Konstigt meddelande om musen...

Permalänk
Medlem

Konstigt meddelande om musen...

När jag startar ubuntu så kommer ett meddelandeupp att batteri spänningen är låg,har trådlös mus tar jag bort det meddelandet kommer ubuntus inställningar upp.'Hur kan ubuntu veta hur mycket ström det finns kvar i musen?

Visa signatur

Bra dator.-Acer Aspire 7745G
Rapp dator.Gigabyte GA-AX370 gamers5-Ryzen 5 5600X Corsair 16Gb 3200C-RadeonRX6650XT-Samsung EVO 1000Gb
Raspberry pi 5 8Gb Corsair 256Gb SSD USB
NAS Qnap 4 bays

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Ryssen:

När jag startar ubuntu så kommer ett meddelandeupp att batteri spänningen är låg,har trådlös mus tar jag bort det meddelandet kommer ubuntus inställningar upp.'Hur kan ubuntu veta hur mycket ström det finns kvar i musen?

Tråden ligger i "enkortsdatorer". Vad är det för enkortsdator du har?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Är det fruktansvärt konstigt att operativsystemet läser av batteristatus på en ansluten trådlös enhet?
Jag är väldigt obevandrad i Linux, men detta känns ju som något man bör kunna förvänta sig av ett operativsystem som försöker vara lite användarvänligt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Tråden ligger i "enkortsdatorer". Vad är det för enkortsdator du har?

Banana pi BPI M5

Visa signatur

Bra dator.-Acer Aspire 7745G
Rapp dator.Gigabyte GA-AX370 gamers5-Ryzen 5 5600X Corsair 16Gb 3200C-RadeonRX6650XT-Samsung EVO 1000Gb
Raspberry pi 5 8Gb Corsair 256Gb SSD USB
NAS Qnap 4 bays

Permalänk
Medlem

Vet ni vad..jag bytte batteri i musen och nu lyser hela stapeln grön...dvs bra batterier..

Visa signatur

Bra dator.-Acer Aspire 7745G
Rapp dator.Gigabyte GA-AX370 gamers5-Ryzen 5 5600X Corsair 16Gb 3200C-RadeonRX6650XT-Samsung EVO 1000Gb
Raspberry pi 5 8Gb Corsair 256Gb SSD USB
NAS Qnap 4 bays

Permalänk
Medlem

Modernare trådlösa möss så är det tvåvägs-kommunikation, krävs dels för att kunna paras, programmera knappfunktioner och annan beteende, men också att sända ut och/eller fråga efter batterispänningen (brukar dock vara i rätt få steg - typ 3, 4 eller 5 steg - typ 20, 40, 60, 80 och 100%) och i somliga fall kan det också ange batterispänningen. Röd markering är typiskt 20% och därunder och brukar generera popup att det är dåliga batterier och orange/gul vid 40%.

Har man NiMh-batterier i möss som normalt är anpassade för Akali-batterier så brukar det vara notoriskt ganska snabbt ligga på 1/3-del och lägre och det hela tiden kommer noteringar att batteriet börja bli dålig större delen av användningstiden...

- Har man FDK-batterier (tex Ikeas 'LADDA') kan det vara precis på gränsen att det tycker halvladdat (30-40% och högre) och inte håller på med gnäll att batteriet börja ta slut större delen av användningstiden, det handlar om 0.05-0.1 Volt/cell högre polspänning under användning med FDK-batterier än noname NiMh-batterier i skillnad om det skall gnälla hela tiden att det är låg batteri eller vara tyst...

[FDK-batterier (fd Sanyo) som nu säljs som OEM under en rad olika 'stora' batterimärken inklusive Duracell i vissa kvalitets-serier, liksom noname också, var förr i egen varumärke som Eneloop innan Panasonic stal varumärket och börja sälja batterier med kines-härkomst under namnet på en del marknader... ...och under andra marknader som Europa och USA fortfarande är FDK-batterier förutom sido-importsströmmarna som köps via Ebay mfl. marknadsplatser med huvudelen asiatiska leverantörer]