Nätaggregat till server med många hårddiskar

Permalänk
Musikälskare

Nätaggregat till server med många hårddiskar

Hej!

Jag har en server idag (ATX-standard med vanligt chassi utan grafikkort) med ett Corsair AX860 860W som köptes 2014.

Planen är att ha 10-14st 3.5" hårddiskar när allt är färdigt, just nu har jag 5st, hur ser ni att köpa ett nytt nätaggregat för att klara så många hårddiskar, spelar åldern någon roll här?

MVH / flashen

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Det här är utdaterat, se nedan, jag behåller det uppe bara för att det var kul att datera hur gamla mina datorkunskaper börjar bli. Public self shaming. En påse tomater finns att tillgå..
---

Skrivet av flashen:

[...]hur ser ni att köpa ett nytt nätaggregat för att klara så många hårddiskar, spelar åldern någon roll här?

Hårddiskar belastar primärt 5V. På gamla nätaggregat så var majoriteten av effekten på den linan medan på moderna är majoriteten istället på 12V eftersom det t.ex. används av grafikkort och cpu. Ska du ha 14 diskar som ska kunna starta samtidigt kommer de peaka på upp mot 25 watt styck och sedan fort sjunka ned mot 5-10w under belastning.

Så du behöver ha ett nätaggregat som kan ge 14*25 = 350w (70A) på 5V, eller om du har en hårddiskkontroller som kan staggra starten (de flesta kan det) så kan du sikta på kanske 14*15 = 210w (42A) eller mindre.

Ett Corsair RM1000e har 150W max output på 5v och 3.3v kombinerat.
Ditt gamla nätagg verkar ha 200w.
---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Hårddiskar belastar primärt 5V. På gamla nätaggregat så var majoriteten av effekten på den linan medan på moderna är majoriteten istället på 12V eftersom det t.ex. används av grafikkort och cpu. Ska du ha 14 diskar som ska kunna starta samtidigt kommer de peaka på upp mot 25 watt styck och sedan fort sjunka ned mot 5-10w under belastning.

Så du behöver ha ett nätaggregat som kan ge 14*25 = 350w (70A) på 5V, eller om du har en hårddiskkontroller som kan staggra starten (de flesta kan det) så kan du sikta på kanske 14*15 = 210w (42A) eller mindre.

Ett Corsair RM1000e har 150W max output på 5v och 3.3v kombinerat.
Ditt gamla nätagg verkar ha 200w.

Dom belastar väl primärt 12v? Det är iaf så jag förstår det om jag läser dessa två länkar.

Hard Drive Voltage – What they use, and why it matters

IronWolf - Data Sheet

Startup Current, Typical (12V, A) 1.8
Average Operating Power (W) 7.8W
Idle Average (W) 5.0W
Standby Mode/Sleep Mode, Typical (W) 0.8/0.8

Permalänk
Medlem

En disk drar rätt långt från 25w st ens en regning dag.
Behåll du din PSU, den kommer knappt arbeta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guvvan:

Dom belastar väl primärt 12v? Det är iaf så jag förstår det om jag läser dessa två länkar.

Ooops. Verkar som att det hänt lite på HDD-fronten sedan jag köpte snurrdisk senast. Det jag skrev är sant men hårddisktillverkarna verkar vart kloka att flytta från 3.3+5 till 5+12v de med.
Tack för rättelsen!

Skrivet av Spiffman:

En disk drar rätt långt från 25w st ens en regning dag.

Fast spana in guvvans länk. Seagate själva säger 1.8A * 12v = 21.6w. Det är alltså peak under uppstart och betydligt lägre efter det. Det är därför man kan staggra uppstarten av diskar i vissa bios och i de flesta diskkontroller. Det här var ett ständigt problem för folk typ 2005 när primära säljargumentet för ett fulltower var hur många 3.5"-slottar som fanns.

http://www.45drives.com/blog/uncategorized/staggered-spinup-a...
Här är en kul länk där de startar 45 diskar samtidigt och mäter upp 50A på 12v under uppstart och 15A i idle.

Permalänk
Musikälskare

Tack för svaren, hmm då behåller jag det tills det fallerar, tänker bara om något kan hända med diskarna om det smäller någon dag, den höga åldern är det mesta som jag är orolig över nu men Corsair är ett bra märker så

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?