Permalänk

Förslag på vettig bärbar.

Har en gammal HP Pavillion från 2012 som nu börjar ha gjort sitt. Den är alldeles för långsam och seg för de jag håller på med Processorn ligger och tuggar på närmare 100% hela tiden och program tar en evighet att öppna och köra.

Jag kommer främst använda laptopen till att köra Volvos diagnostikprogram Vida virtuellt via Windows 7, men även en del andra program på Win 10 eller Win 11 för att främst kunna justera mitt billjud. Mjukvara för att kunna justera ljudet är DSP-PC Tool, Smaart 8 och Room EQ Wizard. Spela kommer jag inte göra på den i någon större omfattning i och med att jag har min stationära burk till det, men glo lite på film/tv kan ju bli aktuellt när man är på landet.

Resonerar själv att jag kanske behöver en SSD på 1TB i och med att jag ska köra dubbla operativsystem, men jag har dålig koll på om det verkligen behövs genom att jag knappt pysslat med det tidigare. Kanske det räcker med en 512GB SSD för att köra dubbla OS? Sedan hade jag tänkt mig 16GB Ram. Det är bra om den har 2-3 USB portar med tanke på att det minst ska kopplas in både mikrofon och DSP samtidigt. CPU har jag egentligen ingen aning om hur lågt man kan sträcka sig utan att tumma på hastigheten och grafiken har ju ingen jättebetydelse i och med att den knappast kommer att spelas på även fast det är kul att ha.

Om jag själv plockar ut en så blir det lätt att jag överdriver och drar till med en gaminglaptop då jag gärna köper betydligt bättre grejer än vad jag egentligen behöver.

Tar gärna emot tips på var man bör lägga sig för att få en vettig laptop till det lilla jag ska använda den till. Budget hade jag tänkt som max 10-12 tusen vilket kanske är högt, men ju lägre ju bättre.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem

lenovo ideapad pro 14 eller 16 tum ?

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Avstängd

Ska du använda den i bilen så kanske typ en Surface hade funkat bra? Med tangentbord hemma men i bilen kan du ju skippa det och bara sätta den i någon hållare för tablets. Inte en ARM-variant förstås, men det finns ju en del med gott om kraft och så.

Sen kan det ju vara så att det funkar att köra Volvos mjukvara i kompatibilitetsläge eller liknande, det är ju inte så stora skillnader på W7 och W10-11 egentligen.

Permalänk
Skrivet av snajk:

Ska du använda den i bilen så kanske typ en Surface hade funkat bra? Med tangentbord hemma men i bilen kan du ju skippa det och bara sätta den i någon hållare för tablets. Inte en ARM-variant förstås, men det finns ju en del med gott om kraft och så.

Sen kan det ju vara så att det funkar att köra Volvos mjukvara i kompatibilitetsläge eller liknande, det är ju inte så stora skillnader på W7 och W10-11 egentligen.

Kommer inte användas i bilen konstant utan endast vid tuning av ljudsystem. Så det jag egentligen behöver är en vettig dator som klarar att köra några få program samtidigt med minst 2 USB-A portar och med virtual machine eller liknade. Intresserad att veta hur bra cpu, minne och SSD man egentligen behöver för det enkla jobbet.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest