Permalänk

Köpa Raspberry Pi

Hejsan jag vill sätta upp Pi-hole på hemnätverket. Men det är i det närmsta omöjligt att hitta raspberry pis att köpa.

Fråga 1: Var kan man få tag i en raspberry pi?
Fråga 2: Om den skall agera DNS för hela nätverket behöver den ha någon speciell prestanda eller går en gammal bra?
Fråga 3: finns där några alternativ som funkar exakt lika som Raspberry pi med samma dimensioner för de chassin man kan köpa mm?
Sert att där finns lite begagnat men de flesta är orimligt dyra i jämförelse med vad en ny hade kostat om de fanns tillgängliga.

Visa signatur

#[ ASRock 790 PRO RS], Intel Core i9 13900K 68mb], [Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB], [Corsair Vengeance DDR5 5600MHz 2x16GB],[ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB ROG STRIX ADVANCED][PSU:Corsair RM1000x 1000W]

Permalänk
Medlem

1) Begagnat går de att få tag på, men priset tenderar att ligga nära nypris som du säger.
2) Det räcker gott med åtminstone en 3:a.
3) Mnja, inga som fungerar bra och som finns tillgängliga vad jag vet. Men, det är inget jag är villig att gå i ed på.

Edit: Pihole går för övrigt utmärkt att sätta upp på en VM om du har någon maskin som står och går 24/7 ändå, men det vet du säkert redan.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Leta upp en begagnad nuc istället så slipper du vara orolig över minneskort som går sönder.

Alt. ha lite koll här https://rpilocator.com/?country=SE

(Gillar för övrigt Adguard Home bättre än Pi-hole)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Various Gaming:

Hejsan jag vill sätta upp Pi-hole på hemnätverket. Men det är i det närmsta omöjligt att hitta raspberry pis att köpa.

Fråga 1: Var kan man få tag i en raspberry pi?
Fråga 2: Om den skall agera DNS för hela nätverket behöver den ha någon speciell prestanda eller går en gammal bra?
Fråga 3: finns där några alternativ som funkar exakt lika som Raspberry pi med samma dimensioner för de chassin man kan köpa mm?
Sert att där finns lite begagnat men de flesta är orimligt dyra i jämförelse med vad en ny hade kostat om de fanns tillgängliga.

1 De dyker upp och försvinner fort så du måte hålla koll och köpa när de finns för de levererar kontinuerligt men inte i tillräckligt höga volymer till vanliga hobbyanvändare.
Det finns hjälp att få reda på vad som finns var.
https://rpilocator.com/

2 Modell 3 och senare är mest lämpade för under de är de så klena att de inte är bra till allmänt användande.

3 Det kanske finns nån lådkompatibel beroende på hur kontakthålen är gjorde, en del är ju öppna ställningar utan sidor snarare än lådor så det beror på exakt vad du ska kombinera för delar.

Skrivet av Dhanjel:

Leta upp en begagnad nuc istället så slipper du vara orolig över minneskort som går sönder.

Alt. ha lite koll här https://rpilocator.com/?country=SE

(Gillar för övrigt Adguard Home bättre än Pi-hole)

En nuc drar mer effekt vilket man kan tycka är en nackdel.
Man kan köra en rpi från en ssd om man vill undvika minneskort, det går att ansluta en extern usb ssd och en del lådor har också en m.2 plats.
Väljer man tex en Argon40 låda så har de numera även fullstora hdmi kontakter, haken är att man använder en usb3 port för att ansluta ssdn men det är det ofta värt.

https://www.electrokit.com/produkt/argon-one-m2-inbyggnadslad...
Lådan agerar också kylfläns så vill man göra nått mer krävande så kyler den även en klockad pi bra utan fläkt men det finns även en fläkt i lådan som inte behövs om man inte ska ha den i bastun....

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tror min nuc jag hade drog en 7-8 watt, så det skulle jag säga är en försumbar skillnad mot en RPi, ffa när du får bättre uppgraderingsmöjligheter när det gäller både minne och lagring.

Lägger du till en ssd på en pi så får du nog liknande förbrukning.

Plus oftast mer kraft så man kan köra proxmox i grunden och ha kontinuerliga backuper osv.