Råd om ny OLED tv som funkar i dagsljus?

Permalänk
Medlem

Råd om ny OLED tv som funkar i dagsljus?

Vi har flyttat till hus som har stora fönster och vill pga olika skäl inte mörklägga hela vardagsrummet totalt.
Har idag en äldre Philips OLED 901F
Vi är jättenöjda med Ambilight som vi gärna vill ha kvar i framtiden. Färgerna på kvällen när rummet är mörkt är fantastiska.
Men nu i nya huset så funkar det inte alls dagtid, man ser ingenting, alla fönster reflekteras galet mycket i skärmen och det är för ljust i rummet för att se bra.

Undrar nu om man ska satsa på någon av de nyare OLED som är ljusstarkare? Vår nuvarande har väl 540nits max och de nya apparaterna är nu uppe i 1500-2000nits - är det tillräckligt? Eller är OLED ett omöjligt val idag i ett ljust rum?

Eller ska man satsa på nått som inte är glossy?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Skaffa en billig lcd och flytta oleden till sovrummet. LCD har fortsatt mycket högre ljusstyrka och kommer prestera bättre när du inte kan/vill mörklägga.

Matt panel hjälper ju absolut en del även om du får lite mattare bild pun intended.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Skaffa en billig lcd och flytta oleden till sovrummet. LCD har fortsatt mycket högre ljusstyrka och kommer prestera bättre när du inte kan/vill mörklägga.

Matt panel hjälper ju absolut en del även om du får lite mattare bild pun intended.

Jag är bara orolig över att jag kommer gråta på vinternätterna sen när man är tillbaka i LCD-träsket med obefintlig kontrast

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Philips 55OLED907 har ju iaf dubbelt så hög ljusstyrka mot 901F?

https://www.displayspecifications.com/en/model/734f2e26

Fattar inte om det mäts på en helskärmsyta eller bara på en 10% fönster?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av oqvist:

Skaffa en billig lcd och flytta oleden till sovrummet. LCD har fortsatt mycket högre ljusstyrka och kommer prestera bättre när du inte kan/vill mörklägga.

Matt panel hjälper ju absolut en del även om du får lite mattare bild pun intended.

Nyckelordet här är billig. En billig LCD har sämre ljusstyrka än en OLED med ett mycket sämre reflexfilter och kommer därför vara ännu sämre i ett ljust rum. Plus mycket, mycket sämre bildkvalitet när rummet är mörkare.

Det TS behöver är en dyr LCD. Typiskt de dyraste han kan finna, eftersom dessa har reflexfilter som är jämförbara med en OLED och dessutom adderar den ljusstyrka som behövs när pupillen drar ihop sig och som kan lysa förbi de reflexer som kommer att uppstå. Det är också de som har en jämförbar bildkvalitet med en OLED.

Samsung The Frame är en av få TV-apparater med matta filter. Dessa har dock inte ljusstyrkan. Eller bildkvaliteten hos en OLED.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av BrottOchStraff:

Philips 55OLED907 har ju iaf dubbelt så hög ljusstyrka mot 901F?

https://www.displayspecifications.com/en/model/734f2e26

Fattar inte om det mäts på en helskärmsyta eller bara på en 10% fönster?

Specifikationer är i bästa fall finger i vinden. 907:n är deras ljusstarkaste 2022-modell men når bara det dubbla mot äldre modeller i mer gynnsamma mätjämförelser. Säg 2% fönster i HDR och 10 sekunder eller liknande.

Philips OLED908 är däremot märkbart ljusstarkare eftersom det är Philips-modell med nyaste MLA-strukturen, Micro Lens Array. Den bör ha möjlighet att nå 2x i SDR. Även LG:s G3 och Panasonic MZ2000 använder de panelerna. Philips OLED908 är en 2023-modell och är senare i lanseringen, så dyrast möjlig och gar inte börjat säljas ännu.

Nyare Philips har också en rätt bra processning med deras ljussensor där du de även kan adaptivt ändra gamma/EOTF i skuggtoner. I väldigt ljusa rum lyfter den också skuggtoner. Man slipper fippla med dag/natt-lägen i samma utsträckning.

Gamla 901:n är för övrigt rätt ljusstark för att vara den generationen (2016) paneler. Men den drivs rätt hårt så den lyser bara starkt i korta stunder sedan dimmar den rätt snabbt och rätt ordentligt för att hantera energiåtgång och värmeutveckling. Gasar och bromsar hela tiden om man så vill. Det beteendet har Philips gradvis bättrat på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Specifikationer är i bästa fall finger i vinden. 907:n är deras ljusstarkaste 2022-modell men når bara det dubbla mot äldre modeller i mer gynnsamma mätjämförelser. Säg 2% fönster i HDR och 10 sekunder eller liknande.

Philips OLED908 är däremot märkbart ljusstarkare eftersom det är Philips-modell med nyaste MLA-strukturen, Micro Lens Array. Den bör ha möjlighet att nå 2x i SDR. Även LG:s G3 och Panasonic MZ2000 använder de panelerna. Philips OLED908 är en 2023-modell och är senare i lanseringen, så dyrast möjlig och gar inte börjat säljas ännu.

Nyare Philips har också en rätt bra processning med deras ljussensor där du de även kan adaptivt ändra gamma/EOTF i skuggtoner. I väldigt ljusa rum lyfter den också skuggtoner. Man slipper fippla med dag/natt-lägen i samma utsträckning.

Gamla 901:n är för övrigt rätt ljusstark för att vara den generationen (2016) paneler. Men den drivs rätt hårt så den lyser bara starkt i korta stunder sedan dimmar den rätt snabbt och rätt ordentligt för att hantera energiåtgång och värmeutveckling. Gasar och bromsar hela tiden om man så vill. Det beteendet har Philips gradvis bättrat på.

Tack för utförligt svar. Då kanske man ska överleva tills 908:an kommer ner lite i pris. Jag tror inte jag skulle klara av att gå tillbaka till LCD, sen kommer man sitta där hela vintern och ha ångest över hur grått allt ser ut

901:an är bra så länge det inte är soljus ute, har kört den hårt och inte haft några problem med inbränningar osv. CPUn är dock skitseg och Android 8.0 oreo rullar på rätt långsamt, många streaming appar laggar i 4k då får man starta om eller töma android cashen för alla appar. Vet inte om det är så på alla Android eller om det bara är dessa äldre.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av BrottOchStraff:

Vet inte om det är så på alla Android eller om det bara är dessa äldre.

Android är bara sammanträffandet. Sambandet är undermålig hårdvara och 2016 var systemkretsarna överlag rätt sega.

Philips kör mer tilltagna systemkretsar, vill minnas att det är 16 GB RAM och med 2023-modellerna har de även ett smidigare gränssnitt. Viktiga inställningar är inte längre lika dolda på djupet som i tidigare modeller.

Har precis testat 808:n och den var en förbättring mot 907/807 i det hänseendet och lär vara en enorm skillnad mot din 901:a i rapphet.

808:n är enligt Philips (detta med specar igen) ljusstarkare än 807:n men i praktiken när man mäter testbilder är 808:n något ljussvagare. Däremot är det inte samma gasande och bromsande med ljusstyrkan utan 808:n är mer jämn och konsekvent.

Permalänk
Medlem

Egentligen är ju ljusstyrkan mätt över hela skärmen i SDR det mest intressanta då det är typ 80-90% av allt innehåll.

Det enda jag har som visar HDR är spel från PS5 och Netflix.

Ser fram emot test av 908 från dig @laxpudding

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Skrivet av BrottOchStraff:

Tack för utförligt svar. Då kanske man ska överleva tills 908:an kommer ner lite i pris. Jag tror inte jag skulle klara av att gå tillbaka till LCD, sen kommer man sitta där hela vintern och ha ångest över hur grått allt ser ut

901:an är bra så länge det inte är soljus ute, har kört den hårt och inte haft några problem med inbränningar osv. CPUn är dock skitseg och Android 8.0 oreo rullar på rätt långsamt, många streaming appar laggar i 4k då får man starta om eller töma android cashen för alla appar. Vet inte om det är så på alla Android eller om det bara är dessa äldre.

Har du sett på nyare mini-led tvs som t.ex Samsung NeoQLED?
https://www.youtube.com/watch?v=jM-ED97_vKo&t=550s

Skaffa en rabattkod så kan du köpa till bra pris
Tex https://www.sweclockers.com/marknad/218021-rabattkod-70-samsu...
(jag har ingen koppling till annonsen)

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Har du sett på nyare mini-led tvs som t.ex Samsung NeoQLED?
https://www.youtube.com/watch?v=jM-ED97_vKo&pp=ygUMbWljcm9sZW...

Skaffa en rabattkod så kan du köpa till bra pris
Tex https://www.sweclockers.com/marknad/218021-rabattkod-70-samsu...
(jag har ingen koppling till annonsen)

Dom verkar helt ok, men det är fortfarande en LCD. Har slutat kolla på Linus Tech - tycker inte dem är tillräckligt kunniga och lallar mest runt.

litar mer på TV:guden:
https://youtu.be/wL9EqYA1APM?t=34

Men jag ska svänga förbi elgiganten och kika IRL. Dock vill jag gärna ha bagrundsbelysningen som philips har och dem har ingen mini led LCD vad jag vet.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Skrivet av BrottOchStraff:

Dom verkar helt ok, men det är fortfarande en LCD. Har slutat kolla på Linus Tech - tycker inte dem är tillräckligt kunniga och lallar mest runt.

litar mer på TV:guden:
https://youtu.be/wL9EqYA1APM?t=34

Men jag ska svänga förbi elgiganten och kika IRL. Dock vill jag gärna ha bagrundsbelysningen som philips har och dem har ingen mini led LCD vad jag vet.

Hur ofta kollar du på små vita block som åker runt på tvn? Kolla videon jag länkade själv och ignorera vad de säger om du vill (även om de säger bara säger vettiga saker i denna video, inget "runtlallande" i denna). Herregud hur kan man lyssna på sömnpillret du länkade? men han säger ju ändå om NeoQLED angående svärta att "to be fair the NeoQLED isn't doing too badly at all" i länken du skickade. Och att "in a bright room the Samsung NeoQLED is clearly the better choice".

Det är dessutom förra generationens (eller egentligen två generationer gamla) NeoQLED som testas motsvarande OLED.

Bakgrundsbelysningen går ju att lösa på många andra sätt om det nu är viktigt.
https://techuplife.com/best-ambilight-clones/
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5190614
https://www.amazon.se/Govee-DreamView-LED-TV-bakgrundsbelysni...

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Hur ofta kollar du på små vita block som åker runt på tvn? Kolla videon jag länkade själv och ignorera vad de säger om du vill (även om de säger bara säger vettiga saker i denna video, inget "runtlallande" i denna). Herregud hur kan man lyssna på sömnpillret du länkade? men han säger ju ändå om NeoQLED angående svärta att "to be fair the NeoQLED isn't doing too badly at all" i länken du skickade. Och att "in a bright room the Samsung NeoQLED is clearly the better choice".

Det är dessutom förra generationens (eller egentligen två generationer gamla) NeoQLED som testas motsvarande OLED.

Bakgrundsbelysningen går ju att lösa på många andra sätt om det nu är viktigt.
https://techuplife.com/best-ambilight-clones/
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5190614
https://www.amazon.se/Govee-DreamView-LED-TV-bakgrundsbelysni...

Nej som sagt den verkar helt ok, men det verkar finnas en hel del LCD blooming som på alla LCD:er tex i revenant scenen och Gravity. Detta syns supertydligt när man spelar spel framför allt, många spel har mörka scener och ljusa objekt som flyger runt (typ Returnal). Har en IPS panel som jag gejmar på med PC och den är inte kul jämfört med OLED:en så länge det inte är soligt så klart.

Men om nästa gen OLED är uppe i nästan samma ljusstyrka så kan jag hålla ut. Såg att Philips 908 redan går att förbeställa på hifiklubben.

Man kanske ska ha två olika TV? en på sommaren och en på vintern, bara ställa in i förrådet i september och byta - LOL

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Skrivet av BrottOchStraff:

Nej som sagt den verkar helt ok, men det verkar finnas en hel del LCD blooming som på alla LCD:er tex i revenant scenen och Gravity. Detta syns supertydligt när man spelar spel framför allt, många spel har mörka scener och ljusa objekt som flyger runt (typ Returnal). Har en IPS panel som jag gejmar på med PC och den är inte kul jämfört med OLED:en så länge det inte är soligt så klart.

Men om nästa gen OLED är uppe i nästan samma ljusstyrka så kan jag hålla ut. Såg att Philips 908 redan går att förbeställa på hifiklubben.

Man kanske ska ha två olika TV? en på sommaren och en på vintern, bara ställa in i förrådet i september och byta - LOL

För spel kan jag köpa att OLED fortfarande vinner pga obefintlig vs minimal blooming och responstid (med nackdelar burnout och burn-in).

Jag har själv både OLED tv i rum med mindre ljusinsläpp men har också haft LCD som huvudtv och på senare år QLED mest för att de varit billigare i de storlekar jag velat ha. Och jag har absolut förstått om man velat ha OLED pga överlägsen svärta. Men med den QN90B jag köpt nu kan jag ärligt säga att den överlägsna styrkan istället har blivit en högst marginell skillnad, iaf när det kommer till film/video.

Och om till och med Linus på LTT har blivit övertygad, som är en sån total förespråkare för OLEDs överlägsenhet, då ligger det något i det.

Angående att vänta på Philips 908 så är det en tv för 40.000 (65 tum) jämfört med 9.000 (plus ev kostnad för rabattkod) för Samsung QN95B i 65 tum... 🙄

Men verkligen inte ute efter att "konvertera dig, ville bara uppmärksamma dig om du inte hållit dig uppdaterad angående mini-led.
Hoppas du hittar en passande tv för dina krav, oavsett teknik! 🙂

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌