Vart vänder man sig för att få nytt "tyg" på hörlurar?

Permalänk
Medlem

Vart vänder man sig för att få nytt "tyg" på hörlurar?

Har ett par hörlurar som jag verkligen gillar, men de börjar bli utnötta i "dämpningen" man får runt om.
Skulle vilja köpa nytt, men dessvärre så säljs inte dessa längre så det går inte att få reservdelar. Handlar om ett par Onkyo A800.
Finns det någon butik eller liknande man kan vända sig mot, eller finns det någon medlem här som kan tänka sig fixa dom mot en peng?

Fixade produktnamnet
Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Beställde nya till mina Sennheiser på Aliexpress. Det är lite gambling men de jag fick var av bra kvalitet, ingen skillnad mot originalet som satt på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Har ett par hörlurar som jag verkligen gillar, men de börjar bli utnötta i "dämpningen" man får runt om.
Skulle vilja köpa nytt, men dessvärre så säljs inte dessa längre så det går inte att få reservdelar. Handlar om ett par Onyko A800.
Finns det någon butik eller liknande man kan vända sig mot, eller finns det någon medlem här som kan tänka sig fixa dom mot en peng?

Jag gjorde en snabb googling och fann detta; https://www.brainwavzaudio.com/collections/headphone-pads/pro...
Kanske funkar?

Visa signatur

🏬: MSI PRO Z690-A WIFI DDR4 🔲: i7 12700K @ 5,2 Ghz ❄️: NH-U12A Chromax Black 🏴: RTX 3080 Ti OC 🎞️: Kingston Fury 64GB 3600 MHz 🗄️: P400A D-RGB Vit 🔌: Corsair RM850 W 💾: Samsung 990 PRO 2TB + RAID0 2x WD Blue SN550 1TB (NVMe) 🖥️: LG C3 42" OLED & AOC 27G2U & ASUS VG248QE 144 Hz ⌨️: G915 TKL 🖱️: G203 🎧: Audio Technica M50x + Scarlett Solo. [VR]: Quest 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kahwalli:

Jag gjorde en snabb googling och fann detta; https://www.brainwavzaudio.com/collections/headphone-pads/pro...
Kanske funkar?

Efter en snabb googling själv så hittade jag inte alls dessa. (Vad sökte du på?)
Tack för länken! Ser i princip likdana ut som mina.
Skall dra en beställning och se vad som händer.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av kahwalli:

Jag gjorde en snabb googling och fann detta; https://www.brainwavzaudio.com/collections/headphone-pads/pro...
Kanske funkar?

Speciellt när jag stavade det fel i huvudinlägget. Bör vara onkyo a800. En eloge till dig att du hittade dessa.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Är värt att nämnas att det säljs ju ofta liknande kuddar från olika tillverkare, brukar finnas en hel uppsjö kina producenter av varierande hörlurskuddar t.ex. på amazon, ebay, aliexpress osv osv men behöver ju inte låta exakt lika som orginal kuddarna då det brukar oftast lite skilja i material och akustisk foam som använts. Brainwavz är dock lite mera känt märke och håller lite bättre kvalité på de kuddarna de tillverkar men som sagt det behöver ju inte resultera i samma/bra ljud för det förstås men har man nötta kuddar så har man inget val än att prova sig fram hursomhelst. Det kan ju även hända att låter lite annorlunda när det är nytt jämfört med när det blivit inkört (det är lite av en break-in period så att säga då kuddarna formas enligt örat och börjar kompressas en aning). Det brukar jag märka iallafall. T.ex. med mina M-Audio Q40 som ej produceras längre så kör jag med Shure 840 hörlurarnas kuddar och i början med nya kuddarna var det lite mera bas, mindre diskant men med tiden jämnades det ut ganska betydligt.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Speciellt när jag stavade det fel i huvudinlägget. Bör vara onkyo a800. En eloge till dig att du hittade dessa.

Hehe tack! Jag googlade på "A800 replacement pads" och fann detta inlägget https://www.head-fi.org/threads/onkyo-a800-and-h900m-full-siz... . Ser ut att finnas bra info där. Lycka till!

Visa signatur

🏬: MSI PRO Z690-A WIFI DDR4 🔲: i7 12700K @ 5,2 Ghz ❄️: NH-U12A Chromax Black 🏴: RTX 3080 Ti OC 🎞️: Kingston Fury 64GB 3600 MHz 🗄️: P400A D-RGB Vit 🔌: Corsair RM850 W 💾: Samsung 990 PRO 2TB + RAID0 2x WD Blue SN550 1TB (NVMe) 🖥️: LG C3 42" OLED & AOC 27G2U & ASUS VG248QE 144 Hz ⌨️: G915 TKL 🖱️: G203 🎧: Audio Technica M50x + Scarlett Solo. [VR]: Quest 2.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Köpte nya kuddar till mina Bose QC35 på Amazon

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

En sak att tänka på med nya kuddar till lurar är materialet.
Och då både ljudet och passform/känslan!

Jag kan tex inte använda läder/PU läder (fejk läder) alls då dom blir svettiga och klistriga fort och därmed oerhört obehagliga till den grad att jag blir vansinnig.
Finns även perforerade läder/PU läder (dvs små hål) men den "bättre basen" försvinner i stort sett då, dessa funkar något bättre för mig men fortfarande oanvändbara för mer än minuter.

Rent generellt så ändras ljudet med materialet med.
Läder och då oftas lammläder (då det verkar vara det mest behagliga lädret för dom som kan använda läder) har bäst bas.
PU läder något sämre bas och påverkar ofta diskant lite med men många tycker det är lite behagligare än riktigt läder.

Sen finns det Velour och suede.
Velour brukar dom flesta föredra när det gäller ljudet vs suede som dom flesta tycker är mer bekvämt.
Velour klagar vissa på att det kan klia medans suede inte kliar.
Och båda ger sämre bas än läder/PU läder.

Finns även kombo med tex läder/PU läder som sida/sidor dvs ibland bara utsida, ibland både in o utsida, sen velour/suede som ytan mot örat.
Vilket då ger lite bättre bas än 100% velour heller suede men utan lädrets obehaglighet, funkade fint för mig på HE-400.

Det är ganska enkelt att leta runt efter nya hörlurskuddar.
Sök på amazon (.com har oftas betydligt mer än .se/.de/.uk), ebay, aliexpress med tex replacment earpads onkyo a800.
Det problem som finns för just onkyo a800 är att dom oftas inte finns listade.
Då går det oftas att hitta vad det är för kuddar som passar i forum/reddit/etc som i detta fallet där det fanns info om att Brainwavz 100mm kuddar funkar.
Och här har du alla deras olika 100mm kuddar https://www.brainwavzaudio.com/collections/earpads-round

Du kan då enkelt titta på vilka andra mer populära lurar just dessa 100mm kuddar passar till som i detta fall tex hifiman he-400i.
Och söker du då runt på replacment earpads hifiman he-400i så kommer du hitta MÄNGDER.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk

Köpt nya till både mina DT770 och QC35 via amazon. Funkar suveränt 🙂