Permalänk
Medlem

Adrenalin inställningar

Tja

Nybliven ägare av ett RX 6950XT här.
Kommer från Nvidia sen mååånga år tillbaka och känner mig helt lost i alla spännande inställningar i Adrenalin programvaran.

Är det något speciellt ni brukar ändra på eller kör ni bara på med standard inställningarna?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Medlem

Brukar köra radeon chill vid strax under skärmens frekvens. sparar en del värme. det ska visst ge lite högre inputlagg än att köra ocappat men märker inte.
Lite ris/radeon image sharpening. i vissa titlar.
sen petar jag lite på spänning/powerlimit för att spara lite värme till.

Permalänk
Medlem

Tack för svar @Omega5509

Testade slå på radeon chill men det gjorde att fps'en började fluktuera väldigt mycket i diablo 4 (enda jag testat än så länge). Från 144fps stadigt till att vandra mellan 70-144 så just till det spelet verkar det inte vara något vidare iaf.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

Tack för svar @Omega5509

Testade slå på radeon chill men det gjorde att fps'en började fluktuera väldigt mycket i diablo 4 (enda jag testat än så länge). Från 144fps stadigt till att vandra mellan 70-144 så just till det spelet verkar det inte vara något vidare iaf.

Har du v-sync på?ifall du har det så halveras fps om den understiger det du satt den på. ie 144 nås ej-> visa 72.
Man kan stänga av v-sync men isåfall få tearing på bilden. har du vrr/freesync påslaget så funkar det bra tycker jag. man slipper då tearing. om du har en skärm som stödjer detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omega5509:

Har du v-sync på?ifall du har det så halveras fps om den understiger det du satt den på. ie 144 nås ej-> visa 72.
Man kan stänga av v-sync men isåfall få tearing på bilden. har du vrr/freesync påslaget så funkar det bra tycker jag. man slipper då tearing. om du har en skärm som stödjer detta.

Aha, ja v-sync är på men ska testa utan. Tack för tipset

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Medlem

Hela grejen med chill är ju att frameraten sänks för att spara ström, så grafikkortet går svalare och tystare. Du kan själv ställa in vilka intervaller ( lägsta och högsta fps ) du vill ha i adrenaline per spel.

Frameraten sjunker till lägsta när du inte gör någon input, men så fort du rör mus, tangentbord eller handkontroll stiger frameraten till högst inställda värdet.

Chill funkar bäst med freesync, själv har jag det alltid på för att få grafikkortet lungt och tyst. I vissa spel ökar jag lägstavärdet till typ 90 ifall det är något lättdrivet. Jag märker inte av något inputlagg, men sen är jag ju gubbe också

Visa signatur

"We think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem" - Gabe Newell

Permalänk
Skrivet av TryNotD[oo]:

Hela grejen med chill är ju att frameraten sänks för att spara ström, så grafikkortet går svalare och tystare. Du kan själv ställa in vilka intervaller ( lägsta och högsta fps ) du vill ha i adrenaline per spel.

Frameraten sjunker till lägsta när du inte gör någon input, men så fort du rör mus, tangentbord eller handkontroll stiger frameraten till högst inställda värdet.

Chill funkar bäst med freesync, själv har jag det alltid på för att få grafikkortet lungt och tyst. I vissa spel ökar jag lägstavärdet till typ 90 ifall det är något lättdrivet. Jag märker inte av något inputlagg, men sen är jag ju gubbe också

Det är bra när man går o hämtar en ny pilsner så datorn kan svalna av lite mellan varven

Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

Är det något speciellt ni brukar ändra på eller kör ni bara på med standard inställningarna?

Jag har ett 6700XT, och följde Ancient Gameplays tips, dvs jag ökade strömstyrkegränsen, undervoltade, satte VRAM på Fast timings och ökade frekvensen, däremot överklockade jag inte. Det resulterade i ett snabbare, svalare och mer energisnålt grafikkort. Du kan sätta värdena globalt eller individuellt för varje spel. Han har en guide för 6950XT också:
How to OVERCLOCK & UNDERVOLT RX 6950XT | ADRENALIN 2022 Easy Tutorial

I övrigt brukar jag ha på Anti-Lag och bildskärpning på 80%.

Eftersom du kör Diablo IV antar jag att du kör på senaste drivrutinen 23.5.2 med stöd för det?
Adrenalin Edition 23.5.2 Release Notes

Lycka till!

Permalänk
Medlem

@bopp Tackar för länken, ska kollas in! Och ja senaste drivrutinen är installerad

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Medlem

Får man ställa frågan om du har något coil whine på ditt kort? Har ett 6950xt jag med, med liknande PSU, mitt låter ganska mycket tyvärr.

Visa signatur

|i5 3500k 3.3ghz|MSI GTX 770 Twinfrozr|16GB 1600mhz Cl9|P67S-C43|BenQG2220HD 22"|

Permalänk
Medlem
Skrivet av havaste:

Får man ställa frågan om du har något coil whine på ditt kort? Har ett 6950xt jag med, med liknande PSU, mitt låter ganska mycket tyvärr.

Jag läste lite om såna problem innan jag köpte kortet, men det verkar som jag antingen haft tur eller är för gammal för att höra det

Min sambo som normalt sett är känslig för såna ljud har inte sagt något dock så det verkar vara det första alternativet

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3