Philips klistrar samman E-Ink och LCD

Permalänk
Melding Plague

Philips klistrar samman E-Ink och LCD

Behaglig läsning är syftet för den E-Ink-skärm som ackompanjerar Philips ovanliga nykomling.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kul med nytänk och en gimmick som faktiskt är användbar. Sen kan man komplettera den med eye-tracking som dimmar skärmen när man tittar på E-ink-ytan så att ögonen störs mindre.

Aldrig ägt en produkt med e-ink men gissar att en av fördelarna är att det är vilsamare för ögonen att titta på än en ljusstark skärm.

Permalänk
Medlem

Blir ju väldigt nischad produkt men kul med nytänk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DerpMcDerp:

Kul med nytänk och en gimmick som faktiskt är användbar. Sen kan man komplettera den med eye-tracking som dimmar skärmen när man tittar på E-ink-ytan så att ögonen störs mindre.

Aldrig ägt en produkt med e-ink men gissar att en av fördelarna är att det är vilsamare för ögonen att titta på än en ljusstark skärm.

Jepp, det är mer vilsamt för ögonen. Det är säkerligen individuellt, men för mig är det stor skillnad om jag läser en längre tid.

Permalänk
Medlem

Behaglig läsning? Vem här skulle tejpa upp en bok i den vinkeln och kalla det behagligt?

Är den avtagbar och kan användas som separat platta vid behov för att sedan ställas tillbaka i skärmen o laddas så hade jag köpt idén.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Jepp, det är mer vilsamt för ögonen. Det är säkerligen individuellt, men för mig är det stor skillnad om jag läser en längre tid.

Håller med! Det är i princip som att läsa på papper.

Skrivet av talonmas:

Behaglig läsning? Vem här skulle tejpa upp en bok i den vinkeln och kalla det behagligt?

Är den avtagbar och kan användas som separat platta vid behov för att sedan ställas tillbaka i skärmen o laddas så hade jag köpt idén.

Vinkeln är ju inte värre än ytterkanterna på en 32:9 skärm så det är helt klart doable.
Gillar tanken på att kunna plocka loss den och köra den som en separat läsare vid behov!
kanske kunna fälla in den bakom skärmen när man inte behöver den och den bara laddas.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Ser lite ut som när en del körde med Dellskärmar med 1 eller 2 på högkant på sidorna för sisådär 15år sen.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

En väldigt tacksam produkt. Bra tänkt.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
DingDongerMcDongface

Jag hade lätt velat ha det när jag pluggade. Nu vet jag inte, men kul grej ändå!

Permalänk
Medlem

Två separata skärmar > sammansatt nischprodukt

Släpp istället en lös 13.3” e-ink som går att köra som skärm i windows över usb-c, men också är en läsplatta man kan ta med sig med micro-sd för böcker och sånt

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Två separata skärmar > sammansatt nischprodukt

Släpp istället en lös 13.3” e-ink som går att köra som skärm i windows över usb-c, men också är en läsplatta man kan ta med sig med micro-sd för böcker och sånt

Tänkte precis samma sak, fast bara som skärm. Din idé är ju ännu bättre. Som en skärm när den är inkopplad, som en läsare som man kan koppla upp till diverse molntjänster för att hämta dokument när den är frikopplad.

Har idag en 27" skärm hemma, och kör med jobbets laptop på en dokumenthållare vid sidan om så den blir en liten andra skärm. Skulle nog ha större glädje av att ha en skärm runt den storleken om den kunde hållas i stående format, och e-ink skulle passa perfekt eftersom den oftast är en skärm man slänger upp ett dokument som referens på, eller har en chatt eller annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Ser lite ut som när en del körde med Dellskärmar med 1 eller 2 på högkant på sidorna för sisådär 15år sen.

Vadå för 15 år sen? Jag kör så än idag, en 21:9 Som huvudskärm och en 16:10 stående för alla PDF-dokument jag hoppar mellan på dagarna.

Men en löstagbar e-ink skärm hade varit en rolig gimmick, tveksamt till att ha det på kontor bara. Ju fler saker som sitter ihop ju känsligare blir det när en av dom pajar.

Visa signatur

Asus ROG Strix X570-E || AMD Ryzen 9 5900X || 32GB @ 3600Mhz || MSI Radeon 6800 XT "FE" || Corsair AX850W || Fractal Design Define 7 Compact || Noctua NH-D15 Chromax || Samsung 980 Pro 1TB || Samsung 980 Pro 2TB

Permalänk
Medlem

Hade absolut kunnat tänka mig denna i jobbet som utvecklare att ha dokumentation och liknande på. Har tidigare tänkt tanken att det hade varit intressant att skriva kod på en e-ink skärm om man hade kunnat få en snabbare uppdateringsfrekvens.

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B550M-PLUS ~ AMD Ryzen 5600 XT ~ ASUS TUF Gaming AMD Radeon RX 6800
Corsair Vengeance LPX Red 16GB (2x8GB) 2400MHz DDR4 ~ Samsung SSD 860 EVO M.2 1TB
Corsair RM750 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Jepp, det är mer vilsamt för ögonen. Det är säkerligen individuellt, men för mig är det stor skillnad om jag läser en längre tid.

Märker själv ingen direkt skillnad över tid om omgivningen är tillräckligt ljusstark, men en ljusstark skärm i ett mörkt rum blir jobbigt för mina ögon efter en stund. eInk är för övrigt riktigt trevligt att läsa på. Har en Kobo Libra H2O som jag använder alltför lite.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spektra:

Vadå för 15 år sen? Jag kör så än idag, en 21:9 Som huvudskärm och en 16:10 stående för alla PDF-dokument jag hoppar mellan på dagarna.

Men en löstagbar e-ink skärm hade varit en rolig gimmick, tveksamt till att ha det på kontor bara. Ju fler saker som sitter ihop ju känsligare blir det när en av dom pajar.

Det var 15 år sen det var en stor grej... Många som visade upp sina setups då med just Dellskärmar som var perfekta för ändamålet.

typo
Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

kan man ha twitch där istället så!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyraal:

Märker själv ingen direkt skillnad över tid om omgivningen är tillräckligt ljusstark, men en ljusstark skärm i ett mörkt rum blir jobbigt för mina ögon efter en stund. eInk är för övrigt riktigt trevligt att läsa på. Har en Kobo Libra H2O som jag använder alltför lite.

När jag använde linser regelbundet för ett gäng med år sedan märkte jag större skillnad med att jag blev torr i ögonen. Nu när jag har glasögon hela tiden nästan, så märker jag inte så mycket.

I mörker är det riktigt skönt att läsa på läsplatta, särskilt med mörkt tema. Även mitt i vintern i ett kolsvart rum funkar det bra att precis kunna se och läsa utan att bli bländad. På mobil, även med lägsta styrka och filter, blir det lätt för ljusstarkt för min smak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av omdull:

kan man ha twitch där istället så!

Med tanke på uppdateringsfrekvensen på en e-inkpanel... nej, nej det kan man inte.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720