Permalänk
Medlem

PC Looser race?

Problemet med dagens datorer för moderna spel är bandbredd som leder till freeze och stutter.

Trots detta rekommenderas datorer för kostnader flera gånger högre än konsol till personer som bara skall spela. För att spela Hogwarts Legacy lika bra på en PC som en PS5 lär man ju få lägga ut över 40k.

PCIe 5.0 SSD
7950X3D
32GB 7200 MHz Ram CL 36
RTX 4090 (här kan man troligen gå ner en bra bit för att hamna i paritet med en PS5 men 6800XT verkar för klen)

Kommer nog upplevas som bättre får man hoppas, betydligt bättre RayTracing lär det ju bli i alla fall.

Permalänk

Hur menar du nu?

I videon du länkade så ser man ju att även konsollerna har problem med stutter, när man spelar i fidelity-mode. Däremot är det mer stabilt i high RF/performance-mode, men då spelar man ju då i 1080p och rejält tråkiga grafikinställningar som gör att spelet ser ut att vara ett par år gammalt imo.

Om du vill spela spelet och uppleva det som 2023, så är en PC den enda vägen att gå pga <60fps gör en illamående och grafikinställningarna kan skruvas upp och ned efter eget tycke (eller hårdvara)
Finns ju även en hel del fina mods/ändringar man kan göra för att få spelet att fungera bättre, även på äldre/billigare datorer.

HL's rekommenderade inställningar kräver 1080ti och en i8700/ryzen 3600. Det är en bra bit ifrån det du specade upp?

Jag själv har både ps5 och PC med 4090, spelar dock på bägge plattformarna men förderar självklart PC där spelen upplevs bättre med 120hz och 4k, PS5 kommer aldrig klara av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickebult:

Hur menar du nu?

I videon du länkade så ser man ju att även konsollerna har problem med stutter, när man spelar i fidelity-mode. Däremot är det mer stabilt i high RF/performance-mode, men då spelar man ju då i 1080p och rejält tråkiga grafikinställningar som gör att spelet ser ut att vara ett par år gammalt imo.

Om du vill spela spelet och uppleva det som 2023, så är en PC den enda vägen att gå pga <60fps gör en illamående och grafikinställningarna kan skruvas upp och ned efter eget tycke (eller hårdvara)
Finns ju även en hel del fina mods/ändringar man kan göra för att få spelet att fungera bättre, även på äldre/billigare datorer.

HL's rekommenderade inställningar kräver 1080ti och en i8700/ryzen 3600. Det är en bra bit ifrån det du specade upp?

Jag själv har både ps5 och PC med 4090, spelar dock på bägge plattformarna men förderar självklart PC där spelen upplevs bättre med 120hz och 4k, PS5 kommer aldrig klara av det.

Såg du hela videon? Var ju synbar stutter på PC, gick inte att se på konsol, frametimes på över sekunden förekom.

Permalänk
Medlem

Loser*

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

PC Looser race?

Är väl skönt om man som PC-användare är lite lösare och ledigare? Console Stiff Race?

Skrivet av nickebult:

pga <60fps gör en illamående

Sjukt att man var tvungen att spela med en spypåse förr i tiden...

Permalänk
Skrivet av pre-dator:

Är väl skönt om man som PC-användare är lite lösare och ledigare? Console Stiff Race?
Sjukt att man var tvungen att spela med en spypåse förr i tiden...

minns fortfarande back in the days när man lanade fyra nyanser av brunt i typ 800x600 och 15-30fps...

va bara å ställa fram spyhinken brevid stolen.

well primärt är väl problemet att spel generellt skapas och optimeras för konsoller för det mesta i förstahand och sedan portas till datorer ofta med lite halvdass prestanda i början men brukar generellt ha patchats och fungera helt ok efter nått/några år och då brukar även div texturmods och fanoptimeringar ha dykt upp som får konsollversionerna att istället se ut som N64 spel i jämförelse.

samma visa finns ju även för konsoller tillbaka där spelet byggs till pc först och portats till konsoller med lite halv medioker funktionalitet dock inte lika vanligt förekommande idag men det händer.

som PC master Race behöver man inte köra spelen från dag 1 man kan lätt vänta 6 mån - 1 år och köpa spelet för 150-200:- på steam rea medans konsoll fortfarande ger 500-700:- för spelet och få ett snyggare spel än vad konsollerna genererar.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av pre-dator:

Är väl skönt om man som PC-användare är lite lösare och ledigare? Console Stiff Race?
Sjukt att man var tvungen att spela med en spypåse förr i tiden...

Jag tror det är vetskapen om att det är <60 fps vissa mår dåligt av.
Själv har jag inga problem att lira under 60 fps.

Permalänk
Medlem

Vad har konsistensen med PC gaming att göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Lol, ja extremt pinsamt...

Permalänk
Medlem

Jag tror att våra ögon (och framförallt hjärnans tolkning) är extremt individuell. Jag ser skärpa extremt bra (enligt optiker) men kan inte urskilja skillnaden mellan 30 och 60 FPS vid konstant framerate. Om framerate pendlar mellan 30 och 60 märker jag det, om en frame tar 1/15 sekund så upplever jag det som extremt irriterande. När jag spelar Halo Infinite i 4k VRR 120Hz så märker jag aldrig skillnad i frame times. Har i princip aldrig reagerat på långa frametimes på konsol medans jag märker det tom i menyerna i vissa PC-spel. För mig är traditionen från konsol som dessvärre är utdöende av att generera nya frames i sync med VSYNC en betydligt viktigare del av upplevelsen än att i snitt hamna på 200 FPS. För mig är det nästan omöjligt att njuta av PC-spelande av denna anledning, alla former av spel som inte är "Action" som rollspel och strategispel gör sig dock lika bra eller bättre på PC.

Gran Turismo eller Forza är exempel på spel som saknar motstycke på PC, inget blir så välpolerat och njutbart på en PC.

Permalänk
Medlem

Jag kan tänka mig att spela konsol-spel i 60fps men när det är 30 så får jag panik. Jag har dock inte senaste gen konsol utan enbart kört PS4 Pro och PC.

Så länge vi inte har exclusives på någon plattform så blir jag nöjd men vi är inte där ännu. Om det betyder mer polish mot konsollerna då det är lättare så ok for me. Jag vill kunna lira med mods osv tex. Det finns inte på konsol och därmed försvinner det för mig. Men all rätt åt de som vill ha en plug n play lösning att det ska fungera smidigt.

Nu har jag inte hunnit spela Hogwarts ännu utan väntar på lite mognad av både spel i form av patcher och mods för att lösa diverse QOL.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Skrivet av Mordekai:

Jag tror att våra ögon (och framförallt hjärnans tolkning) är extremt individuell. Jag ser skärpa extremt bra (enligt optiker) men kan inte urskilja skillnaden mellan 30 och 60 FPS vid konstant framerate. Om framerate pendlar mellan 30 och 60 märker jag det, om en frame tar 1/15 sekund så upplever jag det som extremt irriterande. När jag spelar Halo Infinite i 4k VRR 120Hz så märker jag aldrig skillnad i frame times. Har i princip aldrig reagerat på långa frametimes på konsol medans jag märker det tom i menyerna i vissa PC-spel. För mig är traditionen från konsol som dessvärre är utdöende av att generera nya frames i sync med VSYNC en betydligt viktigare del av upplevelsen än att i snitt hamna på 200 FPS. För mig är det nästan omöjligt att njuta av PC-spelande av denna anledning, alla former av spel som inte är "Action" som rollspel och strategispel gör sig dock lika bra eller bättre på PC.

Gran Turismo eller Forza är exempel på spel som saknar motstycke på PC, inget blir så välpolerat och njutbart på en PC.

Hur har du lyckats installera Gran Turismo på PC?

Visa signatur

PC: B550 TOMAHAWK | 5800X3D | Palit 4090 GameRock @2520 MHz, 925 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3600MHz CL16 | Peerless Assassin | WD Black SN850 1TB | Intel 660P 1TB | Seasonic Prime PX 1300W | Kolink Void X | Corsair iCUE ML120 RGB ELITE x4 | Arctic P12 x2 Kringutrustning: LG OLED55C15LA | Centrum subwoofer | Keychron K2 | Logitech G305 | PS5 DualSense Edge @8000Hz | Xbox trådlöst headset HTPC: Biostar B550MX/E PRO | 3600 @4.05 GHz, 1.22 V | ASUS 1070 Turbo @1822 MHz, 2702 MHz, 943 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3200MHz CL14 | Dark Rock TF 2 | Crucial P3 1TB | Intel AX200NGW | Cougar GEX 750W | SilverStone GD09 | Finlux 40FLHY127B ROG Zephyrus G14: 4800HS | 1660 Ti Max-Q

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rouge of Darkness:

minns fortfarande back in the days när man lanade fyra nyanser av brunt i typ 800x600 och 15-30fps...

va bara å ställa fram spyhinken brevid stolen.

well primärt är väl problemet att spel generellt skapas och optimeras för konsoller för det mesta i förstahand och sedan portas till datorer ofta med lite halvdass prestanda i början men brukar generellt ha patchats och fungera helt ok efter nått/några år och då brukar även div texturmods och fanoptimeringar ha dykt upp som får konsollversionerna att istället se ut som N64 spel i jämförelse.

samma visa finns ju även för konsoller tillbaka där spelet byggs till pc först och portats till konsoller med lite halv medioker funktionalitet dock inte lika vanligt förekommande idag men det händer.

som PC master Race behöver man inte köra spelen från dag 1 man kan lätt vänta 6 mån - 1 år och köpa spelet för 150-200:- på steam rea medans konsoll fortfarande ger 500-700:- för spelet och få ett snyggare spel än vad konsollerna genererar.

Tja, reorna har faktiskt blivit bättre i konsolernas butiker också, inte i nivå med Steams stor-reor eller typ HumbleBundle förstås men inte farligt. Watch Dogs Legion till exempel köpte jag inte när det kom för jag ville inte betala så mycket för det (det kostade väl 700 för standardversionen på XB, om inte mer), sen köpte jag det på Epic/PC istället för typ 280 förra sommaren tror jag, och sen nu i början av februari så köpte jag Deluxe Edition i XB-butiken för 165. På Steam kostar deluxe just nu €12 så knappt billigare. På skiva hade det förstås varit billigare tidigare på konsolerna, men skivor känns förlegat.

Annars håller jag med i stort. Mods saknas på konsol och dåliga portningar är tråkigt oavsett vilken plattform de är till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av källarinvånare:

Hur har du lyckats installera Gran Turismo på PC?

Emulator

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av källarinvånare:

Hur har du lyckats installera Gran Turismo på PC?

Det finns inget bilspel på PC som är lika välpolerat. Eller var här din idé av humor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Det finns inget bilspel på PC som är lika välpolerat. Eller var här din idé av humor?

Forza finns på PC