Google Chromecast (4th Generation) Ultra HD 4K, teknisk hjälp

Permalänk
Medlem

Google Chromecast (4th Generation) Ultra HD 4K, teknisk hjälp

Hallå!
Jag har precis inskaffat min första Google Chromecast.
Och jag har en fundering kring hur den nätverkar.
Jag har en NAS server med lite filmer på.
Min hemmabioförstärkare är kopplad med nätversksladd till en nätverksswitch.
Nätverksswitchen är kopplad med en nätversksladd till min router.
Min NAS är kopplad med en nätverksladd till min router.

Min nuvarande TV är ingen smart TV.
Så då kopplade jag in Google Chromecast direct i förstärkaren (Som har en nätverksladd i sig.)
(Jag kommer att skaffa en Smartare TV från Philips som kommer att ha en nätverksladd i sig.)

Om jag nu sopar igång en film via Kodi på min Google Chromecast
Hur kommunicerar den med min NAS?
Via Google Chromecast HDMI-->Förstärkare-->Nätverksladd-->NAS
Eller går den via Wi-Fi till min NAS?

Om den går via wifi.
Kan jag på något sätt få min Google Chromecast att nätverka via nätverkskablarna som finns i enheten den sitter i?
Som en TV eller Förstärkare?

Permalänk
Medlem

Den går via WiFi. Man kan köpa en Ethernet-adapter till den dock.
https://store.google.com/product/chromecast_ethernet_adapter_...
Då behöver den dock en egen ethernet kabel. Den kan inte ta den signalen via hdmi kontakten.

Permalänk
Avstängd

Googles nätadapter med ethernet funkar. Vill man ha lite mer funktionalitet, typ USB-portar och kanske minneskortsläsare, så funkar också USB C-hubbar som exempelvis denna som jag har (inte till CC dock). Inte hundra på att HDMI-utgången funkar från en Chromecast, men den funkar för en del andra Android-enheter för mig, men inte alla, men CC har ju HDMI redan så det är kanske inte så mycket att bry sig om.

Permalänk
Medlem

Tackar, jag köpte en nätadapter och en usb c hubb som löste problemet mycket bra

Nu till ett annat problem jag hittat.
Jag har en Deltaco TB-631 tangenbord, som jag anslutit till Chromecasten via bluetooth.
Själva tangentbordet är scandinavisk layout med å, ä, ö, och fungerar bra i windows miljö.

Men i Chromecasten, så vill den inte skriva å, ä, ö.
Och även om jag har chromecasten på svenska.

Jag kan inte göra några inställningar för själva tangentbordet i chromecasten.
Där kan jag bara koppla ifrån, byta namn, och glömma.

Så jag undrar nu hur tusan ska jag få google chromecast till att använda mina å, ä , ö knappar på mitt bluetooth tangentbord?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kiptanoi:

Tackar, jag köpte en nätadapter och en usb c hubb som löste problemet mycket bra

Nu till ett annat problem jag hittat.
Jag har en Deltaco TB-631 tangenbord, som jag anslutit till Chromecasten via bluetooth.
Själva tangentbordet är scandinavisk layout med å, ä, ö, och fungerar bra i windows miljö.

Men i Chromecasten, så vill den inte skriva å, ä, ö.
Och även om jag har chromecasten på svenska.

Jag kan inte göra några inställningar för själva tangentbordet i chromecasten.
Där kan jag bara koppla ifrån, byta namn, och glömma.

Så jag undrar nu hur tusan ska jag få google chromecast till att använda mina å, ä , ö knappar på mitt bluetooth tangentbord?

Man kan ställa in sin telefon som "remote", o då använda dess skärmtangetbord. Inte va du efterfrågade men ett alternativ.. kanske även kan få över layouten till nordisk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khwaj:

Man kan ställa in sin telefon som "remote", o då använda dess skärmtangetbord. Inte va du efterfrågade men ett alternativ.. kanske även kan få över layouten till nordisk?

Aha, ja men det låter ju som ett bra alternativ.
Kopplar man in den via bluetooth då som jag gjorde med tangentbordet?

Permalänk
Medlem

Man får in i Home-appen på telefonen, går in på enheten (CCn) där o så finns "fjärrkontroll" där att välja. Kommer kod på TVn för att koppla ihop.

Det finns ju även inställningar för tangentbord i CCn. Du har det på svenska där? Dvs under system -> tangentbord?