Värde på den här? (3080ti etc.)

Permalänk
Medlem

Värde på den här? (3080ti etc.)

Hej,

Gjort ett försök att arbeta på PC men det faller mig inte i smaken. Slutar alltid med att jag sitter med min MBP, så därför vill jag nu sälja min PC. är dock osäker på vad man bör ta för den? Lägger mig hellre något i underkant för att få den sålt snabbt. Extremt sparsamt använd. Säkert under 20h sedan den köptes.

Det är en sådan här: https://www.inet.se/produkt/1512045/taurus-gaming-elite-rtx-3...
Dock med utbytt kylning till: https://www.webhallen.com/se/product/306135-Noctua-NH-D15-chr...

Vad tror ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kebabsas:

Hej,

Gjort ett försök att arbeta på PC men det faller mig inte i smaken. Slutar alltid med att jag sitter med min MBP, så därför vill jag nu sälja min PC. är dock osäker på vad man bör ta för den? Lägger mig hellre något i underkant för att få den sålt snabbt. Extremt sparsamt använd. Säkert under 20h sedan den köptes.

Det är en sådan här: https://www.inet.se/produkt/1512045/taurus-gaming-elite-rtx-3...
Dock med utbytt kylning till: https://www.webhallen.com/se/product/306135-Noctua-NH-D15-chr...

Vad tror ni?

Du kan nog lägga budstart på 12k och se vad det leder till, 20k kan nog vara lite mer svårsålt så något närmare 15k är något du bör förvänta dig.

Vet inte om det går att ''sälja'' 20h drift på en utgången vara som ''kredibelt'' men men, när var inköpsdatumet? har du kvitto?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buulaa:

Du kan nog lägga budstart på 12k och se vad det leder till, 20k kan nog vara lite mer svårsålt så något närmare 15k är något du bör förvänta dig.

Vet inte om det går att ''sälja'' 20h drift på en utgången vara som ''kredibelt'' men men, när var inköpsdatumet? har du kvitto?

Vad kan du tänka dig att sälja 3080 ti löst för för?

Man kan se på ssd drifttid iofs, de flesta brukar ju inte byta m2.

Runt 15k som ovan säger skall du minst förvänta dig.
GPU verkar ju gå för runt 8k beg och 13k nytt (var nere runt 10k här om veckan)

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Liknande dator låg ute på blocket via PS auktion och den gick för närmare 25K här i veckan eller om det var förra veckan.
Så 15k känns lite i underkant enligt mig.

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | Asus ROG Maximus Z690 Hero | Intel I9 12900K | DDR5 32Gb Corsair 5200Mhz | M2. WD SN850 2TB | Corsair HX1200W | Asus RTX 3090 ROG Strix OC | Corsair iCUE H150i Elite Capellix | 34" Alienware QD-OLED 3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av jiimpan:

Liknande dator låg ute på blocket via PS auktion och den gick för närmare 25K här i veckan eller om det var förra veckan.
Så 15k känns lite i underkant enligt mig.

Att använda PSauction som någon typ av referenspunkt på marknadsvärde är missvisande. PSauction är för det mesta ett gäng skojjare och den person dom har som sitter och värderar all teknik har många gånger absolut noll koll på hur dom värderar och fler än en gång så lägger dom ett bra mycket högre marknadsvärde än vad det faktiskt är för att dom ska kunna ta ut en högre avgift vid auktion. inte nog med detta heller utan det är ju otroligt många som budar som galningar och drar upp auktioner så det landar på högre än dagens nypriser.

Jag skulle säga att om du kan få runt 15 tusen för den datorn bör du nog vara relativt nöjd. Ta en titt på Blocket så finns det en uppsjö med datorer nu idag med din prestanda eller bättre mellan 20-25k och dom har legat i månader nu utan att bli såld.

Visa signatur

Main: Corsair 5000D Airflow, HX1200, i9 13900K, Asus TUF OC 3090Ti, 32GB @5600, Z690 Gigabyte Aorus Elite Pro, Kingston KC3000 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SVP:

Att använda PSauction som någon typ av referenspunkt på marknadsvärde är missvisande. PSauction är för det mesta ett gäng skojjare och den person dom har som sitter och värderar all teknik har många gånger absolut noll koll på hur dom värderar och fler än en gång så lägger dom ett bra mycket högre marknadsvärde än vad det faktiskt är för att dom ska kunna ta ut en högre avgift vid auktion. inte nog med detta heller utan det är ju otroligt många som budar som galningar och drar upp auktioner så det landar på högre än dagens nypriser.

Jag skulle säga att om du kan få runt 15 tusen för den datorn bör du nog vara relativt nöjd. Ta en titt på Blocket så finns det en uppsjö med datorer nu idag med din prestanda eller bättre mellan 20-25k och dom har legat i månader nu utan att bli såld.

Jag förstår din tanke, men den blev ju trots allt såld för det priset?
Eller menar du att det är en "fejk" försäljning?
Det är ju ganska nära topprestanda för spel enligt mig, men elektronik har tyvärr tråkiga andrahandspriser just nu.

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | Asus ROG Maximus Z690 Hero | Intel I9 12900K | DDR5 32Gb Corsair 5200Mhz | M2. WD SN850 2TB | Corsair HX1200W | Asus RTX 3090 ROG Strix OC | Corsair iCUE H150i Elite Capellix | 34" Alienware QD-OLED 3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av jiimpan:

Jag förstår din tanke, men den blev ju trots allt såld för det priset?
Eller menar du att det är en "fejk" försäljning?
Det är ju ganska nära topprestanda för spel enligt mig, men elektronik har tyvärr tråkiga andrahandspriser just nu.

Ja du har rätt att den blev såld för det priset men pågrund av olika anledningar som att psauction sätter för höga marknadsvärden och det lurar vanligt folk som har noll koll, samtidigt så går deras auktioner extremt mycket högre än vad dom normalt gör pågrund av deras annonsering och att folk har generellt en mentalitet gällande auktioner att dom ska vinna till varje pris. Därför är det missvisande att använda psauction som en referenspunkt. Tittar man som sagt istället på Blocket och ser hur mycket high-end datorer som ligger till salu för 20-25k och inte blir sålda kan man enkelt säga att priserna är alldeles för höga och då landar man någonstans runt 15k vilket är vad man köper alla delarna var för sig begagnat för

Visa signatur

Main: Corsair 5000D Airflow, HX1200, i9 13900K, Asus TUF OC 3090Ti, 32GB @5600, Z690 Gigabyte Aorus Elite Pro, Kingston KC3000 2TB

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad (all handel hör hemma i marknaden)*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

inte ens 3090 kommer upp i 10-15K så lär man inte få mer för 3080 ti jag sålde nyss min 3090 för 8500kr folk budar inte över 10K

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

inte ens 3090 kommer upp i 10-15K så lär man inte få mer för 3080 ti jag sålde nyss min 3090 för 8500kr folk budar inte över 10K

Precis, jag köpte ett 6 månader gammalt Asus TUF OC 3090TI för 9400+frakt i förrgår så det borde hinta en hel del om dagens andrahandsvärden

Visa signatur

Main: Corsair 5000D Airflow, HX1200, i9 13900K, Asus TUF OC 3090Ti, 32GB @5600, Z690 Gigabyte Aorus Elite Pro, Kingston KC3000 2TB