Testpilot: HP Smart Tank 5107 – påfyllbar skrivare för prismedvetna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morrvard:

Kan inte hitta någon europeisk återförsäljare av "Ink pads" till epsonskrivare, hade du någon specifik?
Sen verkar de inte heller officiellt stödja att slutanvändare lagar / byter den delen (https://www.epson.se/sv_SE/faq/KA-01491/contents?loc=en-us)

Här kan man tex handla.
https://www.inky.se/se/sv/Bl%C3%A4ckpatroner-och-toner/Bl%C3%...

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morrvard:

Kan inte hitta någon europeisk återförsäljare av "Ink pads" till epsonskrivare, hade du någon specifik?
Sen verkar de inte heller officiellt stödja att slutanvändare lagar / byter den delen (https://www.epson.se/sv_SE/faq/KA-01491/contents?loc=en-us)

Postar ett klipp med byte av wastebox på en Epson EcoTank ET-7700

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur HP verkligen medvetet förstör sitt rykte genom att spärra folks skrivare via fjärrstyrning så kommer jag aldrig mer köpa en HP-produkt igen.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Varför får man en större tank för det svarta bläcket?
Vi vet ju alla att skrivaren vägrar printa om du saknar färg... TROTS ATT DU VÄLJER ATT PRINTA SVARTVITT.
Min kompis HP-skrivare stänger legit bara av sig om Cyan saknas i tanken...

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur pissigt HP har behandlat folk som köper deras produkter skulle jag inte använda en HPprodukt om jag så fick betalt för det. Vidrigare företag får man leta efter (kanske nestle? ).

Tekniken med att fylla på bläck är dock cool, hoppas andra tillverkare tar efter. Minskar ju dessutom avfallet.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Med tanke på hur HP verkligen medvetet förstör sitt rykte genom att spärra folks skrivare via fjärrstyrning så kommer jag aldrig mer köpa en HP-produkt igen.

Är det Instant Ink service med hyrpatroner som låses om man inte betalar hyresavgiften eller avser du något annat? (det är möjligt att använda standardpatroner om man inte önskar hyresavtal).
Med denna typen av "tank"-skrivare med påfyllbart bläck behöver du inga hyresavtal.

Skrivet av Chromatic:

Varför får man en större tank för det svarta bläcket?
Vi vet ju alla att skrivaren vägrar printa om du saknar färg... TROTS ATT DU VÄLJER ATT PRINTA SVARTVITT.
Min kompis HP-skrivare stänger legit bara av sig om Cyan saknas i tanken...

Det är en större åtgång av det svarta bläcket för dem flesta.

Skrivet av Trihxeem:

Tekniken med att fylla på bläck är dock cool, hoppas andra tillverkare tar efter. Minskar ju dessutom avfallet.

De flesta fabrikat har skrivare med bläcktankning.
Epson EcoTank, HP Smart Tank, Canon MegaTank, Brother Ink Tank osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Det är en större åtgång av det svarta bläcket för dem flesta.

Fel. Alla färger används även när det enbart skrivs svartvitt. Färgerna går till och med åt snabbare.

Permalänk
Medlem

Tack för tipset, ska prova deras pirattoner i en Brother, utlovade 2600 sidor för 249 ink moms låter bra.

Skrivet av Chromatic:

Varför får man en större tank för det svarta bläcket?
Vi vet ju alla att skrivaren vägrar printa om du saknar färg... TROTS ATT DU VÄLJER ATT PRINTA SVARTVITT.
Min kompis HP-skrivare stänger legit bara av sig om Cyan saknas i tanken...

Ajdå, bra att det inte gäller alla HP. Har en ett år gammal färglaser som dessutom är registerad hos HP och den skriver ut svart text utan problem när en eller flera färgtoners är slut.

Skrivet av Chromatic:

Fel. Alla färger används även när det enbart skrivs svartvitt. Färgerna går till och med åt snabbare.

Färg går åt ruskigt fort. Skriver ut 99% svart text men ändå glufsar HP:s färglaser i sig enorma mängder färgtoner. Köper att den måste dra lite ibland för någon form av underhåll men inte dessa mängder. Riktigt besviken på utskriftskostnaderna.

Är mycket intressant med påfyllbar skrivare, hoppas det kommer tester på större varianter och andra märken. Ser att HP nu är med och sponsrar testet vilken tråden tillhör. Så HP, om ni läser detta så tycker jag att ni omgående borde skicka över en eller flera större och bättre maskiner för test till Sweclockers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Är det Instant Ink service med hyrpatroner som låses om man inte betalar hyresavgiften eller avser du något annat? (det är möjligt att använda standardpatroner om man inte önskar hyresavtal).

Ja, det är det jag tänker på. Även om det inte påverkar dessa skrivare så är det en principsak. HP får aldrig någonsin mina pengar igen.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Fel. Alla färger används även när det enbart skrivs svartvitt. Färgerna går till och med åt snabbare.

Nja. Det beror lite på.
Vanligen så är det svarta bläcket av typen pigmentsvart vilket inte klarar de upplösningar som krävs för bilder.
Dvs det bläcket används inte vid utskrifter av bilder/foton.
Det har dessutom en tendens att kladda om man skriver ut med det på fotopapper.

Av den anledningen så har många fotoskrivare som kör med 6 färger två olika svarta patroner. En pigmentsvart som används för text och en fotosvart som inte är pigmentbaserat bläck.
Så är det exempelvis i min Canonskrivare. Den har till och med en svart och en grå för foton.

Men det pigmentsvarta bläcket har för de flesta användsningsfall störra åtgång än färgerna.
Det är egentligen bara om du skriver ut en stor andel bilder som färgerna (CMY) tar slut fortare.
För mig personligen så räcker mitt pigmentsvarta bläck ungefär lika länge som färgpatronerna trots att den är dubbelt så stor beroende på att en hyfsad andel av utskrifterna typiskt sett är dokument med text.

Men det finns skrivare som kör kompromissen att dom bara har en svart och den då inte är pigmentsvart utan kan användas för att öka kontrasten i fotoutskrifter. Det ger en billigare skrivare men ger också sämre kvalitet på textdokument. Dock bör även dom förbruka avsevärt mer svart bläck än färgerna.

Men vanligen så använder skrivare med bläckuppsättningen CMYK bara det svarta bläcket till text och blandar alla färger utom svart för bilder/foton. Då kommer det att gå åt mycket av färgerna om du skriver ut foton även om du skriver ut svartvitt eftersom den inte kan använda pigmentsvart till bilder även om det skall vara svartvitt utan istället öser på med cyan Magenta och Gult för att åstadkomma svart. (Vilket i praktiken inte blir riktigt svart utan snarare väldigt mörkt brunt för det mesta.