Regeringen backar – tar inte ställning till "Chat Control 2.0"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belgaar:

Det är självklart dom ska ha tillgång till att läsa krypterade chattar för att minska brottsligheten. Vi som inte har något grovt att dölja behöver inte bry oss, det som granskas ligger ändå under så hög sekretess så även om dom ser din chat så kommer den inte ut i tidningar eller till dina bekanta. Finns ingen fara med detta, bara fördelar i kampen mot kriminalitet.

Folk i ett nötskal.

- Folk: Detta är förjävligt, vi har skjutningar, rån, droger och våldtäckter varje dag. Det första du ser när du slår upp expressen varje dag är en ny skjutning.

- Regeringen föreslår något konkret för att motverka kriminalitet.

- Folk när regeringen vill motverka kriminalitet: Landet och regeringen är korrupt, min integritet och mitt ego är butthurt, dom vill bara kontrollera oss, utförsäljning av data till WEF som ge mig digitalt id och social score, massövervakning, konspirationsteorier. blablabla.

- Folk nästa dag igen: Detta är förjävligt, vi har skjutningar, rån, droger och våldtäckter varje dag. Det första du ser när du slår upp expressen varje dag är en ny skjutning, gör något!

- Regeringen: Här är ett annat förslag och verktyg till polisen.

- Folket: NEJ! Måste göra uppror annars kommer Klaus Schwaab och gör mig till en evig slav.

- Regeringen: Men vi måste ha verktyg att lösa mord.

- Clown Folket: CBDC, Konspiration, Korruption, big tech jobbar med blackrock som får data att hjärntvätta mig.

- Regeringen: vi har högst kriminalitet i europa, vi måste göra nått.

-Folket, clower som vanligt: UHMMM, WEF GREAT RESET, JAG ÄR EN CLOWN

Ordningen är fel. Oftare ser det ut såhär:

SÄPO och Rikspolisstyrelsen hör av sig till politikerna med en lista på olika hjälpmedel (tvångsmedel på juridiska) som ger dem större befogenheter. Ibland skriver de, särskilt SÄPO, även opinionstexter som riktar sig till befolkningen för att mjuka upp motståndet och vägleda politiker. I korthet brukar det låta såhär: "får vi bara denna nya befogenhet så kommer vi kunna utföra miniminivån i vår verksamhet, tummis!". Att ibland kliva över svensk lagstiftning, men mer definitivt europeiska konventionen om mänskliga rättigheter, är en liten kostnad för att utöka den dysfunktionella poliskårens övervakningsmakt medan organisationen tycks befinna sig i ett tillstånd av hela havet stormar, inte förmår kompensera för manskapsbortfall över tid än mindre växa trots höjda anslag, lägger utredningar på hög för att prompt avskrivas.

Du tycks tro att rättsstaten står handfallen mot brottsligheten på ett sätt som löses av ett lapptäcke av enkla policy- eller lagändringar. Men hela systemet är trasigt och anpassat för landet så som det såg ut för flera decennier sedan. Jag skulle uppmuntra dig att spetsa dina kritiska fakulteter flera korn, för just nu gör du bort sig genom att helt okritiskt anamma aktivistiska förslag som går konträrt mot medborgarnas intressen och som inte har ens en tillstymmelse till chans att påverka, än mindre lösa, problemen som lovas åtgärdas.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronnylov:

Det gäller att folk behöver fortsätta skapa opinion mot förslaget. När politiker inser att ingen längre kommer rösta mer på dem så kanske de ändrar sin politik. Sedan får man den politik man förtjänar. De som röstar på idioter har sig själva att skylla.

Tja visst är det så, samtidigt har vi ju politiker som lovar tjockt och håller tunt. Många vallöften är ju uppenbarligen omöjligt att genomföra, men ändå lovar de att de ska göra just det. Så är problemet att folk röstar "fel" eller är det att politiken man röstar på är något helt annat än politiken man faktiskt får?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belgaar:

Det är självklart dom ska ha tillgång till att läsa krypterade chattar för att minska brottsligheten. Vi som inte har något grovt att dölja behöver inte bry oss, det som granskas ligger ändå under så hög sekretess så även om dom ser din chat så kommer den inte ut i tidningar eller till dina bekanta. Finns ingen fara med detta, bara fördelar i kampen mot kriminalitet.

Folk i ett nötskal.

- Folk: Detta är förjävligt, vi har skjutningar, rån, droger och våldtäckter varje dag. Det första du ser när du slår upp expressen varje dag är en ny skjutning.

- Regeringen föreslår något konkret för att motverka kriminalitet.

- Folk när regeringen vill motverka kriminalitet: Landet och regeringen är korrupt, min integritet och mitt ego är butthurt, dom vill bara kontrollera oss, utförsäljning av data till WEF som ge mig digitalt id och social score, massövervakning, konspirationsteorier. blablabla.

- Folk nästa dag igen: Detta är förjävligt, vi har skjutningar, rån, droger och våldtäckter varje dag. Det första du ser när du slår upp expressen varje dag är en ny skjutning, gör något!

- Regeringen: Här är ett annat förslag och verktyg till polisen.

- Folket: NEJ! Måste göra uppror annars kommer Klaus Schwaab och gör mig till en evig slav.

- Regeringen: Men vi måste ha verktyg att lösa mord.

- Clown Folket: CBDC, Konspiration, Korruption, big tech jobbar med blackrock som får data att hjärntvätta mig.

- Regeringen: vi har högst kriminalitet i europa, vi måste göra nått.

-Folket, clower som vanligt: UHMMM, WEF GREAT RESET, JAG ÄR EN CLOWN

Du vet väl att regeringen och deras "rådgivare" som medvetet orsakat den höga kriminaliteten och våldtäkterna?

Hört talas om problem-reaction-solution? En vanlig taktik psykopater använder för att få mer makt.

Ett amerikanskt exempel är att USA ville attackera Japan. Japan provocerades så de hade inget val än att attackera. USA såg detta och tog sina bra båtar från Pearl Harbour. När Japan attackerat fick USA sin ursäkt att attackera Japan. Annat USA-exempel är hur de fick USA att kriga i Vietnamkriget. Rapporterades att en amerikanske båt attackerades men den sköt bara rakt ut i vattnet. Lögnerna gjorde att det kriget startade.

De vill att EU skall vara som en diktatur. De planerar förbjuda all form av frihet, anonymitet och privat ägande. Staten och stora företagen (som i denna värld är samma sak med de roterande dörrarna. Svårare att köra det som en diktatur när det skall se ut som fritt/demokratiskt system.) skall äga allt.

WEF och Klaus Schwaab är bara frontorganisationer. Finns ett stort mörkt nät bakom. Om du vill vara lokal kan du börja gräva i Estonia för att se hur det har mörkats. Eller hur Titanic-"olyckan" var ett försäkringsbedrägeri. Det många tänker på när de hör kapitalism (korrupta giriga människor) och var kommunismen är i praktiken (blodigaste ideologin enligt dödssiffrorna) har samma rotsystem.

Så detta med att Chat Control är till för att hitta kriminella är trams. Det är argument för att få oss att acceptera mera av övervakningssamhället.

Men dessa psykopater kan försöka sin onda plan men de kommer inte fungera. Det kommer vara mycket lidande i våra liv. Ukraina-kriget kan bli tredje världskriget. Start senast 2025 om mänskligheten är så dum och följer krigshetsarnas önskemål.

Jag förstår att det är svårt för den stora massan att inse att vi lever i ett fängelse, ett mentalt fängelse. Tror man att man är fri så ser man inte fängelset. Det är svårt att greppa att hela samhället är uppbyggt på lögner.... Skit i det. Sitt och släng bort livet framför datorn/TV-apparaten och spela datorspel. Bland det mest meningslösa man kan göra. .... och ta droger och förstör din kropp och hjärna. (. WEF Yuval Noah Harari. https://www.youtube.com/watch?v=VZP5lIzGNT8 )

Inte läst böcker som 1984, Sköna nya värld eller En vacker dag? Forska kring författarna av dessa böcker...

Tillbaka till tråden. Bra att denna övervakning begränsas............. För tillfället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Ordningen är fel. Oftare ser det ut såhär:

SÄPO och Rikspolisstyrelsen hör av sig till politikerna med en lista på olika hjälpmedel (tvångsmedel på juridiska) som ger dem större befogenheter. Ibland skriver de, särskilt SÄPO, även opinionstexter som riktar sig till befolkningen för att mjuka upp motståndet och vägleda politiker. I korthet brukar det låta såhär: "får vi bara denna nya befogenhet så kommer vi kunna utföra miniminivån i vår verksamhet, tummis!". Att ibland kliva över svensk lagstiftning, men mer definitivt europeiska konventionen om mänskliga rättigheter, är en liten kostnad för att utöka den dysfunktionella poliskårens övervakningsmakt medan organisationen tycks befinna sig i ett tillstånd av hela havet stormar, inte förmår kompensera för manskapsbortfall över tid än mindre växa trots höjda anslag, lägger utredningar på hög för att prompt avskrivas.

Du tycks tro att rättsstaten står handfallen mot brottsligheten på ett sätt som löses av ett lapptäcke av enkla policy- eller lagändringar. Men hela systemet är trasigt och anpassat för landet så som det såg ut för flera decennier sedan. Jag skulle uppmuntra dig att spetsa dina kritiska fakulteter flera korn, för just nu gör du bort sig genom att helt okritiskt anamma aktivistiska förslag som går konträrt mot medborgarnas intressen och som inte har ens en tillstymmelse till chans att påverka, än mindre lösa, problemen som lovas åtgärdas.

100% !

Vidare: Brottslingar följer ju inte lagarna ändå, så det gör ingen större skillnad för brottslingarna om dessa idiot lagar införs. De som drabbas hårdast, är de av oss som "har rent mjöl i påsen", även om vi troligen inte har det

Visa signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lämpis:

Du vet väl att regeringen och deras "rådgivare" som medvetet orsakat den höga kriminaliteten och våldtäkterna?

Hört talas om problem-reaction-solution? En vanlig taktik psykopater använder för att få mer makt.

Ett amerikanskt exempel är att USA ville attackera Japan. Japan provocerades så de hade inget val än att attackera. USA såg detta och tog sina bra båtar från Pearl Harbour. När Japan attackerat fick USA sin ursäkt att attackera Japan. Annat USA-exempel är hur de fick USA att kriga i Vietnamkriget. Rapporterades att en amerikanske båt attackerades men den sköt bara rakt ut i vattnet. Lögnerna gjorde att det kriget startade.

De vill att EU skall vara som en diktatur. De planerar förbjuda all form av frihet, anonymitet och privat ägande. Staten och stora företagen (som i denna värld är samma sak med de roterande dörrarna. Svårare att köra det som en diktatur när det skall se ut som fritt/demokratiskt system.) skall äga allt.

WEF och Klaus Schwaab är bara frontorganisationer. Finns ett stort mörkt nät bakom. Om du vill vara lokal kan du börja gräva i Estonia för att se hur det har mörkats. Eller hur Titanic-"olyckan" var ett försäkringsbedrägeri. Det många tänker på när de hör kapitalism (korrupta giriga människor) och var kommunismen är i praktiken (blodigaste ideologin enligt dödssiffrorna) har samma rotsystem.

Så detta med att Chat Control är till för att hitta kriminella är trams. Det är argument för att få oss att acceptera mera av övervakningssamhället.

Men dessa psykopater kan försöka sin onda plan men de kommer inte fungera. Det kommer vara mycket lidande i våra liv. Ukraina-kriget kan bli tredje världskriget. Start senast 2025 om mänskligheten är så dum och följer krigshetsarnas önskemål.

Jag förstår att det är svårt för den stora massan att inse att vi lever i ett fängelse, ett mentalt fängelse. Tror man att man är fri så ser man inte fängelset. Det är svårt att greppa att hela samhället är uppbyggt på lögner.... Skit i det. Sitt och släng bort livet framför datorn/TV-apparaten och spela datorspel. Bland det mest meningslösa man kan göra. .... och ta droger och förstör din kropp och hjärna. (. WEF Yuval Noah Harari. https://www.youtube.com/watch?v=VZP5lIzGNT8 )

Inte läst böcker som 1984, Sköna nya värld eller En vacker dag? Forska kring författarna av dessa böcker...

Tillbaka till tråden. Bra att denna övervakning begränsas............. För tillfället.

Nu är du ute på botten av tiktok korruptionsteoriernas sida igen. Sånt man ser på natten i whiskyfyllan till st patricks day.

Klart som fan kriminella kommunicerar via krypterade chattar. Du såg ju själv med EncroChat och Sky Ecc för inte så länge sen som satte hela kriminella nätverk bakom lås och bom. Väldigt effektivt och ett självklart verktyg polisen ska ha till befogenhet. Inget skitsnack.

Mentala fängelser, stort mörkt nätverk, EU diktatur, förbjudan privat ägande, förbjuda all frihet. Du har livlig fantasi, men väx upp och kolla dig själv i spegeln. Nu ska jag gå ut och farma lite world government point och social credit score så jag är mer värd än dig, eller vänta det är under en riktig diktatur i kina inte i europa

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Belgaar:

Nu är du ute på botten av tiktok korruptionsteoriernas sida igen. Sånt man ser på natten i whiskyfyllan till st patricks day.

Ja, det där är lite... blandat, minst sagt.

Citat:

Klart som fan kriminella kommunicerar via krypterade chattar. Du såg ju själv med EncroChat och Sky Ecc för inte så länge sen som satte hela kriminella nätverk bakom lås och bom. Väldigt effektivt och ett självklart verktyg polisen ska ha till befogenhet. Inget skitsnack.

Kriminella använder krypterade chatt-tjänster som de har någon kontroll över eller litar på. Enchrochat byggdes väl av kriminella exempelvis och togs sedan över av rättsväsendet genom ganska avancerade operationer. Men kriminella lär inte använda Whatsapp exempelvis, de lär inte lita på det, och om detta förslag blir lag så kommer de inte att använda någon form av kommersiellt tillgängliga tjänster, sannolikt inte ens telefoner för de kommer ju att behöva ha spionmjukvara på sig för att över huvud taget kunna göra något. Men lagen påverkar ju inte rättsväsendets förmåga att infiltrera organiserad brottslighet så som de gjorde med Enchrochat exempelvis, de lyckades ju komma igenom där trots frånvaron av denna lag.

Problemet är att kryptering finns och är känd, det går inte att lagstifta bort den, och således är det ett slag i luften mot de kriminella, och samtidigt ett extremt stort intrång i den personliga integriteten. Det spelar ingen roll om lagen skulle tvinga alla leverantörer av mjukvara att införliva bakdörrar eller liknande för vem som helst kan använda fritt tillgängliga bibliotek för att bygga sin egen mjukvara, eller med lite mer resurser bygga egna krypteringslösningar. Katten är ute ur säcken, det går inte att stoppa in den igen.

Citat:

Mentala fängelser, stort mörkt nätverk, EU diktatur, förbjudan privat ägande, förbjuda all frihet. Du har livlig fantasi, men väx upp och kolla dig själv i spegeln. Nu ska jag gå ut och farma lite world government point och social credit score så jag är mer värd än dig, eller vänta det är under en riktig diktatur i kina inte i europa

Jo absolut. Samtidigt går vi tyvärr åt fel håll, och denna lag hade varit ytterligare ett stort steg mot någon form av kontrollsamhälle.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Söderbäck:

Det jag funderar över är hur en del tjänster i nuläget finansieras.
Whatsapp exempelvis.
Det är inte en betaltjänst.
Det finns inga annonser i whatsapp.

Men någon betalar för hårdvaran för servrarna, utvecklarna till mjukvaran och allt det där.

Var kommer pengarna ifrån? Är whatsapp kanske en altruistisk tjänst?
Jag är tveksam till det. Min gissning är att de tjänar de pengar på att samla data om användarna - som man kan använda på andra ställen i metas företagssfär. Det är väl det vanligaste alternativet för gratistjänster som inte har reklam heller.

Vilken typ av data? Det vet vi inte riktigt. Klart är att läget är ganska ovisst...

Aldrig använt WhatsApp men hörde både när Facebook köpte upp dem samt när de fick nått intrång/läcka eller vad det var då folk "flydde" till Signal och Telegram. Signal har jag för mig att någon organisation (eller fler?) har stöttat (osäker) och i början stöttade väl grundaren av Telegram sitt projekt själv. Nu har Telegram börjat med Premium för de som vill stötta och få extra funktioner. Hört talas om reklam i kanaler men inte i privata konversationer.

Med det sagt så finns det givetvis fler sätt att tjäna pengar på än att bryta kryptering som kanske är anledningen till att användare har valt dessa tjänster.

GrapheneOS är också ett projekt fokuserat på integritet som har fått pengar från andra som stöttar. Jag tror de som utvecklar program och OS med fokus på integritet sporras av annat än att tjäna mest pengar. Annars skulle inte FOSS finnas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det spelar ingen roll om lagen skulle tvinga alla leverantörer av mjukvara att införliva bakdörrar eller liknande för vem som helst kan använda fritt tillgängliga bibliotek för att bygga sin egen mjukvara, eller med lite mer resurser bygga egna krypteringslösningar. Katten är ute ur säcken, det går inte att stoppa in den igen.

Ja, i värsta fall så kan man ju t.ex. kryptera SMS-meddelanden för hand, använder man ett blankettchiffer så är det omöjligt att knäcka. Modern teknik gör det lite bekvämare att använda men människor har använt kryptering i tusentals år, det går inte att stoppa utan att stänga ner all kommunikation.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av perost:

Ja, i värsta fall så kan man ju t.ex. kryptera SMS-meddelanden för hand, använder man ett blankettchiffer så är det omöjligt att knäcka. Modern teknik gör det lite bekvämare att använda men människor har använt kryptering i tusentals år, det går inte att stoppa utan att stänga ner all kommunikation.

Jo precis. Jag har en Enigma-emulator som nog hade kunnat skapa ganska kryptiska meddelanden på valfri plattform om det hade behövts. Inte bombsäkert förstås, den knäcktes ju på 40-talet, men även idag tar det ju tid och man behöver rätt mycket data innan mönstren framkommer, och än mer så om man typ skriver på klingon eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belgaar:

Nu är du ute på botten av tiktok korruptionsteoriernas sida igen. Sånt man ser på natten i whiskyfyllan till st patricks day.

Klart som fan kriminella kommunicerar via krypterade chattar. Du såg ju själv med EncroChat och Sky Ecc för inte så länge sen som satte hela kriminella nätverk bakom lås och bom. Väldigt effektivt och ett självklart verktyg polisen ska ha till befogenhet. Inget skitsnack.

Mentala fängelser, stort mörkt nätverk, EU diktatur, förbjudan privat ägande, förbjuda all frihet. Du har livlig fantasi, men väx upp och kolla dig själv i spegeln. Nu ska jag gå ut och farma lite world government point och social credit score så jag är mer värd än dig, eller vänta det är under en riktig diktatur i kina inte i europa

Besöker inte tiktok och dricker inte alkohol.

Lyssna på orden ur ledarna i WEF, EU så får du höra själv. Eller från Yuval Noah Harari själv som har kopplingar till många högt upp. Dessa klipp har tendens att åka ner i Sanningsministeriets minneshål. Finns mycket dokumentation om hur psykopaterna har agerat genom åren. Hur de startar krig, vrider historian, mörkar varför vissa mördas o.s.v.

Mentalt fängelse är annat ord för hjärntvätt. Diktaturer hjärntvättar befolkningen med propaganda. De pekar ut andra länder som de onda så deras befolkning inte fokuserar på lidandet och förtrycket de befinner sig i. Rysk media ljuger om kriget. Svensk media ljuger också om kriget. (Att vinkla eller inte rapportera vital information är att ljuga).

Att se samma mönster idag som från tidigare diktaturer är inte livlig fantasi. Om denna lag hade presenterats i Hitler-Tysland eller Lenin-Sovjet och det varit idag verkar det som om många hade hyllat denna lag.

Permalänk
Medlem

Jag kan se en viss grupp av pedofiler som "drabbas" av denna eu lag. Det är de som kontaktar unga personer på dom vanliga sociala nätverken (där flesta kör någon av kryptering på privata chatten idag), är enda legitima orsaken jag kan se för denna lag.

Dock anpassar sig dessa troligen till dem nya omständigheterna också, så lagen blir rätt tandlös mot vad den ska stoppa. Sen problemet även dina semesterbilder till mormor till exempel kan bli en sak som kan bli granskad och skickad till polis för undersökning.

Kan varit en skröna, men hört någon åkt tid för att ha redigerat mindre lämpliga bilder i Photoshop i USA, helt enkelt flagade programmet för misstänkt bild och visade sig också stämma (om detta inte är en skröna).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Tja visst är det så, samtidigt har vi ju politiker som lovar tjockt och håller tunt. Många vallöften är ju uppenbarligen omöjligt att genomföra, men ändå lovar de att de ska göra just det. Så är problemet att folk röstar "fel" eller är det att politiken man röstar på är något helt annat än politiken man faktiskt får?

Ja ljugande inför val är standardförfarande. Jag tänker att man ska välja utifrån det de historiskt faktiskt gjort, inte det de låtsas att de kommer att göra i en valrörelse. Därav röstade jag inte på något riksdagsparti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Jag kan se en viss grupp av pedofiler som "drabbas" av denna eu lag. Det är de som kontaktar unga personer på dom vanliga sociala nätverken (där flesta kör någon av kryptering på privata chatten idag), är enda legitima orsaken jag kan se för denna lag.

Dock anpassar sig dessa troligen till dem nya omständigheterna också, så lagen blir rätt tandlös mot vad den ska stoppa. Sen problemet även dina semesterbilder till mormor till exempel kan bli en sak som kan bli granskad och skickad till polis för undersökning.

Kan varit en skröna, men hört någon åkt tid för att ha redigerat mindre lämpliga bilder i Photoshop i USA, helt enkelt flagade programmet för misstänkt bild och visade sig också stämma (om detta inte är en skröna).

Photoshop har ingen sådan funktionalitet och jag kan öht inte hitta något sådan fall heller, dock många fall där polisen använt just Photoshop för att identifiera förövare (genom att sas bakåtradera filter osv) så det är antingen en ren skröna eller som du minns fel.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Ja, det där är lite... blandat, minst sagt.
Kriminella använder krypterade chatt-tjänster som de har någon kontroll över eller litar på. Enchrochat byggdes väl av kriminella exempelvis och togs sedan över av rättsväsendet genom ganska avancerade operationer. Men kriminella lär inte använda Whatsapp exempelvis, de lär inte lita på det, och om detta förslag blir lag så kommer de inte att använda någon form av kommersiellt tillgängliga tjänster, sannolikt inte ens telefoner för de kommer ju att behöva ha spionmjukvara på sig för att över huvud taget kunna göra något. Men lagen påverkar ju inte rättsväsendets förmåga att infiltrera organiserad brottslighet så som de gjorde med Enchrochat exempelvis, de lyckades ju komma igenom där trots frånvaron av denna lag.

Problemet är att kryptering finns och är känd, det går inte att lagstifta bort den, och således är det ett slag i luften mot de kriminella, och samtidigt ett extremt stort intrång i den personliga integriteten. Det spelar ingen roll om lagen skulle tvinga alla leverantörer av mjukvara att införliva bakdörrar eller liknande för vem som helst kan använda fritt tillgängliga bibliotek för att bygga sin egen mjukvara, eller med lite mer resurser bygga egna krypteringslösningar. Katten är ute ur säcken, det går inte att stoppa in den igen.
Jo absolut. Samtidigt går vi tyvärr åt fel håll, och denna lag hade varit ytterligare ett stort steg mot någon form av kontrollsamhälle.

Vad är det för fel att offra lite integritet för att hjälpa polisen och säpo när det behövs. För mig personligen är det inga problem om säpo kan läsa mina chattar eller mail. Vad ska jag ha som är så farligt? Lite meme chattar med kompisar, tinder konvos, lite halvsnuskiga eller fyllebilder, lite privata dialoger, uttrycker mig grovt ibland? Jag är vanlig svensson som de 95%, skäms inte för den jag är och har inget att dölja för SÄPO eller polisen. Det är inte så att dom går och basunerar ut mina chattar till aftonbladet utan det är självklart under hög sekretess dom jobbar, skulle något komma ut så får dom sparken.

Att offra lite integritet kan jag absolut göra. Jag tror det har blivit en överhypad mani om att man ska vara så viktig, diskret och superprivat i allt man gör. I mina ögon är det bara en massiv paranoiditet bland befolkningen. Det folk tycker är hemlighetsmakeri för dom är exakt samma sak som 95% gör och egentligen inget märkvärdigt, det är bara en mental illusion och inget säpo eller polisen bryr sig om öht om du inte håller på med grov kriminalitet. I dessa fall så är det väldigt effektivt verktyg att kunna kartlägga dom, kartlägga deras kontakter osv. Vilket grovt kriminella förtjänar.

Människor idag… det är inte så att expressen eller din faster sitter på dessa verktyg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belgaar:

Vad är det för fel att offra lite integritet för att hjälpa polisen och säpo när det behövs. För mig personligen är det inga problem om säpo kan läsa mina chattar eller mail. Vad ska jag ha som är så farligt? Lite meme chattar med kompisar, tinder konvos, lite halvsnuskiga eller fyllebilder, lite privata dialoger, uttrycker mig grovt ibland? Jag är vanlig svensson som de 95%, skäms inte för den jag är och har inget att dölja för SÄPO eller polisen. Det är inte så att dom går och basunerar ut mina chattar till aftonbladet utan det är självklart under hög sekretess dom jobbar, skulle något komma ut så får dom sparken.

Att offra lite integritet kan jag absolut göra. Jag tror det har blivit en överhypad mani om att man ska vara så viktig, diskret och superprivat i allt man gör. I mina ögon är det bara en massiv paranoiditet bland befolkningen. Det folk tycker är hemlighetsmakeri för dom är exakt samma sak som 95% gör och egentligen inget märkvärdigt, det är bara en mental illusion och inget säpo eller polisen bryr sig om öht om du inte håller på med grov kriminalitet. I dessa fall så är det väldigt effektivt verktyg att kunna kartlägga dom, kartlägga deras kontakter osv. Vilket grovt kriminella förtjänar.

Människor idag… det är inte så att expressen eller din faster sitter på dessa verktyg.

Så vad du säger är alltså att vi inte löser några som helst brott genom att spionera på dig. Ja det låter ju som väl spenderade resurser.

Däremot kanske jag kan muta någon och få tillgång till alla dina bankuppgifter mm så kan ju bli win-win för mig personligen.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Ultra:

Så vad du säger är alltså att vi inte löser några som helst brott genom att spionera på dig. Ja det låter ju som väl spenderade resurser.

Däremot kanske jag kan muta någon och få tillgång till alla dina bankuppgifter mm så kan ju bli win-win för mig personligen.

Det jag säger är att jag absolut kan offra lite integritet om det är det är ett av verktygen som krävs för säpo/polisen att knäcka gängen. Dör en enda person/eller flera för att du vägrar offra lite integritet är det nästan medverkan till mord eller massmord. Skulle det hända att säpo råkas se lite av mina meddelanden i sin sorteringsprocess så får det bli så. Dom är inte intresserad av att jag råkats länka en olagligt piratebay länk någon gång och det är inte deras intresse

Kriminella skriver via krypterade chattar som
Engro, sky ecc. Men kan också skriva som normalt folk till släkt och vänner. Att då kunna kartlägga dom personerna är kritiskt polisarbete. När dom gör en tabbe och en mördare visar sig hos en vän för att dom skrivit på facebook så kan polisen snabbt ingripa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belgaar:

Dom är inte intresserad av att jag råkats länka en olagligt piratebay länk någon gång och det är inte deras intresse

Vem som är av intresse är något du inte avgör annat än möjligen genom röstsedeln.

Edit: Är vi nu tillräckligt många generationer från Gestapo- och KGB-eran att folk inte vet hur jävligt det är att bo i ett övervaknings- och angivarsamhälle?

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av Opatagio:

Vem som är av intresse är något du inte avgör annat än möjligen genom röstsedeln.

Edit: Är vi nu tillräckligt många generationer från Gestapo- och KGB-eran att folk inte vet hur jävligt det är att bo i ett övervaknings- och angivarsamhälle?

Att du börjar jämföra råkommunism med Sverige är patetiskt och extremt lågt. Är du tvingad att jobba 72 timmars pass i gruvan eller bygga sibiriska expressen för en bit bröd, med mjäll som fett utan säkerhet och blir skjuten om du om du lämnar? Bor du på ett smutsigt kommunistiskt slavläger i sverige och inte har tillgång till någon infrastruktur, du får inte gå utanför dörren. Folk kan slänga ur sig kgb och gestapo bäst dom vill. Men det är en jävligt iq-lös jämförelse. Du skriver uppenbarligen här och har tillgång till teknik för och full lyx som el, internet, mobil eller dator. Du kan ingenting om kgb eran eller ett riktigt övervakningssamhälle, tror inte heller du har soviets nationalsång som väckarklocka, blir avskärmad från världen med lögner om att vi är det enda och världens bästa land utan möjlighet till research. Den boken du plockar upp eller den radiokanalen du lyssnar är lögner och farsoter och kommunism på en helt annan skala. Är sveriges vänsterdrivna media 2/10 då kgb eran 11/10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Belgaar:

Vad är det för fel att offra lite integritet för att hjälpa polisen och säpo när det behövs.

För att det inte är lite integritet utan all integritet av alla onlinetjänster för alla inom EU, och förstås för att det är ytterst tveksamt om detta på något sätt hjälper polisen.

Citat:

För mig personligen är det inga problem om säpo kan läsa mina chattar eller mail. Vad ska jag ha som är så farligt? Lite meme chattar med kompisar, tinder konvos, lite halvsnuskiga eller fyllebilder, lite privata dialoger, uttrycker mig grovt ibland? Jag är vanlig svensson som de 95%, skäms inte för den jag är och har inget att dölja för SÄPO eller polisen.

Kul för dig, de uppskattar säkert om du skickar allt till dem. Men jag har faktiskt problem med att dela mina privata konversationer, foton, sökningar med slumpmässiga personer.

Citat:

Det är inte så att dom går och basunerar ut mina chattar till aftonbladet utan det är självklart under hög sekretess dom jobbar, skulle något komma ut så får dom sparken.

Det hade ju varit bra, tyvärr säger verkligheten något annat. Poliser är inte övermänniskor på något sätt (tvärtom har de ju fått sänka sina redan låga krav för polisutbildningen) utan är nyfikna och själviska i samma utsträckning som andra och således använder de sina tilldelade befogenheter på själviska eller lagvidriga sätt. Sen hade det sannolikt inte varit poliser som gjorde detta utan de hade ju gjort en upphandling av denna tjänst och gett uppdraget till den som gav lägst pris, utan hänsyn till integritet eller lämplighet. Det är så vi hamnar i situationer med exempelvis serbiska krigsbrottslingar som får administratörsrättigheter över ytterst känslig information och liknande.

Citat:

Att offra lite integritet kan jag absolut göra. Jag tror det har blivit en överhypad mani om att man ska vara så viktig, diskret och superprivat i allt man gör. I mina ögon är det bara en massiv paranoiditet bland befolkningen. Det folk tycker är hemlighetsmakeri för dom är exakt samma sak som 95% gör och egentligen inget märkvärdigt, det är bara en mental illusion och inget säpo eller polisen bryr sig om öht om du inte håller på med grov kriminalitet. I dessa fall så är det väldigt effektivt verktyg att kunna kartlägga dom, kartlägga deras kontakter osv. Vilket grovt kriminella förtjänar.

Men du missar poängen. Rätten till ett privatliv är grundläggande, inte bara i moderna samhällen och juridiskt utan för att människor ska kunna agera och tänka fritt. Du kanske inte tycker det är så jobbigt att konstant behöva tänka på att något kanske observerar dig, men de flesta tycker det. Min kommunikation är privat främst för att jag vill ha det så, jag vill inte behöva censurera mig själv eller tänka på vem utöver mottaganden som kanske läser ett privat meddelande, inte för att den är olaglig eller för att vissa personer eller grupper skulle se den som förkastlig.

Sen tillkommer förstås problemet med att vad som är lagligt idag inte nödvändigtvis är det imorgon. Vi har en lag som säger att "papperslösa" har rätt till grundskola och grundläggande vård i Sverige exempelvis, samtidigt vill de ju nu tvinga lärare, vårdgivare och annan personal att agera angivare för just "papperslösa". Så vad som var önskat och juridiskt korrekt beteende igår kanske blir brottsligt imorgon. Du kanske gillar SD's smygfascism och angiverisamhället de siktar på, men vem vet, nästa gång kanske det är rättvisepartiet socialisterna som får agera stödben till en svag regering med helt andra krav på vem som är "landsförrädare" eller "klassförrädare".

Citat:

Människor idag… det är inte så att expressen eller din faster sitter på dessa verktyg.

Min faster kanske är polis, det vet väl inte du? Eller så kanske min fasters mans bästa väns lumparkomis är polis (eller civilanställd inom polismyndigheten, eller extern konsult inom "pedofiljaktsavdelningen") och meddelar dem mitt gnäll på att min andra faster verkar ha blivit knäpp exempelvis. Eller så kanske jag är eller råkar bli en offentlig person och då kan förstås en polis eller annan "granskare" tjäna ganska bra på att råka dela lite uppgifter med Expressen.

Pedofili är hemskt och alla (utom kanske pedofilerna själva) är emot det, men det är ju därför man använder det som svepskäl för att införa väldigt extrema befogenheter till polisen. Detta förslag är inte ens röstat om än och redan har ändamålsglidningen redan börjat, det handlar inte bara om pedofiler längre utan det är klart att de ska leta efter knarklangare när de ändå läser allt. Vad är nästa grej, fildelning? VAB-fusk? Tonåringar som smygröker? Folk som kör för fort? Det är inte svårt att koppla ihop platsinformationen från en telefon med hastighetsinformationen från samma telefon och samma GPS, så automatiska fortkörningsböter direkt till alla som gör minsta överträdelse är väl bra? De begår ju brott så sätt dit dem bara! Har de inte pengar att betala böterna, eller inte klarar sig utan körkortet, så skulle de inte kört för fort. De får stå för sitt kriminella beteende, eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

För att det inte är lite integritet utan all integritet av alla onlinetjänster för alla inom EU, och förstås för att det är ytterst tveksamt om detta på något sätt hjälper polisen.
Kul för dig, de uppskattar säkert om du skickar allt till dem. Men jag har faktiskt problem med att dela mina privata konversationer, foton, sökningar med slumpmässiga personer.
Det hade ju varit bra, tyvärr säger verkligheten något annat. Poliser är inte övermänniskor på något sätt (tvärtom har de ju fått sänka sina redan låga krav för polisutbildningen) utan är nyfikna och själviska i samma utsträckning som andra och således använder de sina tilldelade befogenheter på själviska eller lagvidriga sätt. Sen hade det sannolikt inte varit poliser som gjorde detta utan de hade ju gjort en upphandling av denna tjänst och gett uppdraget till den som gav lägst pris, utan hänsyn till integritet eller lämplighet. Det är så vi hamnar i situationer med exempelvis serbiska krigsbrottslingar som får administratörsrättigheter över ytterst känslig information och liknande.
Men du missar poängen. Rätten till ett privatliv är grundläggande, inte bara i moderna samhällen och juridiskt utan för att människor ska kunna agera och tänka fritt. Du kanske inte tycker det är så jobbigt att konstant behöva tänka på att något kanske observerar dig, men de flesta tycker det. Min kommunikation är privat främst för att jag vill ha det så, jag vill inte behöva censurera mig själv eller tänka på vem utöver mottaganden som kanske läser ett privat meddelande, inte för att den är olaglig eller för att vissa personer eller grupper skulle se den som förkastlig.

Sen tillkommer förstås problemet med att vad som är lagligt idag inte nödvändigtvis är det imorgon. Vi har en lag som säger att "papperslösa" har rätt till grundskola och grundläggande vård i Sverige exempelvis, samtidigt vill de ju nu tvinga lärare, vårdgivare och annan personal att agera angivare för just "papperslösa". Så vad som var önskat och juridiskt korrekt beteende igår kanske blir brottsligt imorgon. Du kanske gillar SD's smygfascism och angiverisamhället de siktar på, men vem vet, nästa gång kanske det är rättvisepartiet socialisterna som får agera stödben till en svag regering med helt andra krav på vem som är "landsförrädare" eller "klassförrädare".
Min faster kanske är polis, det vet väl inte du? Eller så kanske min fasters mans bästa väns lumparkomis är polis (eller civilanställd inom polismyndigheten, eller extern konsult inom "pedofiljaktsavdelningen") och meddelar dem mitt gnäll på att min andra faster verkar ha blivit knäpp exempelvis. Eller så kanske jag är eller råkar bli en offentlig person och då kan förstås en polis eller annan "granskare" tjäna ganska bra på att råka dela lite uppgifter med Expressen.

Pedofili är hemskt och alla (utom kanske pedofilerna själva) är emot det, men det är ju därför man använder det som svepskäl för att införa väldigt extrema befogenheter till polisen. Detta förslag är inte ens röstat om än och redan har ändamålsglidningen redan börjat, det handlar inte bara om pedofiler längre utan det är klart att de ska leta efter knarklangare när de ändå läser allt. Vad är nästa grej, fildelning? VAB-fusk? Tonåringar som smygröker? Folk som kör för fort? Det är inte svårt att koppla ihop platsinformationen från en telefon med hastighetsinformationen från samma telefon och samma GPS, så automatiska fortkörningsböter direkt till alla som gör minsta överträdelse är väl bra? De begår ju brott så sätt dit dem bara! Har de inte pengar att betala böterna, eller inte klarar sig utan körkortet, så skulle de inte kört för fort. De får stå för sitt kriminella beteende, eller?

Jag är rätt säker på att den tekniken kommer användas för grov brottslighet och inte ringa brott. Skulle nu din faster vara i den tjänsten så har hon givetvis fått träning i hur hon ska hantera tjänsten och har strikt sekretess på hur hon får hantera informationen. Allt annat leder givetvis till sparken och domstol, något som få i den rollen önskar.

Det där med billigast utan hänsyn till intergritet och inte får tänka fritt är ren påhittad rappakalja givetvis. För vem får du inte tänka fritt, jag tänker och uttrycker mig som jag känner för och det är grundlagskyddad. Men på andra sidan så lärde jag mig för många år sen atr jag skiter i hur jag blir bedömd av andra och mår betydligt bättre av det. Jag uttrycker mig exakt som jag känner för och det är helt lagligt. Sen hur andra bedömer mina åsikter är inget jag är rädd för, jag står för den jag är och är stolt över det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belgaar:

Vad är det för fel att offra lite integritet för att hjälpa polisen och säpo när det behövs

Att DU inte har nått emot att bli fullt övervakad 24/7, får stå för dig själv. Men du ska självklart inte tvinga på resten av befolkningen samma 24/7 övervakning, bara för att DU tycker att det är rätt att göra så. Finns ett klassiskt citat som lyder;

"Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety."

Löst översatt, den som är villig att offra frihet för att köpa sig till tillfällig säkerhet, förtjänar varken eller.

Det är precis detta du syftar till, när du tycker vi ska vara villiga att göra oss av med våran frihet (personlig integritet), i "säkerhetens" namn. Det är just pga lagar som FRA, IPRED m.fl som gör att de riktigt kriminella gömmer sig allt djupare under jord (numera oftast bakom VPN), och det var just detta som flaggades för att det kunde ske med införandet av dessa drakoniska lagar. Men då fanns det personer som dig som sa ifrån, att de aldrig skulle ske, att rättsväsendet skulle kunna skydda vår personliga integritet samtidigt som de riktiga brottslingarna skulle jagas. Likväl är det på samma plats vi står idag, men då är det en ny lag som ämnar göra samma sak, för att stoppa samma brottslingar som FRA, IPRED o dylikt skulle stoppa. Funkade inte förra gången, varför tror folk att det kommer fungera den här gången?

Nä, vill du ha ett samhälle där farbror polisen får övervaka allt och alla konstant, så tycker jag du behöver bosätta dig i Kina eller Ryssland där dessa beteenden är mer acceptabelt. Tills dess, hoppas jag du gör dig av med alla dörrar i ditt hem, installerar kamerar i alla rum, och lägger upp på livestreaming för allas beskådan närsomhelst. Du hade ju inget att dölja sa du ju...

Visa signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Belgaar:

Jag är rätt säker på att den tekniken kommer användas för grov brottslighet och inte ringa brott. Skulle nu din faster vara i den tjänsten så har hon givetvis fått träning i hur hon ska hantera tjänsten och har strikt sekretess på hur hon får hantera informationen. Allt annat leder givetvis till sparken och domstol, något som få i den rollen önskar.

"..rätt säker på..", "..givetvis..", det är antaganden. Att tro att de ska utbilda personerna som sitter med detta till den grad att de aldrig gör några fel samtidigt som de inte ens kan utbilda personerna som skriver förslaget så mycket att de kan skriva något som är tekniskt möjligt, att de inser implikationerna eller den tekniska svårigheten, är ett ganska stort leap of faith ändå.

Även poliser åker ju dit gång efter annan för att de har gjort olagliga uppslag efter gamla ex, släktingar eller kändisar exempelvis, vad säger dig att denna gången kommer det att bli annorlunda än alla andra gånger?

Citat:

Det där med billigast utan hänsyn till intergritet och inte får tänka fritt är ren påhittad rappakalja givetvis. För vem får du inte tänka fritt, jag tänker och uttrycker mig som jag känner för och det är grundlagskyddad.

Så det är ingen skillnad på din kommunikation med din sambo, dina vänner eller dina barn och vad du lägger upp på facebook/instagram/här exempelvis? För jag skiljer på offentliga saker och privata. Detta förslag innebär att den distinktionen försvinner och allt jag skriver, fotar, filmar eller uttalar (elektroniskt) blir mer eller mindre publikt, och således hade jag inte kunnat kommunicera fritt längre.

Även om vi bara tänker på pedofilgrejerna så kan jag inte fota min son när vi är ute och badar exempelvis för hur ska deras system kunna avgöra att det är min son och inte någon random naken unge? Det finns ju många exempel på när denna typ av system misslyckas med mer eller mindre katastrofala följder, som fallet där polisen tolkade bilder på en medelålders person som bilder på ett barn och därmed bröt ner dörren och fängslade denna hemska "pedofil" som hade ett förhållande med en jämnårig. Även om man får upprättelse i slutändan så är det inte roligt att bli utsläpad naken av polisen mitt i natten inför alla grannar och sen sitta häktad misstänkt för ett avskyvärt brott exempelvis. Men det måste väl vara ok för dig då? Får man fast en pedofil så gör det väl inget att några tusen icke-pedofiler får gå igenom denna process?

Citat:

Men på andra sidan så lärde jag mig för många år sen atr jag skiter i hur jag blir bedömd av andra och mår betydligt bättre av det. Jag uttrycker mig exakt som jag känner för och det är helt lagligt. Sen hur andra bedömer mina åsikter är inget jag är rädd för, jag står för den jag är och är stolt över det.

Åsikter är en sak, att skilja på privat kommunikation och offentlig är något helt annat.

Sen tror jag inte att du är så frisläppt som du tror, för det är ganska normalt att uttrycka sig på ett sätt på jobbet och ett annat i hemmet exempelvis. Jag tycker jag är öppen med mina åsikter om det mesta, men att jag tycker cannabis borde legaliseras exempelvis är inget som jag går runt och skyltar med på jobbet för jag vill inte att de ska sätta mig i något fack liksom. Eller ett annat exempel är att jag är en rätt övertygad ateist, det sticker jag inte under stolen med, men jag har några religiösa kollegor och när de börjar snacka om sin skit så vill inte jag spy galla över sagorna de tror på eller allt skit som religionen har frammanat, således håller jag de åsikterna, inte för mig själv, men ganska nedtonade i alla fall.

Sen är jag förstås medveten om att alla inte gör så, en del skyltar med allt på facebook exempelvis, även sådant som kan stå i vägen för en anställning eller ett förhållande i framtiden. Men att det kan vara ett reellt problem med avvikande åsikter är ju ganska klarlagt. Jag har varit delaktig i flera rekryteringsprocesser där man valde bort kandidater på grund av vilka grupper de gillar på facebook exempelvis, och det handlade inte om IS eller liknande utan ändå ganska normala saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Även poliser åker ju dit gång efter annan för att de har gjort olagliga uppslag efter gamla ex, släktingar eller kändisar exempelvis, vad säger dig att denna gången kommer det att bli annorlunda än alla andra gånger?

Exakt så!

“Insanity is doing the same thing over and over and expecting different results.”

Visa signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Meurik:

Exakt så!

“Insanity is doing the same thing over and over and expecting different results.”

Ja precis. Och för att spinna vidare på samma ämne så har alla av de senaste regeringarna, oavsett färg, kastat mer pengar, verktyg och befogenheter på polisen och resultatet har varit en minskad uppklarningsprocent och generellt sämre polisarbete. Så mer av samma kanske inte är lösningen?

Polisen själv, och forskningen i stort, menar ju att man behöver andra åtgärder för att minska kriminaliteten, minska nyrekrytering till gäng och liknande, förebyggande åtgärder, stöd till föräldrar, mer pengar till skolor, fritidsgårdar, ungdomspsykologin och så vidare, inte mer poliser med fler tvångsmöjligheter och ett utökat våldsmonopol. Ej heller att sätta in ordningsvakter för att patrullera, som de gör häromkring. Det är verkligen katastrof, om man tycker att poliserna gör mycket fel efter några års högskoleutbildning så är det svårt att se att en tvåveckors kurs för de som inte nåt kraven för polishögskolan skulle göra dem till lämpliga personer liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belgaar:

Det jag säger är att jag absolut kan offra lite integritet om det är det är ett av verktygen som krävs för säpo/polisen att knäcka gängen. Dör en enda person/eller flera för att du vägrar offra lite integritet är det nästan medverkan till mord eller massmord. Skulle det hända att säpo råkas se lite av mina meddelanden i sin sorteringsprocess så får det bli så. Dom är inte intresserad av att jag råkats länka en olagligt piratebay länk någon gång och det är inte deras intresse

Kriminella skriver via krypterade chattar som
Engro, sky ecc. Men kan också skriva som normalt folk till släkt och vänner. Att då kunna kartlägga dom personerna är kritiskt polisarbete. När dom gör en tabbe och en mördare visar sig hos en vän för att dom skrivit på facebook så kan polisen snabbt ingripa.

Ditt problem är dock att du inte kan visa på att detta öht knäcker några gäng eller att det kommer att rädda en enda persons liv. Det är ju tom så att Chat Control 2.0 öht inte skall användas för att ge sig på gängen eller mördare heller så enligt de som lagt fram lagförslaget så har du nu gett upp din och alla andras integritet utan att få en enda av de där sakerna som du tycke dig vara utlovad.

Gängen och mördarna hade en fungerande verksamhet i samma skala långt innan det fanns krypterade chattar så varför du tror att de skulle bli lamslagna eller knäckta av detta har jag extremt svårt att förstå.

Encrochat fungerade därför att det var en tjänst utvecklad av kriminella åt kriminella som myndigheterna lyckades ta kontrollen över i smyg. Om du inför Chat Control 2.0 så händer inte samma sak för då är det känt att dessa olika tjänster skickar in användares bilder till ett centralt EU register, därför kommer inga kriminella att använda dessa tjänster till sin kriminella verksamhet och därmed kommer du inte heller att kunna lagföra personer den vägen som man kunde mha Encrochat.

Den stora farhågan är att lagar som detta sätter stopp för nästa Encrochat (dvs polisens möjlighet att infiltrera en sådan tjänst och sätta dig mängder med personer) och att det dessutom tvingar de kriminella att bli ännu bättre. T.ex så trodde man från början, naiva som sådana människor alltid är, att de många övervakningskamerorna i London skulle sätta stopp för knarkhandeln men det visade sig att det enda man gjorde var att man tvingade langarna att bli smartare vilket ledde till att de blev både mer effektiva och dessutom extremt mycket svårare att spana på än tidigare. Dvs man började bla med hemleverans vilket gjorde att man dels flyttade in själva överföringen där polisen inte längre kunde övervaka det och langaren behövde dessutom inte ha mer på sig än vad hen behövde för just den enskilda leveransen vilket gjorde att man inte längre kunde bara haffa hen på stan och komma över gränsen för langning.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Opatagio:

Vem som är av intresse är något du inte avgör annat än möjligen genom röstsedeln.

Edit: Är vi nu tillräckligt många generationer från Gestapo- och KGB-eran att folk inte vet hur jävligt det är att bo i ett övervaknings- och angivarsamhälle?

Skitsnack. Ingen och då menar jag INGEN. Är intesserad av ett övervaknings samhälle i sverige. fler polisern och verktyg för att lösa brott är AKUT med tanke på att vi har mest mord och högst kriminalitet i europa.

Alla andra påståenden och konspirationsteorier som det gapas om på nätet är bara paranoida människor som gör andra paranoida.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Belgaar:

Skitsnack. Ingen och då menar jag INGEN. Är intesserad av ett övervaknings samhälle i sverige.

Men hallå, det är ju precis vad du pushar för.

Citat:

fler polisern och verktyg för att lösa brott är AKUT med tanke på att vi har mest mord och högst kriminalitet i europa.

Total bullshit, vi har inte mest mord eller högst kriminalitet på något sätt.

Citat:

Alla andra påståenden och konspirationsteorier som det gapas om på nätet är bara paranoida människor som gör andra paranoida.

Well, du använder argument som kommer från väldigt tveksamma källor. Att polisen har gjort bort sig i sådana här situationer förr däremot är fakta, likaledes att denna typ av lagar, speciellt här i landet, snabbt börjar användas till helt andra saker än hur det lät när det beslutades. Så du bör kolla dig själv i spegeln innan du anklagar andra för att vara paranoida och tro på konspirationsteorier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belgaar:

Skitsnack. Ingen och då menar jag INGEN. Är intesserad av ett övervaknings samhälle i sverige. fler polisern och verktyg för att lösa brott är AKUT med tanke på att vi har mest mord och högst kriminalitet i europa.

Alla andra påståenden och konspirationsteorier som det gapas om på nätet är bara paranoida människor som gör andra paranoida.

Vi är på 12:e plats vad gäller mord per capita i Europa under både Frankrike och Belgien. När det gäller att räkna kriminalitet så finns det ingen riktig jämförelselista då alla länder räknar på helt olika sätt plus att man då också måste börja ta hänsyn till att saker som är lagliga i ett land kan vara olagligt i ett annat land, olika länders anmälningstendens osv osv.

Sen är återigen Chat Control 2.0 inget som skall användas för att lösa mord eller vardagsbrottslighet så du ger fortfarande bort din och andras integritet för en icke-lösning.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Skrivet av Belgaar:

Skitsnack. Ingen och då menar jag INGEN. Är intesserad av ett övervaknings samhälle i sverige. fler polisern och verktyg för att lösa brott är AKUT med tanke på att vi har mest mord och högst kriminalitet i europa.

Alla andra påståenden och konspirationsteorier som det gapas om på nätet är bara paranoida människor som gör andra paranoida.

Loggar nästan aldrig in här men detta är skrämmande och talande för att vi aldrig kommer behöva sluta kämpa för våra mänskliga rättigheter.

Alla andra är paranoida, men du är alltså då inte extremt naiv som inte tror att historien kan upprepas, ens om det skulle ta årtionden? Vi behöver inte ens titta tillbaka till Nazityskland och Sovjet för att ge exempel när vi har pyrfärska, nutida sådana.

Idag 2023 så har Britterna inte ett fritt samhälle, trodde någon att polisen skulle bryta sig in i ditt hem för dina åsikter på facebook för 15 år sedan? Vad får dig att tro att Sverige aldrig skulle kunna gå samma väg? Kan du se in i framtiden måntro? Och även om det vore så, om större delen av världens ledande demokratier faller för denna korruption, tror du inte att dom tillslut även skulle pusha oss in på samma spår? Idag försöker Kina censurera vår media och hotar oss, vad händer om EU blir auktoritärt, vi har inte en chans.

Under i stort sett hela människans existens har folkmassorna levt som slavar under sina härskare, mänskliga rättigheter har inte funnits länge och vi ska vara otroligt glada över att vi lever i den tiden vi gör. Att stödja förslaget är att lägga grund för våra rättigheters förgörande. Med det så spottar du på dom miljoner gravar som tillhör människor som offrat sina liv för sina barn och barnbarns frihet.

Lita på pappa staten, han är felfri, han är och kommer alltid vara för ditt bästa intresse. Tro något annat och du är paranoid...

Visa signatur

Stop-motion kreatör på hobbynivå Youtube

Permalänk
Medlem
Skrivet av brickerbro:

Loggar nästan aldrig in här men detta är skrämmande och talande för att vi aldrig kommer behöva sluta kämpa för våra mänskliga rättigheter.

Alla andra är paranoida, men du är alltså då inte extremt naiv som inte tror att historien kan upprepas, ens om det skulle ta årtionden? Vi behöver inte ens titta tillbaka till Nazityskland och Sovjet för att ge exempel när vi har pyrfärska, nutida sådana.

Idag 2023 så har Britterna inte ett fritt samhälle, trodde någon att polisen skulle bryta sig in i ditt hem för dina åsikter på facebook för 15 år sedan? Vad får dig att tro att Sverige aldrig skulle kunna gå samma väg? Kan du se in i framtiden måntro? Och även om det vore så, om större delen av världens ledande demokratier faller för denna korruption, tror du inte att dom tillslut även skulle pusha oss in på samma spår? Idag försöker Kina censurera vår media och hotar oss, vad händer om EU blir auktoritärt, vi har inte en chans.

Under i stort sett hela människans existens har folkmassorna levt som slavar under sina härskare, mänskliga rättigheter har inte funnits länge och vi ska vara otroligt glada över att vi lever i den tiden vi gör. Att stödja förslaget är att lägga grund för våra rättigheters förgörande. Med det så spottar du på dom miljoner gravar som tillhör människor som offrat sina liv för sina barn och barnbarns frihet.

Lita på pappa staten, han är felfri, han är och kommer alltid vara för ditt bästa intresse. Tro något annat och du är paranoid...

Att du ens blandar i sovjet påvisar tydligt hur paranoid du är. Du kan vara lugn.

- Du kommer aldrig få jobba 72 timmars pass i gruvan för en brödbit

- Du kommer aldrig bo i slavläger

- Du kommer aldrig ha statlig illsinnad kontrollerad media som drar vår nationalsång och patriotiska tal med lögner dygnet runt, hatar alla andra länder.

- Du kommer aldrig ha arbetsledare med skarpa vapen och piskor som flåsar dig i nacken, bli slagen dagligen.

- Du kommer aldrig ha en otroligt osäker arbetsplats där dina kollegor dör stup i kvarten.

- Du kommer aldrig bli utstängd från omvärlden där det blir omöjligt att resa eller kommunicera med omvärlden.

- Du kommer inte bli landsförrädare och avrättad så fort du säger något dåligt om sverige.

- Du kommer inte ha 0 veckor semester

- Du kommer inte behöva anlita mafia för att skydda dig mot polis och militär.

- Du kommer inte ha totalitär diktatur i Sverige.

- Osv osv.

Att folk tror att det är vårt mål i Sverige att bli Sovjet är det löjligaste jag har hört på internet.

Vårt mål är att bekämpa brottslighet och ju fler verktyg polisen har för det, destå bättre.

Det ni anser är att regering och polis är onda, varför är det så svårt att tro dom är på folkets sida och vill sverige väl, varför vägrar ni tro att dessa verktyg ska användas för att bekämpa brottslighet utan ni tvärtom tror att det kommer användas till att begränsa oss med rent mjöl, det är ju bara patetiskt och det finns inga bevis eller underlag för det.

Man kan lita på regering och polis i Sverige. Vi är ett rejält land och när vi tar fram nya verktyg mot brottslighet är det inte i syfte och kommer inte användas för att kontrollera och spionera på folket. Vi är verkligen inte Sovjet på något sätt.

Men din favorit influenser på tiktok basunerar väll ut alla möjliga spännande konspirationsteorier med lite musik i bakgrunden som fastnar. Alla på internet har blivit en flock får helt plötsligt som tror alla ändringar är till det sämre.

Kolla bara 5G nätet som installerades, ingen tror längre på att 5G sprider covid. Jag trodde aldrig på det för jag är inte emot förändringar. Det fanns ingen evil plan med 5G.

Men ni som hävdar värsta scenariot, kanske också ska överväga bästa scenariot att vi verligen får ett starkt bidragande verktyg till att knäcka gängen. Sanningen ligger oftast i mitten, aldrig i närheten av värsta eller bästa scenariot. Förmodligen flera fördelar men någon nackdel. Realistiskt, men folk har en förmåga att tänka i svart eller vitt utan logik bakom. Antingen är det nya sovjet eller guld och gröna skogar. Ofta är det värsta scenariot folk tänker som är extremt paranoit så fort en förändring sker.

Om kameran, internet eller telefonen uppfanns idag skulle det bli ett rabalder och uppsjö av konspirationsteorier. Men efter ett tag skulle vi använda kameran, internet och telefonen precis som vi gör idag i Sverige och alla skulle vara supernöjda över det.

För övrigt var det samma diskussioner när FRA lagen kom för att motverka terrorister. Ingen jag vet av är påverkad av FRA på något sovjetiskt vis. Enda skillnaden är att folk är mer paranoid nu med alla konspirationsteorier som cirkulerar online, ren fantasi. Ingen vanlig person i sverige kommer bli påverkad av chat control heller. Du kommer leva ditt liv precis som vanligt