Integrerad Ryzen-grafik får bra betyg i spel

Permalänk
Melding Plague

Integrerad Ryzen-grafik får bra betyg i spel

När processorn Ryzen 9 7940HS letar sig ut i ett första test levererar den inbyggda grafikdelen över 60 FPS i 1080p.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Liknande kretsar som sitter i Steam Deck skulle ha släppts till Chromebook, vet inte hur det gick med det.
Hade ju vara bra för kompabilitet och optimering.

Men kul när prestandan utvecklas i alla fall.

Permalänk
Medlem

Detta är mycket trevligt även 7840U eller vad de heter ser ut att få 16CU och prestera bra.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Ser bra ut, men när kommer liknande till stationär?

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem

Det var inte illa!

Permalänk

Jobbdator med det här så behöver man ju inte ens en egen dator längre

Permalänk
Rekordmedlem

Ja det är apuer vi vill ha.
Jag hoppas de släpper en riktigt bra på AM5 så det kan bli värt att byta plattform, en apu med en rejäl mängd 3d minne hade suttit fint.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
DingDongerMcDongface

Känns lovande inför ROG Ally, potentiell Steam Deck-uppföljare i framtiden och liknande handhållna enheter också. Visserligen lär det vara varianter med lägre TDP planerat till sådana vad jag vet, men ändå trevligt att se

Permalänk

Det är fantastiskt och särskilt om man har en stationär dator där man lagt grafikkrutet, och inte vill punga ut för att laptopen ska hålla samma grafikklass men ändå kunna game:a.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem

Nice då kanske man kan få en tunn laptop som går att spela på ganska hyffsat.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI 4090 Suprim Liquid X | Gigabyte Aorus X570 XTREME | 64GB Vengeance RGB Pro 3600MHz | Corsair MP600 M.2 - 500GB | Corsair MP600 M.2 - 2TB | Samsung 970 EVO 1TB M.2 | EVGA Supernova G2 1300W | Phanteks Eclipse P500A DRGB | Alienware 34" QD-OLED – AW3423DW

Permalänk
Medlem

Ok grymt, men temperaturen då??? Kollade SSDn min numera inte bara pensionerade utan även slaktade (finns en anledning) 4-5 år gamla Acer laptop (modell dyrare), den hade gått för varm i princip hela tiden (flera tusen timmar), och jag menar inte att den pressats speciellt hårt! Så alla dessa tester måste redovisa temperatur på kritiska komponenter såsom cpu/gpu, lagringsenheter och minne, samt gärna även "moderkort" - vad nu det kan innebära från fall till fall.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av NutCracker:

Ok grymt, men temperaturen då??? Kollade SSDn min numera inte bara pensionerade utan även slaktade 3-4 år gamla Acer laptop (modell dyrare), den hade gått för varm i princip hela tiden (flera tusen timmar), och jag menar inte att den pressats speciellt hårt! Så alla dessa tester måste redovisa temperatur på kritiska komponenter såsom cpu/gpu, lagringsenheter och minne, samt gärna även "moderkort" - vad nu det kan innebära från fall till fall.

Temperaturen är helt ointressant så länge datorn fungerar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Snabbare minne ger mer fläsk till igpu?

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

Jag vill veta ljudvolymen. För det är anledningen att jag aldrig köpt en gaming laptop. Vill inte ha ett tröskverk.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av NutCracker:

Ok grymt, men temperaturen då??? Kollade SSDn min numera inte bara pensionerade utan även slaktade (finns en anledning) 4-5 år gamla Acer laptop (modell dyrare), den hade gått för varm i princip hela tiden (flera tusen timmar), och jag menar inte att den pressats speciellt hårt! Så alla dessa tester måste redovisa temperatur på kritiska komponenter såsom cpu/gpu, lagringsenheter och minne, samt gärna även "moderkort" - vad nu det kan innebära från fall till fall.

Dessa komponenter ska ju ha skydd som gör att dom "throttlar" vid för höga tempraturer, sen att det går varmt är inget konstigt om man kollar på utrymmet som dom har i en laptop, men om disken går för varmt av att inte pressats speciellt hårt så borde du väll ha märkt av det?

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Mycket bra!

Två GPU:er i bärbara har alltid jävlats för mig... Ett helvete med accelerering av typ Davinci Resolve och vid streaming har man måsta jävlats för att inte webläsaren ska gå på iGPU medans spel och OBS går på dGPU, för ska man visa ett webfönster eller någon video som går på iGPU så har det blivit svart bara.

Är ju inte ett problem om man kan koppla bort iGPUn totalt, bricka den och glömma bort skiten... men då drabbas ju batteritiden istället.

Så i min värld hör inte dGPUer hemma i laptops för tillverkarna kan fan inte göra vettig hårdvara...

Nåja... nu är det ju bara det där lilla dilemmat att drivisarna till dessa lär ha 1000-tals småbuggar som man blir galen på... men det lär inte vara värre än Intel + Nvidia!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk

Vågar man tro på att de faktiskt förstår den potentiella kundkretsen, alltså att det finns 1080p medium-gamers som vill ha en dator med en sådan processor men utan ett separat grafikkort? Alltså, att det finns konfigurationer som har den braiga processorn, inget grafikkort, och heller inte är någon ultra-businessdator (även om det inte "skadar" antar jag). Jag har svårt att se det framför mig dock, att de ska profilera det som en sorts gamingdator för att processorn klarar spel.

Men det kanske är en ny rörelse på gång, ett segment där man tar avstånd från det här med svindyra grafikkort men ändå game:ar.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Dessa komponenter ska ju ha skydd som gör att dom "throttlar" vid för höga tempraturer, sen att det går varmt är inget konstigt om man kollar på utrymmet som dom har i en laptop, men om disken går för varmt av att inte pressats speciellt hårt så borde du väll ha märkt av det?

Det skall inte behöva gå så långt som tills att det throttlar, då år det något fel med själva konstruktionen. Att SSDn gick varm, nej inget som märktes, men sånt kortar livslängden.

Permalänk
Medlem

Vad kommer den gå på tro?
Mer än 10k?

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

Nu vet förmodligen AMD mer om marknaden än mig, men tycker att dessa system alltid landar fel. De kombinerar en värstingmodell av processorn med en grafikdel som normalt sett skulle ha kombinerats med en fyrkärnig i5:a.

För mig verkar det mycket mer logiskt att kombinera en enklare processor med största tänkbara inbyggda grafikdel och använda dessa i billiga speldator. Eller sälja en värstingprocessor och kombinera den med ett ordentligt grafikchipp från Nvidia.

Nu får vi istället dyra datorer som typ klarar av dagens spel fast egentligen inte. Vilken är egentligen köparen av dessa system?

Permalänk
Medlem

Fast problemet som jag ser det är ju att det aldrig är värt priset. Jag vill inte behöva köpa top-of-the-line-processorn med 128 kärnor i en laptop för att få den bästa integrerade grafiken. Varför kan dom inte para den bästa integrerade grafiken kombinerad med en prisvärd lägre tier processor så att dom faktiskt kan släppa prisvärda laptops? Laptops med den bästa integrerade grafiken säljs ju för så höga priser att man lika gärna kan välja en med dedikerad grafik, men då är vi ju ändå redan uppe i för höga priser.
Det behövs fler valmöjligheter på laptops under 10k som är kapabla till att spela det mesta bortsett från AAA-spel.

Permalänk
Skrivet av kotz:

Vad kommer den gå på tro?
Mer än 10k?

Man får hoppas att det inte bara är flaggskeppet som klarar det här. Annars paras de bästa komponenterna med likvärdiga komponenter i ett mycket dyrt helhetspaket.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Testpilot
Skrivet av heatm:

Mycket bra!

Två GPU:er i bärbara har alltid jävlats för mig... Ett helvete med accelerering av typ Davinci Resolve och vid streaming har man måsta jävlats för att inte webläsaren ska gå på iGPU medans spel och OBS går på dGPU, för ska man visa ett webfönster eller någon video som går på iGPU så har det blivit svart bara.

Är ju inte ett problem om man kan koppla bort iGPUn totalt, bricka den och glömma bort skiten... men då drabbas ju batteritiden istället.

Så i min värld hör inte dGPUer hemma i laptops för tillverkarna kan fan inte göra vettig hårdvara...

Det du söker är en bärbar dator med MUX-brytare.

Antingen går allt genom iGPU (även dGPU routas genom iGPU, dock något som leder upp emot 10%~ prestandabortfall för det dedikerade grafikkortet), eller så kopplar man förbi iGPU helt och hållet. Då kör allt rakt på dGPU för både den integrerade skärmen och diverse bildutgångar som HDMI eller Displayport över USB Type-C. Det är så enkelt som en toggle i BIOS eller genom mjukvara (i fallet med min dator Lenovo Vantage) – sedan en omstart av datorn så är det klart.

Det är i långa drag en alternativ hårdvarubaserad lösning för Nvidia:s Optimus-teknik gällande iGPU/dGPU. Fungerar klockrent och utan knussel, inte hört om att just detta skulle krångla för någon. Däremot kommer man inte undan att det såklart drar mer ström när man kör på bara dGPU.

De flesta bärbara speldatorer i mellersta till övre klassen har haft detta sedan åtminstone RTX-3000-serien lanserades. Finns undantagsfall, men tror nästan uteslutande samtliga maskiner av rang idag har det (även börjat krypa in i lite lägre segment). Annat är det på Ultrabook eller Workstation-datorer.. där verkar man fortsatt ligga efter på denna front tyvärr.

Fixade lite grammatik och struktur.
Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Medlem

Varför inte testa low settings i spel som kräver mer än runt 80-120 fps? Vad ligger 1% och 0.1% lows på i jämförelse med grafikkort med i övrigt likvärdig prestanda?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Överklockad_gasklocka:

Vågar man tro på att de faktiskt förstår den potentiella kundkretsen, alltså att det finns 1080p medium-gamers som vill ha en dator med en sådan processor men utan ett separat grafikkort? Alltså, att det finns konfigurationer som har den braiga processorn, inget grafikkort, och heller inte är någon ultra-businessdator (även om det inte "skadar" antar jag). Jag har svårt att se det framför mig dock, att de ska profilera det som en sorts gamingdator för att processorn klarar spel.

Men det kanske är en ny rörelse på gång, ett segment där man tar avstånd från det här med svindyra grafikkort men ändå game:ar.

Om man inte tvunget ska ha en laptop att släpa runt med så finns det apu minipcar, personligen så hoppas jag som sagt på en feting apu i AM5 utförande och den ska helst också ha rejält mycket minne på chipleten typ åt det håll Apple går med sina ännu mer integrerade "SOC" elelr vad man nu ska kalla det.

I en framtid skulle man kunna göra en ny fysiskt större sockel och en apu med mycket minne typ minst 32 GByte på chipleten och låta den få dra 300W eller mer för det bör inte vara nått problem i en stationär dator med en stor chiplet som ger goda möjligheter att ha stora ytor att ansluta kyllösningar mot.
En ny formfaktor där man har en riktigt stor apu-soc där man i princip bara har expansionskontakter på moderkortet och det ska inte få vara större än m-itx storlek.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Chris_Kadaver:

Varför inte testa low settings i spel som kräver mer än runt 80-120 fps? Vad ligger 1% och 0.1% lows på i jämförelse med grafikkort med i övrigt likvärdig prestanda?

Bara att följa YouTube-kanalen ETA Prime (som är ursprungliga källan).

Han kommer släppa flera videos med specifikt denna ASUS TUF-maskin, så bara att hålla utkik!
Hela hans kanal är dedikerad till småformsfaktor, bärbara enheter och integrerade grafiklösningar i allmänhet, så är man intresserad av sådant skulle jag kasta en sub hans väg

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Det du söker är en bärbar dator med MUX-brytare.

Antingen går allt genom iGPU (även dGPU routas genom iGPU, dock något som leder upp emot 10%~ prestandabortfall för det dedikerade grafikkortet), eller så kopplar man förbi iGPU helt och hållet. Då kör allt rakt på dGPU för både den integrerade skärmen och diverse bildutgångar som HDMI eller Displayport över USB Type-C. Det är så enkelt som en toggle i BIOS eller genom mjukvara (i fallet med min dator Lenovo Vantage) – sedan en omstart av datorn så är det klart.

Det är i långa drag en alternativ hårdvarubaserad lösning för Nvidia:s Optimus-teknik gällande iGPU/dGPU. Fungerar klockrent och utan knussel, inte hört om att just detta skulle krångla för någon. Däremot kommer man inte undan att det såklart drar mer ström när man kör på bara dGPU.

De flesta bärbara speldatorer i mellersta till övre klassen har haft detta sedan åtminstone RTX-3000-serien lanserades. Finns undantagsfall, men tror nästan uteslutande samtliga maskiner av rang idag har det (även börjat krypa in i lite lägre segment). Annat är det på Ultrabook eller Workstation-datorer.. där verkar man fortsatt ligga efter på denna front tyvärr.

Lenovo Legion 5 och bättre har MUX brytare/använder endast dedikerat grafikkort om du väljer det/väljer Max performance läget.
Har en Legion 5 med 5800h och 3060 som funkar fint med detta.

Visa signatur

7800X3D, RTX 3080 12Gb, Aorus Elite AX X670 Rev 1.1, Define R6, 64GB CL30 6Ghz, Corsair AX1200i

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Temperaturen är helt ointressant så länge datorn fungerar.

För en stationär dator håller jag överlag med dig (så länge temperaturen är inom spec), men för en laptop vill man verkligen inte att den ska vara obekvämt varm.

Permalänk
Medlem

Trist dock att vi aldrig kommer att se denna processor i en dator utan dedikerat grafikkort, vilket gör det meningslöst i slutändan.

Permalänk
Medlem

Shit, kanske dags för en ny laptop alltså! Kul!