Varför är så många tangentbord så låga (få antal rader)?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av improwise:

Nu är jag ingen expert på datormöss och dess sensorer men med en DPI uppåt 20k så gissar jag att en enkrona skulle räcka som yta, det som begränsar lär snarare vara vår förmåga som människor att hantera precisionen.

Tror ingen som spelar använder en DPI över 1600 egentligen, majoriteten av de mer seriösa FPS gamers använder nog 800 eller lägre med en låg game sens. T.o.m i twitch shooters som Quake så använder folk låg sens med låg DPI för att mer yta är mer kontroll. Det är fysiskt omöjligt för en människa att vara lika precis på en yta på 1cm. Plus att vi hela tiden skakar/darrar omedvetet. Högre DPI är ju högre känslighet på musen och därmed mindre yta krävs för en rörelse, vilket innebär att dina vibrationer garanterat komm synas. Har sett folk som spelar med hög dpi eller hög sens och det ser liksom ut som de darrar framförallt när de gör diagonala rörelser eller mindre, precisa sådana, typ för att sikta på något stort som en pixel eller två, lååångt bort i t.ex apex eller så. Högre dpi innebär ju också att du inte längre kan göra lika små rörelser längre, om du inte kompenserar genom att sänka på game sensen, men då är du på samma nivå som låg dpi och lite högre sens ändå. Så känns ju rätt onödigt med hög dpi då. Även om högre dpi ger högre upplösning som sensorn kan läsa så är det inget någon direkt kommer märka av om man nu inte går under typ 200 dpi.

Spelar man däremot spel som league så funkar nog högre dpi/sens rätt ypperligt. Men fps gamers som är vana med det kommer nog köra på samma i andra spel, pga muskelminne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Tror ingen som spelar använder en DPI över 1600 egentligen, majoriteten av de mer seriösa FPS gamers använder nog 800 eller lägre med en låg game sens. T.o.m i twitch shooters som Quake så använder folk låg sens med låg DPI för att mer yta är mer kontroll. Det är fysiskt omöjligt för en människa att vara lika precis på en yta på 1cm. Plus att vi hela tiden skakar/darrar omedvetet. Högre DPI är ju högre känslighet på musen och därmed mindre yta krävs för en rörelse, vilket innebär att dina vibrationer garanterat komm synas. Har sett folk som spelar med hög dpi eller hög sens och det ser liksom ut som de darrar framförallt när de gör diagonala rörelser eller mindre, precisa sådana, typ för att sikta på något stort som en pixel eller två, lååångt bort i t.ex apex eller så. Högre dpi innebär ju också att du inte längre kan göra lika små rörelser längre, om du inte kompenserar genom att sänka på game sensen, men då är du på samma nivå som låg dpi och lite högre sens ändå. Så känns ju rätt onödigt med hög dpi då. Även om högre dpi ger högre upplösning som sensorn kan läsa så är det inget någon direkt kommer märka av om man nu inte går under typ 200 dpi.

Spelar man däremot spel som league så funkar nog högre dpi/sens rätt ypperligt. Men fps gamers som är vana med det kommer nog köra på samma i andra spel, pga muskelminne.

Det är nog precis som med tangentbord och mycket annat, man är bra på det man är van med, sämre på det man inte är van med. Att försöka spela på en yta som en enkrona är nog inte optimalt, likaså inte med en yta större än ett dasslock, men där i mellan är det nog snarare snarare tycke och smak som avgör. Resten är nog mer personliga åsikter förmedlade som vetenskapliga fakta

En gång i tiden var dock situationen annorlunda, när mössen hade så låg känslighet att man slog i taket för vad dom kunde klara av, och där tangentborden var så breda att det faktiskt var motiverat att spela med dom på snedden för att skapa mer yta. Till stor del beroende på att man på den tiden körde med saker som primärt var tänkta för kontorsbruk och för att den tekniska utvecklingen så klart gått framåt sen dess. Sen finns det väl vissa spelmotorer i bruk fortfarande som inte uppdaterats på riktigt sen den tiden som kan påverka, men då kommer vi nog väldigt långt ifrån ämnet

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Mer konkret har jag svårt att se något motsatsförhållande mellan att både ha en kompakt layout för de tangenter man använder allra mest och att samtidigt ha en hyfsad mängd "sällantangenter" som kräver en lite mer aktiv rörelse för att nå men som då ändå erbjuder ett snabbt sätt att göra saker som att pausa Spotify osv. Om inte annat för att man då ändå måste lösa det på något annat sätt, vilket jag skulle tro i många fall innebär att folk i allmänhet istället sträcker sig efter musen för att ändra volym osv, för det är nog rätt få som kan/vill köra tangentbord med olika lager osv. Förmodligen är det inte negativt att göra just den ändrade rörelsen med musen istället, men om det och liknande totalt sett leder till allt för mycket musarbete kan jag se att nackdelarna blir mer uppenbara och att fler, i sammanhanget, lätttillgängliga tangenter borde kunna vara en möjlig lösning på det hela.

Sånt kör nog många på musen idag, t.ex så här:

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Sånt kör nog många på musen idag, t.ex så här:

<Uppladdad bildlänk>

Absolut, tror du har en poäng i att man nog idag ska se kombinationen tangentbord så pass självklar för dom flesta att det är ett samspel mellan dom som gäller. Vilket väl ironiskt nog gör musen både till en del av problemet och en del av lösningen på samma problem. Jag kör t.ex. själv primärt MX Ergo och har då t.ex. mappat horisontella scrollhjulet för att snabbt byta mellan virtuella skrivbord, och själva scrollhjulsknappen för att ta fram en task manager för att byta mellan olika program.

Permalänk
Avstängd

Min nya bärbara dator från jobbet har inte riktiga F-tangenter, utan man måste trycka FN + siffra för att få fram den riktiga F-tangenten. Jag är gammal och det tar lite tid för mig att lära mig sådant. Dock är det väl inte något reellt problem, då det enbart handlar om att ställa om sin hjärna.

När man kopplar in den bärbara datorn till ett "normalt" tangentbord, så kan man fortsätta så som man alltid gjort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Blir ju lagom bra vinkel på handlederna om de ska tryckas ihop på ett pyttetangentbord. Det är i princip raka motsatsen till konceptet med ergonomiska tangentbord. Fast om folk bara sitter och använder WASD så spelar det väl ingen roll.

Jag ser inte hur vinkeln på händerna blir påverkad av att du har dem på samma ställe hela tiden mot att du flyttar dem konstant. Vi snackar ju inte om att man lägger upp en viktelefon och kör som tangentbord. Ett 60% är exakt lika stort som ett fullstorlekstangentbord vad gäller bokstäver, siffror och allt runtom dem. Det är bara det att de saknar typ Delete-klustret, F-knapparna etc. Så jag förstår inte vad du menar, kan du utveckla?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TANDEMCYKELN:

Min nya bärbara dator från jobbet har inte riktiga F-tangenter

En styggelse!

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Snusfri

Har prövat använda andra storlekar än fullstort och det är för mig helt horribelt.
Har ett 60% som med nöd och näppe kan användas vid lite spelande, men det samlar damm till 99.99% av tiden.

Jag klarar mig helt sonika inte utan numpad och F-tangenterna.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Har prövat använda andra storlekar än fullstort och det är för mig helt horribelt.
Har ett 60% som med nöd och näppe kan användas vid lite spelande, men det samlar damm till 99.99% av tiden.

Jag klarar mig helt sonika inte utan numpad och F-tangenterna.

Fan numpad är ju ett måste för spelande, skulle dock kunna köra 60% eller TKL på jobbet

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Fan numpad är ju ett måste för spelande, skulle dock kunna köra 60% eller TKL på jobbet

För egen del är det bara på jobbet jag kan behöva en numpad, skriver inte så mycket siffror i allmänhet annars att det är ett problem. Men det går ju att ha en separat numpad man tar fram vid behov också. Då kan man dessutom ha den till höger om musen så blir det bara ännu skönare.

Permalänk
Medlem

För min del vill jag absolut ha 100% tangent bord. Inte sjutton bryr jag mig hur snyggt det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

För egen del är det bara på jobbet jag kan behöva en numpad, skriver inte så mycket siffror i allmänhet annars att det är ett problem. Men det går ju att ha en separat numpad man tar fram vid behov också. Då kan man dessutom ha den till höger om musen så blir det bara ännu skönare.

Ah, jag skriver aldrig siffror med numpad och har aldrig gjort. Vet faktiskt knappt någon under 40 som gör det.

Används för binds/macron, *-+/ och absolut viktigast enter med höger tumme!

Enter + eller - Enter är enormt använt av mig för att säga ja/nej i chatter. I många spel är det standard för att säg om man är redo eller inte så används ofta.

Även trycka ner t.ex 1-4 på numpad och stänga av numlock så kommer spelen tro du håller ner de tangenterna hela tiden vilket gör att du spammar skills i spelet utan att bryta mot regler om macro osv.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.