Telekombranschen: "Smarta glasögon ersätter telefoner inom fem år"

Permalänk
Melding Plague

Telekombranschen: "Smarta glasögon ersätter telefoner inom fem år"

Enligt Huawei Wireless teknikchef går det att föreställa sig att smarta glasögon blir lika vanligt som smarta mobiltelefoner.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kommer bli ultrasnordyrt för de som behöver någon form av synkorrigering

Permalänk

Inte alla är närsynta nog för att kunna använda det.

Är själv väldigt långsynt och kan inte se ett smack i VR-headset, det ser ut som en kladdig vattenfärgsmålning för mig. Då jag antar att "smart glasses" kommer ha liknande effekt för långsynta människor.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Moderator
Moderator

De som fiskar efter anslag och investerare: Det här kommer absolut hända alldeles strax!
Alla andra: Eh, nej.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Det räcker inte med att vi människor pratar ut i till synes ingenting, snart kommer vi stå och stirra ut i ingenting också 😅

Permalänk
Medlem

Tror jag knappast.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kärlekstrollet:

Inte alla är närsynta nog för att kunna använda det.

Är själv väldigt långsynt och kan inte se ett smack i VR-headset, det ser ut som en kladdig vattenfärgsmålning för mig. Då jag antar att "smart glasses" kommer ha liknande effekt för långsynta människor.

Precis som dagens glasögon, så kanske det kommer finnas smarta glasögon med olika styrkor på?

Permalänk

Känns helt orimligt att det skulle ske inom fem år. Titta på dagens utbud av smarta glasögon, minimalt. Gissar istället på att mobilen hänger med som primärt kommunikationsmedel i minst tio år till innan nästa grej tar över. Tar tid innan nya produkter mognar, går ner i pris osv.

Permalänk
Medlem

Det här var nog det dummaste jag hört, självklart är det helt omöjligt att det sker inom den tidsramen

Permalänk
Skrivet av llxt:

Precis som dagens glasögon, så kanske det kommer finnas smarta glasögon med olika styrkor på?

Har prövat linser, hjälper litegrann men fortfarande bara suddigt.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem

Telekombranschen: "Smarta glasögon ersätter telefoner inom fem år"

versus

Enligt Huawei Wireless teknikchef går det att föreställa sig att smarta glasögon blir lika vanligt som smarta mobiltelefoner.

De här två är inte samma?

Permalänk

Det tror jag först på när jag ser det!

Visa signatur

"Den säkraste koden är den som aldrig skrivs"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kärlekstrollet:

Har prövat linser, hjälper litegrann men fortfarande bara suddigt.

Pratar dock inte om linser. Utan vanliga hederliga glasögon kontra smarta glasögon

Permalänk
Medlem

Undrar om de tänker sig att man ska ha röststyrning eller eye-tracking på dem. Blir en jäkla massa tjabblande alternativt väldigt många som går runt och tittar åt alla möjliga håll och kanter hela tiden

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Kan verkligen inte se det framför mig! (pun intended)

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Visserligen inte telekombranschen, men tyckte mig höra någon säga att 3D också skulle finnas i varenda tv när det kom…

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Ne tekniken är inte där än om 5 år för att kunna skapa AR glasögon som är lika behändiga som vanliga glasögon

Men ja när de väl kommer dit så kommer smartphones ersättas med AR glasögon

För att inte tala om att de kommer ersätta alla skärmar när de blir bra.
Kommer inte behövas datorskärm eller tv skärm längre

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Telekombranschen: "Smarta glasögon ersätter telefoner inom fem år"

versus

Enligt Huawei Wireless teknikchef går det att föreställa sig att smarta glasögon blir lika vanligt som smarta mobiltelefoner.

De här två är inte samma?

Kanske inte direkt samma. Men om smarta glasögon blir lika vanligt som smarta mobiltelefoner skulle det ju innebära att i princip alla i de moderna samhället har både och. Vilket jag tycker låter väldigt orimligt med dagens priser.

Tror inte på glasögonen alls. Iaf inte på 5 år eller ens 10.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Varför pushar man detta så hårt? De själva måste väl inse att det är lika orealistiskt som att Tesla skulle lyckas göra en bil självkörande på nivå fem inom fem år.

Permalänk
Medlem

Håller med de som säger det är omöjligt inom 3-5 år, men på sikt är det väl inte helt orimligt…

Men det skulle kräva grymt mycket effektivare o mindre CPU och batterier mm för att få till en telefon som ryms i ett par rimligt tunga glasögon!
Plus som sagt tex problemen med att fixa preskription för de som behöver.. (och att vissa lär ha såna synfel där det inte kommer funka bra no matter what)
…plus övertyga de som inte behöver glasögon att börja bära dem 😎

Möjligen en kombination som smart watches idag, att man parar glasögonen med telefonen?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Då kommer det alltså se ut såhär på stan om 5 år.

Permalänk
Medlem

Men vill folk ha det på sig? En mobil syns inte. Ganska stor skillnad.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Kanske inte direkt samma. Men om smarta glasögon blir lika vanligt som smarta mobiltelefoner skulle det ju innebära att i princip alla i de moderna samhället har både och. Vilket jag tycker låter väldigt orimligt med dagens priser.

Tror inte på glasögonen alls. Iaf inte på 5 år eller ens 10.

Priserna för mobiltelefoner är nästan försumbara. Även om du tar en toppmodell blir det mindre än 500 kr/månad om du har den ett par år. Så en dubbling av det skulle bli 1000 kr/månad. Det tror jag minst 90 % av alla arbetande svenskar har råd med, om de bara finner tekniken tillräckligt tilltalande.

Permalänk
Medlem

Det är nog mer troligt att nästa grej skulle bli linser, snarare än glasögon. Har extremt svårt att föreställa mig hur det skulle kunna säljas in som ersättare till mobilen. Vi kommer väl alla ihop hur efterblivna folk med Google Glass på sig såg ut?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av talonmas:

Men vill folk ha det på sig? En mobil syns inte. Ganska stor skillnad.

Säg det till majoriteten av de under 30 som verkar ha mobiltelefonen fastopererad i handen och sen hela armen stelopererad framför ansiktet.

Permalänk
Geeks
SweClockers

Jag tror att inom fem år är lite väl optimistiskt, men när det släpps en ny revolutionerande produkt kan det mycket väl gå snabbare än så. Iphone släpptes 2007 och fem år senare, 2012, rapporterade den tidigare världsettan Nokia sin första förlust på 1,4 miljarder euro, och var väl då i princip uträknade från telefonmarknaden.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Avstängd

Alla försök att introducera ny teknik som kräver glasögon har ju än så länge varit megahits.

Permalänk

google glass + några års utveckling? Låter väl tämligen rimligt för att ersätta telefon och kalendrar osv. eye-tracking saker går ju riktigt fort framåt nu, speciellt med kravet på att det ska vara i bilar snart. då kommer det nog ned i storlek.
Sedan kanske man har en trådlös dosa i fickan som är själva "dauton"

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av trudelutt:

Priserna för mobiltelefoner är nästan försumbara. Även om du tar en toppmodell blir det mindre än 500 kr/månad om du har den ett par år. Så en dubbling av det skulle bli 1000 kr/månad. Det tror jag minst 90 % av alla arbetande svenskar har råd med, om de bara finner tekniken tillräckligt tilltalande.

Ha råd med ja, men långt ifrån försumbart. Folk har blivit indoktrinerade av marknaden att det är normala pengar att betala för mobil telefoni. 500/månad i tre år är 18000, det är sanslöst mycket att betala för något du går runt med i fickan och tappar i marken på fyllan.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Ja, man får väl se, men generellt brukar inte grejer som är obekvämare eller bökigare än de konventionella alternativen slå igenom. 3DTV och VR-brillor är snarlika produkter som aldrig ledde till något paradigmskifte, gissningsvis pga just detta.

Det finns väl också en hel del kvar att göra på HMI-fronten för sådant här.

Tror det är en väldigt optimistisk, för att inte säga orealistisk, prognos.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!