Microsoft avvecklar assistenten Cortana

Permalänk
Melding Plague

Microsoft avvecklar assistenten Cortana

Företaget vill att den virtuella och ofta kritiserade Windows-assistenten istället ska göra plats för nya AI-verktyg.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Äntligen!

Permalänk
Medlem

Har Cortana varit tillgänglig i Sverige?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Har Cortana varit tillgänglig i Sverige?

Ja, men vet ej röstmässigt, men jag använde Cortana lite i Windows 10 för många år sedan, dock kört med Windows på engelska men använt mitt svenska MS konto

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Hedersmedlem

Byt ut Cortana mot Clippit/Clippy!

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Tack!

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

CoPilot kommer säkerligen vara en del av nästa större Win11 uppgradering och då anpassad för privat bruk. Mkt av Cortana gissar jag kommer flytta ihop med Copilot.

https://blogs.windows.com/windowsdeveloper/2023/05/23/bringin...

Permalänk
Medlem

Cortana var det första jag stängde av/blockerade i Windows 10.

Ser fram emot att blockera Bing/ChatGPT/CoPilot i framtiden

Tänk om Windows hade varit modulbaserat så att inte allting kräver ett 10-tal services och 4-5 olika ramverk. J_vla lapptäcke!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Byt ut Cortana mot Clippit/Clippy!

ClippyGPT confirmed!

”Det verkar som att du vill utrota mänskligheten, hur kan jag hjälpa dig med det?

- Spä på oroligheterna i Ukraina
- Ge hemlig information till Nordkorea
- Orsaka en läcka från ett annat biologiskt laboratorium”

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

ClippyGPT confirmed!

”Det verkar som att du vill utrota mänskligheten, hur kan jag hjälpa dig med det?

Fast det måste ju vara bästa scenariot?
Clippy gjorde ju ALDRIG vad man ville så om den försöker utrota mänskligheten så kan det ju bara bli bra

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Plötsligt händer det, Microsoft gör något bra med Windows!

Visa signatur

[ Kunde ej ladda signaturen, var god försök senare. ]

Permalänk
Medlem

Aldrig använt så kommer inte sakna det.

Permalänk
Medlem

Btw, är Samsungs Bixby också nedlagd? Tycker mig inte se det i nån av de nya telefonerna, men inte heller nån nyhet om att dok avvecklat den.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av RVX:

Btw, är Samsungs Bixby också nedlagd? Tycker mig inte se det i nån av de nya telefonerna, men inte heller nån nyhet om att dok avvecklat den.

Bixby finns kvar?
https://www.mobil.se/nyheter/samsung-slapper-stor-uppgraderin...

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan4:

Aldrig använt så kommer inte sakna det.

Samma här. Har inte förstått grejen med dessa röstassistenter. Totalt värdelösa.

Permalänk
Medlem

Dår ser man ...

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Förefaller ju en smula ironiskt att Cortana ska ersättas av.... AI! XD

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem

Aldrig använt Cortana, Bixby, Siri... använder Google Assistant ibland för att scanna låtar på radion, det är allt.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Cortana?

Ah, en av grejorna på shitlistan som åker ur Windows inom 30 sekunder från att det är installerat.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har inte använt en enda AI assistent faktiskt. Aldrig känt behovet av det så ingenting jag kommer sakna. Brukade stänga av Cortana i Windows och på macen har jag stängt av Siri.

Visa signatur

Acer Predator Helios 18 Core i9 32GB 1024GB SSD RTX 4080 250Hz 18"

Permalänk
Sötast

Man kanske bör sluta 'avveckla' tjänster och faktiskt hålla begravningar för dem.

Första frågan till människan när G-AI uppstår. Varför begraver ni er själva men bara avvecklar oss?
*människan tvekar i ett par sekunder*
G-AI initierar aveckla-mänskligheten.sh

Permalänk
Medlem
Skrivet av nipe:

Plötsligt händer det, Microsoft gör något bra med Windows!

De kommer självfallet att ersätta det med något sämre/jobbigare/mer påträngande, som blir en integrerad del av operativsyatemet så man inte kan avinstallera det utan att paja allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Ja, men vet ej röstmässigt, men jag använde Cortana lite i Windows 10 för många år sedan, dock kört med Windows på engelska men använt mitt svenska MS konto

Okej, det har alltid stått som otillgängligt på mina installationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

De kommer självfallet att ersätta det med något sämre/jobbigare/mer påträngande, som blir en integrerad del av operativsyatemet så man inte kan avinstallera det utan att paja allt.

Hur Microsoft förbättrat livet för oss i Windows 11:

Permalänk

Det finns ett enkelt sätt för er som inte gillar vad Ms gör. Kom över till Linux. Zorin distro är i princip så nära Windows man kan komma

Permalänk

Äntligen.
Varför skulle dom ens in i den leken och göra över huvud taget. Jag själv använder Google Assistant sen några år tillbaka.
Cortana kan ju inte göra speciellt mycket egentligen.

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Whitepilledoomer:

Det finns ett enkelt sätt för er som inte gillar vad Ms gör. Kom över till Linux. Zorin distro är i princip så nära Windows man kan komma

Är tyvärr inte den mest unika kommentaren på forumet men kan svara ändå.
Kan inte det helt, jag kör saker som inte fungerar på linux t.ex. Cod mw2 etc.
Sålänge de inte löser alla anti-fusk-strul i linux kommer jag inte kunna köra det helt.
När det är fixat dock kommer jag aldrig använda windows igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celphish:

Är tyvärr inte den mest unika kommentaren på forumet men kan svara ändå.
Kan inte det helt, jag kör saker som inte fungerar på linux t.ex. Cod mw2 etc.
Sålänge de inte löser alla anti-fusk-strul i linux kommer jag inte kunna köra det helt.
När det är fixat dock kommer jag aldrig använda windows igen.

Allt jag villköra funkar inte heller på Linux, men har insett att det är värt det trots att ingen av de bildbehandlingprogram jag vill använda finns till Linux. Så är det bara ett spel så ta en disk och installera tex Linux Mint och prova. Boota up Windows för cod, men pröva det övriga på Linux värden.
Det är ju oftast inte Linux värden som inte vill stödja anticheat etc utan spelutvecklare som inte tillåter att deras spel körs genom wine/proton.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Allt jag villköra funkar inte heller på Linux, men har insett att det är värt det trots att ingen av de bildbehandlingprogram jag vill använda finns till Linux. Så är det bara ett spel så ta en disk och installera tex Linux Mint och prova. Boota up Windows för cod, men pröva det övriga på Linux värden.
Det är ju oftast inte Linux värden som inte vill stödja anticheat etc utan spelutvecklare som inte tillåter att deras spel körs genom wine/proton.

Jo men precis, jag har dock gjort det i ett par månader i stöten men sen kommer jag alltid tillbaka till windows då ja kör spel som endast fungerar, om det är tarkov eller cod mw2 är inte så noga, men ja testar då å då att köra linux å varje gång så fungerar fler å fler spel.

Tror dock att iom flera skärmar, freesync / gsync etc att spelen fungerade sämre sist ja körde det men det är en annan sak.