Permalänk
Medlem

Bang for the buck videoredigering

Nu ska jag för en gångs skull be om köpråd istället för att ge köpråd eftersom jag helt enkelt inte är något proffs på var man bör lägga krutet för en dator för videoredigering i 4K. Som några av er säkert vet så bygger jag en hel del med begagnade delar och det är vad jag har för avsikt att göra även den här gången även om jag kan tänkas någon eller några delar nya. Nu till frågeställningen, jag har lovat att bygga ihop en dator för videoredigering till min kussin och har fått en budget på 7000kr give or take. Nedan kommer jag lista lite delar som jag har liggandes hemma men som för den sakens skull inte behöver användas i det här bygget utan jag har gått om tid att skanna på marknaden/blocket/tradera efter beggade delar.

CPU:
8700K +moderkort = 1600kr
3800X (utan moderkort)= 1200kr

RAM:
Corsair vengance 32GB 3000Mhz = 800kr
G-Skill NEO 32GB 3600Mhz CL 16 = 1200kr

GPUér:
GTX 1070, 1200kr
GTX 1650, 500kr
GTX 1080, 1600kr

SSD'er:
500GB (ny SATA-SSD), 350kr
960GB (ny SATA-SSD), 700kr

HDD (ok begagnat skick):
4TB = 300kr
4TB = 300kr
1TB = 100kr

Chassi:
Meshify 2 compact, 999kr (nytt)
Random Dutzo-airflow, 400kr (nytt)

PSU:
Corsair HX 850W:
500kr

Övrigt:
Jag har all möjlig vattenkylning och fläktar så kan tänkas köpa vattenkylda grafikkort eller CPU'er som kräver bra kylning och helt enkelt bara dra ihop en loop med sånt jag har hemma.

Frågan är då, hur bra grafikkort behöver man? Finns det någon poäng i att köpa typ ett beggat Titan-kort? Hur mycket primärminne behöver man? 64GB? Är det nödvändigt med ECC? Hur många kärnor är idealt inom rimliga mått sett till budget? Vilka äldre flerkärniga Intel/AMD är i så fall något att kolla efter?

Hade jag byggt utifrån det jag har hemma hade jag satt ihop något i stil med:

3800X = 1200kr
32GB ram = 800kr
Begagnat moderkort = ca 800kr
DUTZO 120mm AIO = 250kr
2x4TB HDD = 600kr
1TB SSD = 750kr
Meshify 2 compact = 1000kr
GTX 1080 = 1600kr
HX 850W = 500kr
=7500kr

Tycker dock att man borde kunna få ut lite mer valuta för pengarna och hoppas därför på lite tips på vad som kan vara en bättre optimering och vad jag kan hålla utkik efter? Alla tips för ett bra bygge tas tacksamt emot!

(Notera att ingenting i inlägget är till salu utan kommer användas i andra datorprojekt om jag inte behöver dom till denna dator så vänligen skicka inga PM om att köpa komponenter.)

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

Såg en YouTube-video som förklarade varför intel CPU med iGPU kan vara ett bättre val än AMD för videoredigering.
https://www.youtube.com/watch?v=yN-ylvIbInQ

Men det kräver åtminstone 11:e generationen av intel för att få alla dessa extra codecs för hårdvaruavkodning som nvidia-grafikkortet inte klarar att avkoda. Annars kan man komma runt det genom att hålla sig till de format som grafikkortet klarar. När det gäller nvidiakorten så ska turing ha aningen bättre hårdvaruencoder men jag har sett tester som visar att kvalitetsskillnaden inte är jättestor i praktiken i HVEC h.265. Men säg att du kan hitta ett 1660 Super billigt så kan det vara ett trevligt alternativ. Å andra sidan är kraftfull GPU bra för filtereffekter och sådant. För 4K vill man ha mycket VRAM i davinci resolve så kanske 1080-kortet ändå är bättre totalt sett. Beror ju på vilka program man använder. Kör man något som inte använder GPU då kanske det är bättre att fokusera på bra CPU istället. Men hårdvaruacceleration är ändå bra för mjukare flöden i timelines och sådant. Har själv funderat på om ett 3060 med 12 GB VRAM kan vara värt det för davinci resolve, men det kanske är lite över din budget. De verkar ligga runt 3000 kr begagnat på tradera.

Permalänk
Medlem

Vilken mjukvara och vilka typ av projekt kommer din kusin jobba med? Typ hobbyvideo, youtube/tiktok eller kanske åt teve/film/reklam? Vilken kamera används för inspelning och vilken videocodec?

Eg "intel quicksync" spelar ganska liten roll för säg "proffs", då videocodecarna som används under arbete samt i leveransspecar inte är h264/hevc/vc1 oavsett.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Vilken mjukvara och vilka typ av projekt kommer din kusin jobba med? Typ hobbyvideo, youtube/tiktok eller kanske åt teve/film/reklam? Vilken kamera används för inspelning och vilken videocodec?

Eg "intel quicksync" spelar ganska liten roll för säg "proffs", då videocodecarna som används under arbete samt i leveransspecar inte är h264/hevc/vc1 oavsett.

Jag har inte jättekoll på proffsformaten men DNxHR verkar vanligt om man kör Windows.
https://avid.secure.force.com/pkb/articles/en_US/White_Paper/...
För 4K kan man komma upp i rätt höga krav på lagringens hastighet (och även utrymme), de gula och orangefärgade rutorna.
Tänker att man bör köra hårddiskarna i RAID0 och/eller ha snabba SSD-diskar för att få bra flyt?
Även att tänka på om man nu kör med 200 MB per sekund så lär en timme video i 4K i bästa kvalitet ta uppåt 700 GB i storlek.
Så mycket diskutrymme och snabb lagring lär behövas för proffsen. SSD-diskarna bör tåla mycket skrivning (hög TBW) då det skrivs stora mängder data.

Köpte själv begagnade enterprise SSD-diskar till min server. Inte jättesnabba (det var vanliga SATA ca 500 MB / s kontinuerligt) men med 4 stycken i RAID10 blev det bra prestanda. Grejen med dessa enterprise SSD var att de var gjorda för att tåla mycket skrivningar. Intel 3610 och Samsung SM863 (480 GB vardera) som jag köpte tål över 3000 TBW (de hade alla mindre än 150 TB skrivet enligt annonsen och det stämde). Köpte dem från GG server parts på Tradera. Kanske skulle funka bra med sådana diskar även för videoredigering? En bonus är att de har power loss protection. Någon kondensator som låter dem skriva ner cacheminnet till flashminnet vid strömavbrott. Kanske är överkurs att köra dem i RAID för videoredigering men möjligheten finns ju om man köper flera.