F-GT ger lite bättre Formula-position än Trophy men är väldigt mycket obekvämare. Flexade ganska mycket med loadcell-pedaler också. Lyckades till och med få en spricka i pedalplattan.

F-GT Elite som jag har nu är grym och väldigt stabil. Inte den absolut mest robusta riggen men tillräckligt för Heusinkveld Ultimate+ pedaler. Flexen är minimal och märks inte när jag kör.

Min rekommendation blir ändå Playseat Trophy om man vill ha en robust och bekväm rigg som funkar till det mesta. Är Formulaposition viktig och eller du funderar på att använda pedaler med högre tryck så är en aluminium-rigg att föredra. Det finns ju en uppsjö där. Jag gick på NLR lite pga jag kunde köpa från svensk ÅF (Inet).
Men du har ju Trak Racer från Simracesweden också som verkar bra.

Det blev en rigg från Motedi dvs rent aluminium och sen en CAD profil som landar runt 4000 och sen åternavänder jag min playseat stol

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Gör playseat verkligen stolar som inte flexar? Vore synd köpa aluurigg sen sabba allt på stol som har flex. Ska va brutalt bekväm i sådana fall

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x