Publik IP kostar 50kr/mån extra hos Bahnhof

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sillbaronen:

Tänkte höra om någon nyligen beställt publik ip och om det var kostnad för det? Kan inte se det på Bahnhofs hemsida.

Tjena, jag ringde in till deras support idag, sa som det var att jag inte kan nå mina prylar utifrån.
Han ville ha min routers MAC-Adress. 20 min senare efter en omstart, så kommer jag åt min plex server etc.

Personen nämnde inget om någon kostnad!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sillbaronen:

Tänkte höra om någon nyligen beställt publik ip och om det var kostnad för det? Kan inte se det på Bahnhofs hemsida.

Här kan du beställa publikt IP, står inget om att det skall kosta något. Det går ju att påpeka om dom sen skulle vilja ha betalt.

https://bahnhof.se/privat/kundservice/bestall-publik-ip/

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreatBlondino:

Tycker Bahnhof levererar mervärde.

Deras kamp för internet med sekretess är väl värt att stödja.

Utan dem skulle de flesta suttit med TELIA idag och betalt typ 2 000:- för 100 mbit.
Och varit sönderövervakade av pappa Staten 24/7!

Vad säger det här om Bahnhof?
Årets bredbandsoperatör 2023
Telekomgalan, Nordic Bench
Sveriges nöjdaste kunder - 4 år i rad - Svenskt Kvalitetsindex
Sveriges snabbaste bredband - Bredbandskollen

Jag är så OTROLIGT trött på alla som inte vill betala för kvalité eller mervärde.
Sedan gillar jag deras senaste utspel om minikärnkraftverk!

Köp den billigaste skiten! Tjäna några kronor och staten kan övervaka allt hur de vill.

Håller med!
Alltid haft och kommer alltid ha Bahnhof.

Tillägg, vissa tjänster har problem med tjänster som tex dyndns mfl då det inte returnerar IP utom ett CNAME.
Men majoriteten av alla tjänster funkar om man kör dyndns.
Vet att det inte är vad tråden handlar om men vill bara tillägga det.

Permalänk

Kan tillägga att jag igårkväll beställde Bahnhofs publik ip och det kopplades in på 20 minuter nu vid 11. Hörde av mig nyss till deras chatt och frågade om priset och fick till svar att det är kostnadsfritt.

Permalänk
Medlem

Bahnhof är konstiga, man kan alltså köpa sig en icke CGNAT adress för en viss kostnad men det verkar inte som att det alltid gäller, dvs att man kan få det kostnadsfritt ?

Jag tycker också det är märkligt varför man tar så mycket betalt, om man nu måste betala för att slippa CGNAT ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

Bahnhof är konstiga, man kan alltså köpa sig en icke CGNAT adress för en viss kostnad men det verkar inte som att det alltid gäller, dvs att man kan få det kostnadsfritt ?

Olika nätägare.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk

Jag har en misstanke om att det kan bero på vem som routar nätet. Jag har alltid haft tillgång till (en) publik IPv4-adress med Bahnhof som leverantör ovanpå mitt stadsnät som är baserat på Öppen Fiber. Jag har hört om andra som fått (åtminstone) två IPv4-adresser, och ytterligare andra som hamnat bakom CG-NAT om de inte betalat för sig.

Permalänk
Medlem

@nu1mlock va vänta nu ?

Är det nätägarna och inte Bahnhof som har ett finger med i spelat. Är det därför det kan vara gratis eller kosta pengar. Gäller det också brist på IP adresser för t.ex. IP-Only, Telia osv alltså ISP och i vissa fall nätägare har olika mängd IPv4 adresser till sitt förfogande.

Riktigt lurigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

@nu1mlock va vänta nu ?

Är det nätägarna och inte Bahnhof som har ett finger med i spelat. Är det därför det kan vara gratis eller kosta pengar. Gäller det också brist på IP adresser för t.ex. IP-Only, Telia osv alltså ISP och i vissa fall nätägare har olika mängd IPv4 adresser till sitt förfogande.

Riktigt lurigt.

Nja, nästan alltid finns det ju andra ISP:er via samma nätägare som inte kör CGNAT. IP-adresserna delas också ut från någon av Bahnhofs IP-ranges såvitt jag vet, så jag skulle absolut fortfarande skylla på Bahnhof. Sedan kan det kanske tillkomma någon liten extra kostnad för specialhanteringen i vissa fall, men problemet i grunden är fortfarande att Bahnhof inte köpte på sig tillräckligt med IPv4-adresser när det fortfarande gick att göra för överkomliga priser.

Nu när det börjar vara länder som offentliggör planer på att kräva IPv6-stöd, och i något eller några fall länder som uttryckligen tänker sluta erbjuda sina statliga tjänster över IPv4 så får vi kanske fler svenska ISP:er att rulla ut IPv6 så att CGNAT i slutändan blir helt onödigt.

https://konecipv4.cz/en/

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Nja, nästan alltid finns det ju andra ISP:er via samma nätägare som inte kör CGNAT.

Jag ringde runt till flera operatörer, men ingen av dem kunde erbjuda publik IP ens som tillval. Det är bara Bahnhof som har kunnat det här, än så länge gratis. Sitter på Open Universe i Uppsala.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

Är det nätägarna och inte Bahnhof som har ett finger med i spelat.

Skrivet av blunden:

Nja, nästan alltid finns det ju andra ISP:er via samma nätägare som inte kör CGNAT. IP-adresserna delas också ut från någon av Bahnhofs IP-ranges såvitt jag vet, så jag skulle absolut fortfarande skylla på Bahnhof. Sedan kan det kanske tillkomma någon liten extra kostnad för specialhanteringen i vissa fall, men problemet i grunden är fortfarande att Bahnhof inte köpte på sig tillräckligt med IPv4-adresser när det fortfarande gick att göra för överkomliga priser.

Tack för förtydligandet! Jag trodde att det var nätägaren som var anledningen till höjda priser för publik IP på samma vis som olika nätägare har olika höga avgifter och det därför kan skilja rejält för samma abonnemang hos samma operatör men på olika adresser.

Skrivet av Pepsin:

Jag ringde runt till flera operatörer, men ingen av dem kunde erbjuda publik IP ens som tillval. Det är bara Bahnhof som har kunnat det här, än så länge gratis. Sitter på Open Universe i Uppsala.

Det brukar inte spela någon roll vilken operatör man frågar, majoriteten av kundtjänstmedarbetarna brukar alltid tro att man av någon anledning pratar om Statisk IP när man frågar om Publik IP. Inte omöjligt att så är fallet här och att dom flesta du har pratat med helt enkelt inte fattar.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Tack för förtydligandet! Jag trodde att det var nätägaren som var anledningen till höjda priser för publik IP på samma vis som olika nätägare har olika höga avgifter och det därför kan skilja rejält för samma abonnemang hos samma operatör men på olika adresser.

Jag skulle bli förvånad om så är fallet, men utan att faktiskt jobba där kan jag ju inte med 100% säkerhet att nätägaren inte har något finger med i spelet alls. Det är dock varje ISP som har ett begränsat antal IPv4-adresser. Det är också mig veterligen ISP:ns CGNAT-server som trafiken i så fall går igenom så ser inte hur nätägaren skulle vara begränsningen. Det skulle möjligen vara om de behöver hjälpa till att göra någon ändring i sin konfiguration som de i så fall tar betalt för, men det borde i så fall vara en engångskostnad tycker jag. Ska man tro andra användare här på forumet så är Bahnhof inte alltid sanningsenliga om att prishöjningarna skulle vara på grund av nätägarna, så om det stämmer så vore det samtidigt ganska troligt att även denna avgift är Bahnhofs sätt att begränsa antalet kunder som begär publik IP.

Andra ISP:er som Bredband2 (som också kör CGNAT som standard) har ju heller aldrig vad jag vet tagit betalt för publik IP för de kunder som efterfrågar det. De brukar ju finnas i samma stadsnät som Bahnhof.

Skrivet av nu1mlock:

Det brukar inte spela någon roll vilken operatör man frågar, majoriteten av kundtjänstmedarbetarna brukar alltid tro att man av någon anledning pratar om Statisk IP när man frågar om Publik IP. Inte omöjligt att så är fallet här och att dom flesta du har pratat med helt enkelt inte fattar.

Ja, så kan det absolut vara. Det skulle definitivt inte vara första gången.

Skrivet av Pepsin:

Jag ringde runt till flera operatörer, men ingen av dem kunde erbjuda publik IP ens som tillval. Det är bara Bahnhof som har kunnat det här, än så länge gratis. Sitter på Open Universe i Uppsala.

Var alla mindre ISP:er? Vilka ISP:er har du att välja mellan rent generellt?

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Jag skulle bli förvånad om så är fallet, men utan att faktiskt jobba där kan jag ju inte med 100% säkerhet att nätägaren inte har något finger med i spelet alls. Det är dock varje ISP som har ett begränsat antal IPv4-adresser. Det är också mig veterligen ISP:ns CGNAT-server som trafiken i så fall går igenom så ser inte hur nätägaren skulle vara begränsningen. Det skulle möjligen vara om de behöver hjälpa till att göra någon ändring i sin konfiguration som de i så fall tar betalt för, men det borde i så fall vara en engångskostnad tycker jag.

Det du skriver låter helt logiskt så du har nog rätt. Hmm, det får mig dock att tänka på när jag hade en mindre ISP (Internetbolaget). Jag bad om publik IP och fick till svars att det inte var några problem - dom skulle skicka "förfrågan till Open Infra" (som är nätägare) och det tog till nästa dag innan det började gälla.

Kanske att det var liknande även när jag bytte till en annan liten ISP som heter Bitcom.

Båda gånger var dock gratis. Nu har jag Telenor och hade publik IP från början.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Det du skriver låter helt logiskt så du har nog rätt. Hmm, det får mig dock att tänka på när jag hade en mindre ISP (Internetbolaget). Jag bad om publik IP och fick till svars att det inte var några problem - dom skulle skicka "förfrågan till Open Infra" (som är nätägare) och det tog till nästa dag innan det började gälla.

Kanske att det var liknande även när jag bytte till en annan liten ISP som heter Bitcom.

Båda gånger var dock gratis. Nu har jag Telenor och hade publik IP från början.

Det skulle kunna vara så att de behöver sätta dig som kund på ett annat vlan med en annan DHCP-server eller liknande, eller behöver lägga till den MAC-adress de ser från din router någonstans i sitt system. Ser dock inte vad som skulle ha en löpande kostnad där när de väl justerat konfigurationen.

Om någon här i tråden praktiskt jobbat med detta får de dock hemskt gärna dela med sig av lite detaljer om hur det brukar fungera.

Telenor har precis som Telia väldigt många IPv4-adresser att tillgå. Finns därmed ingen anledning att försämra upplevelsen för privatkunderna då risken att adresserna skulle ta slut är väldigt låg.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Det tog mig tre samtal med Telia innan jag fick tag i en person som förstod vad jag ville åstadkomma.
Jag slängde alla benämningar som publikt IP, externt IP, CGNAT, etc men de första personerna ville försöka få mig att ringa en personlig tekniker för massor med pengar per minut.

Den tredje personen förstod vad jag ville åstadkomma och då var det inga problem och inte heller någon kostnad.
Egentligen skulle det ske automatiskt när man bryggade routern/gateway men av någon anledning så fungerade inte det korrekt, så han gjorde något så fungerade det sen.

Permalänk
Medlem

Ja det är många lager av 1st line support innan man når någon kunnig ibland.

Permalänk

Jag är sugen att skaffa Bahnhof och har pratat med kundtjänst och frågade om de tar 50 :- för publikt IP och det skulle de inte göra och ringde även Itux som inte heller sa något om 50 :-

Är det bara i vissa stadsnät som kostnaden utgår eller hur fungerar det? Någon som vet?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte B550 Aorus Elite V2 | Processor: AMD Ryzen 5 5600 |
RAM: 32 GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | Grafikkort: Radeon™ RX 6700 XT MECH 2X 12G OC | Chassi: Montech X3 Mesh | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Hdd: 1TB WD Blue SN550 NVMe| Speldisk: Kingston NV2 2TB| Monitor: Gigabyte G32QC 32"|

Permalänk
Skrivet av Midvintersorg:

Jag är sugen att skaffa Bahnhof och har pratat med kundtjänst och frågade om de tar 50 :- för publikt IP och det skulle de inte göra och ringde även Itux som inte heller sa något om 50 :-

Är det bara i vissa stadsnät som kostnaden utgår eller hur fungerar det? Någon som vet?

Det verkar nästan så, ja.

Permalänk
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Det verkar nästan så, ja.

Jag tog en print när jag chattade med kundtjänst där jag blev lovad gratis publikt IP ifall de vill prångla på mig en femtiolapp senare. Synd att det inte finns native stöd för ipv6 i KO.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte B550 Aorus Elite V2 | Processor: AMD Ryzen 5 5600 |
RAM: 32 GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | Grafikkort: Radeon™ RX 6700 XT MECH 2X 12G OC | Chassi: Montech X3 Mesh | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Hdd: 1TB WD Blue SN550 NVMe| Speldisk: Kingston NV2 2TB| Monitor: Gigabyte G32QC 32"|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Jag ringde runt till flera operatörer, men ingen av dem kunde erbjuda publik IP ens som tillval. Det är bara Bahnhof som har kunnat det här, än så länge gratis. Sitter på Open Universe i Uppsala.

Bredband2 erbjuder publik IP gratis.

Permalänk

TIll alla som har bahnhof i Zitius nät i Stockholm; Zitius stödjer nu Ipv6. Bahnhofs nät stödjer ipv6 implementation; därav behövs ingen publik ipv4 adress!

Permalänk
Medlem
Skrivet av illmatic84:

TIll alla som har bahnhof i Zitius nät i Stockholm. Zitius stödjer nu Ipv6. Bahnhofs nät stödjer ipv6 implementation; därav behövs ingen publik ipv4 adress!

Kan en IPv6 adress verklligen helt ersätta en publik IPv4 adress med bevarad funktionalitet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av illmatic84:

TIll alla som har bahnhof i Zitius nät i Stockholm. Zitius stödjer nu Ipv6. Bahnhofs nät stödjer ipv6 implementation; därav behövs ingen publik ipv4 adress!

Tills allt på internet kör IPv6 så behöver du fortfarande en publik IPv4 om du vill undvika alla de problem som CGNAT orsakar, eller vill kunna hosta tjänster hemma som är nåbara från IPv4-internet (dvs. de flesta ISP:er i Sverige) utan olika proxy-lösningar.

Detta förändrar ytterst lite i praktiken. Folk som mest interagerar med stora tjäster som sedan länge har IPv6-stöd får dock en bättre upplevelse än innan. Utrullningen i sig är också en positiv sak.

Skrivet av Brandx:

Kan en IPv6 adress verklligen helt ersätta en publik IPv4 adress med bevarad funktionalitet?

Nej, det kan den inte. Se ovan samt nedan.

Ansluter du till en tjänst/sida som enbart har IPv4 (exempelvis Sweclockers) så kommer den biten behöva gå igenom CGNAT fortfarande om du inte har publik IPv4-adress.

Även program så som Epic Games Launcher och Discord saknar fullt IPv6-stöd, precis som diverse annat. I det förstnämnda fallet handlar det främst om att Epic ej lagt till ett AAAA-record för subdomänen som pekar mot den CDN de använder (kan hårdkodas lokalt så funkar det), medan det i det sistnämnda fallet är så att de helt enkelt inte implementerat stöd för IPv6 på servrarna för voice chat.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk

Pratade nyss med Bahnhof angående om de tar betalt för publikt IP. Han jag pratade med sa att de inte gör det längre pga av att många ISP:s kör med CG-NAT så det har frigjort mycket IP-adresser.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte B550 Aorus Elite V2 | Processor: AMD Ryzen 5 5600 |
RAM: 32 GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | Grafikkort: Radeon™ RX 6700 XT MECH 2X 12G OC | Chassi: Montech X3 Mesh | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Hdd: 1TB WD Blue SN550 NVMe| Speldisk: Kingston NV2 2TB| Monitor: Gigabyte G32QC 32"|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Midvintersorg:

Pratade nyss med Bahnhof angående om de tar betalt för publikt IP. Han jag pratade med sa att de inte gör det längre pga av att många IPS:s kör med CG-NAT så det har frigjort mycket IP-adresser.

Intressant. Man undrar ju om de kommer att sluta debitera de som redan betalar för detta? Min gissning är att de kommer att fortsätta ta betalt tills de personerna hör av sig till supporten.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q