funderade på att köpa ett nytt system: amd eller intel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daytone:

nä köp en disk först och sen upgradera om det behövs. Du kan börja med 1 eller 2tb och du kommer klara dej bra. Att köpa separata diskar är inget man behöver göra nu för tiden.

Men du.. att ha allt på samma disk är lite stolligt.
Händer det något med den disken så förloras allt. Vad menar du med "nu för tiden"?
Hört talas om filer som blir korrupta? Ransomware? OS som ballar ur osv?
Samt att det är mycket lättare att gör en komplett ominstallation om en har en lagringsdisk utöver c:\

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Jag har inte nämnt HDD, Jag skrev HD. Däremot har du nämnt disk.
Semantik min vän
HD är ett samlingsnamn för lagringsmedia i dator.

Du säger att man inte köper ssd nu för att m.2 kostar mindre, sen säger du att köpa ssd för att ha allt på är okey. Va?

Får man en M.2 av samma kvalitet som en ssd av kvalitet för mindre pengar så tar en självklart en M.2.
Får man det nu? Det vore ju fint om dom har gått ned så i pris.

ALltså när jag skriver ssd menar jag m.2. Det är för att det är den enda typen av ssd som används nu för tiden.

https://www.amazon.se/dp/B079SJ32TT/ref=asc_df_B079SJ32TT/?ta...

detta är den billigaste som jag kunde hitta ssd med någon typ av cache.

https://www.amazon.se/dp/B07MBQPQ62/ref=asc_df_B07MBQPQ62/?ta...

här är den billigaste ssd m.2 som har någon typ av cache. Och denna är ju typ 6gånger så snabb dessutom.

Men vad ser du som pluset ha att flera diskar nu för tiden?

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Men du.. att ha allt på samma disk är lite stolligt.
Händer det något med den disken så förloras allt. Vad menar du med "nu för tiden"?
Hört talas om filer som blir korrupta? Ransomware? OS som ballar ur osv?
Samt att det är mycket lättare att gör en komplett ominstallation om en har en lagringsdisk utöver c:\

ja det är ju sant. Men jag undrar då bara om en vanlig användare någonsin kommer ha dom problemen. Alltså jag har alldrig behövt instalera om mit eget OS. Och att en disk bara dör är lite onormalt. Men då kan man la bara skaffa någon form av backup. Iallafall i min mening är detta inte tillräkligt för att spendera någon ytterligare tusen på lagring.

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Daytone:

ja det är ju sant. Men jag undrar då bara om en vanlig användare någonsin kommer ha dom problemen. Alltså jag har alldrig behövt instalera om mit eget OS. Och att en disk bara dör är lite onormalt. Men då kan man la bara skaffa någon form av backup. Iallafall i min mening är detta inte tillräkligt för att spendera någon ytterligare tusen på lagring.

Det kan var skönt att ha lite extra lagring då spelen som finns och kommer i framtiden inte blir mindre samt att att en inte vill hålla på och ta bort och lägga till spel när det inte finns plats, förutom det som beskrivs med fördelen att bara blåsa systemdisken.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)