Problem med Egendefinierad DNS på Ubuntu 22.04 LTS

Permalänk
Medlem

Problem med Egendefinierad DNS på Ubuntu 22.04 LTS

Hej,

För ett tag sen testade jag att ändra inställningarna för vilken DNS-server min Ubuntu-laptop använder för en viss Wi-Fi-uppkoppling med SSID ”Skynet<715458>_5G1” och fick ett märkligt problem.

Jag såg problemet först efter att ha tagit laptopen med mig över helgen uppkopplad till ett helt annat nätverk; när jag kom hem igen så kunde laptopen inte koppla sig till det ovan nämnda nätverket (jag kollade att SSID:t var korrekt).

Vid närmare undersökning visade Ubuntu under ”Settings” > ”Wi-Fi” (mitt systemspråk är Engelska med svenskt tangentbord) två SSID:n som båda var nästintill identiska; skillnaden var att det ena slutade med en siffra inom parantes, ”Skynet<715458>_5G1 (2)” eller ”Skynet<715458>_5G1 (1)” (exakt vad kommer jag inte ihåg).

Efter att ha gått in i ”Advanced Network Settings” (namnet kanske inte matchar exakt)
så förstod jag det som att så som jag ställt in min DNS på Ubuntu (en Pi-hole installation som körs på en Raspberry Pi) så tolkade Ubuntu min konfiguration som ett nytt nätverk med samma SSID som överst nämnt (Skynet<715458>_5G1) men med en annan DNS (Pi-hole).
Via samma verktyg kunde jag ”glömma” konfigurationerna och logga in igen utan problem, vilket läget är idag.

Min fråga är varför hände detta och kan jag förhindra det i framtiden?

Att ställa in det på en iPhone eller iPad är inte så svårt och inga sådana problem som ovan har uppstått för mig på de enheterna (som använder ”Skynet<715458>_5G1” också).

Guide jag använde för att ändra DNS för nätverket ”Skynet<715458>_5G1” (jag använde GUI-metoden):
https://www.how2shout.com/linux/how-to-set-dns-nameserver-on-ubuntu-22-04-lts-jammy/

Permalänk
Medlem

om du hårdkodar DNS så lär det ju vara något som passar överallt, som 8.8.8.8 8.8.4.4 eller 1.1.1.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

om du hårdkodar DNS så lär det ju vara något som passar överallt, som 8.8.8.8 8.8.4.4 eller 1.1.1.1

Det här är ju tänkt att gälla för ett specifikt nätverk och enbart det nätverket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apollo11:

Det här är ju tänkt att gälla för ett specifikt nätverk och enbart det nätverket.

Den sätter det generellt så du slår ut det.
Bättre att du ändrar din DHCP hemma till din pie hole DNS och låter allt vara på DHCP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Den sätter det generellt så du slår ut det.
Bättre att du ändrar din DHCP hemma till din pie hole DNS och låter allt vara på DHCP

Problemet är att jag delar lägenhet och inte har tillåtelse att pilla med routerns DHCP hursomhelst (får enbart reservera IP-adresser, vilket jag gjort för min Pi-hole).

Detta leder till att jag måste på varje enhet för ett visst nätverk (Wi-Fi som Ethernet) manuellt ställa in en DNS för det nätverket som är specifikt till sagda nätverk (på Windows 10 behövs en reservserver ifall att den primära inte är tillgänglig). Detta enbart för enheter som jag vill ha reklamblockering på.

Med detta i åtanke är det så att jag inte har något annat val på Ubuntu?

Permalänk
Medlem

Kan du inte bara speca flera olika namnservrar i en bra prioriteringsordning?

Om du inte får svar från den första så kommer nästa användas.

Funkar skitbra tills du hamnar på något nät där någon har satt upp en namnserver på 192.168.1.200 eller vad nu din Pi-Hole har för IP och skickar dig till goatse vad du än slår upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Kan du inte bara speca flera olika namnservrar i en bra prioriteringsordning?

Om du inte får svar från den första så kommer nästa användas.

Funkar skitbra tills du hamnar på något nät där någon har satt upp en namnserver på 192.168.1.200 eller vad nu din Pi-Hole har för IP och skickar dig till goatse vad du än slår upp.

Så jag skulle kunna sätta det så här och undvika problemet i OP?:

  1. 192.158.0.156 (Pi-hole)

  2. 192.168.0.1 (nätverkets DNS och router)

  3. 8.8.8.8 (Google’s DNS om jag minns rätt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Kan du inte bara speca flera olika namnservrar i en bra prioriteringsordning?

Om du inte får svar från den första så kommer nästa användas.

Funkar skitbra tills du hamnar på något nät där någon har satt upp en namnserver på 192.168.1.200 eller vad nu din Pi-Hole har för IP och skickar dig till goatse vad du än slår upp.

Har nu lyckats med det på laptopen! Kan även se förfrågningar från den på Pi-holes dashboard.