Permalänk
Medlem

För svag PSU?

Jag har ett problem som jag trodde berodde på mitt tidigare GPU (ett RX 5600). Nu har jag nyligen gått och införskaffat ett nytt RX 6600 istället ( https://www.komplett.se/product/1197026/datorutrustning/dator... ), och problemet har återigen visat sig.

Det som händer är att min dator ibland slumpmässigt fryser helt fast (bilden stannar, men jag hör fortfarande musik som spelas / vänner som pratar eller dylikt, de hör dock inte mig). Ingenting händer förrän jag startar om datorn. Jag felsökte RAM-minnen, varpå jag lånade en annat betydligt äldre GPU av en vän för att prova med. Problemet som tidigare uppstod någon gång om dagen var som bortblåst, trots att jag använde denna gamla GPU i närmre 2 månader inträffade det inte en enda gång.

Givetvis tänker jag att det är GPUn som är felaktig, och köper en ny. Sagt och gjort flyter allting på bra i ett par dagar, och sen plötsligt fryser datorn återigen. Det har hänt en gång till sedan dess. Kan det vara så att jag har för lågt watt-antal på min PSU så att den inte orkar driva detta mer moderna grafikkort under vissa omständigheter?

Mina specs följer nedan:
CPU: AMD Ryzen 7 3600X
GPU: Radeon RX 6600 MECH 2X
RAM: Corsair Vengeance LPX 8GB x 2 (Totalt 16GB RAM)
Moderkort: MSI B450-A PRO MAX
Nätaggregat: Corsair CV650

När jag googlar och räknar på komponenterna låter det som att PSUn borde räcka, men jag förstår verkligen inte vad som skulle kunna vara problemet annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hennil93:

Jag har ett problem som jag trodde berodde på mitt tidigare GPU (ett RX 5600). Nu har jag nyligen gått och införskaffat ett nytt RX 6600 istället ( https://www.komplett.se/product/1197026/datorutrustning/dator... ), och problemet har återigen visat sig.

Det som händer är att min dator ibland slumpmässigt fryser helt fast (bilden stannar, men jag hör fortfarande musik som spelas / vänner som pratar eller dylikt, de hör dock inte mig). Ingenting händer förrän jag startar om datorn. Jag felsökte RAM-minnen, varpå jag lånade en annat betydligt äldre GPU av en vän för att prova med. Problemet som tidigare uppstod någon gång om dagen var som bortblåst, trots att jag använde denna gamla GPU i närmre 2 månader inträffade det inte en enda gång.

Givetvis tänker jag att det är GPUn som är felaktig, och köper en ny. Sagt och gjort flyter allting på bra i ett par dagar, och sen plötsligt fryser datorn återigen. Det har hänt en gång till sedan dess. Kan det vara så att jag har för lågt watt-antal på min PSU så att den inte orkar driva detta mer moderna grafikkort under vissa omständigheter?

Mina specs följer nedan:
CPU: AMD Ryzen 7 3600X
GPU: Radeon RX 6600 MECH 2X
RAM: Corsair Vengeance LPX 8GB x 2 (Totalt 16GB RAM)
Moderkort: MSI B450-A PRO MAX
Nätaggregat: Corsair CV650

När jag googlar och räknar på komponenterna låter det som att PSUn borde räcka, men jag förstår verkligen inte vad som skulle kunna vara problemet annars.

Låter som att din psu inte orkar mata nog med ström till kortet. Hur gammal är den?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av hennil93:

Jag har ett problem som jag trodde berodde på mitt tidigare GPU (ett RX 5600). Nu har jag nyligen gått och införskaffat ett nytt RX 6600 istället ( https://www.komplett.se/product/1197026/datorutrustning/dator... ), och problemet har återigen visat sig.

Det som händer är att min dator ibland slumpmässigt fryser helt fast (bilden stannar, men jag hör fortfarande musik som spelas / vänner som pratar eller dylikt, de hör dock inte mig). Ingenting händer förrän jag startar om datorn. Jag felsökte RAM-minnen, varpå jag lånade en annat betydligt äldre GPU av en vän för att prova med. Problemet som tidigare uppstod någon gång om dagen var som bortblåst, trots att jag använde denna gamla GPU i närmre 2 månader inträffade det inte en enda gång.

Givetvis tänker jag att det är GPUn som är felaktig, och köper en ny. Sagt och gjort flyter allting på bra i ett par dagar, och sen plötsligt fryser datorn återigen. Det har hänt en gång till sedan dess. Kan det vara så att jag har för lågt watt-antal på min PSU så att den inte orkar driva detta mer moderna grafikkort under vissa omständigheter?

Mina specs följer nedan:
CPU: AMD Ryzen 7 3600X
GPU: Radeon RX 6600 MECH 2X
RAM: Corsair Vengeance LPX 8GB x 2 (Totalt 16GB RAM)
Moderkort: MSI B450-A PRO MAX
Nätaggregat: Corsair CV650

När jag googlar och räknar på komponenterna låter det som att PSUn borde räcka, men jag förstår verkligen inte vad som skulle kunna vara problemet annars.

Skulle inte nätaggregatet inte kunna leverera tillräckligt med ström, det vill säga att man slår i dess "OPP" (Over power protection) och helt sonika stänga av sig och datorn.
Sweclockers test så drar ju datorn 250W från väggen, vilket betyder att nätaggregatet skall utan problem orka med din dator.

Dock är ju Corsair CV serien en riktigt budgetorienterad serie, så kan kanske vara problemet, men i mitt tycke inte garanterat att det är så.

Har du uppdaterat BIOS sedan du köpte den, kan ha kommit förbättringar som gör att grafikkortet fungera bättre än den versionen du har idag?

Permalänk
Medlem

Okej detta är nog inte problem på psu. Du har en okej (c tier på cultist list) och 650w är tillräckligt. Men om du vill testa detta kan du nog ladda ner något som occt (eller liknande program). Om det händer när den är stressad och drar så mycket den kan kanske det är problemet. Men hur gammal är din psu? Kan vara ett problem med att den inte tar power spiksen som kan komma.

Sen så du bara vet kan du få en exakt lika bra för typ 700kr mindre.
https://komponentkoll.se/produkt/150619-powercolor-radeon-rx-...

Finns även en xfx typ 200kr dyrare om du ogillar powercolor märket.

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Skulle inte nätaggregatet inte kunna leverera tillräckligt med ström, det vill säga att man slår i dess "OPP" (Over power protection) och helt sonika stänga av sig och datorn.
Sweclockers test så drar ju datorn 250W från väggen, vilket betyder att nätaggregatet skall utan problem orka med din dator.

Dock är ju Corsair CV serien en riktigt budgetorienterad serie, så kan kanske vara problemet, men i mitt tycke inte garanterat att det är så.

Jag tror nog snarare det kan vara för låg volt, alla billiga psu har inte skydd mot det... Men som sagt allt beror på åldern på PSUn 😊

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Jag tror nog snarare det kan vara för låg volt, alla billiga psu har inte skydd mot det... Men som sagt allt beror på åldern på PSUn 😊

Enligt Corsair så kommer det med:

Skrivet av Corsair:

Protections
OVP (Over Voltage) | UVP (Under Voltage) | SCP (Short Circuit) | OTP (Over Temp) | OPP (Over Power)

Det borde den hålla koll på, i alla fall att den ligger inom ATX specifikationen.
Om sedan grafikkortet vill ha tajtare toleranser innan det börjar krångla eller så kan det vara så att strömspikar från grafikkortet gör att 12V går utanför specifikationen en sådan kort stund att grafikkortet reagerar men inte nätaggregatets UVP.

Oavsett är det aldrig bra att snåla på nätaggregatet när man bygger en dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Enligt Corsair så kommer det med:
Det borde den hålla koll på, i alla fall att den ligger inom ATX specifikationen.
Om sedan grafikkortet vill ha tajtare toleranser innan det börjar krångla eller så kan det vara så att strömspikar från grafikkortet gör att 12V går utanför specifikationen en sådan kort stund att grafikkortet reagerar men inte nätaggregatets UVP.

Oavsett är det aldrig bra att snåla på nätaggregatet när man bygger en dator.

Ja, mycket troligt anledning. Och håller helt med

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Tack för svaren, PSUn är inköpt för ganska exakt 3 år sedan. Vad tror ni om det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hennil93:

Tack för svaren, PSUn är inköpt för ganska exakt 3 år sedan. Vad tror ni om det?

Då tycker jag att den borde hålla...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av hennil93:

Det som händer är att min dator ibland slumpmässigt fryser helt fast (bilden stannar, men jag hör fortfarande musik som spelas / vänner som pratar eller dylikt, de hör dock inte mig). Ingenting händer förrän jag startar om datorn.

Är det i något spel vi pratar om att detta händer i?

Vad händer om du håller nere [Win]+[Ctrl]+[Shift]+[B] samtidigt, när bilden har frusit? Du kan testa kommandot innan felet uppstår, det ska pipa till och släcka skärmen i någon sekund när grafikdrivrutinen startas om.

Skrivet av hennil93:

Kan det vara så att jag har för lågt watt-antal på min PSU så att den inte orkar driva detta mer moderna grafikkort under vissa omständigheter?

Nej, 650W är mer än tillräckligt för komponenterna du listar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Är det i något spel vi pratar om att detta händer i?

Vad händer om du håller nere [Win]+[Ctrl]+[Shift]+[B] samtidigt, när bilden har frusit? Du kan testa kommandot innan felet uppstår, det ska pipa till och släcka skärmen i någon sekund när grafikdrivrutinen startas om.
Nej, 650W är mer än tillräckligt för komponenterna du listar.

Ja, vanligtvis när detta inträffat har jag spelat något spel med vänner. Jag har därmed haft spel, Discord, och antagligen Chrome igång. Hade ingen aning om att man kunde starta om grafikdrivrutinen på det sättet, jag skriver ner det och provar nästa gång problemet inträffar! Tack!

Permalänk
Medlem

Vet inte om du fått löst problemet men exakt samma sak hände mig när jag bytte till AMD gpu , satte i mitt gamla 1070ti och problemet försvann , googlar man lite så har många samma problem , hände när jag spelade D4.

Visa signatur

MSI x470 gaming plus max - Ryzen 5800x3d - Peerless Assassin - ASUS TUF 4070ti SUPER - 32gb Kingston Fury 3200Mhz - Cooler Master 850 v2 - Lian Li Lancool 216.