Slagborrmaskin visavi borrhammare; vad ska man ha? (Batteridrivet...)

Permalänk
Medlem

En billig borrhammare med sladd fungerar utmärkt.
En billig med batteri fungerar som skit oftast.

Slagborrfunktion på skruvdragare är meningslöst.

Jag köpte billigaste borrhammaren på clas ohlsson för 399:- med sladd för typ 10 år sedan. Den har tagit sig igenom all betong i nu typ 5 olika lägenheter som smör.
Man behöver inget dyrt så länge det faktiskt är riktig ström och inte batteri mög.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Lånade en borrhammare från en polare, modell BFG. Den drog tyvärr lite åt höger, men annars så borrade den igen betong som om det vore smör. Låna/hyr för det är sällan du behöver äga en sån. Om du inte är en sån som borrar hela dagarna i ända.

Håller med om lagförslag mot slagborr. Helt värdelöst mot äkta betong.

Betong är inget homogent material och när man börjar borra så kan det driva litet. Händer alldeles för ofta. Även ett dåligt borr kan göra att det driver.

Ibland hjälper det att börja borra med bara roterande och utan hammare så att det blir bra styrning, bara några millimeter räcker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Betong är inget homogent material och när man börjar borra så kan det driva litet. Händer alldeles för ofta. Även ett dåligt borr kan göra att det driver.

Ibland hjälper det att börja borra med bara roterande och utan hammare så att det blir bra styrning, bara några millimeter räcker.

Tack för tipset. Det var precis så jag gjorde efter första hålet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Precis, och man slipper ladda batteriet - bara tuta och köra när man känner för det.

Man slipper även att batteriet är totalt slut efter att ha legat oladdat 2-3 år. En batterimaskin bör användas eller åtminstone laddas regelbundet för att inte riskera att vara nästan helt slut den dagen man verkligen behöver den igen.

Personligen skulle jag hyra/låna borrhammare eller möjligvis köpa en billigare begagnad om jag inte behöver den regelbundet. Slagborrmaskiner är ett värdelöst mellanting som jag personligen aldrig hittat ett användningsområde där jag antingen klarat mig lika bra med en kraftigare skruvdragare eller behövt en borrhammare för snabbt och bra resultat.

Permalänk
Medlem

Jag tycker tvärtom att alla sorter har sitt berättigande. En borrhammare är överlägsen i massiv betong men en slagborr duger utmärkt för lättbetong och tegel, de är dessutom både lättare och billigare. Problemet är att folk antingen inte vet att det finns borrhammare eller inte vet vad skillnaden är mellan dem och slagborrmaskiner.

Jag har fyra maskiner, alla blå Bosch av någon anledning: en borrhammare, med sladd och köpt begagnad, en slagborr med sladd som jag fick av pappa för 15 år sedan, en batteridriven borrskruvdragare och en batteridriven slagskruvdragare. Alla har sitt användningsområde, även om slagborren inte har fått se mycket dagsljus sedan jag flyttade från lägenheten med murade tegelväggar för 10 år sedan.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av improwise:

Kanske inte svar på frågan men om det nu inte är väldigt stora oljemålningar osv så finns det alternativ till att borra hål, som t.ex. dessa tavelkrokar med små vassa spikar som man slår in i väggen.

Jepp, jag planerar använda sådana för mina tavlor, men har också en del större och tyngre keramiska pjäser som kräver bättre doningar. Vet inte riktigt vad jag ska använda för att hänga upp dem...

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Jag tycker tvärtom att alla sorter har sitt berättigande. En borrhammare är överlägsen i massiv betong men en slagborr duger utmärkt för lättbetong och tegel, de är dessutom både lättare och billigare. Problemet är att folk antingen inte vet att det finns borrhammare eller inte vet vad skillnaden är mellan dem och slagborrmaskiner.

Jag har fyra maskiner, alla blå Bosch av någon anledning: en borrhammare, med sladd och köpt begagnad, en slagborr med sladd som jag fick av pappa för 15 år sedan, en batteridriven borrskruvdragare och en batteridriven slagskruvdragare. Alla har sitt användningsområde, även om slagborren inte har fått se mycket dagsljus sedan jag flyttade från lägenheten med murade tegelväggar för 10 år sedan.

Helt rätt, man ska ha rätt grejor för uppgiften. Bra verktyg är ju så mycket roligare att använda.
En slagborr är oslagbar vid lätta material och dessutom mycket smidigare än borrhammare.
Går ju utmärkt att dra skruv med om man så vill.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Jepp, jag planerar använda sådana för mina tavlor, men har också en del större och tyngre keramiska pjäser som kräver bättre doningar. Vet inte riktigt vad jag ska använda för att hänga upp dem...

Om det är tunga grejer som skall hängas upp så är det betongexpander som gäller.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zarkov:

Om det är tunga grejer som skall hängas upp så är det betongexpander som gäller.

Jepp, har tänkt anskaffa något sådant, man skulle ju dock vilja hänga sina stengodsverk på något snyggare än en jäkla bult som sticker ut ur väggen dock... Vet inte om det finns specifika konst-väggkrokar eller något sånt.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av anon132576:

Tackar för svaren! Mycket att tänka på här... Hyra kan man ju, men då är frågan vart man ska hämta/lämna grejorna. Har ingen bil, och Götet är ju en stor stad. Om jag måste ut på något jävla industriområde i västra frölunda eller något sånt är det typ tre byten och 1.5+ timme i restid som gäller - en väg. Och vem vill stå i höstregn och vänta på en industribuss i en kvart-halvtimme så här års typ?

Är väl mest att man har fobi mot lortiga elverktygssladdar... Samt någon tanke om att man kommer att snubbla över sladden på trappstegen och fara igenom soffbordet likt Papphammar innan man slår ihjäl sig.

SDS? Låter som en könssjukdom, men jag förmodar att det är något annat som avses...

Testa hygglo eller någon annan "hyr av en granne"?

Jag har en sån där Jula borrhammare och borrade förra veckan genom 17 cm betong.
Det viktigaste är nästa att köpa riktigt bra borr och inte några snikborr.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Om det är tunga grejer som skall hängas upp så är det betongexpander som gäller.
https://cdn.starwebserver.se/shops/fastdonakuten-se/files/cache/306911p_pi_medium.png?_=1553372963

Om det är betonghålsten så kan enda alternativet vara genomgående skruv och lastfördelningsbalk på baksidan! Alternativt 3-4 tuber ankarmassa.

Permalänk
Inaktiv

Öh snubben... Du har spenat som fastnat i tänderna...

Permalänk
Medlem

Jag vill slå ett slag (höhö) för Tesa "självhäftande spik" https://www.tesa.com/sv-se/konsument/det-smarta-upphaengnings... för lite lättare väggmonterade föremål. Går att ta bort från tapet utan att det lämnar något märke.

Har en borrhammare från Jula, som inte längre finns i sortimentet. Köpte deras billigaste, med sladd. Använder den så pass sällan att jag inte tyckte det var värt att lägga mer än minimalt med pengar på maskinen. Sladd är inte direkt något problem just eftersom maskinen används så sällan. Batteridrift hade jag kanske satsat på om jag hade maskinen framme varje vecka...

Permalänk
Medlem

Jag är hemmavandal och har borrat hundratals hål i mina hyresrätter och bostadsrätt; tillhör dem som hellre borrar upp tavlor än använder "tavelkrokar" eller vad det heter (då dessa är så mycket sämre än förr om inte annat).

I begynnelsen hade jag en grön Bosch slagborrmaskin. Tog evigheter, även kvalitetsborr åts upp. Oanvändbar. Borrhammare måste man ha.

Jag har en billigare Jula-maskin (Ferm) av lättare och smidigare snitt med reglerbart varvtal (viktigt) och en ännu billigare Jula-maskin (Meek) som väger aset och bara har full-gas (den har jag använt 1 gång, fick den som gåva). Ferm-maskinen har utan vidare klarat allt jag kastat på den. Skulle den (mot förmodan) inte orka är det nog för att jag försöker borra i någon skyddsplåt etc, så det är lika bra att det inte är en monstermaskin.
Kör i huvudsak Bosch- och KWB-borr, det är egentligen bara 1 borr som gått sönder/tagit slut, ett 4mm-borr. 4mm-borr kan rekommenderas för tavlor som inte väger bly; 4mm-plugg hittas exempelvis på Amazon.se

Ska man köra sladd hade jag nog köpt https://www.bauhaus.se/borrhammare-black-decker-behs01k-qs-65... idag kanske (799kr), eller väntat på rea på en blå Bosch från Amazon.se (ligger på ca 1200kr nu).

Men måste man ha en skruvdragare/vanlig borrmaskin också hade jag kanske satsat på kombinationen
https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/elverktyg-oc... (699 inkl laddare och batter)
https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/elverktyg-oc... (699kr - inget batteri inkluderat, men använder samma som ovanstående skruvdragare)
Det landar ju på 1400kr men borde räcka för lägenhetsgrejande. (möjligen är skruvdragaren onödigt stor och stark kanske, men ser inga bra erbjudanden på Blå Bosch nu, gick för 799kr förra året, skruvdragare + batteri&laddare)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pirum:

men ser inga bra erbjudanden på Blå Bosch nu

Vad är signifikansen med blå/grön Bosch, om man får fråga...?

Tackar för informativt inlägg för övrigt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Vad är signifikansen med blå/grön Bosch, om man får fråga...?

Tackar för informativt inlägg för övrigt!

Gröna maskiner är enklare, billigare och riktar sig mot hemmaanvändare/privatpersoner. Blå maskiner är för hantverkare/yrkesanvändare och tål mer stryk.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Inaktiv

Blev en tvåpack plastlådor med batteridrivna blå Bosch!

En styck borrhammare, 2.0J slagenergi, och en ordentlig skruvdragare med medföljande 18V batteripack och laddare i andra lådan. Borstlösa motorer i båda maskinerna, såndär slirkoppling vid för högt motstånd, hela den där baletten. Drygt 3700 riksdaler på Hornbach.

Man kan ju tycka att det är mycket pengar att lägga ut för att göra lite hål, och så är det väl, men min psykologi är inte så anpassad för att hyra eller låna verktyg, och superbilliga Kina-skräpmärket Tjosan från ÖoB eller dylikt vägrar jag bara helt enkelt. Om jag köper en maskin för några hundra så har jag slängt några hundra i sjön på en skitmaskin typ. Bättre då att köpa något ordentligt.

Så jag tittade först på grön Bosch borrhammare med sladd med 1.9J slagenergi eller batteridriven grön Bosch borrhammare med 0.6J slagenergi (såldes utan batteri), och dessutom en grön batteridriven skruvdragare. En av de två borrhammarna tillsammans med skruvdragaren kostade ungefär tusenlappen mindre mot vad jag valde, men då blev det ju inga borstlösa motorer, sämre vridmoment, och bara ett enda litet batteri. Och kass slagenergi med den gröna batteridrivna hammaren; den blå batteridrivna hammaren har ju högre slagkraft än den gröna sladdförsedda hammaren...

Så med den "dubbelmackan" jag nu köpte nu blev det rejäla grejer och TVÅ STORA batteripackar, en till vardera maskinen. ("Bara" en laddare förvisso - tror jag klarar mig...) Vet inte vad en sådan batteripack går på, men de lär ju inte vara gratis (hundratals kronor sannolikt), så den reella prisvinsten blir inte så jättestor mot att köpa billigserien istället.

Har känt på grejerna och allt är stabilt och välbyggt. Gillar!

Permalänk
Medlem

Fungerar alldeles utmärkt att använda en vanlig slagborr.

Ska man däremot använda den professionellt, borra en hel massa varenda dag... ja då är det lite skillnad.

Man köper inte en borrhammare för att borra några hål i sitt hem, inte ens en slagborr... då lånar eller hyr man.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Blev en tvåpack plastlådor med batteridrivna blå Bosch!

Finnemang! Det kommer nog fungera utmärkt, och priset var inte alls hiskeligt i min bok...

Komplettera med lite bra borr bara om du inte gjort det. Personlig favorit hos mig är de blå Bosch borrarna med solid fyrskärskrona... De har hållit bra och är inte äckeldyra.

Skrivet av Galvanizer:

Fungerar alldeles utmärkt att använda en vanlig slagborr.

Ska man däremot använda den professionellt, borra en hel massa varenda dag... ja då är det lite skillnad.

Man köper inte en borrhammare för att borra några hål i sitt hem, inte ens en slagborr... då lånar eller hyr man.

Det är folk med slagborr som gör att man hatar bo i lägenhet, och det är förkastligt dåligt att borra i betong med. Borrhammare är det som gäller, professionellt eller inte.

Och klart man gör! Jag bor inte ens i ett tegel eller betonghus, jag har ändå en SDS borrhammare i garderoben. Och hålla på att åka tur och retur till uthyraren för att göra några hål? Kommer inte på fråga.

Men då är å andra sidan jag en av de där som andra lånar maskinen av...

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Eftersom man hos mig inte får borra efter kl 17 på lördagar, och inte alls på söndagar, och ofta kommer på att man måste borra 4 hål på lördag 16.55 så måste man ha en borrhammare.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Finnemang! Det kommer nog fungera utmärkt, och priset var inte alls hiskeligt i min bok...

Komplettera med lite bra borr bara om du inte gjort det. Personlig favorit hos mig är de blå Bosch borrarna med solid fyrskärskrona... De har hållit bra och är inte äckeldyra.

Det är folk med slagborr som gör att man hatar bo i lägenhet, och det är förkastligt dåligt att borra i betong med. Borrhammare är det som gäller, professionellt eller inte.

Och klart man gör! Jag bor inte ens i ett tegel eller betonghus, jag har ändå en SDS borrhammare i garderoben. Och hålla på att åka tur och retur till uthyraren för att göra några hål? Kommer inte på fråga.

Men då är å andra sidan jag en av de där som andra lånar maskinen av...

Våra väggar är av den typen betong som gör det svårt att använda tavelkrokar avsedda för hårdbetongväggar. Spikarna i dem kröks. Så vi har fått borra om vi vill montera upp något på vägg.

Men som sagt så var det inga problem. Våra grannar däremot har vi hört inte kan hantera sina verktyg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Var inne på Hornbach just utanför Backaplan (som att det spelar roll), och den sletna surgubben där hävdade att om man ska borra i betong med armeringsjärn (vilket det finns i tak och sidoväggar i mitt 50 år gamla lägenhetshus) så ska man ha en borrhammare, för det klarar inte en slagborr av tydligen. Men borrhammaren kostar ju fan as (gubben pekade på en DeWalt för typ femåthalvt tusen ink batteri och laddare), plus att den inte dubblerar som skruvdragare, så då ska jag köpa en separat skruvdragare också?! Vafan, typ...!

Kan ju inte vara rimligt att lägga sådana pengar bara för att sätta upp lite lampor och hänga lite konst på väggarna efter jag flyttat in efter helrenovering av hela huset. Hade ju tänkt att primärt ha grejen som skruvdragare. Kan en slagborr verkligen inte tugga sig igenom ett eller annat armeringsjärn om man skulle ha oturen att råka stöta på ett sånt?!

Är helt tappad på byggverktyg och sånt, så lite råd vore ju bra. Säg dock inte att jag borde låna grejerna - jag känner INGEN med sådana här prylar... Vill dessutom vara lite självförsörjande, känns bra att ha en schysst maskin när man behöver det. Även tips på bra borrar osv som inte blir slöa efter tre hål typ... Tackar så möe!

Ja, borrhammare är nog det du ska ha.
https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/elverktyg-oc...

Finns ju betydligt vettigare ställen att gå till om du ska ha rimligt prissatta verktyg för dina typ av behov, eller så tar du den batteridrivna för en hundring extra och köper skruvdragare med batteri samtidigt om du ändå ska ha det.
finns ju inget krav att du ska ha batteridrivet heller, om det nu inte är någon form av super-miljövänligt nybygge som helt rationaliserat bort el.

För hemmabruk köp jula eller biltema, blir det något du använder dagligen/ofta kan du ju överväga att köpa premium sen.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bellerefon:

Finns ju betydligt vettigare ställen att gå till om du ska ha rimligt prissatta verktyg för dina typ av behov

Jo, som jag skrev i senaste uppdateringen så istället för att köpa snordyra DeWalt så blev det blå Bosch i rabatterad tvåpack - både skruvdragare, borrhammare och två väldimensionerade 18V lithiumbatterier.

Ville ha batteridrivet för att jag ogillar sladdar som hänger ned över kroppen när jag står och borrar, och som man måste hitta urtag till, ha förlängningssladdar och tjorv och meck. Så jäkla mycket smidigare bara med batteri, bara greppa maskinen och gå loss, typ.

Och när jag ändå skulle ha batteridriven skruvdragare så varför inte borrhammaren på batteri också då isåfall? De går ju på samma typ av batteripack - om man håller sig till samma märke såklart...

Citat:

För hemmabruk köp jula eller biltema, blir det något du använder dagligen/ofta kan du ju överväga att köpa premium sen.

Nej urk fan. Har känt på julagrejer och det är noname plast-racklet rakt från löneslavsfabriken. Vill inte ha sånt, även om det är billigare. Och har jag väl köpt nått sånt där skräp, varför skulle jag då köpa något bättre? Föredrar ordentligt från början. Blev inte så ofantligt dyrt ändå, och nu har jag riktiga prylar. Känns mycket bättre så här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Jo, som jag skrev i senaste uppdateringen så istället för att köpa snordyra DeWalt så blev det blå Bosch i rabatterad tvåpack - både skruvdragare, borrhammare och två väldimensionerade 18V lithiumbatterier.

Ville ha batteridrivet för att jag ogillar sladdar som hänger ned över kroppen när jag står och borrar, och som man måste hitta urtag till, ha förlängningssladdar och tjorv och meck. Så jäkla mycket smidigare bara med batteri, bara greppa maskinen och gå loss, typ.

Och när jag ändå skulle ha batteridriven skruvdragare så varför inte borrhammaren på batteri också då isåfall? De går ju på samma typ av batteripack - om man håller sig till samma märke såklart...

Nej urk fan. Har känt på julagrejer och det är noname plast-racklet rakt från löneslavsfabriken. Vill inte ha sånt, även om det är billigare. Och har jag väl köpt nått sånt där skräp, varför skulle jag då köpa något bättre? Föredrar ordentligt från början. Blev inte så ofantligt dyrt ändå, och nu har jag riktiga prylar. Känns mycket bättre så här.

DeWALT är väl inte speciellt dyra i jämförelse?

Passade själv på att köpa in ett gäng ifrån Milwaukee när de hade ett förmånligt erbjudande. Deras normalpriser ligger ganska högt, men oftast kan man köpa dem billigare än konkurrenterna.

Skulle jag köpa något idag däremot så blev det nog mest troligt Makitas 40V-modeller, då vi använder dem på jobbet.

Permalänk
Medlem

De billigaste DeWalt, Bosch, ja, några till (Makita?) är snarare prosumer kanske än "proffs". Det är mitt intryck iaf, det behöver ju inte vara dåligt i sig - de är ju billigare.

Minns inte vad min första blå Bosch 10.8v skruvdragare kostade 2006 (det var en gåva) men runt 2500 tror jag, med laddare och 2 batteri (tror de ingick).
15 år senare fick man ungefär samma paket för under 1000-lappen på Bauhaus. Inte tillverkade i Schweiz längre dock. Men vitsen med att köpa gröna Bosch eller Black&Decker har ju minskat.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kaine_Uro:

DeWALT är väl inte speciellt dyra i jämförelse?

Tja, jag saknar erfarenhet i den här branschen, men den borrhammare som gubben på Hornbach pekade på kostade som sagt 5,5 papp med batteri och laddare (ingick ej.) Vilket ju smärtar i plånboken.

Då jag tvingades returnera ett av batterierna jag fick med mina Bosch-maskiner (röd lampa upprepat vid laddning) framkom det att en sådan batteripack kostar hela 850 pix att köpa separat. Så prisskillnaden mellan den 2-packen blå Bosch jag köpte och de gröna maskinerna jag tittade på innan blir så marginell att det i praktiken kvittar - och räknar man in den mycket högre prestandan och standarden på de blå maskinerna så är det ju stor fördel för blåa laget. Fick ju nu med två 4-amp batteripack mot ett 2-amp batteripack med gröna skruvdragaren...