funderade på att köpa ett nytt system: amd eller intel?

Permalänk

funderade på att köpa ett nytt system: amd eller intel?

funderade på att köpa ett nytt system:
jag har idag:

Asus maximus hero z97 socket 1150
i7 4790k
ram_32gig ram 2400mhz hyper x
gpu: msi 1080 ti 12gig

tänkte uppgradera, har både tittat på amd och intel men fattar nada handlar det om byggkänslan eller handlar det prestanda per pengen? snälla ge mig några alternativ snälla hjälp?

Permalänk
Medlem

Budget?

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk

ASUS Prime B550-Plus am4 v3 fick jag av en barndomsvän vart fel på en order, så kompensationen va super schysst.
jag har ingen aning då jag aldrig har byggt med amd innan eller om det är bara tacka och ta emot? har varit inne och kollat på
cpu på amd am4 v3 men fattar nada vilken skall man ha? intel har jag koll på men tyvärr inte amd. ska man ens byta från det jag har ?

Permalänk

citerar vill inte ha någon flaskhals till cpu, en premie cpu om pengarna är värda :)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av WitchDoctor91:

citerar vill inte ha någon flaskhals till cpu, en premie cpu om pengarna är värda :)?

Hos AM4 så är 5800x3d kungen om du spelar annars finns 5900x/5950x
Ackompanjerade av 3200MHz minnen eller bättre, helst 32gb

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Här har du en som maxar gaming

Denna är bäst för produktivitet.

Men behöver helst ha det andra du har i datorn. Typ chassi, nättag, lagring och kyllning. Samt vad du gör med den

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk

men hur står "denna serie motsvarade mot amd" känns kanske du får mer för pengen om du köper på begagnade marknaden här på swec än att köpa en am4 v3 cpu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av WitchDoctor91:

men hur står "denna serie motsvarade mot amd" känns kanske du får mer för pengen om du köper på begagnade marknaden här på swec än att köpa en am4 v3 cpu?

Jaja man får ju mer för pengarna om du köper begagnat. Nu är också am4 cpu ganska vanliga på andrahandsmarknaden. Denna serie motsvarar 12th gen intel.

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk

kommer köpa nytt chassi är tanken och behålla
nätagg
grafikkort
m2 disk

nytt
chassi
ramminne
har redan en ny cpu fläkt :).

vilka minnen skall man köra som passar bra ihop med en 5800x3d cpu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av WitchDoctor91:

kommer köpa nytt chassi är tanken och behålla
nätagg
grafikkort
m2 disk

nytt
chassi
ramminne
har redan en ny cpu fläkt :).

vilka minnen skall man köra som passar bra ihop med en 5800x3d cpu?

Ta det du behöver. Det ska ju vara ddr4. Så gå med det bästa alltså 3600mhz cl18. Om du vill kan du också gå med cl16

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk

okok, tack kan du skicka några exmepl på bra prisvärda minnen som du gjorde innnan eller är dem du rekommenderar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av WitchDoctor91:

okok, tack kan du skicka några exmepl på bra prisvärda minnen som du gjorde innnan eller är dem du rekommenderar?

Ja det är dom jag rekomenderar. Om du hittar cpu begagnad och den kommer med ram så är det bra då ram är nog det bästa att köpa begagnat

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Permalänk
Medlem

Du sade att du redan hade ett moderkort och kylare?

Permalänk
Medlem

Ja hade du inte mobo? Men här har du iallafall något som inte är överprisatt.

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk

stämmer jag har det men så ser burken ut,

Permalänk

kanske borde stoppa i ett annat gpu när jag kommer ha denna burk, kanske inte ns värt att sätta in ett 1080 ti

Permalänk
Skrivet av Daytone:

https://komponentkoll.se/bild/vgPoV.png

Ja hade du inte mobo? Men här har du iallafall något som inte är överprisatt.

några förslag på grafikkort har 2 skärmar stöd för 1440p?
varför rekommenderar du den m2 disken? billigt för pengen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av WitchDoctor91:

några förslag på grafikkort har 2 skärmar stöd för 1440p?
varför rekommenderar du den m2 disken? billigt för pengen?

Om du vill ha något billigare så är 6700xt bra men annars så är 6950xt riktigt bra. Men alltså 1080ti är fortfarande ett bra kort. Jag tycker du ska vänta kanske lite eller upgradera till typ 7900 xtx om det ska vara en bra upgradering. Ssd är billig men snabb. Om du vill ha bättre än antingen en sn770 bra eller ännu bättre med kingston fury renegade

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Skrivet av Daytone:

Om du vill ha något billigare så är 6700xt bra men annars så är 6950xt riktigt bra. Men alltså 1080ti är fortfarande ett bra kort. Jag tycker du ska vänta kanske lite eller upgradera till typ 7900 xtx om det ska vara en bra upgradering. Ssd är billig men snabb. Om du vill ha bättre än antingen en sn770 bra eller ännu bättre med kingston fury renegade

tjenare, en fråga skall man köra 32gb eller 64gb?

Permalänk
Medlem
Skrivet av WitchDoctor91:

tjenare, en fråga skall man köra 32gb eller 64gb?

jag hade valt 32gb. Men behöver du 64gb. KAnske täbker rendera videor eller liknande. Sök isåfall om ditt program behöver mycket ram. Men för gaming är 32gb helt perfekt

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Skrivet av Daytone:

jag hade valt 32gb. Men behöver du 64gb. KAnske täbker rendera videor eller liknande. Sök isåfall om ditt program behöver mycket ram. Men för gaming är 32gb helt perfekt

okok tackar, kanske kan uppgradera i framtiden,

har en annan fråga med. vilken m2 disk för windows? vad jag alltid har gjort förut att jag vill inte ha spel på samma disk som windows men det kanske är old fashion tänk? sen har jag funderart lite på chassi visst north chassit är snyggt men är det så jäkla kontra dessa?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/fhUYAWr8AsjM3TJHgZLCOw3X0Wk/vilken-skall-man-valja

Permalänk
Medlem

alltså om du bara ska ha en disk så skulle jag valt kingston fury renegade. Har en själv och den är riktigt bra. Sen att ha allt på en disk är helt rätt tänk. Och köp inte heller flera 1tb utan istället skaffa en 2tb. För chassi tar du det du gilar mäst. Om du använder 5800x3d som vi har pratat om tidigare kommer alla klara kyla den. Jag skulle rekomendera nzxt h7 flow. MEn det är ju då vad du gillar mest.

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Medlem

" Sen att ha allt på en disk är helt rätt tänk"
Hur tänkte du där @Daytone?
Det går liksom emot precis allt som är praxis i en stationär dator.

En HD för OS med program.
En annan HD för spel och lagring. Minst.

Det är liksom inte så kul att ha alla äggen i en korg och tappa korgen.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

" Sen att ha allt på en disk är helt rätt tänk"
Hur tänkte du där @Daytone?
Det går liksom emot precis allt som är praxis i en stationär dator.

En HD för OS med program.
En annan HD för spel och lagring. Minst.

Det är liksom inte så kul att ha alla äggen i en korg och tappa korgen.

jag skrev om jag tänkte rätt?
windows på en m2 disk?
och spel på en m2 disk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av WitchDoctor91:

jag skrev om jag tänkte rätt?
windows på en m2 disk?
och spel på en m2 disk?

Ja, precis så.
När det kommer till lagring/spel så skulle jag personligen kolla på hur stor disk jag vill ha och hur mycket jag får för pengarna jag är villig att ge. Det skulle besluta om det blev en SSD eller en M2.

Får jag plats med fler spel för samma pengar så kan jag personligen ta lite längre laddningstider med en SSD i dom få fallen det sker mot en M2.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

Ja, precis så.
När det kommer till lagring/spel så skulle jag personligen kolla på hur stor disk jag vill ha och hur mycket jag får för pengarna jag är villig att ge. Det skulle besluta om det blev en SSD eller en M2.

Får jag plats med fler spel för samma pengar så kan jag personligen ta lite längre laddningstider med en SSD i dom få fallen det sker mot en M2.

ok skall man köpa 1tib på windows disken?
1tib på spel eller 2 tib?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

" Sen att ha allt på en disk är helt rätt tänk"
Hur tänkte du där @Daytone?
Det går liksom emot precis allt som är praxis i en stationär dator.

En HD för OS med program.
En annan HD för spel och lagring. Minst.

Det är liksom inte så kul att ha alla äggen i en korg och tappa korgen.

Skrivet av SCORPIUS:

Ja, precis så.
När det kommer till lagring/spel så skulle jag personligen kolla på hur stor disk jag vill ha och hur mycket jag får för pengarna jag är villig att ge. Det skulle besluta om det blev en SSD eller en M2.

Får jag plats med fler spel för samma pengar så kan jag personligen ta lite längre laddningstider med en SSD i dom få fallen det sker mot en M2.

Lever du i 2015. Alltså nu för tiden köper man inte nya 2,5'' ssd för att en vanlig m.2 kostar mindre. Och en hdd har aldrig varit med i denna konversationen. Att köpa en ssd för att ha allt på är helt okej nu. Det är ju för att m.2 kostar väldigt lite och det blir bara biligare att köpa en med stora mängder plats. Eller är det något i din tanke som jag har glömt.

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av WitchDoctor91:

ok skall man köpa 1tib på windows disken?
1tib på spel eller 2 tib?

nä köp en disk först och sen upgradera om det behövs. Du kan börja med 1 eller 2tb och du kommer klara dej bra. Att köpa separata diskar är inget man behöver göra nu för tiden.

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daytone:

Lever du i 2015. Alltså nu för tiden köper man inte nya 2,5'' ssd för att en vanlig m.2 kostar mindre. Och en hdd har aldrig varit med i denna konversationen. Att köpa en ssd för att ha allt på är helt okej nu. Det är ju för att m.2 kostar väldigt lite och det blir bara biligare att köpa en med stora mängder plats. Eller är det något i din tanke som jag har glömt.

Jag har inte nämnt HDD, Jag skrev HD. Däremot har du nämnt disk.
Semantik min vän
HD är ett samlingsnamn för lagringsmedia i dator.

Du säger att man inte köper ssd nu för att m.2 kostar mindre, sen säger du att köpa ssd för att ha allt på är okey. Va?

Får man en M.2 av samma kvalitet som en ssd av kvalitet för mindre pengar så tar en självklart en M.2.
Får man det nu? Det vore ju fint om dom har gått ned så i pris.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.