Nedis Zigbee rörelsesensor + Home assistant

Permalänk
Medlem

Nedis Zigbee rörelsesensor + Home assistant

Jag har en sån sensor enligt titeln, och försöker köra den via ZHA. Jag lyckas sammankoppla den, men sen fungerar den inte alls. Jag får inga reaktioner alls från den. Enligt blackadders zigbee-lista så ska den vara komaptibel med ZHA

Nån som har nån idé?

Home assistant som VM, ZHA, Conbee gen1

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_dubbdäck:

Jag har en sån sensor enligt titeln, och försöker köra den via ZHA. Jag lyckas sammankoppla den, men sen fungerar den inte alls. Jag får inga reaktioner alls från den. Enligt blackadders zigbee-lista så ska den vara komaptibel med ZHA

Nån som har nån idé?

Home assistant som VM, ZHA, Conbee gen1

det kan ta en stund innan sensorer börjar reagera vid installation/inkludering,
förmodar dom gör en kalibrering av något slag, så låt den vara typ 15min se till att ingen rör sig framför den.

fungerar det fortfarande inte efter detta då är det troligen signalen, dvs kör usb pinnen i en usb förlängare
och se till att inget är i vägen som kan störa, kolla kanalerna osv

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Det som händer är att jag kan samkoppla den. Men sen får jag inget utslag på rörelse eller nått. Inte ens om den är typ 1dm från zigbee stickan.

Jag har flera andra enheter som fungerar utmärkt

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_dubbdäck:

Det som händer är att jag kan samkoppla den. Men sen får jag inget utslag på rörelse eller nått. Inte ens om den är typ 1dm från zigbee stickan.

Jag har flera andra enheter som fungerar utmärkt

Har du testat att koppla ihop den och sedan låtit den vara typ 15 min? Haft ett par kina sensorer som vägrade fungera tills jag lät dom ligga för sig själva en bra stund, sedan hoppade dom igång. En annan tanke kan vara att känsligheten är fel inställd dvs du ändrar parametrarna på enheten. Brukar vara 1-5 steg vissa har även att man måste slå på rörelse funktionen under parametrarna.

Edit: kollar man zigbee för ha så är rekommendationen typ 20min par tid och kan ta flera försök för det ska bli rätt när det gäller batteri enheter, så efter dessa 20 minuter + typ 15 min kolla om den fungerar då. batteri är är ett annat vanligt problem på sensorer dvs även om dom är nya ger dom för låg spänning (låg V) så du kan para dom men sedan fungerar det inte. (denna kör väl vanligt 3v Klock batteri? dom kan vara väldigt luriga, vet på visonic sensorer fick jag byta flera batterier innan det fungerade)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Starta om Home Assistant efter att du parat den.