Koppla stationär dator till tv på annan våning för spel, film och vr

Permalänk
Medlem

Koppla stationär dator till tv på annan våning för spel, film och vr

Hej!

Lite svårt att hitta den perfekta forumdelen för den här funderingen men jag gör ett försök här.

Tanken är alltså att jag vill koppla min stationära datorn en våning upp till vardagsrumsteven på nedervåningen i huset där jag bor. För att kunna dra kabel på ett snyggt vis ser det ut att landa på strax över 5 meter i kabellängd. Jag har kikat på aktiva USB-kablar från Nördic och en rejäl variant av HDMI kabel.

Tänker jag rätt i att köpa kablar på 5-7,5 meter och koppla rakt av från datorn till tvn (ifall det inte blir för långa kablar)? Och sedan komplettera med en usb hub rätt i tvn för att ansluta mus, t-bord och kontroller till?

Kan jag även få min HTC Vive Pro vr att fungera eller blir det för lång kabellängd? Den måste rimligen kopplas in till den aktiva usb kabeln som kommer från datorn?

Går det även att smidigt byta vilken input jag kontrollerar datorn ifrån beroende på om jag sitter i vardagsrummet eller uppe på kontoret?

Det hade varit så väldigt smidigt att slippa investera i en separat dator

Permalänk
Skrivet av Zybeer:

Hej!

Lite svårt att hitta den perfekta forumdelen för den här funderingen men jag gör ett försök här.

Tanken är alltså att jag vill koppla min stationära datorn en våning upp till vardagsrumsteven på nedervåningen i huset där jag bor. För att kunna dra kabel på ett snyggt vis ser det ut att landa på strax över 5 meter i kabellängd. Jag har kikat på aktiva USB-kablar från Nördic och en rejäl variant av HDMI kabel.

Tänker jag rätt i att köpa kablar på 5-7,5 meter och koppla rakt av från datorn till tvn (ifall det inte blir för långa kablar)? Och sedan komplettera med en usb hub rätt i tvn för att ansluta mus, t-bord och kontroller till?

Kan jag även få min HTC Vive Pro vr att fungera eller blir det för lång kabellängd? Den måste rimligen kopplas in till den aktiva usb kabeln som kommer från datorn?

Går det även att smidigt byta vilken input jag kontrollerar datorn ifrån beroende på om jag sitter i vardagsrummet eller uppe på kontoret?

Det hade varit så väldigt smidigt att slippa investera i en separat dator

Hej!

Jag kör liknande som du tänkt sedan några år tillbaka med en optisk hdmi kabel till en reciever i vardagsrummet + en aktiv usb kabel till en hub för mus/tangentbord/hörlurar osv. Tycker det funkar rätt bra. När det gäller input kör jag med ett extra trådlöst tangentbord i vardagsrummet och musen (trådlös) tar jag bara med mig, inte blivit av att köpa en separat ännu.

HDMI-kabeln jag har är en 10-meters, egentligen mycket längre än vad jag behöver men det var det jag hittade när jag köpte den, vilket har funkat utan några problem. Kanske finns det något mer prisvärt idag då den kostar en del.. https://www.hembiobutiken.se/produkter/kablar/hdmi/277190-goldkabel-edition-hdmi-aoc-4k/

Ingen aning vad som skulle krävas för VR. Hade en Oculus Rift vid begynnelsen som jag tyckte var väldigt kräsen när det gällde USB men vet inte hur det är med Vive.

Permalänk
Medlem

Håll koll på om denna kabel kommer i lager igen, mycket prisvärd.

Citat:

Kan jag även få min HTC Vive Pro vr att fungera eller blir det för lång kabellängd? Den måste rimligen kopplas in till den aktiva usb kabeln som kommer från datorn?

Det blir nog struligt, men det finns aktiva kablar som skulle kunna fungera. Linus Tech Tips har visat upp lite olika kablar som kör optisk thunderbolt. Verkar mycket dyrt dock.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Efter en hel del funderande har jag kommit fram till att bästa lösningen förmodligen blir att flytta ned datorn till vardagsrummet och rigga VR där nere. Bättre yta hur som helst. Och att istället dra upp en skärmkabel och anslutning för mus och tangentbord till mitt skrivbord på övervåningen. Olika typer av gaming på olika våningar, helt enkelt.

Vill bara säkerställa att jag har tänkt rätt här. En certad optisk hdmi-kabel upp från datorn till skärmen. Det känns rakt på sak.

Men kan jag sen använda de här två för att lösa mus och tangentbordsanslutningen ner till datorn?

https://www.kjell.com/se/produkter/dator/kablar-adaptrar/usb/...

https://www.kjell.com/se/produkter/dator/datortillbehor/usb-t...

Eller blir det "åt fel håll" på något vis?

Permalänk
Medlem

Det behöver inte vara någon märkvärdig dator för att koppla till TV. Jag har en dator som vart övergiven på ett kontor vid min TV. Jag använder den sällan för jag har Boxers TV hub. I TV huben ingår Chromcast. Chromcast kunde ju fungera för Zybeer också?
Men att jag behåller datorn vid TV:n är utifall jag vill visa foton. Man framkallar ju inte numera.
Så jag rekommenderar Zybeer chromcast eller en gammal dator vid TV:n.

Permalänk
Medlem

Men då jag vill koppla in mitt VR-set från vardagsrummet direkt i tvn och det är utmanande att dra långa förlängningskablar mellan VR och PC så blir det ändå bäst att ha datorn i vardagsrummet.

Pratade med personalen på Kjell & Co och införskaffade en strömsatt usb-hub och en aktiv förlängningskabel så det bör lösa input-behoven. Däremot insåg jag att en optisk HDMI inte löser mina problem då det är displayport jag behöver. Hittade en saftig kabel som jag tror bör klara avståndet nedan?

https://noerdic.se/products/nordic-fiber-dp-cable-10m

Permalänk
Medlem

En liten uppdatering från mitt projekt är att displayportskabeln fungerade alldeles utmärkt att dra från skärmen på nedervåningen och genom tak och isolering och upp till skärmen. Borrade ett hål som var nästan exakt kabelhuvudets bredd från varje håll och då de inte var helt linjerade per våning pga kort borrhuvud (och att jag verkligen villa ha hålen på specifika exakta platser i golv resp tak) så var det en liten utmanin att få igenom kabeln men tillslut så!

Alla inputs som t-bord, mus, headset fungerade perfekt att ansluta till usb hubben och dra den aktiva förlängningskabeln ner till datorn genom golvet.

Det enda jag inte helt hade tänkt på var högtalarna som använder vanlig 3,5 plugg. Jag anslöt nu dessa direkt i skärmen och det fungerar men jag tycker att ljudet är märkbart sämre än när den var ansluten direkt till datorn?

Funkar det att köpa något i stil med denna och koppla även den till USB-hubben? Eller vet ni bättre lösningar?
https://www.amazon.se/ljudadapter-mikrofonst%C3%B6dd-USB-ljud...

Totalt sett supernöjd med ny setup! Spelar Mass Effect Legendary Edition från tvn på nedervåningen och Total War Warhammer III från skrivbordet på övervåningen utan några kompromisser!

Enda som återstår är att rigga upp VR i vardagsrummet. Har en HTC Vive Pro som fortfarande gör bra tjänst. Sugen på en trådlös adapter till den för att nyttja ytan bättre men 4000 spänn var väl saftigt!