Permalänk
Medlem

Skalbara hastigheter i fibernät?

Vi har idag 500/500 från Telia och har något halvår kvar på bindningstiden men kommer att flytta inom kort. Knappar man in den nya adressen på Telias hemsida så finns inte denna hastighet att välja på utan det närmaste man kommer är antingen 500/100 eller 1000/1000.

Jag ringde Telia för att fråga lite kring flytten av abonnemanget och frågade även varför man inte kunde få samma hastighet då det gäller fibernät i samma stad och det går att få 1000Mbit/s. Svaret var att det fanns ”gamla kablar” som bara stöder 100Mbit/s och att man antingen fick välja mellan detta eller ”nyare kablar” som har stöd för Gbit och jag förstår så klart att det på vissa adresser finns hårdvara som begränsar hastigheten och gör att man inte kan få ut den högsta hastigheten som erbjuds i stadsnätet men om det är möjligt att få Gbit-hastigheter på adressen så borde man rimligtvis även kunna skala hastigheten och strypa den vid t.ex. 100/250/500?

Jag kan inte se någon logisk förklaring till varför utbudet av hastigheter ser ut på detta vis men det finns ju många kloka Sweclockare som har koll på det här och kanske kan bidra med sin kunskap. 😉

Kan det vara så att Telia inte äger själva nätet på den nya adressen och att nätägaren tar ut en högre avgift som äter upp deras marginaler? Det känns mer som en artificiell begränsning snarare än att det skulle vara ett tekniskt problem.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

Finns olika hastigheter som erbjuds i olika nät och olika avtal med olika nät. Inte svårare än så när vi pratar om nät som har tillgång till mer än 100 Mbit/s.

Permalänk
Medlem

Om vi antar att det är som de säger att det ligger två paket med kablar i marken så är det rimligt att anta att den med högre kapacitet är nyare. I och med det kanske det helt enkelt är väldigt många kunder på den gamla kabeln så att det inte finns mer plats i spektrumet för högre hastigheter utan att skyffla över dom på den nya kabeln?

Reserverar mig då att detta är 100% spekulationer.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Finns olika hastigheter som erbjuds i olika nät och olika avtal med olika nät. Inte svårare än så när vi pratar om nät som har tillgång till mer än 100 Mbit/s.

Då kanske min spaning om att avgifter från övriga aktörer påverkar utbudet stämmer men det blir fortfarande ett väldigt stort glapp mellan 100Mbit/s och 1000Mbit/s. Även om avgifterna ökar ju högre hastighet som erbjuds borde det vara möjligt att erbjuda steg däremellan. Det kan väl inte vara så att Telia (om det nu är någon annan som äger nätet) får betala för antingen 100 eller 1000 och debiterar sina kunder därefter? Det måste ju finnas incitament även för nätägaren att erbjuda högre hastigheter till högre pris och därmed generera mer intäkter för om det står mellan dessa alternativ så har jag svårt att se mer än någon enstaka entusiast som betalar 1000kr/mån för 1000Mbit/s.

Skrivet av Dakkie:

Om vi antar att det är som de säger att det ligger två paket med kablar i marken så är det rimligt att anta att den med högre kapacitet är nyare. I och med det kanske det helt enkelt är väldigt många kunder på den gamla kabeln så att det inte finns mer plats i spektrumet för högre hastigheter utan att skyffla över dom på den nya kabeln?

Reserverar mig då att detta är 100% spekulationer.

Men om nätet stöder 1000Mbit/s så borde det inte finnas några tekniska begränsningar som gör att det inte är möjligt att leverera mer än 100Mbit/s. Den självklara lösningen i mina ögon är att koppla upp på Gbit-anslutningen och sedan strypa hastigheten till t.ex. 250 eller 500Mbit/s, därav frågan om skalbarheten i fibernätet, för det är väl så all fiber fungerar? 🙈

Den som nöjer sig med 100Mbit/s kan alltid koppla upp sig på den äldre fibern om det nu finns två varianter och den äldre är hårdvarubegränsad till högst 100Mbit/s.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

Open Infra har nyligen ändrat i sitt nät så att det endast finns 100/100, 250/250, 500/500 och 1000/1000 att välja på.

Säkert skönt att inte ha lika många till med bara 100 i uppladdning för både Open Infra och ISP.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk

Pratar man om 100 eller 1000 beroende på kablar så är det inte fiber. Då är det fiber till huset. Till en central switch. Därifrån ett gammalt kopparnät med cat5 (100) elle cat6 (1000).

I dessa lösningar sitter ofta slutkunden i kläm mellan nätägaren och BRF / Fastighetsägare. Oftast krävs uppgradering av switchar. Och då vill nätägaren / leverantören binda upp BRF / fastighetsägare på x antal år och exklusiv rätt att erbjuda endast sina abonnemang, eller så får BRF /Fastighetsägaren betala rätt mycket för switchar. Detta är oftast helt ointressant för en ägare. Så då sitter slutkunden fast i detta moment 22.

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas Epradius:

Pratar man om 100 eller 1000 beroende på kablar så är det inte fiber. Då är det fiber till huset. Till en central switch. Därifrån ett gammalt kopparnät med cat5 (100) elle cat6 (1000).

I dessa lösningar sitter ofta slutkunden i kläm mellan nätägaren och BRF / Fastighetsägare. Oftast krävs uppgradering av switchar. Och då vill nätägaren / leverantören binda upp BRF / fastighetsägare på x antal år och exklusiv rätt att erbjuda endast sina abonnemang, eller så får BRF /Fastighetsägaren betala rätt mycket för switchar. Detta är oftast helt ointressant för en ägare. Så då sitter slutkunden fast i detta moment 22.

Jag antar att det var en generalisering från personen jag talade med. Det är en nyproducerad fastighet som är ansluten till det lokala, öppna fibernätet/stadsnätet.

Det tråkiga i denna situation är att i princip samtliga operatörer erbjuder 250 resp. 500Mbit/s uppströms förutom just Telia, då känns det ju helt orimligt att det skulle bero på något slags teknisk begränsning men det måste ändå finnas något skäl till att Telia inte erbjuder samma utbud som övriga aktörer. 🤷‍♂️

Kan det vara så att Telia kör någon fullösning där man kopplar upp sig till det egna kopparnätet för att slippa avgifter eller något liknande? Jag fattar verkligen inte varför man annars skulle begränsa alternativen på det här sättet. Men i så fall borde man väl endast kunna välja mellan 100Mbit/s eller 1000Mbit/s även nedströms?

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

Jag fann det lite lustigt att i min förra lähenhet så hade Telia ensamrätt och var det enda alternativet. All so fine, men jag kunde enbart välja 100/100. That's It.
Att inte snabbare hastighet fanns tillgänglig och välja kan jag köpa och förstå, men lägre måste väl ända vara möjligt? Nu var det aldrig en fråga i sig, men fann det hela lite lustigt som sagt. Inte ens deras support, pratade med flertalet olika personer, kunde ge någon förklaring.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Jag antar att det var en generalisering från personen jag talade med. Det är en nyproducerad fastighet som är ansluten till det lokala, öppna fibernätet/stadsnätet.

Det tråkiga i denna situation är att i princip samtliga operatörer erbjuder 250 resp. 500Mbit/s uppströms förutom just Telia, då känns det ju helt orimligt att det skulle bero på något slags teknisk begränsning men det måste ändå finnas något skäl till att Telia inte erbjuder samma utbud som övriga aktörer. 🤷‍♂️

Kan det vara så att Telia kör någon fullösning där man kopplar upp sig till det egna kopparnätet för att slippa avgifter eller något liknande? Jag fattar verkligen inte varför man annars skulle begränsa alternativen på det här sättet. Men i så fall borde man väl endast kunna välja mellan 100Mbit/s eller 1000Mbit/s även nedströms?

Handlar bara om pris och avtal som sagt. Inget kundtjänst har insyn i, och de som har jobbar inte med att svara på allmänhetens frågor.

Permalänk
Medlem

Även om vi bortser från funderingen kring Telias tjänsteutbud så kvarstår den tekniska frågan. Samtliga uppkopplingar som är långsammare än 1000Mbit/s är väl tekniskt sett en 1000Mbit/s-anslutning som är strypt till den aktuella hastigheten? Bortsett från de adresser som faktiskt har två fysiskt olika nät som @Andreas Epradius förklarade.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Även om vi bortser från funderingen kring Telias tjänsteutbud så kvarstår den tekniska frågan. Samtliga uppkopplingar som är långsammare än 1000Mbit/s är väl tekniskt sett en 1000Mbit/s-anslutning som är strypt till den aktuella hastigheten? Bortsett från de adresser som faktiskt har två fysiskt olika nät som @Andreas Epradius förklarade.

Självklart är det samma nät. I öppna fibernätet kopplas du till samma aktiva utrustning oavsett leverantör, det är bara om de skulle ta över fibern (Telia kallar det operatörsbyte) som du kopplas till annan aktiv utrustning.

Strypningen sitter i nätet, nätet har ett utbud de erbjuder och leverantörerna har avtal med nätet. De kan också välja att inte erbjuda hastigheter som ingår i avtalet p.g.a. pris.

Öppna fibernätet har börjar rulla ut infrastruktur för 10 Gigabit/s så den aktiva förbindelsen kan vara 10 trotts att det i dag inte erbjuds mer än 1 Gigabit/s (förutom kanske till företag).

Permalänk
Skrivet av ågren:

Även om vi bortser från funderingen kring Telias tjänsteutbud så kvarstår den tekniska frågan. Samtliga uppkopplingar som är långsammare än 1000Mbit/s är väl tekniskt sett en 1000Mbit/s-anslutning som är strypt till den aktuella hastigheten? Bortsett från de adresser som faktiskt har två fysiskt olika nät som @Andreas Epradius förklarade.

Jag menar inte att samma adress har två olika nät. Jag förklarade att två olika adresser kan ha olika förutsättningar då det kan vara olika byggt med olika kablage och switchar på respektive plats.

Men sen är det även viktigt att komma ihåg att du behöver veta att det verkligen ÄR så att det är samma kommunikationsoperatör på båda adresserna. Det vill säga den part som ser till att leverera de olika abonnemangen till adressen.

Telia har t.ex. olika utbud om det gäller ett eget nät (Telia Öppen Fiber) eller Zitius, eller tillexempel om det är deras tjänster i Tele2s eller annan KO:s nät. Så en förklaring kan vara att på ena adressen är det en KO där Telia erbjuder ett visst antal tjänster, medan det på din nya adress är en annan KO och där Telia inte erbjuder samma utbud.

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Jag antar att det var en generalisering från personen jag talade med. Det är en nyproducerad fastighet som är ansluten till det lokala, öppna fibernätet/stadsnätet.

Det behöver inte vara FTTH bara för att det är nyproduktion.
Det dras fortfarande en hel del FTTB.

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro