Nybörjarbygge...

Permalänk

Nybörjarbygge...

Planen är att bygga en NAS för alla filmer jag har och koppla den till en HTPC vid tv:n som kör Kodi och till gamingdatorn som kommer skicka filmerna till NAS:en efter rippning. Men ska man använda Unraid eller TrueNas för NAS:en? Av vad jag läst hittills låter det som att Unraid är långsamt, men lättare att addera nya diskar efterhand jämfört med TrueNas. Tänkte börja med tre st Seagate Exos X20 ST18000NM003D där en av dem får vara parity drive.

Något särskilt man måste tänka på när det gäller hårdvaran? Jag vet att ECC är rekommenderat för TrueNas, men vore det en fördel även för Unraid? När det kommer till en cachedisk, vad är en rimlig storlek på den, och är det någon större skillnad på om man använder en NVME jämfört med en SATA SSD?

Visa signatur

Death is... whimsical... today
-------------------------------------
AMD Ryzen 5 5600X | MSI B550-A PRO | HyperX Fury 32GB 3600Mhz | ASUS GeForce RTX 2070 SUPER ROG Strix | Sound Blaster ZxR | Corsair RM750

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sadistical:

Planen är att bygga en NAS för alla filmer jag har och koppla den till en HTPC vid tv:n som kör Kodi och till gamingdatorn som kommer skicka filmerna till NAS:en efter rippning. Men ska man använda Unraid eller TrueNas för NAS:en? Av vad jag läst hittills låter det som att Unraid är långsamt, men lättare att addera nya diskar efterhand jämfört med TrueNas. Tänkte börja med tre st Seagate Exos X20 ST18000NM003D där en av dem får vara parity drive.

Något särskilt man måste tänka på när det gäller hårdvaran? Jag vet att ECC är rekommenderat för TrueNas, men vore det en fördel även för Unraid? När det kommer till en cachedisk, vad är en rimlig storlek på den, och är det någon större skillnad på om man använder en NVME jämfört med en SATA SSD?

Jag har inte använt TrueNAS, men har varit nöjd med föregångaren FreeNAS. Kan dock vara bökigt med filrättigheter.

Angående diskar - antar att du menar att expandera "poolen", och det kan jag inte svara på svårighetsmässigt, men att bara sätta in nya diskar och skapa en ny pool är inte svårt.

Kolla upp rekommendationer för hur mycket RAM du bör ha för dina 36 TB.

Rekommenderar att märka upp diskarna så de är enklare att hantera om du skulle behöva plocka ut dem av någon anledning - det syns bara serienummer i gränssnittet. Ta även en titt på att spegla USB-minnet TrueNAS bootar från.

Permalänk
Skrivet av CymbalCrasher:

Angående diskar - antar att du menar att expandera "poolen", och det kan jag inte svara på svårighetsmässigt, men att bara sätta in nya diskar och skapa en ny pool är inte svårt.

Jag uttryckte mig kanske lite otydligt. Menade inte att det skulle vara svårt rent tekniskt sett. Vad jag menade är att från vad jag har sett kan man utöka poolen i Unraid lite pö om pö, medan man i TrueNas måste dubbla uppsättningen hårddiskar.

Visa signatur

Death is... whimsical... today
-------------------------------------
AMD Ryzen 5 5600X | MSI B550-A PRO | HyperX Fury 32GB 3600Mhz | ASUS GeForce RTX 2070 SUPER ROG Strix | Sound Blaster ZxR | Corsair RM750

Permalänk
Skrivet av Sadistical:

Jag uttryckte mig kanske lite otydligt. Menade inte att det skulle vara svårt rent tekniskt sett. Vad jag menade är att från vad jag har sett kan man utöka poolen i Unraid lite pö om pö, medan man i TrueNas måste dubbla uppsättningen hårddiskar.

ZFS är på gång med möjlighet att utöka RAIDz*-volymer pö om pö, men det är en komplicerad nöt att knäcka. Tills vidare finns tre huvudsakliga sätt att utöka plats i en sådan: Fler lagringspooler, byt ut diskar i existerande pool mot större, eller dubbla storleken av existerande pool.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

ZFS är på gång med möjlighet att utöka RAIDz*-volymer pö om pö, men det är en komplicerad nöt att knäcka. Tills vidare finns tre huvudsakliga sätt att utöka plats i en sådan: Fler lagringspooler, byt ut diskar i existerande pool mot större, eller dubbla storleken av existerande pool.

Vet inte hur det funkar i TrueNAS, men vanlig zfs på bsd/linux så kan du ju även lägga till fler vdevs i poolen, och det går att blanda raidz, mirror och single i samma pool även om det inte är rekommenderat.

Jag kör själv BTRFS istället för att kunna lägga till/ta bort diskar enskilt och ändå nyttja allt utrymme (med raid-1).

Permalänk
Medlem

Tjena, kul med NAS bygge, finns 100 olika sätt att göra det här på.

Angående om unraid är långsamt så.. njaa du får dock inte riktigt samma prestanda på diskarna som då får ex vid ZFS, dock finns det andra fördelar med unraid.

Gällande TrueNas så har det kommit TrueNas Scale som är linux based istället för Freebsd, å finns massor med kul där.
Hur mycket RAM ska du ha?
du bör ha minst 32gb hur som tycker jag, gärna mer.

Jag använder TrueNas, dock kör jag det i en virtualiserad miljö på vmware med hårdvarugenomströmning på sata / sas controllern för zfs raid bygge av snurrdiskar..

https://www.wundertech.net/unraid-vs-truenas/#:~:text=The%20f....

https://www.wundertech.net/truenas-core-vs-truenas-scale/#:~:....

Sen CPU?
Cachedisk gör ingen större skillnad på filmer då filerna är för stora.

Permalänk
Skrivet av Xcorp:

Vet inte hur det funkar i TrueNAS, men vanlig zfs på bsd/linux så kan du ju även lägga till fler vdevs i poolen, och det går att blanda raidz, mirror och single i samma pool även om det inte är rekommenderat.

Jag kör själv BTRFS istället för att kunna lägga till/ta bort diskar enskilt och ändå nyttja allt utrymme (med raid-1).

Yes, stämmer. Nackdelen om du lägger till en vdev med radikalt olika egenskaper till en pool, är att den sammanlagda prestandan motsvarar den i den långsammaste virtuella enheten. Alternativen jag höll fram är de jag kan komma på som inte bör påverka prestandan negativt.

BTRFS har gjort andra tekniska val än ZFS och har andra för- och nackdelar.

Permalänk
Medlem

Angående hastighet så maxar både min unraid med en 8TB 7200rpm disk och TrueNAS ZFS 3x1TB 7200rpm diskar mitt 1Gbps LAN så om du inte tänkt uppgradera dit nätverk till 2,5, 5 eller 10Gbps. Fastna heller inte i tankarna att en parity disk är en backup, det är bara ifall en disk dör så har du fortfarande all data.

Permalänk

Tack för hjälpen hittills. Ser detta ut som en ok början för hårdvaran? Har redan ett chassi och psu jag kan använda, och extra gpu för den initiala setupen.

https://www.prisjakt.nu/list/nas--l4334199

Visa signatur

Death is... whimsical... today
-------------------------------------
AMD Ryzen 5 5600X | MSI B550-A PRO | HyperX Fury 32GB 3600Mhz | ASUS GeForce RTX 2070 SUPER ROG Strix | Sound Blaster ZxR | Corsair RM750

Permalänk
Medlem

Röstar för Unraid!

Nyttjar du SSD till cache kommer du inte märka någon degradering i prestandaväg kontra andra NAS-lösningar såvida du tänkt använda den som film/mediaserver, överföringen till arrayen är bara att schemalägga en tid på dygnet du sover så är det ett minne blott.

Störst prestandaförbättring blir att nyttja SSD kontra snurr-disk som cache, inte lika stort hopp att gå till NVMe - frågan är dock om det är värt att snåla och köpa SATA-baserade SSD idag? Det skiljer knappt något i pris i storlekar under 1-2TB om man väntar in något erbjudande. Jag har 1TB vardera för appdata / cache (downloads)

Jag rekommenderar att du kikar på SpaceInvaderOne och/eller IBRACORP på youtube för att få lite insikt i uppsättningen av Unraid. Man behöver inte göra det svårare än vad det är, det potentiellt luriga om du kommer från Windows-världen är väl kanske att förstå skillnaden i hur filsystemet/en fungerar, men O/S:et i sig är 99.9% GUI-baserat (om man nu inte vill ge sig in i annat)

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk

Relaterad fråga: Hur funkar en switch? Spelar det någon roll vilka portar man använder? Om jag till exempel köper den här, kan man koppla in routern och HTPC:n i 2,5Gb portarna samtidigt som man kopplar PC:n och NAS:en i 10Gb portarna?

https://www.computersalg.se/i/7297719/qnap-qsw-2104-2s-switch...

Visa signatur

Death is... whimsical... today
-------------------------------------
AMD Ryzen 5 5600X | MSI B550-A PRO | HyperX Fury 32GB 3600Mhz | ASUS GeForce RTX 2070 SUPER ROG Strix | Sound Blaster ZxR | Corsair RM750

Permalänk
Medlem

åtkomst-mässigt kommer det fungera, länkhastighet har inget att göra med åtkomst att göra..

Permalänk
Medlem

sen kanske du ändå vill separera skiten men olika subnet/vlan pga säkerhet.. om du vill ha mer hjälp med hur du ska segmentera ditt nätverk på ett någorlunda säkert sätt så föreslår jag antingen att du skapar en hjälptråd i den delen av forumet eller så skicka ett pm så ser vi, / MvH