Hur synka Telias fjärrkontroll (Arris) med Panasonic TV (fz800e)

Permalänk
Medlem

Hur synka Telias fjärrkontroll (Arris) med Panasonic TV (fz800e)

Jag har under flera år använt min teliakontroll för att bland annat starta//stänga av och reglera tv:s ljud. Det hela har fungerat bra alltid, fram till igår när vi fick strömavbrott. tog cirka 10 minuter och byta proppen. Nu fungerar fjärren inte mot tv:n längre (fungerar mot tv-boxen). Gissar att det är någon knappkombination att hålla inne för att åter synka mot tv:n, men vilken? Har provat med on/off men utan resultat.

Uppdatering 1: Jag missade att skriva att jag redan har provat att stänga av och starta om funktionen i tv-boxen att kontrollen ska styra tv:n (inställningar - kontroll - styr din tv).

Uppdatering 2: Suttit i Telias supportkö 1 timme och pratat med deras support lika länge utan att få några kloka svar. Ringt även till Panasonics kundtjänst som menar att det ska vara någon sifferkod på kontrollen som bara Telia vet.

Gäller för:
Telias fjärrkontroll (Tv-box Arris VIP 4302) med Panasonic TV (fz800e)

Permalänk
Medlem

Finns en inställning under inställningar som låter dig styra teven med fjärrkontrollen, Arrisen kanke buggade ur.

Permalänk
Hedersmedlem

HDMI CEC heter tekniken för att låta enheter styra varandra via kabeln, men olika tillverkare låtsas att de hittat på det själva. hos panasonic kallar de det för VIERA link, HDAVI control eller EZ-Sync. Måste vara påslaget både i boxen och i tvn.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

Finns en inställning under inställningar som låter dig styra teven med fjärrkontrollen, Arrisen kanke buggade ur.

Jag missade att skriva att jag redan har provat att stänga av och starta om denna funktion (inställningar - kontroll - styr din tv)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

HDMI CEC heter tekniken för att låta enheter styra varandra via kabeln, men olika tillverkare låtsas att de hittat på det själva. hos panasonic kallar de det för VIERA link, HDAVI control eller EZ-Sync. Måste vara påslaget både i boxen och i tvn.

Påslaget både på box och tv.

Permalänk
Hedersmedlem

CEC går på en egen pin i kabeln, prova att byta den. I värsta fall kanske någon krets gått sönder i endera enhet.

Boxen hämtar sin mjukvara på nytt efter ett strömavbrott, prova göra en factory reset och kanske även radera den senast nedladdade. https://www.telia.se/privat/support/info/fabriksaterstall-dig...

I linux finns cec-tools för att felsöka om box och tv svarar som de ska, kanske finns något liknande till windows.

Telias fjärrkontroll är lite special och kör nån kombi av IR och blåtand. Prova att para om den. https://www.telia.se/privat/support/info/parkoppla-fjarrkontr...

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion