Vad för projektor behöver man för en projektorduk på 150" Alternativt på en vägg 350cm x 170cm

Permalänk
Medlem

Vad för projektor behöver man för en projektorduk på 150" Alternativt på en vägg 350cm x 170cm

Hej!

Hur vet man vilken projektor man behöver, jag är vilsen som tusan.

Funderar på en duk för 150" eller helst att kunna spela upp på en vägg 350cm x 170cm.
Har förstått att upplösning 720x inte är tillräckligt?

Vad skall man köpa för en stor och bra bild, skall klara presentationer och även bilder bra?

Ställ gärna frågor om ni tycker att jag är för oprecis, jag är helt vilsen.

*Uppdatering*

Hittat denna:Xiaomi MI Laser 150

Och dess storebror: Xiaomi MI 4K Laser

Duken kommer vara ca: 300x170 som bäst. Vad ska man välja, om någon utav ovanstående? Det skall även monteras i taket, vilket skall gå vad jag sett. 25 000h på lampan är också värt något tänker jag.

*Uppdatering 2*
Lägger ett mention till @laxpudding som kanske har något råd.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Bildexpert 📺

Då får ingen vidare bildkvalitet med dagens mått med projektor. 150 tum kräver väldigt mycket ljus och väldigt bra mörkläggning. Den stora 4K-modellen är specad till 1600 Lumen (står 1300 längre ned) och det skulle förvåna mig om det är ärliga siffror. Det brukar vara hälften i praktiken och då blir det runt 10–12 fL ljusstyrka på 150 tum, vilket är precis svagare än biostandard, 14 fL. Alltså blir mörkläggningen A och O.

Är tanken att hålla presentationer till kunder och liknande med någorlunda ljus i rummet? Jag skulle välja en mindre duk och hålla mig runt 100 tum för att få kanske ≈30 fL. Måste fortfarande släcka ned för bildkvalitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Då får ingen vidare bildkvalitet med dagens mått med projektor. 150 tum kräver väldigt mycket ljus och väldigt bra mörkläggning. Den stora 4K-modellen är specad till 1600 Lumen (står 1300 längre ned) och det skulle förvåna mig om det är ärliga siffror. Det brukar vara hälften i praktiken och då blir det runt 10–12 fL ljusstyrka på 150 tum, vilket är precis svagare än biostandard, 14 fL. Alltså blir mörkläggningen A och O.

Är tanken att hålla presentationer till kunder och liknande med någorlunda ljus i rummet? Jag skulle välja en mindre duk och hålla mig runt 100 tum för att få kanske ≈30 fL. Måste fortfarande släcka ned för bildkvalitet.

Tack för att du såg och svarade, oerhört tacksam!

Tanken är att hålla presentationer i ett rum med upp till 50 personer, förmodligen ca: 30 i verkliga mått. Ljusinsläpp kommer att vara enbart "baken"* av rummet så att säga, alltså gentemot vart bilden skall visas. * Bara Naturligt insläpp, annars finns det insläpp av ljus från varje sida men från stänga korridorer*

Släcka ned för bild är inget vi vill, förstår att det nog drar upp priset men det är inget alternativ. De bygger rummet just nu men trooor det är 15meter x 7 meter, så ganska avlångt. Inväntar siffror just nu.

Kan inget men vi vill ha stor duk och klara presentationer och även okej bilder. Väggen är väl ungefär 3,5 meter x 2,4 meter.

Ser nu att jag blandar lite bland korten och är otydlig, jag skall arbeta för att varje inlgg blir mer och mer specificerat

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Bildexpert 📺

Sikta i så fall mer på något som specas närmaremot 3000 lumen för att i praktiken få något som fungerar på 150 tum. Brukar ju vara hälften i praktiken.