Svensk infrastruktur drabbas av breda DDoS-attacker

Permalänk
Medlem
Skrivet av wuseman:

Haha, nice!!!

Tyskland är ju typ det sista stället man vill begå sådanna handlingar ifrån dom är rätt vassa på området, det gjorde min dag

Tackar. Men ja, då stämde det att det inte kom någon trafik ifrån "Ryssland" som sades i media vilket jag ifrågasatte. Märkligt att Truesec går ut så snabbt och skyller på Ryssland varje gång även om det är ryska bakom det så sa dom exakt: "Trafiken har vi sett komma från Ryssland och Asien"

Går inte ta dom seriöst, jag är fortfarande frågandes till andra uttalandes dom gjort men men de är ju inte aktuellt här.

Är uppriktigt inte alls märkligt att Trusec skyller Ryssland för det, då all aktivitet har skett över Telegram ihop med andra Ryska aktörer.
Det var även Truesecs i sammarbete med Baffin Bay som spårade och bidrog till att servrarna hittades och togs ner.
Förefaller även som att dom var beredda/redo innan koranbränningen utanför Turkiets ambassad, viket då även involverar Chang Frick (när man har skummat ett antal källor). Något Truesec i rapport knappast nämner.
Rapporten, som skapades före servrarna togs ner (PDF):
https://files.truesec.com/hubfs/Reports/Anonymous%20Sudan%20-...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bengt-Arne:

Är uppriktigt inte alls märkligt att Trusec skyller Ryssland för det, då all aktivitet har skett över Telegram ihop med andra Ryska aktörer.
Det var även Truesecs i sammarbete med Baffin Bay som spårade och bidrog till att servrarna hittades och togs ner.
Förefaller även som att dom var beredda/redo innan koranbränningen utanför Turkiets ambassad, viket då även involverar Chang Frick (när man har skummat ett antal källor). Något Truesec i rapport knappast nämner.
Rapporten, som skapades före servrarna togs ner (PDF):
https://files.truesec.com/hubfs/Reports/Anonymous%20Sudan%20-...

Ah, det var bra att dom skrivit ihop en timeline of events.

Haha, ddosa cia

Permalänk
Avstängd

Varför är det inte konstigt att dom skyller Ryssland för det? Trafiken kom ifrån Tyskland men dom sa Ryssland och Asien? Vilseleder man inte människor på ett vis då? Jag fattar att dom drar den kopplingen med Telegram, men dom skrev att bonätet var från största delen ifrån Asien och Ryssland men det var egentligen från Tyskland? Jag förstår inte hur det inte kan vara konstigt. Jag tänker just på den tekniska biten.

Det får mig bara att tycka dom är lika konstiga som dom var när dom sa att revil från ryssland men den var ukrainsk den som åkte fast, det såg dom på "tangentbords tryckningarna via dess charset" att det var från ryssland. Dom hade ju krypterat datorerna? Det sa dom innan dom ens kom fram typ.

Samma denna gången, dom chansade på ryssland genom att spåra telegram kanaler. Dom säger mycket konstiga saker som får mig att tycka dom är oseriösa för dom har nog haft rätt 1% av gångerna innan. eller 0%.

Jag tycker det är riktiga skumma folk bakom detta bolaget jag med deras uttalande och vad dom delar med sig till offentligheten med sina pcaps m.m i tidigare fall, därför tog jag mig tiden att fråga dom personligen denna gången men fick dessvärre inget svar. Men denna gången har det ju iaf gjort en rapport så det är ju bättre än tidigare men njaaaaae...De är nog ett jobb för polisen så man kan få granska vad som skett vilket är en demokratisk rättighet i detta landet.

Polisen skall väl ha hand om myndigheterna inte något svenskt-amerikanskt bolag med ekonomiska intressen som förespråkar bankerna egentligen..

Nu får vi lita på det som står utan att kunna få granska något. Sedan så blir det ju inte så mycket mer eftersom att dom har ju inte rätten att ta fast någon direkt, får vibbar av den tiden apb jagade folk på scenen back in the days för bolagens intresse ~2005-2007 och lekte poliser.

Permalänk
Medlem

Nationalstater ligger bakom, och allt pekar mot Ryssland enligt TrueSec och andra experter; https://www.svt.se/nyheter/inrikes/hackergruppen-fick-61-serv...

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Avstängd

Dom använder tydligen Google Shells till ddos med.

Ahh, det var bra dom fick tag på dom det är sällan jag är negativ men har svårt att förstå dessa gubbar det är väl så det för all framtid kommer att vara "det måste vara några med mycket stora kapital som har tillgång till dessa servrar"

Aha, vad hände med kunskap och bruteforce och dålig säkerhet från dom driver servrarna? Nä, det finns inte på tal så det är inget problem så det måste vara någon med miljarder på kontot som finaniserat en ddos på 1 minut och 30 sekunder per attack.

Slutet gott allting gott. Nästa gång hoppas vi på bästa säkerheten från alla dessa sidor som blev attackerade, detta var ju knappast första eller sista gången det kommer ske en ddos direkt. Inte ens antalet botar som sades innan man hade facit i hand stämde. Suck. Ibland är det bättre att vara tyst om man inte vet tror jag innan man går ut med sådanna saker. Det är glömt i allt beröm nu ändå så jag säger detsamma. Hatten av för Truesec!

/ wuseman

Permalänk
Medlem

C&C-servrarna behöver väl inte använda mycket resurser. Hade allt varit hyrd kapacitet så hade de tagits ner snabbare.

Permalänk
Avstängd

Dom omgrupperade snabbt, eller så var det bara inte sant det med IBM servrarna, jag tror på det sistnämda.

White hats sacrifice anything to become heroes for a day

Hyllad som en hjälte igår, motbevisad en timma senare. Suck, polisen skulle aldrig gå ut och tjaffsa såhär. Det ger nog klirr i kassan dock, så någon blir ju vinnare med en medial uppmärksamhet. Tänk om IBM inte alls har varit inblandade, stackars dom.

Källa. Deras publika telegram kanal. Bara 2500 visningar efter artikeln i tidningen för att innan dom gick ut i media så var det 25 600 visningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wuseman:

Dom omgrupperade snabbt, eller så var det bara inte sant det med IBM servrarna, jag tror på det sistnämda.

White hats sacrifice anything to become heroes for a day

Hyllad som en hjälte igår, motbevisad en timma senare. Suck, polisen skulle aldrig gå ut och tjaffsa såhär. Det ger nog klirr i kassan dock, så någon blir ju vinnare med en medial uppmärksamhet. Tänk om IBM inte alls har varit inblandade, stackars dom.

Källa. Deras publika telegram kanal. Bara 2500 visningar efter artikeln i tidningen för att innan dom gick ut i media så var det 25 600 visningar.

IBM levererar moln- och servertjänster som många andra hostingleverantörer, det betyder inte att de är inblandade. Folk har antingen hackat eller hyrt servrarna med stulna kreditkort.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pine-orange:

IBM levererar moln- och servertjänster som många andra hostingleverantörer, det betyder inte att de är inblandade. Folk har antingen hackat eller hyrt servrarna med stulna kreditkort.

Ja, så är det kanske om nu det verkligen var så.

https://cloud.ibm.com/registration

Eller så reggar man sig gratis och granskar allt som sägs i media i dessa desinformations tider.

Citat:

Create your account for free

Access over 40 always-free products. You won't be charged unless you select a paid product or plan.

Citat:

There are no costs that are associated with signing up, and you can try out IBM Cloud for free. You pay only for billable services that you choose to use, with no long-term contracts or commitments.

Citat:

You're set up with a Pay-As-You-Go account, and you can access the full IBM Cloud catalog, including all Lite and Free plans. You receive a $200 credit to help get you started. You can use the $200 credit on IBM Cloud products that are used in the first 30 days.

Bra att läsa avtal och licens avtal.

Truesec överdriver något så in i bomben, again! Eller, dom ljuger helt enkelt. Går som sagt inte ta dessa seriöst, iaf inte i min värld. Man får kolla själv om man är nyfiken, sedan vet man vad som är sant och vad som är falskt.

Dom kan ju lura alla som inte vet men den som vet kommer omedelbart att ifrågasätta det som sägs, varje sak är anmärkningsvärd nästan. Det är ju bara surfa in på ibms cloud, öppna avtalet inför registreringen så vet man ju exakt samma sak som jag nu visar.

Vet man vart man skall leta så vet man även vilka verktyg dom använder, dom borde verkligen lära sig hunting fish for real men det är ju knappast mitt jobb, jag bara ifrågasätter men de är märkligt att så få verkar misstro det som sägs. Jag är ju naturligtvis bara nyfiken och vill visa vad som är möjligt och inte möjligt, så slipper man om man inte vet kanske tro på allt som sägs.

https://github.com/MatrixTM/MHDDoS - Där finns Hetzner m.fl med, det skulle vara mycket mera troligt men fasen vet jag, jag låter proffsen göra sitt, när man sedan har koll på detta så kan dom sedan börja droppa ranges med iptables simpelt och elegant.

Sedan om dom nu skulle läsa här i tråden så kolla lite på hur man hunting fishes with tshark:

Passive Hunting

Finns bara ett ord att säga, SKANDAL! Nu skall jag inte störa denna tråden mer men vill man lära sig försvara sig från dessa saker så får man allt kolla i källkoden. IBM finns inte med, skulle gissa 95% sannolikhet på att Google Cloud används eller några ovh vpser som man kan hitta gratis på något liknande: https://www.webhostingtalk.com/forumdisplay.php?f=130 eller annat ställe.

// wuseman

Permalänk
Medlem
Skrivet av wuseman:

Ja, så är det kanske om nu det verkligen var så.

https://cloud.ibm.com/registration

Eller så reggar man sig gratis och granskar allt som sägs i media i dessa desinformations tider.

Du säger det, men har du registrerat dig och försökt? Det hade förvånat mig om de inte krävde att du gav dem dina kortuppgifter, det är ju så de skyddar sig mot missbruk.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pine-orange:

Du säger det, men har du registrerat dig och försökt? Det hade förvånat mig om de inte krävde att du gav dem dina kortuppgifter, det är ju så de skyddar sig mot missbruk.

Finns sätt att kringå det med, det är bara skaffa en valfri applikation som te.x skrill, neteller, lunar m.fl och skapa ett virtuellt kort. Regga sig med det virtuella kortet och sedan göra om samma procedur igen. Så gör jag själv för att inte lämna ut mina uppgifter till alla alla dessa bedragare som drar pengar genom att hoppas att man glömmer av det. Ytterst få kommer att inaktivera tillgången till kontot så att man själv får gå in och aktivera det när tiden har gått ut som en påminelse, knappt någon så det är för mig rena bedrägerierna. Är jag nöjd med tjänsten, så kan jag flytta över pengar till mitt virtuella kort och då kan dom dra pengar. Det blir en automatisk spärr på det viset för det kommer inte finnas pengar att dra på kontot då stängs tjänsten av sedan kan man i lugn och ro bestämma sig om man var nöjd eller inte.

Pontus Johnson är ett föredömme för svensk säkerhet, han borde bannemig få frågorna istället så hade jag kännt mig 100 gånger mer lugn än kaoset som blviit man blir ju irriterad rent allmänt, dom sitter ju i media och lurar min farmor och mormor att det är några livsfarliga oligarker som finaniserar attacker mot sverige är ju rena propagandan mot dom som inte kan.

https://sverigesradio.se/artikel/kth-professor-uppmuntra-era-... - Han resonerar som mig därför tycker jag om han naturligtvis.

Sitta och svammla om sina pengar och miljarder hit och dit, som att det skulle vara en bra förebild då kommer ju alla dra sig dit som dom dragit sig. Jag är verkligen kritisk till det som försigår, jag såg att Johnson har fått sbesvara frågan i media där han betonar att detta inte är allvarliga saker så det är ju rena hetsjakten för alla följde ju inte det han sa elller militären heller för den delen dom har också sagt att detta är inget prioriterat direkt.

Citat:

Pontus Johnson, professor i nätverk och systemteknik vid KTH, menar att det afrikanska landet ”inte är kända för sina cyberförmågor”.

It-säkerhetsexperten Marcus Murray säger att det i själva verket kan röra sig om en rysk it-attack mot Sverige.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/anonymous-sudan-hackergrup...

Haha, lite skillnad på svar från en från kth och inte, vi har iaf bra professorer enligt min egen personliga åsikt! Det är ju knappast en lögn det som professorn säger. Det betyder ju knappast att dom inte skulle kunna ligga bakom detta, te.x. Dumt att spendera sin energi på detta egentligen men man vill även visa en annan bild av det hela men det gör la varken till eller ifrån i slutändan. PTS har ju precis vart attackerade, dom gjorde en polisanmälan direkt och skriver: "Dock har vi vidtagit åtgärder för att lösa detta" .. Det är som natt och dag på hur det hanteras.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pine-orange:

Du säger det, men har du registrerat dig och försökt? Det hade förvånat mig om de inte krävde att du gav dem dina kortuppgifter, det är ju så de skyddar sig mot missbruk.

Nu har jag provat så jag kan nu besvara dig, för jag ville ju veta själv:

Trodde du jag ljög. Jag ljuger inte, jag försöker ju få alla att se sanningen här.

Du hade helt rätt i att man behövde verifiera sig med sitt kort, jag tog mitt lunarkort och sedan tog jag bort kortet. Lunar kan man få under vissa permisser: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.lunarway.ap...

Funkar perfekt för denna typen av saker som ett "kontantkort"

Nu skall jag leka med dessa "svindyra" saker. Nästan så man tror dom gjorde reklam för IBM. Vi tänker nog väldigt olika, men jag gjorde de för att vara snäll och lite för jag var nyfiken..Men sådär, nu var det också motbevisat inte dig alltså, utan det som sagts i media.

Saken är den ju att dom kanske hade rätt, man kan ju inte ta dom där nissarna sudans rakt upp och ner heller, men det står och väger 50/50 men ja, jag tror iaf inte detta användes men är mest grejen hur de lurat min farmor och grejjer, eller hur de påverkar samhället i stort typ genom att bara häva ut sig.

Men när jag tänker efter.

"Det har inte skett några attacker sedan vi vi hittade dom på IBM" ...

Undra om IBM lämnar ut uppgifter till vilka som helst hur som helst bara för dom jobbar med cybersäkerhet, de vet jag inte heller om jag tror på.

Som sagt, de va gratis!

Nu skall jag inte spendera mer tid på detta, dom är nog griniga tillräckligt att man sitter här och testar det som sägs, de är onödigt för mig själv då jag redan vet svaren men ibland får man ställa upp för sina kamrater.

Det verkar ju vara en stor nyhet i världen .. 61 servrar... "Privat svenskt företag stänger 61 IBM servrar.."

Permalänk
Avstängd

Nu är det dags enligt telegram kanalen, nu är det bara upp med tshark och samla in data för danskarna o murray dom hälsar till honom, shit vad vrickat.

https://cybernews.com/cyber-war/killnet-dont-underestimate-sc...

Citat:

Blame the media

It’s hardly a secret that Killnet loves the attention they receive. Details of their attacks gathered from local media coverage often appear on their Telegram feed. The attention almost seems to convince Killnet’s followers that their work matters.

“I know that KillNet is seeking attention, and when the media publishes information about the KillNet group, it makes them proud of themselves and what they are doing. They gladly give interviews to the Russian media, and they are trying to build a reputation as a significant threat to the West among their subscribers,” Zdrok explained.

Hardly sophisticated attacks create media headlines that fuel an inflated sense of significance, leading to further attacks. However, the attention Killnet receives comes with the targets the group selects. After all, DDoS attacks focus on public-facing websites, the most visible part of internet infrastructure for outsiders.

Som skrivet i stjärnorna. Hittade denna nu när jag sökte på mirai och zaraya.

Satte fan alla rätt tidigare i tråden på vilka verktyg som dom använder exakt, var i kontakt med: Intel 417.

Low Orbit Ion Cannon (LOIC) - MMDDOS - KARMA.

Dom använder IP Stressers också enligt intel 417, det är ju: Fight cyber threats and win: https://intel471.com/ - Finns inga säkra kopplingar till kreml men till ryssland dock: https://intel471.com/blog/pro-russian-hacktivism-and-its-role... (detta är då killnet, inte anonymous sudan)

Dom säljer tshirts och grejjer och dom blir kända genom medias uppmärksamhet och värvar på såvis medlemmar. Masken på bilderna är är ju "bionicle" från någon lego serie på netflix, zaraya är ju också en figur. https://www.netflix.com/se/title/80062112

När jag kollar runt lite, se här: https://overwatch.fandom.com/wiki/Zarya något spel från blizzard, rysk tydligen.

Detta hitta jag när jag kolla runt lite:

"We will crush them!" Aleksandra Zaryanova is one of the world's strongest women, a celebrated athlete who sacrificed personal glory to protect her family, friends, and country in a time of war. As a soldier in the Russian Defense Forces, she is proud to use her strength to protect the ones she loves. Although the barrier prevents the target from being Ability Sombra Hack.png hacked, Ability-ana2.png slept, or stunned in the first place, it does not interrupt those effects once already applied.

Googlar man på "Zaraya ddos" så hittar den som vill mer.

// wuseman

Permalänk
Medlem

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/other/hackergruppen-stoppad...

Anonymous Sudan medger att de ingår i ryska hackernät.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av wuseman:

Satte fan alla rätt tidigare i tråden på vilka verktyg som dom använder exakt, var i kontakt med: Intel 417.

Low Orbit Ion Cannon (LOIC) - MMDDOS - KARMA.

// wuseman

Dom kan inte ha använt LOIC, för det står uttryckligen på LOICs Github-sida att man inte får använda programmet för illegala handlingar

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
NVIDIA GeForce GTX 4070 12 GB
WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Superfrog:

<Uppladdad bildlänk>

Dom kan inte ha använt LOIC, för det står uttryckligen på LOICs Github-sida att man inte får använda programmet för illegala handlingar

Ja, hehe

Jag läste om Praetox Technologies för ett tagsen i en bok "Operation Payback". Dom attackerade sony år 2010 Jag är verkligen ingen expert på ddos alls faktiskt i allmänhet har aldrig satt mig in i det alls men det är kul att försöka förstå och sätta sig in lite djupare i det som sker då blir allt rätt logiskt och har ett "syfte" som är lättare att förstå.

Sedan gick jag in på waybackmachine och kollade på deras hemsida och det var ju norskar faktiskt som utbildade i C# typ eller tränade sig själva på den tiden: http://web.archive.org/web/20100305054952/http://praetox.com/... .. För 16 årsen

Jag är på tok för dåligt insatt i serier och spel och sådär men det är mkt som handlar om det ofta, även denna gången tydligen om jag får gissa på namnen och det man hittar när man kollar runt. Att dom ville ha uppmärksamhet det förstood man direkt de jag inte fattar är varför man skrämmer folk på det viset man gör i media de stör mig lite och man får ju inga svar om man frågoar heller så man får leta själv och sen är man tillräckligt intresserad så hittar man allting väldigt enkelt tillslut bara manvet man ska söka på.

Rätt sjukt att så mkt handlar om mirai ännu. Det var ju också en "fri man" i svensk/japansk typ anime värld de är verkligen inget jag kan ett dugg om heller. Men IoT vet jag ju lite om iofs men dom skulle för fasen börja mnd en ny lag som INTE skulle tillåta standard lösenord/logins för samma enheter men de verkar ju inte hänt mkt med det. Sen läser jag cloudfare om hur det funkar och det är ju bara köpa något "frontend" panel och sätta igång fan vad tråkigt liv dom måste ha som gör detta. Inte läst om ip stresser i ddos förut men för den nyfikna: https://www.cloudflare.com/learning/ddos/ddos-attack-tools/dd...

Jag får ju för mig att dom sitter där med eggdrop och grejjer och och kommunicerar men så verkar det ju inte vara direkt det är ju verkligen "bygga botnets" på riktigt men dessa kan ju inte mer än trycka på en knapp tydligen. Men jag fattar nu, dom använder masscan för detta det scannar ju internet på under 5 minuter det skapades ju av robert david graham för över 10 årsen. kollar man sedan på hur många som har bidragit haha, så ja säger det väl allt: https://github.com/robertdavidgraham/masscan/graphs/contribut...

Det var verkligen roligare förr, då fick man sitta och skriva sin egen bot (det gör jag ännu dock för att få rss feeds och grejer men inte för ddos direkt) typ som daniel gjorde som utvecklade curl han grejja också med mirc han fick ju pris och grejjer förra året och github star och google patch reward och polhemspriset . Man börjar defenitivt bli gammal men vad spelar det för roll, detta är de absoluit roligaste finns imo men TRÅKIGT när alla "nya" typ inte fattar hur de går till utan köper färdiga produkter det blir ju knappast kul. Sitta där och trycka på en knapp utan att fatta ett dugg vad man gör. Verkar ju vara så de går till onekligen om jag fattar denna ddos värld rätt.

Den öppna världen är FOR SURE roligare än klicka på en knapp och tro man kan som dessa gör på telegram, wow. Shit därför är de extra strörande att dom får som dom vill med uppmärksamheten, men men jaja de är såhär de är väl antar jag numera.

Permalänk
Avstängd

Ingen som har hört något vidare kring detta område? Jag är genuint nyfiken för att få reda på sanningen bara för ifall om det har blviit saker som har tagits på den stora skalan efter att ha själv varit på en ISP i United Kingdom så har jag väldigt stort intresse kring området i allmänhet.

Sedan utgångsläget det är ju inte för mig så jätte intressant i detta fallet snarare hur jag skall förhålla mig till dessa frågor i framtiden annars sitter man ju här varje gång undrar samma sak.

Jag har via min nya agent kontakt på ibm softlayer inte fått svar ännu men det kommer väl snart hoppas jag. Det var igår jag fick upprättat denna kontakten och har frågat igår så det är ju ju väntetid som inte nåtts upp ännu så de kan dra två dagar till kanske max innan jag får något svar.

Naturligtvis, i alla olika scenarion så är jag helt ointresserad av både parter jag lägger ingen värdering i detta men då ena är ett företag som påstår sig kunna säkerhet utan att gå ut med information, bevis eller någonting som skulle peka på att det skulle vara sant så är jag med all anledning nyfiken. Skulle det vara så att dom lyckats att stänga ner 61 servrar med hjälp av Tysklands myndighet eller polis eller utan vidare så förstår jag inte varför det inte skulle tagits upp i Tysk media eller varför dom inte vill visa någon sanning i detta helt enkelt. Det är andra gången på kort tid dom lägger locket på, sist var det ännu värre dock då handlade ju om en mycket större skala där svenskar inte vet vad som hänt riktigt.

Jag har även underhållit servrar på Hetzner och fick ena av distrona att vara möjlig att installera så jag har bra med kontakter i denna branch men inte just på IBM det är det därför de tar tid, jag förstår som sagt inte varför det skulle vara så tyst ananrs. Jag kan sitta i 10 år och vänta de spelar ingen roll men jag tänkte jag berättar bara ifall om kommer senare fram att det var si eller så så är jag även då intresserad. Detta är ju extremt intressant i alla dess kategorier. Företaget har ju hand om säkerhet på andra ställen också, det är klart man blir kritisk.

Ni vet. 61st 'servrar' det är mer än vad FBI och poliser runt om i Europa tog ner när dom släckte "SPARKS" på scenen 2019--2020, det var i varenda nyhetsite och det vet ingen heller exakt sanningen om men jag vet lite men knappast var i den stora skalan det var betydligt mindre som kunde mde 100% säkerhet sägas vara sant i deta, vilka servrar som gick ner framgicks aldrig utanför dom som visste med sig dom drabbats det var nog bara någon insider härva av ren gissning. Dom som inte riskerade något försvann naturligtvis, sudan har inte försvuinnit och dom verkar genuint inte medvetna om vad farligt det kan vara och det är även intressant att forumet till ryssarna har gått ner, bara sådär eller flyttats till "darkweb" utan vidare anledning. Det låter helt osannolikt allt som står det finns nog någon annan förklaring därför är sanning alltid intressant.

Skulle det INTE vara sant och man tipsar om ett säkerhetsföretag utan referenser överhuvutaget så skulle man aldrig kunna få chansen erbjuda någon en rekommendation igenom området, därför är det viktigt för mig personligen så man inte blåser någon på saker man vet själv om det är si eller så, de gör många andra redan tillräckligt. typ alla.

Isåfall skall jag öppna företag och be om saker också, i allmänhet det vore en stor skandal så jag förstår inte varför fler inte engagerar sig inte bara denna gången utan andra gånger att ta reda på vad som är sant och vad som är falskt, det är många gånger det framkommer saker som inte ens har haft en ip adddress aktiv under den tiden så de är ofta lögner inte bara här men polisen är därför den som skall sköta detta för då kan granska det i detalj, senast var tillslaget på glesys där kunde man följa allt och där fram,kom inget heller utan det änmda som skedde det var polisen ljög i media och företagt som skickat ena servern aldrig fick tillbaka den och ingen dom fastställdes, ytterliggare en skandal från sverige fast detta var ju myndigheten då är ju annat och lite olika hur man kritisera liksom

Som sagt, ingenting har hänt sedan sist. Det brukar dö ut men jag efterforskar alltid då det är en mycket genuint intresse och jag har hela denna vägen ifrågasatt detta så därför de intressant. Kollar man på övriga ställen så vet man mer varför det är tyst.

Citat:

February 22 update: Killnet founder leaves Infinity Forum; Forum future unknown

Det är inte p.g.a av 61 servrar utan för att dom på ena sidan inte vill bli förknippade med "aktivsm och politiska frågor" då det skulle skada deras "bad side" för att kunna sälja för mig osäkra program eller tjänster enligt andra media.

Sedan dess har det varit tyst. Så det låter inte otroligt att detta är något annat än vad som sagts då kan man köpa IBM servrar i framtiden utan att vara ett dugg orolig, annars är det illa ur ett rent juridiskt beslut, så går det inte till direkt. Flera gånger så skulle IBM även kunna vilja ha detta som ett bevis mot saker som inte skall kunna hända och vill då även berätta att man har skydd men det verkar inte finnas något som tyder på minsta lilla sanning här så vi får la vänta om ingen annan vet. Jag skriver om jag får reda på något själv annars ju tråden varit förgäves.

Läser man deras kanaler själv, så har detta en helt annan historia i form av ryska styrkor dragits tillbaka från Bahmut och därför har 10 telegram kanaler dött, vidare än detta vet jag inte. Men att de är 61 servrar på ett företag i denna storleken de gör mig extra intresserad.

Det vill ja lite bevis på iaf, att låta de rinna ut i sanden kommer inte hända då kan man ju lika ta allt för givet att de är falskt eller sant och rent av gissa i framtiden, de går ej i min värld.

Alltså att kunskap kring både säkerhet och försvan av sig själv det vet ju alla, det är ju bara gå och in diffa alla historier som tidigare varit mot det kommer nästa gång, har ingen förändring skett överhuvud taget i den tekniska biten då kommer jag kanske eventuellt själv starta företag inom området och itne cybersäkerhet utan som vad det.

2003 hade KTH redan då några studenter som kanm bättre, det är ju ingen av dessa eller andra som gjort stora projekt arbeten som skyddar servrarna det är ju bara kolla. https://www.cs.kau.se/cs/education/courses/davcdiss/Exjobb_20...

Jag såg att dom pratade om att profesionalla hackar människor de är helt magnefikt bbra citat, det har jag själv men inte av utan orsak de är tydligt att jag inte håller på med social engineering. Kalla sig expert och vara inriktirad på säkerhet och inte göra några tekniska framsteg för mig där det finns varken teknisk analys i detalj där man presenterat hur man kollat upp saker hur man fick gjort det osv.

Det finns tusen andra som skulle göra jobbet garanterat 90% av det dom tar i ren hobbyverksamhet men ändå kunna kunna göra företag och sköta sig bättre. Hade det intre handlat om myndigheter och istället privata företag som senast då är det en helt annan fråga då bryr jag mig inte ett dugg då det detta påverkar så kan jag ju börja arbeta med samma sak och efter resultat presentera mig men det hoppas jag inte behövs man börjar undra alltså vad det är för företag.

Det är bara det, att få är så engagerade i detta är ju ingen hemlighet när det väl skall granskas på detalj men att det bara får glidare vidare det har det gjort länge nu och denna gången har dom ju gått ut med information så de är verkligen dags att ta sin tid.

Skulle det vara för att få tyst på dom vilket jag tror iom dem som i kriget då skyller man inte på IBM oich 61 servrar på ett företag som MAN SJÄLV HAR SOM MOLN och hostar saker för dom laddar ju upp till molnet, det är väl klart att man är intresserad om detta är bluff eller ren tragedi. Säga man vad man vill, men att är konstigt de är verkligen inte inte konstigare än man skulle fråga sig varför man inte får se resultat om skulle ha någon topic på agendan än säkerhet,.

"Sexigt!" Är det inte som Linus Torvalds brukar säga när man skall visa vad man kan.

Permalänk
Avstängd

Skulle det även vara så att ett företag förhandlar 1 miljard och det skall vara från ena företag det handlar om skall ha hand om säkerheten och ett annat jagar kids för 1230kr i timmen utan resultat.

Ja då har vi ett problem.

Om dessa INTE är för myndigheten som skyddar dom och inte inera heller.

Då får man ju granska detta genom att fråga för säkerheten enligt de som skall vara på papper inom landsting och kommun de är inte gratis men resultat, de stämmer inte efter priset det är klart en sak.

Skulle bara säga det.

NoGUi Teknik AB har inga upphandlar, men dom är enligt källor dom som driver vissa servrar. Och sedan på ett annat nätverk där det finns mer sårbara enheter än vad de finns som är vettiga ja då har vi också ett problem.

Shodan ljuger inte. Ifall om Trusec jagar brottslingar då skall dom inte stå och prata om säkerhetr på hårdvarunivå inte, då får man ju ifrågasätta detta vad har dessa på våra myndigheter att göra. Då har dom ju ansvaret och då är det ju bara begära en omgående stor kontroll svensk säkerhet men vet inte ens om dom jobbar med detta utan att brottslingar de är ju en annans sak och isåfall, vem är det då som är ansvarig? En thailandare i Thailand som senaste kanske? Ingen aning. Hade jag vetat hade kollat direkt men kommer aldrig använda den ena eller andra sidan, dom verkar lika skumma båda två så man leta på rätt ställe men IMY är ju knappast rätt.

Jag skall göra ett inlägg på min blogg där jag skall göra en större guide lite snyggaare och tydligare så slipper jag ha det här på forumet.

Men återkom om ni hör något och är genuint intresserade, jag vet nämligen svaren nu efter bra kontakter på datacenter runt om i europa men jag delar ju bara om någon annan är intreesserad annars kan kvitta för är man inte intresserad så får man heller inga svar.

0kr kostade det att regga sig.
hur många servrar togs ner?

0 eller 61?

Gissa får man inga svar på, det är antingen eller 0 eller 61.

Jag vet som sagt svaret, jag kan dela med mig om andra intresserade dyker upp men att bara fråga om svaret, det förlorar man på själv det ni väl, ni har ju gått skolan och facit aldrig bra. Så återkom om ni har granskat bluffarna lika noga som jag så hörs vi säkert. Alla som tar betalt och tystar alla borde straffas enligt den lag inom landet vi har.

kommunikation löser man ofta problem med

Att vara tyst, ja. Mutor och korruption och stängda dörrar, det får dom som vill göra men då får man ju aldrig veta svaren hur man löser dom heller då får man träffa någon annan en mig om man vill förhandla med ett företag istället för att våga fråga mig te.x. Annars, you know where to find.. Drabbas ni av ransomware? Jag hjälper ER GRAATIS FÖR ATT HJÄLPA ER!!

Men är ni tysta, oavsett vem det är så får ni aldrig hjälp av någon som mig, jag gör inte reklam jag finnns här och svarar på frågor men reklam, de är ju pengar och skit. För mig är data mer värt en pengar, det borde den vara för alla men tyvärr är det ju tvärtom.

Vakna sverige, våga prata..

// wuseman

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Leif-W:

Det är som vanligt. Man skall aldrig låtsas vara intresserad av någonting man inte är och sluta tävla med medlemmar här. Personen kunde ha haft kvar inlägget det handlar inte om vem som vet bäst utan är man intresserad så är man, att kolla på en ddos mapp är inget konstigt för en intresserad under ddos, sedan att man inte såg att jag var först på ett annat ställe det blir som alltid när man ärif Leif-W. Nu förstår man varför är aktiv på Sweclockers och inget annat forum.

Mitt inlägg finns ju kvar och inget som är ärligt tas bort, tänk på det. Jag ändrade inlägget så jag tog bort det jag fick i pm det finns ingen mening med att vela om det, det är inte därför jag var aktiv i denna tråden. Folk snor hela tiden saker, vad skall man göra? Den som är ärlig du vet, kommer alltid kunna bevisa sanningen så man skall aldrig tävla, samarbeta istället.

Hur som haver. Ryssland har blockat Telegram och flera andra appar för att inte saker skall läcka ut ur landet, det säger väl sig självt att det var dessa kidsen, sedan får man vara nog med att ge råd och tips i dessa tider.

Så. Ryssland har blockat telegram chatten, det är nog varför det dog.

Så, roligare var det inte och jag kan fortsätta rekommendera det jag själv vet är bra och inte.

Förresten, jag sa ju det. Telegram är inte RYSKT det är dock en ryss som utvecklat det, det är från dubai numera för personen som utvecklare Telegram utskickad och utlämnad ur Ryssland i 6 år för han inte lämnade ut loggar, sedan dess har folk anklagat telegram felaktigt för att vara "ryskt" .. Det är ungefär som att säga att linux kärnan är finsk-svensk för Linus Torvalds är det.

Följande är blockade sedan 3 dagar, samma dag som det skulle ha gått ner 61 servrar

Källa:

Det är ett intresse, inte en tävling. Förvånad att jag provat alla dessa 3?

Alla tre är värdelösa. Det blir nog lugnt tills dom släpper Telegram fritt igen.

Det kunde ha varit 61 servrar vad spelar det för roll. Man kan ju inte säga att dom är dumma men heller inte ärliga, det är väl bättre att låtsas som man är hjälten för en dag som jag skrev och få reputation för det men den som vet kommer ju aldrig lämna gott omdöme om den som fuskar.

Men, det finns alltid en historia bakom varje lögn där ute.

Ryssland banade appen, folk kommer fortsätta beskylla Telgram för att vara ryskt, vänta får ni se. Det är så det fungerar i dagens samhälle, telegram är grymt! Det är synd att människor tror det är något det inte är, det är ju orättvist. Gå alltid till källan.

Källa:
https://www.bleepingcomputer.com/news/security/russia-bans-fo...
https://computersweden.idg.se/2.2683/1.776952/ryssland-forbju...

Original källan på ryska, tänka sig vad man letar efter svar. vissa är mer intresserade en andra:
https://www.kommersant.ru/doc/5570730

Svensk källa, det är bra. Det bådar allt till något gott. Företag måste verkligen ta mer ansvar:
https://computersweden.idg.se/2.2683/1.776974/joe-biden-skarp...

Slutet gott allting gott!

Edit:

Just det, det viktigaste glömde jag ang skyddet på routern, visst kan det sänka den men det beror helt på storleken men ha på det, det kan vara bra både under och efter oavsett så det går ej att säga att den skulle klara det eller inte klara det utan att veta storleken men att det kan skydda absolut:

Citat:

Even if this feature can protect it from suspicious packets pass, the home network still have chance to be paralyzed by DDoS bonnet attack due to bandwidth can't effort massive packets. DoS protection can help system to be restored after paralyzing by DDoS attacks and at least keep LAN to LAN service working if system is not overloading.

----

Expressen:

"Hur kan ni vara så säkra på att det är pro-RYSK grupperingar?"

Murray:

"Därför att vi övervakar dem, vi ser allt dem gör, dem och dess allierade"

Slutet på denna från expressen, haha: https://www.youtube.com/watch?v=nwTFbEsn-LI

Strax innan han säger det så låter det såhär.

Expressen:

"Vilka är hjärnan bakom detta?"

Murray:

"Det är en bra fråga"

Haha! Fantastiskt! Jag diggar han verkligen! Stenhård!

"Money laundring in the cloud"

Någon som hänger med? Neither this time?

https://www.gnu.org/philosophy/who-does-that-server-really-se...

Be om källkoden ALLTID, annars rapportera!

// wuseman