The Last of Us Part I får systemkrav – Geforce RTX 4080 för Ultra

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Det finns typ inget spel som använder 10gb+
Först och främst i Settings finns % allokerat vram,
Sedan allokerar den din satta gräns och sedan använder den ca 80-90% av det du satt.

Folk gnäller på Wz2, testade i dag och allt på ultra gav 9800gb i vram usage, mestadels runt 8.7k.

Allokerat var 11.5gb

Ok. Jag kör med overlay och då ligger vram usage på 11600 i New Dawn.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jutvify:

Det är få bra aaa spel som kommit till pc senaste åren. Grafiken måste givetvis utvecklas och självklart ökar kraven på grafikkort, men 4080 för ultra, det var rejäla krav.

Tycker personligen grafiken stått rätt stilla senaste 10 åren. Så vet inte vart kraven egentligen kommer ifrån. Känns mer som att utvecklarna helt enkelt hittat ett sätt att skippa optimering och komprimering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fiklm:

Så idag kan man köpa ett sprillans nytt 4070ti för över 10.000kr som inte klarar av nyare spel på Ultra i över 60fps. Låter som en riktigt superb deal.

The Last of Us finns till Playstation 3.
Så en budgetlösning kan vara att bara skaffa ett begagnat exemplar av spelet.
PS3 har betydligt blygsammare hårdvara än även det som listas som Minimum 720P Low här.
Så vill man bara spela The Last of Us så finns det billigare alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Nu får vi väl se lite när spelet släpps hur vida det är optimerat eller inte, rekommended för ultra säger ju i princip ingeting. Ultra är ju lite per definition att valfitt o-optimera ett spel, det är ju där för att vrida reglagen i botten oavsett om det är värt prestandaförlusten eller inte.

Personligen är jag av åskiten att det är bra att det inte går att driva ett spel i Ultra på den hårdvara som finns när det släpps, det är ju det som är det fina med PC, att ha möjligheten att trycka på allt till MAX, för även om det inte går idag så kan det mycket väl gå imorgon. Lättdrivna spel i "ultra" är betydiligen värre, att man liksom bara portar över inställningarna från konsoller utan att ta till vara på potentialen. Jag kom ihåg hur det var under ps3/360 generationen där vi såg väldigt mycket spel som bara portades över till maskiner som sprang cirklar runt konsollerna som var otroligt lättdrivna, då var det snack om hur mycket det höll tillbaka utvecklingen, men nu blir vi tydligen kränkta när inte ens kort kan spela på max inställningar, i max upplösning, med max fps.

Sen slutligen ska man nog som vanligt ta det med en nypa salt, en 12600k är bra mycket snabbare än en 8700k, har väldigt svårt att se att 4k utltra skulle vara så extremt mycket mer CPU krävande än 1080p high.
Att använda t ex DLSS är ju att optimera ett spel, eller? Eller vad tänker du att det är? Visst man optimera i det avseendet att beräkningar går snabbare, men när det kommer till spel så ju en stor del av optimeringen att göra så lite beräknar som möjligt utan att det ska påverka pressentationen allt för mycket, det går helt emot saker man kan se i ultra-inställningar som t ex SSAA som var populärt ett tag, eller väldigt höga MSAA inställnigar. Vill ni spela native 2160p, ja sänk då era inställningar, eller ska vi bli av med alterntiv att kunna vrida upp o-optimerade inställningar för att göra er nöjda?

DLSS är en optimering för att äldre/svagare komponenter ska kunna klara att köra nya spel också! Problemet är när spelutvecklare ”skiter” i att optimera spelet för PC eftersom DLSS eller annan skalteknik gör jobbet åt dem!

Testa att spela COD MW2 med DLSS och jämför det sedan mot native. När DLSS körs så för man massor sv artefakter, skuggproblem och andra buggar! Utan så ser spelet faktiskt ut som det ska med bara en bråkdel av alla buggar och skit!

DLSS i all ära med det är långt ifrån perfekt! Och jag förväntar mig inte att behöva ta genvägar när GPUn kostar 10-14k!

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Skärm: Predator X38S

Vad är en dator?

Permalänk
Medlem

Kanske lyckas få hyfsad framerate med medium inställningar. Nog fan ska jag spela om det åtminstone, med mus och tangentbord! Glory!

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cobritti:

DLSS är en optimering för att äldre/svagare komponenter ska kunna klara att köra nya spel också! Problemet är när spelutvecklare ”skiter” i att optimera spelet för PC eftersom DLSS eller annan skalteknik gör jobbet åt dem!
...
DLSS i all ära med det är långt ifrån perfekt! Och jag förväntar mig inte att behöva ta genvägar när GPUn kostar 10-14k!

Visst finns det optimeringsproblem i många titlar, det motsäger jag mig inte. Men jag hänger inte riktigt med på vad du försöker säga; alltså, bara för att vissa vill spela i native 2160p, så ska då spelutvecklarna skala bort grafikinställningar tills det är möjligt på era kort, istället för att ni sänker era inställningar?

Datorgrafik är alltid en kompromiss! Frågan är hur mycket utvecklaren väljer att låta oss välja den kompromissen. Jag ser hellre att dom låter oss välja så mycket som möjligt, även om det betyder att man inte alltid kan få allt samtidigt.

Permalänk

Är undertexten autoöversatt? Det är inte korrekt svenska.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Visst finns det optimeringsproblem i många titlar, det motsäger jag mig inte. Men jag hänger inte riktigt med på vad du försöker säga; alltså, bara för att vissa vill spela i native 2160p, så ska då spelutvecklarna skala bort grafikinställningar tills det är möjligt på era kort, istället för att ni sänker era inställningar?

Datorgrafik är alltid en kompromiss! Frågan är hur mycket utvecklaren väljer att låta oss välja den kompromissen.

Det handlar inte så mycket att skala bort som att se till att spelen hanterar data på ett korrekt och så effektivt sätt som möjligt för pc!

Jag hade inte motsatt mig om hårdvaran var budget dvs kort för 3-5k. Men när 10-13k kort kämpar så ligger inte felet på konsumenterna imo!

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Skärm: Predator X38S

Vad är en dator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Känns mer som att utvecklarna helt enkelt hittat ett sätt att skippa optimering och komprimering.

Det är nog snarare så att man tack vare modern hårdvara slipper använda lika mycket visuella tricks för att få spelvärlden att se övertygande ut idag, som att t.ex. kraftigt begränsa hur mycket av spelvärlden som faktiskt renderas. Titta på Skyrim från 2011, många förknippar spelet med vidsträckta vyer men när man tittar i detalj så är det egentligen en väldigt liten cirkel runt spelaren som faktiskt renderas i realtid, resten är mer eller mindre lågupplösta bakgrunder i olika detaljnivåer.

Om moderna spel går att spela på gammal hårdvara så stannar utvecklingen successivt av på hårdvarusidan, så ökande systemkrav är inget problem i sig sålänge spelutvecklare inte sponsras av vissa tillverkare för att t.ex. lägga tesselerat vatten under hela kartan för att göra att vissa tillverkares toppmodeller krävs för att få ut en vettig upplevelse. Ingen grön tillverkare nämnd...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Det finns typ inget spel som använder 10gb+
Först och främst i Settings finns % allokerat vram,
Sedan allokerar den din satta gräns och sedan använder den ca 80-90% av det du satt.

Folk gnäller på Wz2, testade i dag och allt på ultra gav 9800gb i vram usage, mestadels runt 8.7k.

Allokerat var 11.5gb

Senaste videon från HUB visar på två spel där 4070ti får slut på minne och fullständigt havererar. Det kan inte vara dom sista exemplen på detta.

https://youtu.be/lSy9Qy7sw0U

Men med tanke på prisbilden i Sverige tycker jag dock 4070ti ser ut som ett bättre köp än 7900xt.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sveklockarn:

Det är nog snarare så att man tack vare modern hårdvara slipper använda lika mycket visuella tricks för att få spelvärlden att se övertygande ut idag, som att t.ex. kraftigt begränsa hur mycket av spelvärlden som faktiskt renderas. Titta på Skyrim från 2011, många förknippar spelet med vidsträckta vyer men när man tittar i detalj så är det egentligen en väldigt liten cirkel runt spelaren som faktiskt renderas i realtid, resten är mer eller mindre lågupplösta bakgrunder i olika detaljnivåer.

Skyrim är ju ett rätt unikt spel, eller motorn snarare. Fast det är så motorn är uppbyggd. Hela världen är uppbyggd i Cells. Som standard är bara 5x5 celler runtomkring spelaren aktiva, går att öka via uGrid= till 7, 9 eller 11 i alla Bethesda spel sedan Oblivion men är inte rekommenderat då man då även triggar event och sådant som man då kanske missar för de sker längre bort.
Även om spelet ser mycket bättre ut om man inte kör med lodgen och dyndo.

Andra motorer gör inte såhär.

Dock har Unreal Engine börjat med det i sina Open World spel för det ökar prestandan samtidigt som de kan öka detaljrikedomen där spelaren befinner sig. De gör det faktiskt på ett bättre sätt än Bethesda och mindre uppenbart, precis som Ubisoft men vet ej hur ubisofts spelvärldar är uppdelade, bara kika på första Assassins Creed ser mycket mer imponerande ut än Fallout 4, rent världsmässigt(?) mindre uppenbart att allt bara är små delar som laddas fram. För i Bethesda spelen så ser allt ut som skit utanför dessa 5 grids.

Fast alla spel gör en sak på samma sätt: Man renderar bara inom en viss FOV, som är bredare än det du faktiskt ser själv, säg 110 FOV medans spelarens FOV är kanske 80.

Skrivet av superapan:

Senaste videon från HUB visar på två spel där 4070ti får slut på minne och fullständigt havererar. Det kan inte vara dom sista exemplen på detta.

https://youtu.be/lSy9Qy7sw0U

Men med tanke på prisbilden i Sverige tycker jag dock 4070ti ser ut som ett bättre köp än 7900xt.

Vilka spel? Ser bara Hogwarts och endast i Hogsmeade i 4K Ultra med RT.

Permalänk
Medlem

Enligt specs borde min 2500k och 1060 fortfarande hänga med. 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cobritti:

Jag hade inte motsatt mig om hårdvaran var budget dvs kort för 3-5k. Men när 10-13k kort kämpar så ligger inte felet på konsumenterna imo!

Och hur innebär det inte att man skalar bort möjligheten till höga grafikinställningar, oavsett om dessa är av optimerad, eller icke optimerad karraktär? Sätter man ett tak på inställningarna för att det ska gå att driva 2160p med ett specifikt kort så tar du bort möjligheten för folk med samma kort som godtar uppskalningskomprimissen att öka grafiken ytterliggare. Och även tar bort möjligheten att titeln bara blir snyggare och snyggare för att kommande generationer (utan att böhöva köpa om en remaster osv). Det är precis det här vi har grafikinställningar för, priset på grafikkortet är irrelvant, vill du inte använda uppskalning sänk då något annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Och hur innebär det inte att man skalar bort möjligheten till höga grafikinställningar, oavsett om dessa är av optimerad, eller icke optimerad karraktär? Sätter man ett tak på inställningarna för att det ska gå att driva 2160p med ett specifikt kort så tar du bort möjligheten för folk med samma kort som godtar uppskalningskomprimissen att öka grafiken ytterliggare. Och även tar bort möjligheten att titeln bara blir snyggare och snyggare för att kommande generationer (utan att böhöva köpa om en remaster osv). Det är precis det här vi har grafikinställningar för, priset på grafikkortet är irrelvant, vill du inte använda uppskalning sänk då något annat.

Priset är väl ändå högst relevant i denna fråga! Eftersom vi pratar om den senaste generationens grafikkort i entusiasm prisklass så borde de utan vidare kunna köra alla moderna spel på 2160p och 60hz utan problem! Det är inte som att folk kräver 170hz och 2160p!

Men det är klart att åsikters kring detta skiljer sig oerhört, men jag väljer ändå att stå på konsumenternas sida i denna frågan!

Sen kan man ju alltid säga att nvida aldrig har marknadsfört 4070ti som ett 4k kort, utan ett kort som bör kunna prestera native ultra 1440p utan någon problem!

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Skärm: Predator X38S

Vad är en dator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Vilka spel? Ser bara Hogwarts och endast i Hogsmeade i 4K Ultra med RT.

Även WH 40k Darktide. 12 fps lows. Om du hade orkat titta på videon.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cobritti:

Men det är klart att åsikters kring detta skiljer sig oerhört, men jag väljer ändå att stå på konsumenternas sida i denna frågan!

Uppenbarligen, för jag skulle säga att din åsikt är motsatsen till att vara på konsumternas sida, det enda det gör att att skydda någons ego. Du tar bort konsumentens möjdlighet att själv kunna optimera spelet utefter vad konsumenten anser viktigast i pressentationen och du tar bort möjligheten för att grafiken i spelet blir bättre med tiden. Du har liksom mängder med RT titlar som man snart kommer kunna gå tillbaka och "maxa" ut, i ditt scenario hade dom inte fått RT över huvud taget, eller fått någon annan aspekt kraftigt begränsad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Uppenbarligen, för jag skulle säga att din åsikt är motsatsen till att vara på konsumternas sida, det enda det gör att att skydda någons ego. Du tar bort konsumentens möjdlighet att själv kunna optimera spelet utefter vad konsumenten anser viktigast i pressentationen och du tar bort möjligheten för att grafiken i spelet blir bättre med tiden.

Vår åsikt går isär, men tack för diskussion iaf! Alltid kul att höra andra perspektiv på saker och ting!

Trevlig kväll/natt! / happy gaming

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Skärm: Predator X38S

Vad är en dator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Andra motorer gör inte såhär.

Skyrim var bara ett exempel, finns gott om exempel på andra spelmotorer som använder olika visuella trick för att ge spelaren intrycket av att spelvärlden är större än vad som faktiskt renderas i realtid. En del av det kommer även av den begränsade I/O-prestanda som samtida lagringsenheter har dragits med, det går bara att ladda ett begränsat antal resurser samtidigt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av superapan:

Även WH 40k Darktide. 12 fps lows. Om du hade orkat titta på videon.

Kollat videon och missade det där. Ändå, vad är det som tar så mycket VRAM egentligen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

The Last of Us finns till Playstation 3.
Så en budgetlösning kan vara att bara skaffa ett begagnat exemplar av spelet.
PS3 har betydligt blygsammare hårdvara än även det som listas som Minimum 720P Low här.
Så vill man bara spela The Last of Us så finns det billigare alternativ.

Det är typ 20-25 fps på PS3.
Ska man absolut spela på gammal konsol så är det PS4 remastered som gäller.

Permalänk
Skrivet av Quenya:

Soooon! Ser riktigt mycket fram emot ett spelsläpp som ser ut att kunna få mitt 4090 att sträcka på benen. Har varit enormt sugen att införskaffa detta till PS5:an sedan släppet där, men efter att det blev känt att det blir PC-portning tänkte jag att det med lite tur blir en ännu bättre upplevelse på PC:n.

Spela Advanced Rogue Intelligence Assault: Genesis om du vill att 4090:n ska sträcka på benen, fps:en dippar ner till 15 ibland med maxinställningar i 4K.

Visa signatur

PC: B550 TOMAHAWK | 5800X3D | Palit 4090 GameRock @2520 MHz, 925 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3600MHz CL16 | Peerless Assassin | WD Black SN850 1TB | Intel 660P 1TB | Seasonic Prime PX 1300W | Kolink Void X | Corsair iCUE ML120 RGB ELITE x4 | Arctic P12 x2 Kringutrustning: LG OLED55C15LA | Centrum subwoofer | Keychron K2 | Logitech G305 | PS5 DualSense Edge @8000Hz | Xbox trådlöst headset HTPC: Biostar B550MX/E PRO | 3600 @4.05 GHz, 1.22 V | ASUS 1070 Turbo @1822 MHz, 2702 MHz, 943 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3200MHz CL14 | Dark Rock TF 2 | Crucial P3 1TB | Intel AX200NGW | Cougar GEX 750W | SilverStone GD09 | Finlux 40FLHY127B ROG Zephyrus G14: 4800HS | 1660 Ti Max-Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fiklm:

Så idag kan man köpa ett sprillans nytt 4070ti för över 10.000kr som inte klarar av nyare spel på Ultra i över 60fps. Låter som en riktigt superb deal.

Win-pc har sprungit rakt in i väggen.
Är man inte en ren win-pc gaming och hårdvaru entusiast, så är det närmast galet att gå winpc för gaming och datorbruk.
Det är möjligt att köpa en Mac mini, en konsoll samt en bra skärm/tv för motsvarande summa endast ett grafikkort.
Jag trodde inte jag skulle hamna här, efter 30 år med win-pc.
Daglig surf och bildregering Mac mini, hanterar det överlägset bra, bildredigering överlägset bra för 8500, Xbox X ca 6500 = 15000. Rtx 4080 = 15000.
Det är helt utan vett och sans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Kul att de tar i så det ser bra ut även om några år

Var inte något fel på GoW eller Hoeizon

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Ok. Jag kör med overlay och då ligger vram usage på 11600 i New Dawn.

Med vilket program tittar du med? För dem flesta redovisar allokerat= använt.

Enbart msi afterburner har overlay med båda

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Senaste videon från HUB visar på två spel där 4070ti får slut på minne och fullständigt havererar. Det kan inte vara dom sista exemplen på detta.

https://youtu.be/lSy9Qy7sw0U

Men med tanke på prisbilden i Sverige tycker jag dock 4070ti ser ut som ett bättre köp än 7900xt.

Och båda dem spelen är dåligt optimerade med tanke på arc har högre fps i 4k med RT än 7900xtx i Hogwarts Legacy

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk

Kikade lite på rekommenderade kraven och fastnade på RX 5800 XT. Känner inte igen just det kortet, felskrivning?

Permalänk
Medlem

Fast nu står det faktiskt i 4K upplösning. Kör du i 1440p på ultra så lär det vara fine med en 3080.

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Och båda dem spelen är dåligt optimerade med tanke på arc har högre fps i 4k med RT än 7900xtx i Hogwarts Legacy

Jaha, och vadå? Endast väloptimerade spel får räknas, för det kommer bara vara sådant i framtiden?

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av källarinvånare:

Spela Advanced Rogue Intelligence Assault: Genesis om du vill att 4090:n ska sträcka på benen, fps:en dippar ner till 15 ibland med maxinställningar i 4K.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X (Arctic Liquid Freezer II 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 32 GB G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 C32 | ASRock B650E PG-ITX WiFi | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P (Galleri)

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Jaha, och vadå? Endast väloptimerade spel får räknas, för det kommer bara vara sådant i framtiden?

Nej men att hävda att vram är ett problem i 2 spel (när man kan enkelt sänka till high i stället för ultra alt ta bort RT) blir skevt.

Men alla spel som kommer från konsoler har oftast sjukt dålig optimering. Titta på vad dem kräver i vram, alla är konsolspel.
Dålig portning samt de har struntat i komprimering av texturer.

Men ett spel från ps3 som enbart kan maxas av 4090,4080 samt 7900 xtx utan uppskalning är väl kanon optimerat antar jag.....

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25