Paketboxar bannlysta från Stockholms gator

Permalänk
Medlem

Kanske dags för stockholm att förbjuda grå lådor av betong om de förbjuder grå lådor av plåt. Den staden är redan så förstörd så detta gör ingen skillnad.

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Skrivet av ztenlund:

Karolinska är regionen (då landstinget) och inte staden/kommunen. Vidare var det faktiskt så att alla (dåvarande) partier stod bakom Nya Karolinska när det drog igång, vilket somliga senare inte har velat kännas vid...

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/enighet-om-nya-ka...

Det var ett bluffbygge med mängder av falska fakturor från diverse konsulter, bland annat Svenonius man.
Sen ändrades vårdinriktningen också efter att projektet startat.
Att vara för något i teorin, och att vara för något när man ser i praktiken hur det skötts är helt olika saker. Vad jag vet har ingen politiker sagt att det inte behövdes ett nytt karolinska.

Permalänk
Medlem

Låter vettigt!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Skrivet av jnsson:

8-20 på vardagar är väl inte så dåligt?

För det fösta så finns det ställen som har 10-20 på vardagar, tror till och med det finns ställen som stänger 19 på vardagar. Och det skulle inte förvåna mig om det finns ställen som öppnar posten 11.
20:00 tycker jag är för tidigt. I synnerhet om man vill kunna anpassa när man hämtar. Mellan kanske 16:30 och 18:30, så kan det vara väldigt lång kö. Dom har ju bara en disk, allt som oftast bara en som jobbar med posten. Så det kan vara önskvärt att kunna undvika att hämta just då. Och då har man ingen stor tidslucka.

Och på helgerna är öppettiderna ännu sämre. Och då kommer det ju faktiskt paket på lördagar, så det kan vara populärt att hämta även på lördagar.

Edit:
Eller syftade du på mariahallen.
Dom har haft problem med bemanning i perioder och haft avvikande öppettider, som bara gått att se på en lapp inne i butiken.
En period hade dom typ stängt på söndagar. Och ett par timmar öppet på lördagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

När det inte finns gratis hemleverans (vilket är sällan) så är väl paketboxar bra.

Men varför någon ens skulle överväga paketbox om gratis hemleverans finns som alternativ förstår jag inte.

Om valet finns på småsaker väljer jag aldrig hemleverans. Vill inte vara på plats en specifik tid. Föredrar boxar eller butiksutlämning då.

För stora saker såsom en säng eller ett bord väljer jag gärna hemleverans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonHolstein:

För det fösta så finns det ställen som har 10-20 på vardagar, tror till och med det finns ställen som stänger 19 på vardagar. Och det skulle inte förvåna mig om det finns ställen som öppnar posten 11.
20:00 tycker jag är för tidigt. I synnerhet om man vill kunna anpassa när man hämtar. Mellan kanske 16:30 och 18:30, så kan det vara väldigt lång kö. Dom har ju bara en disk, allt som oftast bara en som jobbar med posten. Så det kan vara önskvärt att kunna undvika att hämta just då. Och då har man ingen stor tidslucka.

Och på helgerna är öppettiderna ännu sämre. Och då kommer det ju faktiskt paket på lördagar, så det kan vara populärt att hämta även på lördagar.

Edit:
Eller syftade du på mariahallen.
Dom har haft problem med bemanning i perioder och haft avvikande öppettider, som bara gått att se på en lapp inne i butiken.
En period hade dom typ stängt på söndagar. Och ett par timmar öppet på lördagar.

Ja, jag syftade på det exemplet du tog upp. Ok. Hos mig finns Instabox i samma butik som PostNord. Där man kan hämta ut 7-22 alla dagar när det gäller Instabox och 8-21 på vardagar samt 8-19 på helger när det gäller PostNord.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Vet inte riktigt hur jag ska rösta. Har aldrig använt mig av instabox och liknande men har en liknande funktion längst ner i trappuppgången, all post hamnar där om det får plats. Detta sattes in 2008 när allt totalrenoverades. Väldigt praktiskt imo.
Bor en bit norr om Stockholm.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

När det inte finns gratis hemleverans (vilket är sällan) så är väl paketboxar bra.

Men varför någon ens skulle överväga paketbox om gratis hemleverans finns som alternativ förstår jag inte.

För att hemleverans funkar skit dåligt för folk som inte kan jobba hemifrån.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

När det inte finns gratis hemleverans (vilket är sällan) så är väl paketboxar bra.

Men varför någon ens skulle överväga paketbox om gratis hemleverans finns som alternativ förstår jag inte.

För att hemleverans funkar skit dåligt för folk som inte kan jobba hemifrån.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem

Just i Stockholm tycker jag det är lustigt att de inte finns i tunnelbanan. Många passerar där varje dag och mycket plats över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rådström:

Just i Stockholm tycker jag det är lustigt att de inte finns i tunnelbanan. Många passerar där varje dag och mycket plats över.

Det som blir svårt med placering i tunnelbanan är väl leveranserna till skåpen som man vill ska vara smidiga. Har själv varit med i pilotprojekt kring paketboxar med Postnord (inte i innerstan dock) och dom vill komma typ ända fram till boxen med bil.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Det som blir svårt med placering i tunnelbanan är väl leveranserna till skåpen som man vill ska vara smidiga. Har själv varit med i pilotprojekt kring paketboxar med Postnord (inte i innerstan dock) och dom vill komma typ ända fram till boxen med bil.

Jo vid första anblick så är det väl kanske knepigt. Men ganska ofta tror jag det kan finnas någon form av entré på gatuplan som skulle fungera. Eller så kanske man kan leverera paketen via tunnelbana?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daark:

För att hemleverans funkar skit dåligt för folk som inte kan jobba hemifrån.

Skrev det i ett senare svar nen lätt att missa. Bor man i ett område där folk snor paket som står utanför dörren eller totar i brevlådor så vill man såklart vara på plats.

Anledningen till att jag föredrar det är för att jag bor så att jag kan bocka i att de bara ska lämna paketer utanför dörren och gå. Skulle någon ändå sno så fångas de på högupplöst film så känner mig trygg oavsett.

Men handlar ju som sagt om vad man har för förutsättningar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

När det inte finns gratis hemleverans (vilket är sällan) så är väl paketboxar bra.

Men varför någon ens skulle överväga paketbox om gratis hemleverans finns som alternativ förstår jag inte.

För att det är besvärligt med hemleveranser som kräver att jag är hemma 9-17 en hel dag. Oftast är jag INTE hemma och kan ta emot paket 9-17 på vardagar. En del paket kan visserligen lämnas vid dörren/brevlådan men i de 70 % av fallen det ej går tar jag hellre en paketbox alla dagar i veckan.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

Som det nämns i artikeln, kan Postnord hitta en bit kommunal mark som är åtminstone 300m från ett postombud får de ansöka om att sätta upp skåp där. 300m! Det är ingenting!
Eller så kan de skriva egna avtal med privata aktörer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonHolstein:

Många utlämningsställen har förvånande dåliga öppettider för att vara en stor stad, dom flesta har betydligt kortare öppettider än dom butik dom finns i.

Troligtvis så vill de butiker som är postombud hålla nere personalbehovet, särskilt för de tider när det tillkommer tillägg för obekväm arbetstid för personalen. Den lokala matbutiken som tidigare var postombud brukade stänga posten ett par timmar före stängning, sedan gjorde de sig av med paketutdelningen och då Postnord tydligen inte gick med på att ordna med boxar som alternativ så får man numera ta bilen till en annan stadsdel när man ska hämta ut ett paket från Postnord. Annars så får man se till att välja Instabox eller Budbee istället, vilka tydligen inte hade några problem med att ordna med boxar.

Sedan så skulle det ju vara en god idé att samordna detta så att flera aktörer kan leverera till samma boxar. Någon enklare uppvärmning för boxar som står utomhus och som kickar igång då temperaturen närmar sig nollan kan dock vara vettigt.

Permalänk
Medlem

Då mitt Ica över gatan inte har postutdelning så älskar jag Instaboxen som står innanför entreen. Beställer allt som går dit. Annars är det in i ett stort jäkla köpcenter till Maxi eller Coop där deras Kundservice kassa såklart ligger längst in. Väldigt osmidigt. Hade väldigt gärna haft ett Postnord skåp utanför Ica också alt innanför entreen på andra sidan Instaboxen

Graffitti ser jag absolut inte som ett problem för dessa boxar. De som vandaliserar kommer ju bara ta en husvägg eller ngt annat isåfall. Bättre att typ klä in dem med vinylwrap, typ en "grön buske" eller en "tegelvägg" alt ett "konstverk" på.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk

bor i ett litet samhälle, ca 2000 invånare, en Coop, två mackar, och två pizzerier, inget mer.
hade inte haft något imot att haft en sån packetbox utanför coop, för att kunna hämta när de inte är öppna, och slippa eventuella köer inne på coop då postnord, atg och allt samsas.
men tror inte vi är någon prio, kommer inte vara lönsamt för dem.
känner inne i storstäderna där det är några hundra meter mellan varje utlämningsställe behövs inte femtio olika paketboxar.

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem

Om Instabox och Budbee också är drabbade så suger det. Gäller det bara Postnords paketskåp så är det bara bra för den tjänsten är totalt värdelös då det inte finns eller har väldigt lång tidsgräns innan du måste hämta ut ditt paket = skåpen står fulla och går inte att nyttja ändå (åtminstone här uppe i norr). Har märkt att paketskåpen blivit färre här uppe (Instabox och Budbee) vilket är otroligt synd då det är sjukt smidigt att använda.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X | MSI GeForce RTX 4070 12GB VENTUS 3X OC | MSI MPG B550 | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz | Samsung 970 EVO m.2 1 TB | Samsung 860 EVO 250 GB | Toshiba P300 2TB | Sabaj DA3 | Sennheiser HD 490 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klumpeduns:

Min nuvarande bostadsrättsförening har fortfarande brevinkast i dörrarna, helt värdelöst. Min förra förening hade postboxar vid entren istället, en mycket bättre lösning. Det finns gott om plats innanför entreerna där jag bor så jag förstår inte varför de inte har satt upp boxar istället.

Jag hatar dessa brevboxar i entreen, vill ha i dörren! Men det jag saknar mest är nog sopnekastet utanför dörren... Jävla miljö xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av shirre:

Om Instabox och Budbee också är drabbade så suger det. Gäller det bara Postnords paketskåp så är det bara bra för den tjänsten är totalt värdelös då det inte finns eller har väldigt lång tidsgräns innan du måste hämta ut ditt paket = skåpen står fulla och går inte att nyttja ändå (åtminstone här uppe i norr). Har märkt att paketskåpen blivit färre här uppe (Instabox och Budbee) vilket är otroligt synd då det är sjukt smidigt att använda.

instabox och budbee går ju ihop, så snart finns bara 1 av dom.

Posten skiljer sig från dessa två genom att stå på "kommunal mark" och inte i butiker osv som dom rödgröna gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shirre:

Om Instabox och Budbee också är drabbade så suger det. Gäller det bara Postnords paketskåp så är det bara bra för den tjänsten är totalt värdelös då det inte finns eller har väldigt lång tidsgräns innan du måste hämta ut ditt paket = skåpen står fulla och går inte att nyttja ändå (åtminstone här uppe i norr). Har märkt att paketskåpen blivit färre här uppe (Instabox och Budbee) vilket är otroligt synd då det är sjukt smidigt att använda.

Du inser väl att det här handlar om ~60 skåp i centrala Stockholm som PostNord har stående gratis på kommunal mark men kommunen vill ha betalt för eller att skåpen är för alla bolag?

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UncleDirty:

Jag hatar dessa brevboxar i entreen, vill ha i dörren! Men det jag saknar mest är nog sopnekastet utanför dörren... Jävla miljö xD

Vad jag hört så slutade man med sopnedkast pga ergonomi. De hamnar i någon källare som är svår att komma åt och man måste få ut saker till sopbilen. Istället kan man ha något intill vägen och sopbilen står 2 meter ifrån den.

Permalänk
Medlem

Riva allt som är fint och bygga post-modernistiska DDR-komplex går bra, men paketboxar... där går gränsen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Om de står utomhus har du tillgång 24/7, det gäller oftast inte för boxar som står inomhus.

jaha men måste du ha tillgång till dom 24/7? beställ hemleverans om du nu vill ha 24/7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Tycker din kommentar snarare beskriver vissa användare på SweC i ett nötskal. Man läser en kort artikel som inte ger hela bilden, extrapolerar ut det till något helt annat och drar till slut till med något i stil med att allt var bättre förr.

Det GÅR ju faktiskt att vara lite mer nyanserad och fundera på vad beslutet innebär, varför beslutet togs och vad som kommer hända framåt.

Detta beslut är såklart en del av det politiska spelet mellan Stockholms stad och andra aktörer. Det är ett sätt att förhandla. Det här pilotprojektet som bedrivits har varit framgångsrikt på många sätt, men exempelvis Postnord har haft väldigt hög svansföring och haft krav, men själva har dom inte gett så mycket tillbaka. Staden har velat haft leverantörsneutrala skåp där flera olika bolag kan leverera i samma box, Postnord vägrade och lyckades snacka in sina skåp ändå som bara dom kan leverera till. Dessutom är det inte en bra affär för markägaren som upplåter plats, det är i princip nollhyra för yta i Stockholms innerstad som i övrigt har de högsta hyrorna i landet.

Sen gäller detta enbart Stockholms stads mark i innerstaden (alltså enbart kommunal mark i centrala Stockholm). Stockholms innerstad är svår för att så många olika aktörer vill nyttja marken till olika saker (återvinning, hyrcyklar, hyrscootrar, cykelparkering, uteserveringar, pop-up parker på sommaren, gatukök etc.)

Merparten av Sveriges befolkning bor inte i Stockholms innerstad. Dom här 60-telet platserna som avvecklas gör inte att paketskåp i resten av landet ska avvecklas (under 2022 levererades 10% av alla paket i leveransbox och det ökar stadigt samtidigt som leveranser via utlämningsställen minskar). Nu har man haft ett pilotprojekt, lärt sig en massa saker och jag är säker på att det kommer nya skåp framöver i innerstaden igen.

hur är det med t.ex. snöröjning runt dessa skåp? är det statliga medel som tillhandahålls? Jag är helt ok med att dom står inomhus men utomhus finns det mycket som skall tas hänsyn till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sosseres:

Vad jag hört så slutade man med sopnedkast pga ergonomi. De hamnar i någon källare som är svår att komma åt och man måste få ut saker till sopbilen. Istället kan man ha något intill vägen och sopbilen står 2 meter ifrån den.

De där är ju i de flesta fallen ren bull. I stället för att rulla ett kärl ifrån ett hus så får de rulla ifrån ett miljö hus i närheten.

Helt klart att sorteringen blev döds stöten, svårt att sortera i ett "allt i ett" nedkast

En dummare är det med dessa brev boxar, det var postnord som tvinga fram. Jag kan förstå det i hus utan hiss och en massa trappor för den stackars brevbäraren. Men mitt hus har fan två hissar stora nog att få plats me den där lilla el bilen om man så ville...

Permalänk
Medlem

Consumption junction, what’s your dysfunction?

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sosseres:

Vad jag hört så slutade man med sopnedkast pga ergonomi. De hamnar i någon källare som är svår att komma åt och man måste få ut saker till sopbilen. Istället kan man ha något intill vägen och sopbilen står 2 meter ifrån den.

Det kan säkert ha haft en viss påverkan, men i allmänhet var det ju kravet på sorteringsmöjligheter som tog död på sopnedkasten. Här exempelvis har vi en liten utbyggnad vid varje port som sopnedkastet gick till, så markplan i alla fall även om de fick dra kärlen ut till gatan.

Min morbror hade ett miljöteknikföretag tidigare och han kom på en grej så att man kunde ha sopnedkast med två olika sorters sopor, som fanns i en del hus. Det bestod av en avdelning av någon plastmatta eller så som gick i hela sopnedkastet och normalt gick alla sopor ena vägen, men vid varje lucka hade man en mekanisk spak som flyttade avdelningen åt andra hållet vid den luckan så man kunde slänga något annat, kompost normalt. Men kompost och blandsopor var förstås inte tillräckligt ganska snabbt.

En del kommuner vet jag har olikfärgade soppåsar för varje typ av sopor. Det borde kunna kombineras med ett sopnedkast tycker jag, men jag vet inte.

Jag tycker inte det är så jobbigt att ha en påse för varje typ hemma och slänga skiten när jag går hemifrån. Då saknar jag brevlådan i dörren mer för med postboxar måste man ju komma ihåg att kolla dem. Där jag bodde tidigare satt dessa samlade brevlådor längst ner i varje trapp, vilket var bra för då blev man påmind när man gick förbi. Här sitter alla postboxar för hela gården samlade i en av tre "passager" in till gården, och inte den mest använda, så man får tänka på att gå dit för att se om det kommit post och det är lätt att glömma. Speciellt när det är rätt sällan man får någon post.

Permalänk
Medlem

"Sveriges radio rapporterar att Stockholm stad fått in klagomål på att skåpen är "fula och nedklottrade" "

Vafan.....Inför ordentliga straff för de ouppfostrade skitungarna som förstör saker istället. Det är ju klotter överallt i alla städer. Vi behöver lite mer "Singapore lagar" i Sverige

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar