Netflix stoppar lösenordsdelning på bred front

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Så om Netflix ger dig 4 timmar per månad för 50 kronor så hade du gått med på det?

I mitt fall hade det absolut varit ett sätt att betala för tjänsten, eftersom jag använder den så extremt sällan nu för tiden på grund av det klappkassa utbudet.
Jämför med idag där du som ensam men vill ha 4K betalar samma pris som en familj på 5, är det schysst? Kanske borde ensamma användare betala mindre

Edit*

Det kanske är så att skivbolag och rättighetsinnehavare behöver se över sin ersättning om nu streaming är så fantastiskt ohållbart.
Spotify kommer inte dö på grund av användare, utan på grund av att 60% av alla vinster går till skivbolag som sedan ger spottstyver till artister.
Netflix kommer inte dö på grund av användare, utan på grund av att investerare kräver oändlig tillväxt i en ändlig värld.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Måste sluta fastna i denna tråd, men intressant ämne.

Slutkläm från mig:
Antingen passar Netflix på att skylla på detta för att kunna öka priserna - inte ett orimligt antagande och riktigt uselt.

Eller så ser de verkligen att de har problem med att folk delar med sig av sitt personliga Netflixkonto till vänner och bekanta för att undvika betala fullpris, och då är jag helt med dem. I så fall är dessa människors agerande en DIREKT anledning till att tjänsten både blir dyrare och sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thadriem:

Jo. Har varit en tydlig trend på slutet där alla ska ha sin egna streamingtjänst och producera sitt egna innehåll.

Min gubbgissning är att vi inom de närmaste åren kommer se fler tjänster där en "oberoende" leverantör köper in rättigheter till content från fler plattformar och levererar som en tjänst.

Kanske, men alla vill ha sitt egen material på sin tjänst nu så de har "exklusiva" serier eller filmer så om du vill se den så måste du skaffa X tjänst ist för Y. Det kommer nog aldrig att försvinna för det blir bara mer å mer och det är därför Netflix har så kasst utbud idag.

Om det kommer 1 tjänst så kommer det va som det var när man hade parabol med reklam och skit för 900kr i månaden MEN du kan välja det du vill se på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Så om Netflix ger dig 4 timmar per månad för 50 kronor så hade du gått med på det?

Absolut, särskilt om de har som många mobiloperatörer har att man kan flyta över sparade timmar några månader, så att man t.ex. kan spara på sig 3 månader och sedan se för 12 timmar en månad när lusten riktigt faller in.

Permalänk
Medlem

Största problemet med Netflix för mig är att de lägger mer tid på att öka priset än att faktiskt tillföra bra innehåll som inte läggs ner på direkten. Kan för egen del inte motivera Netflix alls då de helt enkelt inte kan producera något vettigt längre. Sedan bloatningen av tjänsten där man bakar in mobilspel.

Inte helt Netflix egna fel förstås, i en streamingmarknad där alla vill ha en egen tjänst har de inget att säga till om. Netflix för flertalet år sedan var en riktigt trevlig tjänst även om mycket även då fattades. Men inte som idag där det inte spelar någon roll vad man vill se så finns det ändå inte på tjänsten.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av thadriem:

Om du har problem med hur de bedriver sin verksamhet kan du straffa dem genom att inte köpa tjänsten.

Sen tycker jag hela skiten med skatteplanering och skatteparadis är ett djävla otyg som vi som samhälle borde ha dödat för många år sedan - men lobbyverksamheten är stark...

Jag säger bara att jag upplever att det finns en kultur där folk tror de "har rätt till" saker utan att betala för dem. Sen ska prissättningen såklart vara skälig i förhållande till vad man får - och där kan jag inte rakt av sänka Netflix.

Det kan jag däremot, betalar för någon månad om året bara för att konstatera att utöver den grejen jag ville se, är resten antingen gamla saker jag såg förra året, eller Netflix egenproducerade dynga som målgruppsanpassats så hårt att det blivit hjärndött. En tv-soffsanpassad motsvarighet till ett tiktok-flöde.

Har svårt att förstå hur någon kan vilja betala löpande varje månad för det.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av thadriem:

Du har självklart rätt till din åsikt. Men med tanke på hur enormt mycket innehåll man får, oavsett streamingtjänst man köper, så är det väldigt svårt för mig att första "inte värt fullpris"-argumentet. Hela utbudet kostar som ett Biobesök eller två luncher...

Bara av intresse. När du säger att du vill betala för tiden du lägger - och att detta motsvarar 50 kr - hur mycket tid/innehåll anser du att du bör få för 50 kr? (Hyra en film på andra tjänster kostar ungefär så mycket, så 2-3 timmar?)

Personligen tycker jag det absolut största problemet idag är att saker jag vill se är spridna över 5-6 olika tjänster, så subjektivt blir helheten ganska dyr. Men att säga att någon av tjänsterna enskilt inte är värda priset känns som en skev syn på vad underhållning får kosta och de flesta klarar sig nog bra med en tjänst - förutsatt att man väljer att titta på saker den tjänsten levererar.

Som nämnt ovan hade jag, i mitt usecase och nuvarande inkomst i form av CSN, varit mer än nöjd för 49kr / månad och 4 timmar. Det är självklart inte realistiskt, men för mig hade det räckt och gjort att jag legat kvar som prenemurant.
Varför ska jag betala för mer än jag behöver när det finns alternativ? (...som branchen själv dessutom skapat)

Vad är det som sätter priset? Det är ju rätt viktigt, är det verkligen satt i sten att filmer och serier måste kosta miljarder att skapa?
UFO Sweden tyckte jag var en rätt underhållande film som hade en budget på 39 miljoner svenska kronor för 2 timmar.
Stranger Things la samtidigt runt 300 miljoner kronor per avsnitt, självklart är det ingen jämförelse men det är ändå något som i slutändan påverkar priset.

Det går att skapa oerhört bra innehåll med dåligt med cash, men detta kräver talang och bra manus - vilket är jobbigt. Det är mycket enklare att pumpa in 6 miljarder svenska kronor för att skapa en Star Wars-film med fräna effekter istället.

Jag ställer mig frågande till varför man har accepterat att innehåll måste vara svindyrt när det finns oerhört många exempel på lyckade filmer ochs serier med en tiondel av budgeten.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av thadriem:

Håller med helt och fullt.

Jag har så svårt att förstå den här "klart man ska kunna få saker gratis"-inställningen som många har idag. Är inte folk intresserade att göra rätt för sig? Är det även så när de är på levererande/säljande sidan?

Jag ser det snarare såhär: Jag vägde in kontodelningen när jag gjorde mitt köp. Utan kontodelningen är det inte värt pengarna.
Så det handlar inte om att jag vill ha det gratis, men 179:- för det som bjuds nu är inte bra.

Jag "förväntar" mig väl att se ungefär 1-2 avsnitt av saker jag anser bra (väldigt subjektiv) per dag. Så 30-60 episoder måste dom lägga till i månaden, av högkvalitativa serier. Det gör dom inte numera.

Permalänk
Musikälskare

Jag har hört det finns något som heter PLEX

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Jag har hört det finns något som heter PLEX

Det är ju värdelöst. Kräver konto.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Om jag ville ha Netflix, så skulle jag tycka priset är för högt, inte det monetära priset 99-179Kr, utan priset att man måste uppge personuppgifter, vilket jag anser vara värt minst 300Kr vid varje köp.
399-479Kr/ månad är ganska saftigt pris.
Delar man på ett abonnemang så delar man även på kostnaden i personuppgifter, säg på 4 pers; 100-120Kr blir helt plötsligt rimligt.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk

Är väl helt ok att betala för det, men vill ha mer utbud från andra länder som inte finns här plus mer utbud på ljud och undertexter.

Visa signatur

Asus rog crosshair VII Hero x470. AMD 5800x Be quiet dark rock pro 4 cpu kylare. Corsair 3600mhz minne 32gig. Asus tuf 3080 oc grafikkort plus några ssd och mekaniska hårddiskar. Be quiet pure base 500DX vit datorlåda. En samsung G7 32 curved 240hz skärm plus en samsung 24 tum 60hz. Epos hörlurförstärkare. Epos H6pro closed hörlurar. Asus ROG mus och tangentbord

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av ELF:

Det är ju värdelöst. Kräver konto.

Katastrof ju går inte...

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Det är ju värdelöst. Kräver konto.

Vad är det som är så hemskt med att du behöver ett konto?

Visa signatur

Rig: Ryzen 7 5800X - Crucial Ballistix Black 3200 Mhz 32 GB - MSI RTX 4060 TI OC 8 GB - Fractal Design Define C
Laptop: Macbook Pro M1 Max - 32GB - 14"
Media/Server: Raspberry PI 4 - 2 GB - Plex Media Server - KODI - PiHole - qBittorrent - HomeAssistant
Media/Server: NUC - i7-7567U - 32GB - Plex Media Server - Uptime Kuma - mineCraft - qBittorrent - 10 TB Storage
NAS: Zyxel 325v2 - 5 TB

Permalänk
Medlem

har 4K med 4 simultana strömmar... delar med morsan i samma stad.
Det lilla jag & frugan ser är kanske 2 timmar i veckan, om man erbjuder 4 simultana strömmar måste väl nån räknat att det går med vinst.. kostar inte mer för NF, dessutom hatar jag/vi nästan alla nyproduktioner med 1 timme spenderat på manus & enorm tid på politisk korrekthet/woke.
Får väl betala för en extra användare, då morsan är totalt oteknisk...

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem

Någon som hört om de fungerar bra då? Jag tänker man gör som de vill och håller kontot inom familjen , men funkar de då bra när man åker på semester, åker till sin stuga, en är på tjänsteresa en kollar på jobbet eller vad man nu kan hitta på..

Permalänk
Medlem

Kan bara tillägga att det kommer finnas sätt som man kan ta sig runt detta, beroende på hur mycket man orkar krångla.

exempelvis: https://www.youtube.com/watch?v=9CunwUs08og

Visa signatur

Rig: Ryzen 7 5800X - Crucial Ballistix Black 3200 Mhz 32 GB - MSI RTX 4060 TI OC 8 GB - Fractal Design Define C
Laptop: Macbook Pro M1 Max - 32GB - 14"
Media/Server: Raspberry PI 4 - 2 GB - Plex Media Server - KODI - PiHole - qBittorrent - HomeAssistant
Media/Server: NUC - i7-7567U - 32GB - Plex Media Server - Uptime Kuma - mineCraft - qBittorrent - 10 TB Storage
NAS: Zyxel 325v2 - 5 TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Joppis:

Typ som att äta buffé och ha med sig hela vänkretsen och argumentera för att de också äter för det du har betalt.

Skönt giriga vissa är alltså. Accepterar man inte priset på en tjänst så kan man rösta med plånboken och skippa den.

Det är väl exakt det folk säger att de ska göra?

Ser inte problemet, det handlar inte om att man vill ha saker gratis. Netflix är inte värt 179 kr i månaden för en person.

Varför ska jag tvingas betala för möjligheten att se på 4 enheter samtidigt?

Hade de haft bra innehåll och vettig prissättning med bra alternativ för de som är 1 eller 2 i hushållet hade den här diskussionen inte ens funnits. Speciellt när Netflix själva gick ut och sa en gång i tiden att "Real love is sharing a password", som någon postade bilden här ovanför.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Passande då jag har blockerat Netfilx här hemma.

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av chaffis:

Någon som hört om de fungerar bra då? Jag tänker man gör som de vill och håller kontot inom familjen , men funkar de då bra när man åker på semester, åker till sin stuga, en är på tjänsteresa en kollar på jobbet eller vad man nu kan hitta på..

Enheten man kollar på ska varit ansluten till "hemmanätverket" 1 gång den senaste månad tror jag kravet är på de ställen där det är infört.

Permalänk
Medlem

Typiskt SweClockers-medlemmar på något vis att tycka Netflix gör helt rätt här. Erbjuder en sämre tjänst för lika mycket pengar. Kalas.

Är väl skitsamma, jag säger bara upp det istället så kan ni paragrafryttare fortsätta njuta av Netflix fantastiska utbud i enbart ert hem och ingen annanstans.

Permalänk
Medlem

Pris 📈
Utbud 📉
Kundrelationer 📉

Tror inte den inslagna vägen är optimal

Det var en annan sak för 10 år sedan när de var själva på marknaden och hade alla filmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ethnic:

Vad är det som är så hemskt med att du behöver ett konto?

Finns andra, bättre tjänster som inte kräver det.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Det är väl exakt det folk säger att de ska göra?

Ser inte problemet, det handlar inte om att man vill ha saker gratis. Netflix är inte värt 179 kr i månaden för en person.

Varför ska jag tvingas betala för möjligheten att se på 4 enheter samtidigt?

Hade de haft bra innehåll och vettig prissättning med bra alternativ för de som är 1 eller 2 i hushållet hade den här diskussionen inte ens funnits. Speciellt när Netflix själva gick ut och sa en gång i tiden att "Real love is sharing a password", som någon postade bilden här ovanför.

Poängen är ju att du inte tvingas betala någonting alls. Skippa Netflix om deras erbjudande inte passar dig.

Om du prenumererar på Office365 så får du ju tillgång till ett paket av flera program men kanske bara behöver Word.

Du köper en Windows Pro-licens istället för Home bara för en "killer feature" men bryr dig inte om de andra extrafunktionerna.

Du vill ha Amazon Prime för att erbjudandet om gratis frakt passar ditt shoppingbeteende men du har ingen nytta av den påkopplade streamingtjänsten.

Listan kan göras hur lång som helst.

Min moral hamnar i alla fall inte nere i källaren bara för att jag inte gillar ett erbjudande

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av scienta:

Finns andra, bättre tjänster som inte kräver det.

Vilken tjänst är bättre än Plex?

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Jag har hört det finns något som heter PLEX

Har använt plex i många år men nu har de börjat pusha reklam för deras egna tjänster för filmer å ”tv”, helt ointressant å bara ett sätt att pusha mig från deras produkt.

OT:
Detta är ett teknikforum.
Sluta gnälla å använd en gemensam vpn-server med kontot bara, va lite lösningsorienterade ffs! 🤦‍♂️

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segafreakone:

Ok så fort detta blir verklighet i Sverige så tackar jag för mig!
Kollar inte mkt på Netflix ändå för tycker utbudet är tråkigt.

Det tyckte jag redan för två år sen då jag sa upp Netflix och har inte saknat den ett dugg. Jag brukar kolla vad de har för utbud på kollegans konto som han använder på jobbet och det har inte funnits någonting intressant att titta på under de här två åren. Det verkar som att ju fler användare de fick, desto sämre blev utbudet. Mycket beroende på att Netflix vill tillfredsställa alla i sina egna produktioner och inte förolämpa någon, då kan det liksom inte bli annat än en grå jämn sörja. Så gör nåt vettigare för pengarna istället

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Poängen är ju att du inte tvingas betala någonting alls. Skippa Netflix om deras erbjudande inte passar dig.

Om du prenumererar på Office365 så får du ju tillgång till ett paket av flera program men kanske bara behöver Word.

Du köper en Windows Pro-licens istället för Home bara för en "killer feature" men bryr dig inte om de andra extrafunktionerna.

Du vill ha Amazon Prime för att erbjudandet om gratis frakt passar ditt shoppingbeteende men du har ingen nytta av den påkopplade streamingtjänsten.

Listan kan göras hur lång som helst.

Min moral hamnar i alla fall inte nere i källaren bara för att jag inte gillar ett erbjudande

Vänta lite här nu, du betalar ju för flera samtida streams där Netflix själva sagt att det är till för att delas med andra. Enligt ditt exempel är det som att du har MS365 men får endast använda word och inget annat trots att du betalar för hela sviten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Finns andra, bättre tjänster som inte kräver det.

There, fixed it
Testat både jellyfin och Emby, och ingen av dem fungerade lika bra som Plex imo, krävde mer handpåläggning eller workarounds.
Enda fördelen är att de har stöd för m3u

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Vilken tjänst är bättre än Plex?

Jag tycker Kodi är mycket bättre men jag använder endast lokalt.