Windows hittar inte diskar

Permalänk

Windows hittar inte diskar

Hej!

Jag har problem att installera Windows 10 på min nybyggda dator.
Under installationsprocessen ska man välja vilken disk man vill installera Windows på, problemet är att Windows inte hittar några diskar.
Jag har 4 st installerade, varav jag kör två st i RAID 0 där jag tänkte installera OS.
Läste att man ska installera drivrutiner för Intel IRST. Jag har laddat ned dessa från Intels hemsida, lagt på USB, men Windows hittar inga drivrutiner.

Kan någon vänlig själ hjälpa mig?
Jag har dator enligt signatur.

Mvh Daniel

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 2700X | CPU-FAN: Noctua NH-U12S + NT-F12 (PP) |
| MB: Asus Prime X470-Pro | RAM: Corsair Vengeance LPX 3000Mhz 2X8GB |
| GPU: Geforce 3080 12GB | SSD1: Intel SSD 5 500 GB x2 (Raid 0) SSD2: Samsung 860 EVO 1TB |
| HDD1: WD 160GB | HDD2: Fujitsu 1TB | CHASSI: FD Define R6 |
| PSU: Seasonic Focus Plus Gold 750W |

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Rekordmedlem

Det första du bör göra är att fysiskt plocka bort diskarna du inte vill installera på för att vara säker på att bootloadern placeras på ett bra ställe.

Och som redan frågats, vilket moderkort har du för Inteldrivers till AMD är ingen bra ide.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Koppla in 1 disk bara o kolla bios ? låter märkligt dom inte hittas.

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Du har dock AMD-moderkort? Du ska ha drivrutiner för diskkontrollern?

Har AMD-moderkort ja. Ska ha drivrutiner som gör att Windows känner igen RAID 0.

Skrivet av mrqaffe:

Det första du bör göra är att fysiskt plocka bort diskarna du inte vill installera på för att vara säker på att bootloadern placeras på ett bra ställe.

Och som redan frågats, vilket moderkort har du för Inteldrivers till AMD är ingen bra ide.

Har Asus Prime X 470 Pro.

Skrivet av HazZarD:

Koppla in 1 disk bara o kolla bios ? låter märkligt dom inte hittas.

Ja det är konstigt, Windows borde hitta de diskar som inte är i RAID i alla fall. Alla diskar syns i Bios.

Tack för att ni hjälper mig!

Tillägg
Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 2700X | CPU-FAN: Noctua NH-U12S + NT-F12 (PP) |
| MB: Asus Prime X470-Pro | RAM: Corsair Vengeance LPX 3000Mhz 2X8GB |
| GPU: Geforce 3080 12GB | SSD1: Intel SSD 5 500 GB x2 (Raid 0) SSD2: Samsung 860 EVO 1TB |
| HDD1: WD 160GB | HDD2: Fujitsu 1TB | CHASSI: FD Define R6 |
| PSU: Seasonic Focus Plus Gold 750W |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av AvengedSevenfold:

Har AMD-moderkort ja. Ska ha drivrutiner som gör att Windows känner igen RAID 0.

Har Asus Prime X 470 Pro.

Ja det är konstigt, Windows borde hitta de diskar som inte är i RAID i alla fall. Alla diskar syns i Bios.

Tack för att ni hjälper mig!

Har du satt avsedda portar i raid läge och definierat upp raiden i bios ? du ska i vart fall inte installera några Inteldrivers, möjligen kan du behöva AMD RAIDXpert.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av AvengedSevenfold:

Har AMD-moderkort ja. Ska ha drivrutiner som gör att Windows känner igen RAID 0.

Har Asus Prime X 470 Pro.

Ja det är konstigt, Windows borde hitta de diskar som inte är i RAID i alla fall. Alla diskar syns i Bios.

Tack för att ni hjälper mig!

Nej, du har en AMD-bräda så du ska inte använda Intel's drivrutiner. Du bör skapa RAID:en i UEFI först

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Har du satt avsedda portar i raid läge och definierat upp raiden i bios ? du ska i vart fall inte installera några Inteldrivers, möjligen kan du behöva AMD RAIDXpert.

Skrivet av tcntad:

Nej, du har en AMD-bräda så du ska inte använda Intel's drivrutiner. Du bör skapa RAID:en i UEFI först

Ändrade AHCI till RAID i Bios. Sen tryckte jag Control + R och kom in i någon disk manager där jag skapade RAID 0. Hittade inget alternativ för att skapa RAID i UEFI.
Ja, letade på nätet och hittade AMD drivrutiner som jag ska prova. Edit: Testat nu och de funkar inte. Tycker det är skumt att Windows inte hittar en enda disk, ffa de som inte är i RAID.

Tillägg
Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 2700X | CPU-FAN: Noctua NH-U12S + NT-F12 (PP) |
| MB: Asus Prime X470-Pro | RAM: Corsair Vengeance LPX 3000Mhz 2X8GB |
| GPU: Geforce 3080 12GB | SSD1: Intel SSD 5 500 GB x2 (Raid 0) SSD2: Samsung 860 EVO 1TB |
| HDD1: WD 160GB | HDD2: Fujitsu 1TB | CHASSI: FD Define R6 |
| PSU: Seasonic Focus Plus Gold 750W |