Sökes: enkel mediaspelare till mamma

Permalänk
Medlem

Sökes: enkel mediaspelare till mamma

Jag införskaffade nyligen en Xiaomi Mi Box S 4K. Lite småsaker som irriterar ibland, men på det hela taget är jag faktiskt ganska nöjd med den. Såpass nöjd att jag tänkte köpa en till åt mamma. Hon har ingen smart-TV, men jag tror hon skulle uppskatta att kunna titta på SVT-play och även kanske på nån gammal favoritserie.

Dessvärre verkar ju Mi Box S 4K ha utgått och det verkar enbart finnas kvar hos dom som tar bra betalt för den.

Så nu undrar jag ju givetvis om det finns några rekommendationer på liknande mediaspelare som man kan få tag på i samma prisklass och som är vettiga. Jag vet att Xiaomi har nån stick, men jag tror vi skulle sakna möjligheten att spela media från USB minne.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Jag säger Google tv chromecast 1080p versionen alla dar i veckan, enkel och smidig och har alla appar som finns i play store.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Jag skulle köpt en Chromecast med Google Tv.
439:- för HD varianten på MediaMarkt.
Fungerar riktigt bra och man vet att den kommer uppdateras eftersom det är Google.

Media från USB är nog dags att glömma däremot..

Permalänk
Snusfri

Håller med föregående talare, Chromecast med Google TV.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Har Chromecasten "reklam"?

Nåt som störde mig på MI Boxen (innan jag lyckades få bort det) var att jag fick "reklam" för andra strömningstjänster på huvudsidan i UI:t. Jag har typ Netflix, HBO och SVT play och boxen envisades med att berätta om nya avsnitt och skit på Disney+ och Amazon Prime, etc. Detta var liksom det mest prominenta på huvudsidan, inte vilka avsnitt och nyheter som faktiskt fanns på de tjänster jag ställt in. Rätt jäkla störigt innan jag lyckades få bort det (vilket inte var helt lätt).

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Har Chromecasten "reklam"?

Nåt som störde mig på MI Boxen (innan jag lyckades få bort det) var att jag fick "reklam" för andra strömningstjänster på huvudsidan i UI:t. Jag har typ Netflix, HBO och SVT play och boxen envisades med att berätta om nya avsnitt och skit på Disney+ och Amazon Prime, etc. Detta var liksom det mest prominenta på huvudsidan, inte vilka avsnitt och nyheter som faktiskt fanns på de tjänster jag ställt in. Rätt jäkla störigt innan jag lyckades få bort det (vilket inte var helt lätt).

Njae. Du lägger upp dina favoritapps i en lista. Så väljer du vilken du vill kolla på.
Scrollar du längre ner på huvudmenyn kommer det nog upp alltmänt skit reklam om olika streaming tjänster. Men är inte säker. Det kan vara att det bara kommer upp rekomenderade grejer från dom apparna du redan har.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Har Chromecasten "reklam"?

Nåt som störde mig på MI Boxen (innan jag lyckades få bort det) var att jag fick "reklam" för andra strömningstjänster på huvudsidan i UI:t. Jag har typ Netflix, HBO och SVT play och boxen envisades med att berätta om nya avsnitt och skit på Disney+ och Amazon Prime, etc. Detta var liksom det mest prominenta på huvudsidan, inte vilka avsnitt och nyheter som faktiskt fanns på de tjänster jag ställt in. Rätt jäkla störigt innan jag lyckades få bort det (vilket inte var helt lätt).

Får upp reklam om andra filmer, serier från Disney + (har abb), HBO Max (abb), Prime, på min 4K Chromecast Google TV. Använder hellre min 4K Apple TV för Netflix, Disney + mm.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Har Chromecasten "reklam"?

Nåt som störde mig på MI Boxen (innan jag lyckades få bort det) var att jag fick "reklam" för andra strömningstjänster på huvudsidan i UI:t. Jag har typ Netflix, HBO och SVT play och boxen envisades med att berätta om nya avsnitt och skit på Disney+ och Amazon Prime, etc. Detta var liksom det mest prominenta på huvudsidan, inte vilka avsnitt och nyheter som faktiskt fanns på de tjänster jag ställt in. Rätt jäkla störigt innan jag lyckades få bort det (vilket inte var helt lätt).

Jag körde med Flauncher ett tag för att få ett rent UI men fick det aldrig att autostarta dessvärre.

Så nu kör jag i läget "endast appar" för att komma undan en del reklam och dylik.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Jag körde med Flauncher ett tag för att få ett rent UI men fick det aldrig att autostarta dessvärre.

Så nu kör jag i läget "endast appar" för att komma undan en del reklam och dylik.

Är det på Chromecast eller Mi Box/Stick? På Mi Boxen kunde man bli av med reklamen genom att först uppdatera system/appar till senaste, sen slå av automatiska uppdateringar och avinstallera uppdateringarna för någon google app.
Det funkar, dock får man uppdatera appar manuellt och röstsökning funkar inte (boxen hänger sig om man försöker), men det kan jag leva med.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Är det på Chromecast eller Mi Box/Stick? På Mi Boxen kunde man bli av med reklamen genom att först uppdatera system/appar till senaste, sen slå av automatiska uppdateringar och avinstallera uppdateringarna för någon google app.
Det funkar, dock får man uppdatera appar manuellt och röstsökning funkar inte (boxen hänger sig om man försöker), men det kan jag leva med.

Det är på chromecast.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Avstängd

Chromecast har ju stöd för andra launchers än Googles så det finns massor att välja mellan. Projectivy Launcher verkar vara starkt rekommenderad på reddit:

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.spocky.proj...

Eller kolla nedan artikel, dock ett år gammal:
https://www.makeuseof.com/tag/android-tv-launcher-apps/

Permalänk
Medlem
Skrivet av lAvliden:

"en liten slant" så det blir mer än dubbelt så dyrt

Permalänk
Medlem

Du kan koppla till extern HD, USB-minnen, SD-kort samt ansluta Cromecasten via kabel. Jag spelar upp en massa olika media med hjälp av VLC. Funkar utmärkt speciellt när CC är kabelansluten. Det krävs dock att man köper till en multi adapter med USB 3C anslutning och "passtrough" för ström matningen vilken också behöver bytas ut till en som ger mer ström. En bra genomgång hittar du här.

Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegrupp chef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlings maskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

"en liten slant" så det blir mer än dubbelt så dyrt

TS ville ju ha något enkelt till sin mamma.

Permalänk
Medlem

En liten uppdatering, det bidde en nvidia shield pro till mig så får mamma ta xiaomin

Men jösses vad krånglig nvidian var att konfigurera. Den vägrade konfigurera via ethernet kabel och wifi ville absolut inte ansluta och "konfigurera min enhet" lyckades ju inte alls. Man var tvungen att ansluta till wifi så fort man valt språk och när det inte vill så skiter det sig. Höll på så till jag tänkte returnera den som DOA, men då lyckades den helt plötsligt. Sen laddade den ner nån uppdatering och sen började det strula igen.

Nåja, fick den att funka och nu funkar den bra, men efter några appuppdateringar kom den jävla reklamen här också. Så jag fick backa en app och stänga av automatiska uppdateringar. Ska byta launcher sen.

@bärplockaren: Jag fick till så Flauncher blev default på xiaomin. Efter installation slog man på USB felsökning och sen in via adb och disablade googles launcher.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Gammal tråd förvisso, men lägger en röst på Chromecast TV jag med.
eidt. såg att valet redan är gjort.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Inte eg. relevant för TS (iom att det är klart), men som reflektion så bytte jag faktiskt bort min Chromecast med google TV (originalet, inte den slöare budgetvarianten) mot Telias streamingbox, som jag fick gratis när jag beställde fiber. Den är förvånansvärt bra!

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."