Pendling 16 mil, bil under 200 000kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Jag kör med betydligt högre tryck i däcken än det rekommenderade som ligger på ca 2,4 bar, jag kör på minst 3,3 bar både fram och bak. Det gör att däcken inte blir så varma på sommaren och värme är bland dets sämsta du kan utsätta däcken för. Jag köper två däck varje år, dom nya monteras bak på bilen och när nästa omgång däck köpes så flyttas dom bakre till fram och dom nya monteras bak igen.

På det viset får jag ut maximalt med mil från varje omgång nya däck.

När snålheten går ut över säkerheten är det illa. Hoppas du inte skadar någon när det väl smäller. Jag knusslar aldrig med säkerhet även om det kostar. Tänk på att försäkringsbolaget kan dra sig ur om de hittar ett av dina välfyllda däck vid vraket där alla utom du dött.
Skulle vilja se slitmönster och din bromssträcka. Riktiga sommar däck är bättre på allt än friktionsdäck är på sommaren.

Till TS så säger jag att du ska ut och provköra lite bilar innan du bestämmer dig såklart. Då kan du nog känna ganska omgående om det är en bil för dig eller inte.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Skrivet av Puttefnasket:

Jag kör med betydligt högre tryck i däcken än det rekommenderade som ligger på ca 2,4 bar, jag kör på minst 3,3 bar både fram och bak. Det gör att däcken inte blir så varma på sommaren och värme är bland dets sämsta du kan utsätta däcken för. Jag köper två däck varje år, dom nya monteras bak på bilen och när nästa omgång däck köpes så flyttas dom bakre till fram och dom nya monteras bak igen.

På det viset får jag ut maximalt med mil från varje omgång nya däck.

Hur länge har du använt dig av den modellen och upplägget - sen köpet av Priusen 2010?

Tänker att med så många mil så har du viss ”statistik” på hur bra det funkar. Inga bekymmer eller så?
(t.ex. som ovanstående skribenter nämner avseende risker)

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlexCooper:

Hur länge har du använt dig av den modellen och upplägget - sen köpet av Priusen 2010?

Tänker att med så många mil så har du viss ”statistik” på hur bra det funkar. Inga bekymmer eller så?
(t.ex. som ovanstående skribenter nämner avseende risker)

Jag har kört det här upplägget sedan dom första dubbfria däcken kom vid år 1995

Permalänk
Medlem

Skulle säga att man helt blundar för risker om man pysslar med ett sådant upplägg, både för sin egna skull och för andra.
Rörande sträckan så kanske man bör ha i åtanke att man räknar normalt med att ett sommardäck håller ca 3000-5000 mil och vinterdäck samma eller något kortare sträcka.
Sen går det såklart att krama ur några mil till om man kör tills som är blankslitna och till corden kommer fram, men vi pratar kanske 500-1000 mil från 1,6 mm tills corden kryper fram. (man bör byta en innan dom är så slitna).

Vissa bilar sliter mer än andra, ta t.ex. nya Seat Leon PHEV som ViB testade, där var det dags att byta efter 2500 mil.

Permalänk
Skrivet av Puttefnasket:

Jag har kört det här upplägget sedan dom första dubbfria däcken kom vid år 1995

Oj. Intressant. Tack för svar.

Men, helt utan problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlexCooper:

Oj. Intressant. Tack för svar.

Men, helt utan problem?

Ja helt utan problem.

Permalänk

Blev det något bilköp eller hur slutade det? 😊

Felstavning