Lite test av Micro-SD kort

Permalänk
Medlem

Lite test av Micro-SD kort

[Raspberry Pi 400]
Började fundera lite på vad min dator kostade då den går 24/7…mer eller mindre. Vill inte ha den avstängd eller hibernerande, jag vill ha en dator tillgänglig direkt. Funderade på en laptop, skaffa en äldre Mac Mini, men så kom jag på - har ju en Raspberry Pi 400 som jag använder alldeles för lite! Den måste ju vara perfekt.

Sagt och gjort, kopplade in den, installerade 64 bit Raspberry OS, lite bra-att-ha-program som Mullvad VPN, Transmission, Firefox, etc. Men hade jag valt rätt SD-kort? Hade 2 nya kort, ett Kingston Canvas Select och ett Patriot EP, båda 64GB att välja på. Så, tänkte köra lite benchmarks.

Kortfattat visade sig Patriot-kortet vara en besvikelse, av något skäl jag inte begriper bootade det på ca 58s jämfört med Kingstons 38s, Jag tänkte att jag drar igenom de kort jag har liggande och gör något fräsigt excel-diagram. Det senare visade sig bli ganska plottrigt, så det gav jag upp.

Använde mig av
> sh /usr/share/agnostics/sdtest.sh (fast i en variant som alltid kör testet 3 gånger på raken)
och
https://github.com/geerlingguy/raspberry-pi-dramble/blob/mast... (använder iozone - som på siten https://www.pidramble.com/wiki/benchmarks/microsd-cards )

De gav liknande resultat så, tja, det räcker väl att köra sdtest.sh antar jag. Men jag testade även hur lång tid det tog att kopiera över från boot-SD-kortet till ett SD-kort i USB3-porten, och det tog väldigt olika tid. (första lilla FAT32-partitionen kopieras med dd; ext4-partitionen med rsync - se https://github.com/billw2/rpi-clone )

Installerade till slut även Libreoffice, apt get install libreoffice så det var nerladdning också. Kör systemet på 4K-skärm via VNC vid testerna förresten, undantaget boot-testet. (enklast så)

Ok, det räcker med pladder.

Här är de testade korten:

Här är skärmdump av det jag lade in i Excel:

Copy = kopiera från internt sd-kort till sd-kort i USB3-läsare; Raspberry Pi OS + ca 5-6GB andra filer - musik, film, etc. Totalt kanske 11.5Gbyte.
Boot = från ström på tills ett program i startupen öppnar ett fönster på desktop. De flesta låg kring 38s, mätfel finns då jag mätte manuellt, de som tog längre tid bootade jag om igen för att se om resultatet blev annat - det blev det inte. Kort som bootar slött anser jag vara tämligen kassa för ändamålet (Pi).
Seq Write Max-Min; fick ta med även Min, då en del kort levererade varierande resultat mellan körningarna, om man körde 3 test direkt efter varandra.
Total test-tid, och iozone-tot, är tiden det tog för vardera testen totalt, i fallet med sdtest.sh så körs testet 3x; det är den sammanlagda tiden som visas.

Kommentarer:
De lite äldre korten, som har rätt ok sekventiell read/write (Samsung har i test på PC r90/w80 Mbyte/s och Toshiba Exceria r90/w30) får ganska svaga resultat här, vid installering av exempelvis Libreoffice. Exceria-kortet är ren katastrof i vissa test. Men funkar helt ok till kameror, ett daterat kort helt enkelt.

Man kan även se att Kingston Canvas Go Plus ( https://www.amazon.se/dp/B0858B1HBT ) för 88kr är märkbart bättre än Kingston Canvas Select Plus för 50kr; båda korten är så billiga att det egentligen inte är någon vits att köpa det långsammare IMHO. Har inte testat några Sandisk Extreme/Pro kort, inte heller moderna Samsung Pro, kanske blir något om rätt pris dyker upp. Tills vidare får Canvas Go Plus vara mitt bootkort i den här Pi-burken. Är lite nyfiken även på Amazon Basic, de sägs vara tillverkade av Lexar (eller vad de nu heter numera) och ska funka bra i Pi.

Det är som bekant även skillnad på snabbhet på olika stora kort, Sandisk Ultra är med i 2 varianter (32/128GB) här med delvis väldigt olika resultat.

Sandisk 16GB class 4 tog jag med bara för skojs skull, det är ju uppenbart att kortet är för gammalt och sopigt för att vara användbart. Lite förvånande dock (för mig) att det U(3)-märkta Exceria-kortet var så uselt i en Pi, men det prioriterar helt klart enkel sekventiell användning. En smula förvånande även att Transcend Premium var bättre än "uppföljaren" Transcend 300S i flera test. Transcend Premium är ju ett äldre kort utan A1-klassning etc. Angående wear-leveling och hållbarhet kan man ju hoppas att nyare kort är bättre, men fan tro't.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Rejäl skillnad att köra en Pi 4 från SSD istället för sd-kort, allt är snabbare, bootar alla mina från SSD.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk

Är inte sd läsaren på pi4 /400 hastighetsbegränsad till typ 25MB/s ?

Har för mig jag läst att du får en boost från sd kort bara av att sitta i en ordentlig usb adapter på iaf pi4 istället för att köra den interna läsaren då usbläsaren i te blir hastighetsbegränsad.

Kanske är fixat i firmware på senare tid.

Jag kör bara från ssd på min pi4 så inte brytt mig så hårt om sd läsaren.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Hm, ja, SSD är ju klart snabbare, och jag har en liggande här - men har inte fått någon av 3 externa diskenheter att funka med min Pi 400. Ska koppla in en strömmatad USB-hub senare och prova. SD-platsen läser väl nånstans kring 40-50Mbyte/s verkar det som.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk

Nu är jag inte helt hundra men har för mig man var tvungen på pi4 gå in i "bios" och ändra till usb boot dock väldigt länge sedan så inte säker.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Pirum:

Hm, ja, SSD är ju klart snabbare, och jag har en liggande här - men har inte fått någon av 3 externa diskenheter att funka med min Pi 400. Ska koppla in en strömmatad USB-hub senare och prova. SD-platsen läser väl nånstans kring 40-50Mbyte/s verkar det som.

Jag har kört både hdd och ssd via usb men har man klen nätdel så kanske man måste gå via en hub.

Skrivet av Rouge of Darkness:

Nu är jag inte helt hundra men har för mig man var tvungen på pi4 gå in i "bios" och ändra till usb boot dock väldigt länge sedan så inte säker.

Det finns en bootloaderuppdatering för att det ska funka så har man inte uppdaterat så måste man göra det innan man kan boota från usb.
Efter uppdateringen så går det att boota från både usb och sed kortet så man tappar inget på att uppdatera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ja, men den får alltså inte ens kontakt med någon av de 3 enheter jag provat med, 2 SSD och 1 hårddisk, i tre olika kabinett och 3 olika kablar. Ska kolla på det senare, men min plan är ändå inte att köra systemet på SSD utan på sd-kort, och med en extern hårddisk som filserver typ. Har lagt in senaste bootloader och har 3A Raspberry-nätdel.

Hur som helst kan det ju finnas andra fördelar med SSD också, om den har lite extra strömbackup för strömavbrott/krasch exempelvis.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Pirum:

Ja, men den får alltså inte ens kontakt med någon av de 3 enheter jag provat med, 2 SSD och 1 hårddisk, i tre olika kabinett och 3 olika kablar. Ska kolla på det senare, men min plan är ändå inte att köra systemet på SSD utan på sd-kort, och med en extern hårddisk som filserver typ. Har lagt in senaste bootloader och har 3A Raspberry-nätdel.

Hur som helst kan det ju finnas andra fördelar med SSD också, om den har lite extra strömbackup för strömavbrott/krasch exempelvis.

Jag har inte haft några problem alls att ansluta externa sataenheter via en 100 kr kinaadapter https://www.amazon.se/-/en/gp/product/B01N2JIQR7/ref=ppx_yo_d... (som inte längre finns kvar med det namnet.)
Ska du ha "lagring" till pin så välj en hdd med egen nätdel, en 3,5" hdd runt 8 Tbyte är nog mest prisvärt och de har i princip alltid egen nätdel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hm, ja det är lite förvånande att inget funkar... Usb-minnen funkar fint. Kanske får se över kablarna.

Tack för alla svar och tips i tråden förresten, är tacksam, om jag låter kort i tonen så beror det på bråttom, skynda, stress etc (massa aktiviteter med familjen idag)

Update: Grävde i garderoben och hittade en extern USB2-hårddisk som funkade. Kanske är min Pi400 känsligare mot "slitna" kablar, fick igång ett USB3-kabinett men det tappade kontakten efter någon halvminut. Tolkar det oavsett som att burken har rätt inställningar/firmware.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk

Snurrdiskar även 2.5" diskar är att nte säkert de orkar på bara usb ström och kan behöva separat matning.

Ssd brukar va rätt lugnt dock men kan strula om man har mycket på usb inkopplat.

Min externa 2.5" snurrdisk vägrar initiera om jag har något annat inkopplat på usb samtidigt i min pi4.

Kör också 3A eller om det är 3.5a strömadapter.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows