ROCK 4 SE för NAS och HA

Permalänk

ROCK 4 SE för NAS och HA

Hej,

Är helt grön på området och har inte blivit speciellt mycket klokare efter några timmar på google.

Jag och min pappa har varit sugna på varsitt NAS ett tag. Tanken är att vi ska ha varsin identisk maskin på olika platser i Sverige (en hos mina föräldrar, en hos mig) där innehållet på den ena ska speglas till den andra. Vi nöjer oss med ca 400 GB var, och troligtvis nöjer vi oss med att ha en SSD i varje maskin. Skulle den ena gå sönder kan vi byta ut den och återställa från den andra maskinen. Vi vill kunna komma åt lagrad data varifrån som helst (över mobilnätet) och jag skulle hemskt gärna vilja ha någon app som är snarlik google photos. Med andra ord vill jag enkelt kunna se bilder som ligger på NAS och i min mobil i samma app om det är möjligt.

I och med att Telldus nu helt plötsligt kräver Premium-medlemskap för att ha schemaläggning vill jag samtidigt skrota min Tellstick Net och bygga ihop något eget som inte kräver medlemskap eller någon företagsserver för att fungera. Jag vill kunna byta ut mina antenner själv, lägga till mina enheter själv, inte betala varje månad samt endast vara beroende av att nätverket i min lägenhet fungerar som det ska. Jag vill kunna styra mina enheter från mobilen när jag är ute på vift, och jag har inga problem med att trafiken alltid går "utifrån" oavsett om jag är på samma LAN eller ej (stadigt internet hos mig).

Kan vara värt att tillägga att min pappa också behöver bli av med sin Tellstick ZNet och jag vill gärna att vi kan ha en nästan identisk lösning. Lösningen behöver kunna styra enheter över dessa "gränssnitt":
- 433 mhz
- Z-Wave
- "Matter", eller Zigbee eller liknande i framtiden.
- Det skadar inte om vi kan lägga till andra smarta enheter som går över wifi.

Min tanke är att bygga en liten och strömsnål lösning för både NAS och hemstyrning. Eftersom RP4 är slut i stor sett överallt (eller högt prissatt) har jag kollat lite på OKdo x Radxa ROCK 4 SE 4GB. Fördelen med denna över RP4 är att den har en inbyggd M2-plats. Jag använder allra helst SSDn ENDAST för lagring och tänker därför köra OS osv på antingen eMMC eller SD-kort. Olika OS som verkar finnas till ROCK 4 SE finns här: https://wiki.radxa.com/Rockpi4/downloads

Prio för mig är att lösningen enkelt ska gå att drifta, både hårdvarumässigt och mjukvarumässigt. Jag har inga problem med att inställningar/installationer kan vara bökiga, men jag vill gärna att det fungerar smidigt när det väl är uppsatt. Om något går sönder (t.ex. en SSD, själva enkortsdatorn, eller en antenn) vill jag kunna byta ut den delen med minimal svårighet. Jag har heller inga problem med programmering.

Jag har funderat lite på en miniPC, men det känns som att de är overkill för min användning samt att de inte känns lika "modulära". Storleksmässigt är dessa i det största laget, och den ökade energiförbrukningen lägger ju dessutom på några hundringar per år med dagens priser.

Nu till frågan, går detta att göra? Är jag dum i huvudet? Finns det någon liknande lösning som är solklart bättre och inom samma prisnivå? Tack på förhand för att du orkade läsa igenom allt

Permalänk
Medlem

Banana Pi M5 går att installera senaste Armbian på och därmed också Openmediavault 6 som är en rätt kapabel NAS-mjukvara, det bör gå att installera allt på emmc på M5'an och slippa känsliga sdkort, annars finns även 4 st USB3-portar.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk

Tack MatteN, ser dock inte ut som att Banana Pi M5 har någon M.2 SSD anslutning och är dessutom lite dyrare än ROCK 4 SE. Eller finns det någon annan fördel med just Pi m5 om man ändå installerar eMMC-minne på ROCK 4 SE? Tänker att om eMMC dör på ROCK 4 kan man bara byta ut modulen?

Läst på lite mer nu och chattat med GPT, funderar på att köra ROCK 4 SE med Debian eller något annat lättare OS. Sedan ha Home Assistant i docker och detsamma med någon NAS-mjukvara, t.ex. openmediavault som du föreslår.

Måste lägga till eMMC-lagring till ROCK 4 SE, och sedan kan jag ta backups på hela docker-miljön till NAS-lösningen för att det ska gå snabbt att återställa när enkortsdatorn dör (och lätt att uppgradera till nytt när den dör).

Kommer detta fungera? Är som sagt helt grön på enkortsdatorer, home assistant, linux och docker så jag har säkert missat något uppenbart