Fiberkopplingsskåp på vår villatomt, vad gäller?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Icetec:

Jag vill veta vad som gäller om vi vill gå från tanke till handling.
Det finns inget avtal ö.h.t. Så de måste i så fall luta sig på någon typ av lagtext som säger att de får nyttjanderätt av min tomt per default, vilket jag ville veta lite genom att ställa frågan här. Det verkar inte som om det finns något sådant, så då känns det rätt enkelt att luta sig mot att jag äger den bit av tomten där skåpet står medan de inte gör det.
Det finns inget sånt. Det avtal som finns är 100% muntligt, gjordes för kanske 30 år sedan och det finns ingen som med någon typ av trovärdighet kan säga vad avtalet utgjorde.

Sen kommer det här förmodligen sluta med att frågan blir vems ansvar det är att schakta bort skiten när det inte behövs, för jag misstänker att ingen kommer vara beroende av det där skåpet speciellt länge till med tanke på att man skriver av kostnaden att dra in kommunal fiber på ett par år bara med tanke på hur mycket Sappa har planerat ta betalt per månad. Så länge någon granne fortfarande är beroende av det så kommer jag ju inte driva frågan till sin spets och göra mig ovän. Det förstår väl alla med lite sunt förnuft

Tack för alla svar hur som helst, nu tror jag inte vi kommer längre!

Det lär finnas ett avtal (tyvärr kanske muntligt) som följer fastigheten.
Den som vill göra sånt här behöver annars ledningsrätt för att passera mark som ägs av någon som motsätter sig det, det är osannolikt att det skulle vara byggt med ledningsrätt och hade nätägaren det så hade de nog även kunnat visa upp den och den är i så fall även registrerad hos Lantmäteriet på fastigheten (likt servitut) så chansen att man inte får reda på det när man köper en fastighet är minimal om man inte har råkat ut för världens värsta mäklare och inte har gjort några egna undersökningar.

Ledningsrätten skapas genom att lantmäterimyndigheten fattar ett beslut. Beslutet kan överklagas till Mark- och miljödomstolen. En fullbordad ledningsrättsförrättning förs in i fastighetsregistret där den redovisas i form av text och karta.
https://www.lantmateriet.se/sv/fastigheter/andra-fastighet/ti...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.